Před tím návalem pitomin se tu řešilo zajímavé téma. Byla by škoda ho převálcovat tímhle.
Připadá mi to fascinující:
1) nejde o cenzuru, jde o vytváření nových variant, svoboda diváka se vlastně jakoby formálně zvětšuje, dokonce by se dalo argumentovat, že to může přinést větší svobodu tvůrcům, protože to může snížit tlak na to, aby své filmy vytvářeli rovnou v clean version. Přesto to mnozí, včetně mě, cítí jako bezprecedentní zásah do uměleckých svobod a prznění děl. Ukazuje se na tom dobře, že hodnota díla je záležitost kontextu, takže jej lze poškodit, aniž by na něj člověk sáhnul. Třeba i tvorbou nedůstojných verzí a variant. To lze vztáhnout i na diskuzi o sequelech rebootech, kde mnozí argumentují tím, že původní díla tím nejsou dotčena, jakoby to byly stabilní, na kontextu a kotextu nezávislé významové jednotky. Podle mě dotčena jsou, stejně jako v tomto případě.
2) tvůrci jsou už teď radikálně omezováni řadou psaných i nepsaných pravidel. Na levicových "liberálech" je zábavné, že na jedné straně opovrhují americkým ratingovým systémem jako pokryteckým, nábožensky podbarveným puritánstvím, které ničí umělecké hodnoty, ale sami by často byli schopni třeba schválit nějaké závazné kvóty týkající se počtu žen, černochů a asiatů ve filmech, jsou náruživými zastánci zákazů nacistických symbolů a kritizují často filmy pro prezentování stereotypů. Bylo by celkem snadné vyrábět i speciální "rainbow" version pro ně. Dlužno podotknout, že diskuze o uměleckých svobodách je stejně poněkud akademická, ty filmy nejsou umění, ale komerční produkty. Omezená svoboda filmařů jen dokonale zrcadlí omezenou svobodu diváků. Pokud nás vykastrovanost "clean" verzí pohoršuje, je to především projev nespokojenosti s mírou volnomyšlenkářství v celé společnosti.
Svět, ve kterém je dovoleno cigarety prodávat, ale zakázáno si je užívat, vyprodukuje přesně takové filmy: snadno prodejné, ale těžko vychutnávané.
Zpět ke clean version
660772
Před tím návalem pitomin se tu řešilo zajímavé téma. Byla by škoda ho převálcovat tímhle.
Připadá mi to fascinující:
1) nejde o cenzuru, jde o vytváření nových variant, svoboda diváka se vlastně jakoby formálně zvětšuje, dokonce by se dalo argumentovat, že to může přinést větší svobodu tvůrcům, protože to může snížit tlak na to, aby své filmy vytvářeli rovnou v clean version. Přesto to mnozí, včetně mě, cítí jako bezprecedentní zásah do uměleckých svobod a prznění děl. Ukazuje se na tom dobře, že hodnota díla je záležitost kontextu, takže jej lze poškodit, aniž by na něj člověk sáhnul. Třeba i tvorbou nedůstojných verzí a variant. To lze vztáhnout i na diskuzi o sequelech rebootech, kde mnozí argumentují tím, že původní díla tím nejsou dotčena, jakoby to byly stabilní, na kontextu a kotextu nezávislé významové jednotky. Podle mě dotčena jsou, stejně jako v tomto případě.
2) tvůrci jsou už teď radikálně omezováni řadou psaných i nepsaných pravidel. Na levicových "liberálech" je zábavné, že na jedné straně opovrhují americkým ratingovým systémem jako pokryteckým, nábožensky podbarveným puritánstvím, které ničí umělecké hodnoty, ale sami by často byli schopni třeba schválit nějaké závazné kvóty týkající se počtu žen, černochů a asiatů ve filmech, jsou náruživými zastánci zákazů nacistických symbolů a kritizují často filmy pro prezentování stereotypů. Bylo by celkem snadné vyrábět i speciální "rainbow" version pro ně. Dlužno podotknout, že diskuze o uměleckých svobodách je stejně poněkud akademická, ty filmy nejsou umění, ale komerční produkty. Omezená svoboda filmařů jen dokonale zrcadlí omezenou svobodu diváků. Pokud nás vykastrovanost "clean" verzí pohoršuje, je to především projev nespokojenosti s mírou volnomyšlenkářství v celé společnosti.
Svět, ve kterém je dovoleno cigarety prodávat, ale zakázáno si je užívat, vyprodukuje přesně takové filmy: snadno prodejné, ale těžko vychutnávané.
Zpět ke clean version
|
reagovat
|

To bola reakcia na tvoje "Samozřejmě mi nedošlo, že dotoho tady napochoduje místní všeználek..."


