
Superman v kinech zklamal, vyhlížený komiksový megahit se nekoná
| 18:00 | 13.07.2025 |

Hned na začátku musím náhodným kolemjdoucím připomenout fakt, že právě klikli na kasovní report. Pokud máte zájem o zevrubné glosování (ne)kvalit Gunnova muže z oceli s věrným pejskem Kryptem, jsou vám k dispozici dvě velmi tučné a maximálně rozdílné recenze, kde si jistě přijdete na své. Zvláště ta imfova nedává čtenářům spát a posbírala již více než 300 diskuzních příspěvků. Inu, Superman do prázdných tuzemských multiplexů téměř nikoho neláká, ale o to silnější na internetu budí vášně.
Suchá čísla každopádně v neděli večer hovoří následovně: V Americe odstartoval Superman ve více než 4100 kinech po pátečních 56 míčích (samozřejmě se berou v potaz i čtvrteční 22milionové předpremiéry) se 122 melouny za víkend, přičemž zbytek světa přidává odhadovaných 95 mega. Globální start (včetně nepřekvapivě propadnuvší Číny a všech dalších větších trhů) je tedy v tuto chvíli vystavený na 217 milionů.
Prvotní divácké Cinemascore hlásí nadprůměrně spokojené A-. Většina kritiků zvedá na Rottenech palec nahoru (v době psaní článku jich bylo 82 %) a třeba na CSFD jsme s hodnocením 72 % pořád ještě v červených číslech (jasně, jako vždy se bude další týdny a měsíce klesat). Narativ, který v průběžných reportech razí už několik dnů nejenom webzin Deadline, je jasný. Jak zní?
Superman je s americkým otvírákem 100+ milionů dolarů úspěch, který bude globálně končit za půlmiliardou. James Gunn úspěšně otevřel novou filmovou DC kapitolu a financující Warneři jsou s prvními čísly spokojeni. Nezbývá tedy než pogratulovat režisérovi, představiteli létajícího emzáka Davidu Corenswetovi, odvážnému studiu a popřát čtenářům pěkný zbytek víkendu.
Anebo ne.
Víte, já mám radost, i když kina naplní mimoňský Já, padouch nebo podobné infantilní omalovánky pro nejmenší. Byť jsem si v minulosti občas neodpustil kopnutí do „speciálních“ Warnerů (pokaždé si to však podle mě ti střelci zasloužili), tak jsem jim sukces v kinech upřímně přál.
V návaznosti na jejich letošní (překvapivě četné) hity jsem do poslední chvíle doufal, že barvičkami přesycený Superman trhne v multiplexech v čele s exkluzivně dedikovanými IMAXy bank, a šťastní kinaři budou zase jednou povolávat na pokladny brigádnické posily. To se nestalo a můj pohled na zklamavší tržby pro přehlednost rozdělím na tři rozvité body.
Za prvé: Opravdu se čekal podobný otvírák a všichni jsou spokojení?
Nikoliv. Jak už jsem před měsícem psal v MoneyZone tématu, tak skutečná očekávání byla někde jinde. Na často citovaném webu BoxOfficeTheory spekuloval známý analytik Shawn Robbins, že v souvislosti s rekordním počtem přehrání traileru (s čtvrtmiliardou zhlédnutí je první upoutávka nejsledovanějším warnerovským lákadlem historie) a celkovým zájmem je radno v USA očekávat otvírák 150–180 milionů dolarů. Nejenom já jsem přikyvoval.
Vždyť není možné, aby byl 12 let po premiéře snyderovského Muže z oceli otvírák dalšího Supermana někde v okolí tehdejších 116 milionů, říkal jsem si. Amerika navíc většinou slyšela na komiksového superhrdinu z planety Krypton mnohem více než zbytek světa.
Když si na chvíli vzpomenete, jak moc Warneři sázeli na další restart prokletého DC universa (vždyť dokonce přetáhli tatínka Strážčů Galaxie Jamese Gunna od Marvelu a dali mu na starost celou filmovou divizi), tak je odhadovaných víkendových 122 mega prostě bída. Do úst se mi teď dokonce dralo příkré slovíčko propadák, ale kolega KarelR mi ho v redakční diskuzi úspěšně rozmluvil.
