Jsem tak ve 3/4 hry (rozsah hry a její délkaje fakt extrémní, větší než u FF XIII, FF XV nebo FF VII Remaku). Je to čistě
akční RPG typu Zaklínač nebo Elden Ring. To znamená, že pokud někoho nezaujaly
FF XV a FF VII Remake, pak bez šance. Dokonce není jisté, že pokud ho
hratelnost v těchto hrách bavila, tak FF XVI neodloží, protože se to vychýlilo
od klasického FF konceptu nejvíce ze všech dílů. Jako akční RPG je to
fenomenální záležitost, rozhodně hra, která v mnoha ohledech strčí Elden Ring a
Zaklínače do kapsy.
Soubojový systém je jeden z nejlepších, co jsem kdy u akčních RPG viděl (a to už mám za 25 let herní kariéry něco nahráno). Je ovšem poněkud
složitý na pochopení a člověk se do toho naplno ponoří až tak po 10 hodinách.
Řekl bych, že hack and slash souboje japonského střihu (DMC, Kingdom Hearts) už
zřejmě nejde posunout a optimalizovat lépe, než je má FF XVI. Trochu je škoda,
že build postav a skill tree je ve hře dost omezený a neumožňuje větší
variabilitu. Ovšem adrenalin a zábavnost při soubojích s bossy, kde to
kombinuje QTE, jsou někde úplně jinde než má drtivá většina her. Nic takového
jsem nikde nezažil.
Naprosto mně nadchnul příběh a postavy. To je doposud nejpropracovanější, nejdospělejší a nejvíce uvěřitelný FF příběh – nikoli
nejlepší nebo nejemotivnější, ten mají podle mě FF VII a FF X – který je
pozoruhodnou kombinací Hry o trůny (opravdu, některé scény vyvolávají feeling
typu reakce na Rudou svatbu), FF XII (politické drama a globální konflikt) a FF
XV (královský vyděděnec v cestě za pomstou). Ještě před týdnem bych se měl za
blázna, ale dnes říkám, že Clive má obrovský rozměr a přesah, čímž se stane novým
favoritem FF série, protože je to skvěle napsaná postava s hloubkou a vývojem.
To platí i u většiny postav. Postavy, které máš milovat, ty miluješ, ty, které
máš nenávidět, tak ty opravdu nenávidíš (Kupka např, to je hnusák s velkým
"H"). Má to také emotivní rozměr, dost výrazný, rozhodně více než
měla FF XV. Příběhových cutscén jsou tu stovky. Vše se koncentruje na příběh,
který je hlavním smyslem hry, kdy Yoshi-P chtěl silný a kvalitní příběh obalený
herní látkou inspirovanou FF XIV a západními RPG.
Všemu nasazuje korunu bravurní dabing, který záměrně nahráli s lidmi s evropským přízvukem, přesně jako to udělali kdysi u FF XII. Navíc je
ve hře nebývalé zastoupení francouzských, britských a českých (!) jmen. Ano,
jsou tu Dalimil, Růžena, Matěj, Honza a jiná jména. A vůbec to nepůsobí směšně,
což by se na první pohled mohlo zdát. Soundtrack je epický, bezesporu to
nejlepší, co pro FF vzniklo po roce 2001, kdy se Beethoven herní hudby Uematsu vzdal tvorby FF OST na plný úvazek. Soken je ďábel a já mu přeju, ať na Game Awards vyhraje cenu za hudbu.
Byl jsem hlupák, když jsem kritizoval grafiku, protože to je obrovská zbraň hry. Má to tři grafické roviny: méně významné dialogy v nižším rozlišení detailů, špičkové příběhové akční cutscény a také FMV cutscény, které se geniálně prolínají s předchozím. Některé lokace a cutscény doslova vyrazí
dech. Až si člověk říká, že by měli okamžitě dostat padáka ti ze Square, kteří chystali FF XVI trailery a herní ukázky, kde téměř nic z té vyspělé grafiky
neukázali. Nulové načítací časy, minimální bugy a jen místy propady FPS. To je
opravdu technicky nejvychytanější FF, dokonce lépe optimalizovaná než FF VII
Remake, který vyšel s hrozivými texturami.
