Téma: Konec legendárních Warnerů na obzoru? Kolem studia krouží Paramount
| 14:00 | 20.09.2025 |

Když jsem v dubnu napsal poslední z dlouhé série článků o mých milovaných (a zároveň občas nenáviděných) Warnerech, vyjádřil jsem na konci skromné přání. Chtěl jsem, aby přes šílenosti z ranku cpaní všech kinofilmů v den premiéry na HBO Max nebo pozoruhodná rozhodnutí „nového“ šéfa Davida Zaslava ti střelci vytrvali a aby nám i v dalších letech do kin servírovali tucty nových filmů s většinou odpovídajícím rozpočtem.
Inu, překotné události posledních dní naznačují, že konec Warnerů, jak je známe, je možná blíže, než jsme si ještě na začátku roku mysleli. Ale pojďme si situaci rozebrat pěkně poctivě od začátku.
Jistě i k vám se dostala informace, že o více než stoleté studio, které spoluvytvářelo Hollywood již od dvacátých let minulého století, má vážný zájem Paramount. Přiznám se, že v okamžiku, kdy na mě vykoukl docela šokující titulek, jsem se pousmál a zprvu nevěřil.
Jak by mohl studiový otloukánek posledních let, kterého v poslední dekádě výjimečně nakopnuli pouze Transformers, Tom Cruise nebo hrstka dalších méně svítivých franšíz, koupit hollywoodskou legendu, jež se před pár lety spojila s Discovery a jejíž streamovací HBO Max si napřeskáčku s Disney+ a SkyShowtime (tedy pro Evropu převlečeným Paramount+) předplácí dobře čtvrtina Česka? Nemluvě o faktu, že filmové divizi Warnerů se v posledních měsících až překvapivě daří.
Sled zimních a jarních průšvihů v čele s nákladnou sci-fi Mickey 17 a geriatrickou gangsterkou Dvě tváře zločinu (The Alto Knights) s Robertem De Nirem byl fakticky okamžitě zapomenut při pohledu na téměř miliardový Minecraft. To nejlepší přitom teprve mělo přijít. Warnery totiž letos mohutně zachraňovaly horory, přičemž především v Americe megaúspěšní Hříšníci, Nezvratný osud: Pokrevní linie, Hodina zmizení a konečně poslední (?) dostaveníčko s Warrenovými alias V zajetí démonů 4 studio nakoplo na pozici letošního fiskálního premianta.
Ani Disney se se svým miliardovým Lilo & Stitchem nechytá, byť je na místě očekávat jejich celkový letošní triumf po započítání tržeb nadcházejících pokračování Zootropolisu a především vánočního Avatara. Úspěch letos nadmíru riskujících Warnerů byl v posledních měsících natolik nečekaný, že čerstvě machrující studio dokonce vyhlásilo do světa, že očekávaný Mortal Kombat 2 už na poslední chvíli na podzim nepotřebují (vybíjená se odložila až na květen 2026) a vy už možná tušíte, že jsem jedno známé warnerovské želízko v ohni opomněl.
Supermana s celkovými globálními tržbami 615 milionů dolarů sice o deset mega pokořila i ta applovská (a Warnery také distribuovaná) F1 s Bradem Pittem, což však nezabránilo většině amerických médií v tom, aby spolu s režisérem Jamesem Gunnem a Warnery udělali z létajícího slipaře kasovního spasitele. Ne, rozporuplný Superman propadák není. Je to neprohra, která se po započítání všech příjmů (tedy nejenom těch z kin) podle zákulisních informací tak tak zaplatí. Warnery letos holt v první řadě zachraňovali jiné maximálně výdělečné filmy.
Abychom si teď rozuměli – důležitost zmiňovaného Supermana a vnímání jeho úspěchu/neúspěchu v kinech opravdu není o tom, jestli supík vydělá 600 nebo 800 milionů dolarů. To už jsou kolem a kolem drobné. Důležité je to, jaký je publikem více méně vnímaný mediální konsenzus, který by se ideálně měl přelít i na burzu. Právě tam od nepaměti frčí obchod s optimismem.
A právě tam je v první řadě třeba všechny přesvědčit, že James Gunn rozjel svoje DC univerzum na jedničku a budoucnost je navzdory rozporuplným tržbám namalovaná v růžových barvách. Disney by mohl vyprávět, jak moc je u nervózních makléřů na jaře postihl kolosální propadák letošní Sněhurky v kinech. Byť byste při pohledu na miliardy ze zábavních parků těch 200 milionů prošustrovaných dolarů z jedné divize molochu na konci roku v jejich účetní závěrce možná ani nepostřehli.
Faktem je, že Warnerům se letos povedlo vyslat do kin sedm filmů s otvírákem vyšším než 40 milionů v řadě, což je na postcovidové poměry husarský kousek, a především zodpovědné duo nejvrchnějších producentů Pam Abdy a Mike De Luca si rozhodně zaslouží kudos. Bohužel pro ně (studio) to nestačí. Páteří Warner Bros. Discovery byznysu je pořád poskytování obsahu do nabídky televizí. A to nejenom pro sebe.