Již po začátku předprodejů před několika týdny začalo být jasné, že znovuzrozený Superman až taková dechberoucí kasovní jízda nebude. Docela jasně se myslím ukázalo, že předčasný vrchol kampaně si Warneři připsali právě s velebeným prvním trailerem na konci minulého roku. Od té doby zájem pouze klesal. Jako kdyby byli nerozhodnutí diváci v posledních týdnech a měsícich skoro až zahlcení promem.
Vždyť i zámořské předprodeje retra Fantastická čtyřka: První kroky průběžně naznačovaly vyšší zájem diváků o marvelovku. Warneři nebyli slepí a stejně jako další velká hollywoodská studia před premiérou rozjeli známou hru. Ven (rozumějte na Deadline a další spřízněné weby) vypustili informaci, že skromně očekávají otvírák 100 mega. Už minulý týden přitom dobře věděli, že nízké číslo se povede překonat.
Důležité je, že teď mohou všechny známé weby (nedělá to fakt jenom ta Deadline, ale i stejným vlastníkem provozovaní Variety, Hollywood Reporter nebo Warnery vlastněná CNN) informovat čtenáře, že se povedlo překonat odhady a chrabrý Supík je v kinech sukces. Je vlastně fuk, jaká je realita. Důležité přece je, jaké bude většinové vnímání tržeb. No a to je dnes při pohledu okolo veskrze pozitivní.
Za druhé: S rozpočtem 225 milionů jim bude stačit i ta půlmiliarda a drobné, tak nestraš.
Už před několika měsíci se začaly objevovat rané odhady analytiků, které s odkazem na budget 225 míčů uváděly nutnost pokoření alespoň těch 700 mega globálně. Jinak Superman vážně nemůže být braný jako sukces. Co když však byl rozpočet větší? S číslem 225 mega přišel Wall Street Journal. Možná jste však také zaznamenali únik, který na základě amerických daňových vratek hovořil o skutečném rozpočtu 363 mega!
Pozor, okamžitě je třeba dodat, že nervózní James Gunn se na sociální síti Threads vyjádřil v tom smyslu, že zmiňované obří číslo je podle něj fake news a vážně neví, odkud pochází. Sdělil však svým sledujícím, jaký je skutečný rozpočet? Samozřejmě, že ne.
Věřte si, čemu chcete, ale já jsem s dovolením skeptik a nebaštím, že dvanáct let po premiéře Muže z oceli (fantastický trailer vedený na MovieZone jako číslo 2 je dodnes nezapomenutelný) pořídil režisér a producent ambiciózního a dlouhé roky připravovaného Supermana za stejné peníze jako tenkrát svého Muže Snyder. Inflace je neúprosná a studia nám už tolikrát s budgetem u očekávaného snímku vyloženě lhala, takže skepse je více než na místě.
Jasně, na první pohled sympatická herecká dvojka Corenswet + Brosnahan údajně brala za svoje role méně než milion dolarů. Nicholas Hoult se v roli šíleného magnáta Lexe Luthora (koho mi jenom přípomíná...) musel napoprvé spokojit s dvěma miliony. Kvůli horentním honorářům rozpočet komiksárny vážně nenabobtnal. On však ani ten Snyder (respektive Warneři) neplatil desítky milionů dolarů Henrymu Cavillovi, Amy Adams a Michaelu Shannonovi.
Superman s největší pravděpodobností zakončí svoji globální tržební pouť někde kolem 500–600 milionů, přičemž si už teď předčasně klidně tipnu americký závěr v okolí 300 míčů a ještě nižší číslo ze zbytku světa. Tam sice kina nezejí podobnou prázdnotou jako u nás, ale už teď je velmi pravděpodobné, že se nepovede překonat tržby naposledy zmiňovaného Muže z oceli.
Ten zvládnul v roce 2013 trhnout globálně 670 mega. Já vím, že covid a časově korespondující nástup studiových streamů změnil všechno, nicméně mohutná snaha namluvit nám, že podobně nízké (a dost možná ještě nižší) tržby Supermana značí nazdory neúprosné inflaci úspěch v kinech, je podle mě vyloženě směšná.
Za třetí: Warneři se s DC universem rozjíždějí od píky a nutně potřebují bezpodmínečný hit
Budu teď možná ve srovnání trochu nefér, protože Supermana vidíme v kinech po roce 2000 už poněkolikáté, ale vzpomeňme si, co pro Marvel v roce 2008 znamenal první Iron Man.