Ale abych jen nechválil. Zklamala mně mapa světa. Lokace jsou de facto utvořené ve stylu FF XII (navzájem propojené, ale na sebe moc nenavazující). Prvních 10 hodin je dost lineární a fantastické tempo z počátku hry a ze 2. poloviny hry dost opadne. Takže když k tomu připočtete blboučké postranní questy a těžší seznamování se světem, postavami a soubojovým systémem, je to trochu problém. Mám za to, že většina těch nízkých hodnocení zahraničních webů vychází z toho, že mnozí recenzenti hráli jen začátek a úplně to zkreslilo
jejich celkový dojem. Štve mně trochu i šablona - příběhová mise - příprava v
Úkrytu - příběhová mise - příprava v Úkrytu a tak stále dokola. Není to moc
plynulé. Tvůrci nechávají mezi příběhem dost velké mezery, aby umožnili hráčům questování.
Upřímně, nechtěl bych, aby FF v hlavní sérii sklouzla do pózyakčního RPG jak to předvádí FF XVI, přece jen mám rád více taktiky v bojích, desítky kouzel, experimentování a jiné, ale pokud se bude III. divize Square střídat s Nomurou při dělání her do hlavní série (jeden díl konzervativnější, druhý akčnější) jak to dělá třeba CAPCOM (FPS RE, Remake, FPS RE, Remake),
nemám s tím žádný problém. Ba by to série výrazně pomohlo se znovu vrátit na
výsluní, kde byla v éře PS1 a PS2.
Verdikt před dohráním? Tohle je v mnoha ohledech vrchol FF série, až na to, že to FF moc není, respektive není to FF vůbec, tedy pokud to nemá člověk
nastavené tak jako já, kdy dost uznávám FF I až FF V, to tam pak u FF XVI lze vidět ta podobná monstra, lokace, příběhové finty, motivy, výrazy a tuny easter eggů a odkazů na NES a SNES éru, jež poznají jen opravdoví fanoušci.
Ještě před týdnem bych prohlásil, že Zelda má GOTY jisté, ale dneska by si ho Clive namazal na chlebíček.
Final Fantasy XVI
871602
Jsem tak ve 3/4 hry (rozsah hry a její délkaje fakt extrémní, větší než u FF XIII, FF XV nebo FF VII Remaku). Je to čistě
akční RPG typu Zaklínač nebo Elden Ring. To znamená, že pokud někoho nezaujaly
FF XV a FF VII Remake, pak bez šance. Dokonce není jisté, že pokud ho
hratelnost v těchto hrách bavila, tak FF XVI neodloží, protože se to vychýlilo
od klasického FF konceptu nejvíce ze všech dílů. Jako akční RPG je to
fenomenální záležitost, rozhodně hra, která v mnoha ohledech strčí Elden Ring a
Zaklínače do kapsy.
Soubojový systém je jeden z nejlepších, co jsem kdy u akčních RPG viděl (a to už mám za 25 let herní kariéry něco nahráno). Je ovšem poněkud
složitý na pochopení a člověk se do toho naplno ponoří až tak po 10 hodinách.
Řekl bych, že hack and slash souboje japonského střihu (DMC, Kingdom Hearts) už
zřejmě nejde posunout a optimalizovat lépe, než je má FF XVI. Trochu je škoda,
že build postav a skill tree je ve hře dost omezený a neumožňuje větší
variabilitu. Ovšem adrenalin a zábavnost při soubojích s bossy, kde to
kombinuje QTE, jsou někde úplně jinde než má drtivá většina her. Nic takového
jsem nikde nezažil.
Naprosto mně nadchnul příběh a postavy. To je doposud nejpropracovanější, nejdospělejší a nejvíce uvěřitelný FF příběh – nikoli
nejlepší nebo nejemotivnější, ten mají podle mě FF VII a FF X – který je
pozoruhodnou kombinací Hry o trůny (opravdu, některé scény vyvolávají feeling
typu reakce na Rudou svatbu), FF XII (politické drama a globální konflikt) a FF
XV (královský vyděděnec v cestě za pomstou). Ještě před týdnem bych se měl za
blázna, ale dnes říkám, že Clive má obrovský rozměr a přesah, čímž se stane novým
favoritem FF série, protože je to skvěle napsaná postava s hloubkou a vývojem.