Mnoho jimi vyprodukovaných sérií zamíří potichu ke konkurenci. No a příjmy z lineární TV už pěkných pár let neustále klesají. Jak by také ne, když dřívější zájem o kabelovky a klasicou telku velmi rychle nahrazují mocné a populární streamy. Povedlo se však díky nim překlenout výpadek příjmů z televizí jako takových a samozřejmě i mizejících domácích nosičů? Rozhodně ne.
Studia před covidem horečně urychlovala spouštění svých odpovědí na Netflix. Byla to zlatá horečka, kterou by Hammond z Jurského parku okomentoval slovy: „Spare no expense“. Kvapný Hollywood se nedíval na miliardové prodělky a do éteru pouštěl oslavné tiskové zprávy o desítkách milionů nových předplatitelů. Vzpomínám si, jak jsem tenkrát někdy kolem roku 2022 o streamech živě diskutoval se zakladatelem filmového webu Filmtoro (a dalších) Tomášem Vyskočilem. Ten už tehdy správně predikoval, že velmi brzy to v případě streamovacích novorozeňat rozhodně nebude o počtu předplatitelů, nýbrž o profitu. Respektive o cestě za ním.
Ani Tom však možná ještě tenkrát netušil, jak bolestivá ta cesta do plusu bude. Dnes již HBO Max nebo Disney+ vydělávají, ale je to především za cenu překotného licencování ještě před pár lety exkluzivního obsahu konkurenci (oproti Sony jsou však víše zmiňovaní troškaři), neustálého navyšování zprvu dumpingových cen předplatného, velmi častého rušení seriálu již po první sezóně, zavádění levnějších měsíčních tarifů s reklamami, znemožňování sdílení účtů atd.
Zatímco v dobách, kdy mocný Disney kupoval Foxe a Warneři se spojovali s Discovery, se razila teorie, že začlenění exkluzivního katalogu (v případě Foxů kromě Avatara často erkový obsah, v případě Discovery v první řadě dokumenty a reality shows) přinese extra velké množství nových předplatitelů, dnes už se podle mého naplno najelo na jiný mustr. Již naznačované šetření za každou cenu. Když nemůžu konkurenci překonat množstvím a kvalitou obsahu, tak je možná jednodušší a levnější ji s prominutím sežrat.
V případě Warnerů se o pojmutí nějakým mocným konglomerátem (často se skloňoval třeba Apple se svým paběrkujícím streamem Apple TV+) spekulovalo už od doby, kdy se v čele WB usadil Strýček Skrblík David Zaslav, který v poslední době usilovně Wall Streetu sliboval, že studio rozdělí na dvě poloviny. Velmi zjednodušeně – první půlka bude sestávat z televizních stanic a kabelovek, ta druhá z filmové a streamovací divize. Asi nikdo však nečekal, že nejžhavějším zájemcem o WB bude nakonec právě ten Paramount. I když Paramount… On si Warnery pořizuje spíše Larry Ellison. Ten chce totiž koupit očividně úplně vše.
Kdo ten Larry vlastně je? Zakladatel technologické společnosti Oracle a magnát, který s Elonem Muskem neustále zápolí o pozici nejbohatšího člověka na světě. Oba se konstantně pohybují někde mezi 300–400 miliardami. Dolarů. Takže „spojení“ Skydance Media a Paramountu, které vyšlo Ellisona na 8 miliard dolarů, jsou pro magnáta vlastně drobné. Jenom pro jistotu dodávám, že za koupí oficiálně stojí Larryho syn David, nicméně všichni zainteresovaní dobře ví, kdo je ve skutečnosti ta vše cálující 81letá šedá eminence v pozadí.
Kdybyste se mě ještě před pár týdny zeptali, jakou teď mají Warneři hodnotu, z fleku bych vypálil okolo 30 miliard dolarů. Vězte, že od chvíle, kdy se objevily první zprávy o chystané koupi Ellisonovými, vystřelily akcie Warnerů nahorů o polovinu a v současnosti se odhaduje cena společnosti na 45 miliard. Larry by podle spekulací měl být schopný vysázet částku tzv. na dřevo. Takže i když všude slyšíte termín „merge“, tedy jakési spojovaní, zapomeňte na nějaké složité přesouvaní akcií. On prostě po Paramountech jde po ještě větší rybě v hollywoodském rybníčku a hodlá do svého nového impéria vážně spolknout i ty Warnery.
Ani na MovieZone nežijeme ve vzduchoprázdnu, a tak se musím alespoň v krátkosti věnovat aktuální kauze, kdy Disney - respektive jeho televizní stanice ABC - neodvysílali nejnovější díl talkshow Jimmyho Kimmela, v níž kamarád Matta Damona komentoval vraždu ultrakonzervativního komentátora. Disney se obával, že by je časem znovu žaloval nejenom Trump, a navíc jim vyhrožoval kooperující poskytoval televizních služeb Nexstar a šéf kontrolního orgánu FCC. No a tak raději vystavil Jimmymu (zatím časově neurčitou) stopku. Proč taková připos*anost (dalo by se klidně argumentovat, že cenzura) u late-night talk show?