Když nebudeme brát v potaz Neuvěřitelného Hulka s později přeobsazeným Edwardem Nortonem, tak Downeyho suverénní one man show nastartovala mocné universum, které celou následující dekádu vydělávalo Disneymu a Feigemu miliardy. Opravdu se něco (alespoň vzdáleně) podobného v budoucnu povede i se Supermanem verze 2025?
I ti největší fanoušci emzáka se srdcem a spodním prádlem na pravém místě musejí uznat, že létající supermuž má svoje problémy. Spíše než sevřený a kulervoucí příběh rozjíždí dost věci naráz (cituji teď jinak spokojeného kolegu do_Oda). Typicky humorné a vizuálně občas divoké Gunnovo pojetí s psíkem Kryptem rozhodně nesedne každému.
Můžeme se teď samozřejmě uklidňovat faktem, že nikoliv Superman, ale spíše ten Batman je globálně nejoblíbenější DC komiksová postava a podle různých náznaků se ho brzy dočkáme v minimálně dvojitém nášupu. Faktem je, že fanoušci nového přístupu ke komiksové látce, který si kromě jiného dělá ambice žalovat na Trumpovu administrativu, jistě do kin přijdou znovu. Ale není to málo?
Nechci, aby to teď vyznělo tak, že přesah do trudné reality a komentář k ostudné americké imigrační politice je nutně špatný. V první řadě to však očividně chtělo dramaturgicky vymakanější a méně, ehm, „rozlítaný“ příběh, po kterém si všichni řeknou, že chtějí víc. Nemusíte souhlasit s naštvaným kolegou imfem a jeho docela krutou trojkovou recenzí, ale jistě i vy (teď mluvím k vám, spokojeným) při pohledu na tržby uznáte, že bezpodmínečný hit, který by oslovil davy, se naservírovat prostě nepovedlo.
Na závěr superhrdinských hovorů z Vysočiny to zkusím ještě jinak. Po covidu se ukázalo, že megahit, který není z ranku rodinkám zaslíbeného sequelu, musí přilákat i starší cílovku. Zdravím třeba výjimečně úspěšného Cruise a jeho Top Gun: Maverick nebo Nolanova Oppenheimera. Teenageři dnes mají jiné záliby a kina už netahají z bryndy tak, jako ve „zlatých“ časech Bayových Transformerů (byl jsem před lety v brněnském Špalíčku třikrát po sobě) a dalších letních výplachů.
Čest výjimkám, ale mám pocit, že James si svým prvním DC filmem hned na začátku zavřel dveře k čím dál důležitější cílovce. Nechci natvrdo a nepřesně psát náročnější, ale jistá generační propast a ono nepřeložitelné „I am too old for this shit“ se při pohledu na divokého Supermana vyloženě nabízí. Při pohledu na první spokojené (především tedy zámořské) reakce to možná nevypadá, ale tržby na rozdíl od Warnerů nikdy nelžou.
Nejenom Supermanem je tržební kecal živý a tak rychle ke stříbru. To pilně kutají Scarlett Johansson, Mahershala Ali, Jonathan Bailey a Universalové. Jurský svět: Znovuzrození se minulý týden sympaticky uvedl se skoro 150milionovým pětidenním americkým startem. Při pohledu na více než 322milionový globální otvírák se dokonce objevovaly úvahy, jestli se dinosaurům nakonec náhodou nepovede další miliarda.
Až tak horké to nebude, protože v Americe klesáme o vesměs očekávaných 57 % a dalších 40 mega pošouplo prehistorické hybridy v USA na 232 míčů. Tři kila budou dost možná strop a Juráč se v zámoří podle mě nakonec dostane na velmi podobnou závěrečnou cifru, jako Superman.
Na rozdíl od létajícího slipaře však dinosauři docela vládnou ve světě a aktuálních globálních 529 melounů ukazuje, že pokoření 700 míčů by neměl být problém. Kdo ví, jestli Juráč nakonec nezaútočí na osm stovek. Pěkné. Universal již jistě spřádá plány na sequel a bude svoji rentabilní franšízu ždímat i nadále. Co by za takový kasovní nášup dali níže mnohokrát zmiňovaní Warneři.
Bronz bere Brad. F1 sice žádný kasovní megahit nebude (v USA jsme po třech víkendech a dalším polovičním padáku na 136 míčích a globálně je pit stop 393 mega), ale za mě dobrý. Financující Apple na rozdíl od distribuujících Warnerů až tolik neřeší, že se jim jejich předražené bijáky v kinech nezaplatí. Oproti Scorsesemu nebo Scottovi mluvíme o dvojnásobných tržbách... Navíc prosím pěkně sledujeme originální závodní snímek – nikoliv restart komiksové franšízy s maximálně vysokými ambicemi.