To platí i u většiny postav. Postavy, které máš milovat, ty miluješ, ty, které
máš nenávidět, tak ty opravdu nenávidíš (Kupka např, to je hnusák s velkým
"H"). Má to také emotivní rozměr, dost výrazný, rozhodně více než
měla FF XV. Příběhových cutscén jsou tu stovky. Vše se koncentruje na příběh,
který je hlavním smyslem hry, kdy Yoshi-P chtěl silný a kvalitní příběh obalený
herní látkou inspirovanou FF XIV a západními RPG.
Všemu nasazuje korunu bravurní dabing, který záměrně nahráli s lidmi s evropským přízvukem, přesně jako to udělali kdysi u FF XII. Navíc je
ve hře nebývalé zastoupení francouzských, britských a českých (!) jmen. Ano,
jsou tu Dalimil, Růžena, Matěj, Honza a jiná jména. A vůbec to nepůsobí směšně,
což by se na první pohled mohlo zdát. Soundtrack je epický, bezesporu to
nejlepší, co pro FF vzniklo po roce 2001, kdy se Beethoven herní hudby Uematsu vzdal tvorby FF OST na plný úvazek. Soken je ďábel a já mu přeju, ať na Game Awards vyhraje cenu za [url=https://www.youtube.com/watch?v=CeqyEzK87z4]hudbu[/url].
Byl jsem hlupák, když jsem kritizoval grafiku, protože to je obrovská zbraň hry. Má to tři grafické roviny: méně významné dialogy v nižším rozlišení detailů, špičkové příběhové akční cutscény a také FMV cutscény, které se geniálně prolínají s předchozím. Některé lokace a cutscény doslova vyrazí
dech. Až si člověk říká, že by měli okamžitě dostat padáka ti ze Square, kteří chystali FF XVI trailery a herní ukázky, kde téměř nic z té vyspělé grafiky
neukázali. Nulové načítací časy, minimální bugy a jen místy propady FPS. To je
opravdu technicky nejvychytanější FF, dokonce lépe optimalizovaná než FF VII
Remake, který vyšel s hrozivými texturami.
Ale abych jen nechválil. Zklamala mně mapa světa. Lokace jsou de facto utvořené ve stylu FF XII (navzájem propojené, ale na sebe moc nenavazující). Prvních 10 hodin je dost lineární a fantastické tempo z počátku hry a ze 2. poloviny hry dost opadne. Takže když k tomu připočtete blboučké postranní questy a těžší seznamování se světem, postavami a soubojovým systémem, je to trochu problém. Mám za to, že většina těch nízkých hodnocení zahraničních webů vychází z toho, že mnozí recenzenti hráli jen začátek a úplně to zkreslilo
jejich celkový dojem. Štve mně trochu i šablona - příběhová mise - příprava v
Úkrytu - příběhová mise - příprava v Úkrytu a tak stále dokola. Není to moc
plynulé. Tvůrci nechávají mezi příběhem dost velké mezery, aby umožnili hráčům questování.
Upřímně, nechtěl bych, aby FF v hlavní sérii sklouzla do pózyakčního RPG jak to předvádí FF XVI, přece jen mám rád více taktiky v bojích, desítky kouzel, experimentování a jiné, ale pokud se bude III. divize Square střídat s Nomurou při dělání her do hlavní série (jeden díl konzervativnější, druhý akčnější) jak to dělá třeba CAPCOM (FPS RE, Remake, FPS RE, Remake),
nemám s tím žádný problém. Ba by to série výrazně pomohlo se znovu vrátit na
výsluní, kde byla v éře PS1 a PS2.
Verdikt před dohráním? Tohle je v mnoha ohledech vrchol FF série, až na to, že to FF moc není, respektive není to FF vůbec, tedy pokud to nemá člověk
nastavené tak jako já, kdy dost uznávám FF I až FF V, to tam pak u FF XVI lze vidět ta podobná monstra, lokace, příběhové finty, motivy, výrazy a tuny easter eggů a odkazů na NES a SNES éru, jež poznají jen opravdoví fanoušci.
Ještě před týdnem bych prohlásil, že Zelda má GOTY jisté, ale dneska by si ho Clive namazal na chlebíček.
Final Fantasy XVI
reagují:
esmo
|
reagovat
|