Inu, nedávné 16milionové vyrovnání televizní stanice CBS s Trumpem vyděsilo všechna média a žádný moloch nechce řešit nic podobného. Ani ten Bob Iger, který má pod palcem jeden z největších zábavní molochů na světě. Tipnete si mimochodem, kdo Trumpovi vyrovnání za ten problémový předvolební rozhovor v pořadu 60 Minutes s kandidátkou na prezidenta Kamalou Harris vesele zaplatil? Ano, byl to vlastník televizní stanice CBS, tedy Paramount, který už v době soudního sporu fakticky koupili právě Larry a David Ellisonovi.
Asi vás nešokuje, že právě Larry je s Donaldem v současnosti kamarád. Možná vás však překvapí, že mu teď nebudu nasazovat psí hlavu, jak jsem již v minulosti trochu neobratně učinil třeba v případě zmiňovaného Muska. Ellison vážně není debil, který usíná s MAGA kšiltovkou a jehož smyslem života je lísat se na stará kolena do přízně megalomana v čele USA. Ellison je v první řadě oportunista (nemyslím to teď nutně pejorativně), jenž má strašně moc peněz a jehož zrak před nějakou dobou spočinul právě na konglomerátechch ovládajících Hollywood a televizi. O důvodech, proč se tak stalo, ať už si prosím zaspekuluje někdo jiný.
On (Larry) dobře ví, jak náročný, dlouhý a nejistý proces je spojení dvou takto velkých společností. Vždyť v případě Foxů a Disneyho se oficiální procedury tenkrát protáhly na 15 měsíců. To nemluvím o času, který uplynul od prvních spekulací. Myslím tím od chvíle, kdy Disney oficiálně odsouhlasil, že si ty Foxy tedy vezme.
V článku mnohokrát zmiňovaný Ellison je první řadě netrpělivý pragmatik, jenž vidí, jakým směrem právě vane vítr. Současná administrativa nemá nejmenší důvod mu házet klacky pod nohy, pokud bude i nadále poslušný. Proč vlastně po těch Warnerech touží? Čuchá vhodnou příležitost. Jedním z hlavních důvodů jistě bude fakt, že Paramount+ má v současnosti 77 milionů předplatitelů a HBO Max potom rovných 125. Nastal čas spojit streamy a konkurovat mocnému Netflixu. Aniž by bylo nutně třeba cpát desítky miliard do nového obsahu. Tohle bude levnější.
Fakt, že na oltář bezproblémových fúzí byl oběťován Stephen Colbert se svou vlivnou talk show kritizující každý večer Trumpa (ano, pořad také vlastní Paramount a jejich CBS) a prestiž legendárního pořadu 60 Minutes, je svým způsobem jenom vedlejší efekt. Ne, vážně si nemyslím, že má Ellison v první řadě jiné cíle než ty byzysové. Všechno je to o penězích. Kdyby se stal zázrak a za tři roky se v Americe dostal k moci nějaký „normální“ (ať už republikánský nebo demokratický) politik, nikoliv současný viceprezident nebo oligarcha s diktátorskými sklony, Ellisonův moloch jistě nabídne práci liberálním personám non grata fakticky okamžitě. Ale to jsem trochu odbočil.
Tipnu si, že do úst nejednoho nihilistického čtenáře se teď dere otázka: „To je všechno hezký, Tede, ale nějak bylo a nějak bude. Proč bych měl řešit další z řady možných hollywoodských škatulat?“. Inu, pokud vás příliš netankuje, že Ellison a spol. očividně udělají cokoliv pro to, aby si nerozhněvali hrdého mocipána v čele USA a budou bez rozpaků cenzurovat cokoliv "problematického", tak by možná mohl zafungovat následující argument.
Právě Warneři jsou jedni z posledních studiových šílenců, kteří jsou schopní dedikovat více než 130 milionů dolarů na nejnovější (zatím snad úplně všemi mohutně chválenou, nutno dodat) akční divočinu Paula Thomase Andersona Jedna bitva za druhou s Leonardem DiCapriem. Nemluvě o výborných Hříšnících, kteří je také vyšli takřka na kilo.
Pokud je (Warnery) opravdu Paramount pojme, tak neskončí pouze více než století dlouhá tradice jednoho z nejdůležitějších hollywoodských hráčů. Nejenom podle mě se velmi rychle zatne tipec těm posledním odvážným a absurdně drahým originálním snímkům, které nějaký Netflix svými filmy a seriály vážně nenahradí. A to už by vás možná trochu štvát mohlo.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a mě by kromě jiného zajímalo, jak moc pravděpodobně vidíte nadcházející odchod Warnerů z hollywoodského výsluní. Mně by ti střelci docela chyběli, co vám?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry


Upřímně asi nechci, aby Netflix koupil Warnery.