„Filmové studio“ každopádně jistě hřeje je u srdíčka, že s F1 naservírovalo překvapivě úspěšný (byť s minimálně čtvrtmiliardovým rozpočtem opravdu ultra-drahý) blockbuster, díky němuž se mu jistě na nějakou dobu zvednou čísla předplatitelů na jeho nijak extra úspěšném streamu. Nemluvě o šuškandě hovořící o tom, že jablíčkový moloch touží po právech na formule. Jejich filmové dobrodružství prý mělo v první řadě sloužit jako jisté obhlížení terénu. Divácký zájem se ukázal. Uvidíme, co bude dál.
Stejně jako zmiňovaný Juráč bude dalším letním box office vítězem hraný remake animáku Jak vycvičit draka. V USA jsme měsíc po premiéře díky třetinovému propadu na 240 milionech. Globálně potom Bezzubka vstřebává krásných 561 míčů. S rozumným rozpočtem 150 mega takové kasovní výsledky chcete. Poslední týdny velmi úspěšný Universal bude stejně jako v případě dinosaurů jistě pospíchat do kin s (již odmávnutným) pokračováním.
Na pětce úpí při pohledu na vyloženě tragické tržby Pixar. Elio má v Americe na kontě bídných 64 mega a globálně se teprve v týdnu povedlo překonat kilo (aktuálně jsme na 117 milionech). Po kontroverzní Sněhurce se distribuující Disney připomíná s dalším letošním propadákem.
Ještě, že má myšák v záloze Zootropolis: Město zvířat 2 a především Avatara 3 (ne, perfekcionalista Cameron ho už navzdory dosavadní absenci traileru nemůže odložit, přesvědčuji potichu sám sebe). Mocná a dlouhé roky snad všemi vyhlížená filmová dvojice jim na konci roku kažopádně zásadně vylepší účetní závěrku a alespoň na chvíli uklidní v první polovině roku nervózní akcionáře.
Zbytek startovního pole už si prolustrujeme ve zrychleném režimu. Na šestce rychle vyklízí pole horor 28 let poté. Garland s Boylem obohatili dnes už pomalu kultovních 28 dní poté o další (a mimo žánr mířící) témata, načež diváci po slušném 60milionovém globálním otvíráku bohužel říkají snímku jasné ne. Jinak bychom po třech týdnech v kinech sledovali mnohem vyšší kasovní nášup, než nedostatečných 137 mega. Propadák to vzhledem k polovičnímu rozpočtu není, ale zklamání v kinech vzhledem k vysokým očekávaním rozhodně ano.
Lilo & Stitch na sedmičce je už coby kamenem dohodil miliardě. Zatímco minulý týden se spokojený Disney pyšnil 972 míči, nově hlásí do světa 994 melounů! Ještě pár dní a prestižní milník bude pokořen. Sice je to zatím jediný letošní megahit myšáka, ale vzhledem k rozumnému rozpočtu 100 mega je bez přehánění obří.
Osmým místem se vůbec nepyšní Tom Cruise a jeho závěrečná Mission: Impossible – Poslední zúčtování. V Americe jsme po 1,5milionovém víkendu na 194 míčích, takže celková dvě kila jsou nejspíše pasé. Globálně se nesmrtelný Ethan Hunt otírá o zoufale nedostatečných šest kil (aktuálně 584 mega), což je vzhledem ke gigantickému 400milionovému rozpočtu velmi málo. Paramount si pořádně odplivne.
Co M3GAN 2.0 na devátém place? Velký špatný. Sci-fi sequel velice úspěšného hororu tvrdí status kapitálního propadáku. V Americe jsme na 22 milionech, což je srovnatelné s prvním pátkem a sobotou oblíbené jedničky. Akorát že v USA se k dotyčnému číslu dobelhala dvojka až po třech víkendech v kinech. Pokud jste snad doufali, že pokračování M3GAN zachrání svět, tak nezachrání. Globální výsledek je otřesných 36 melounů. Zase a znovu přípomínám 180milionové tržby jedničky. Uf.
A konečně Dokonalá shoda na desítce. Půvabná Dakota Johnson si stejně jako šťastnější polovina redakce užívala plnými doušky festivalovou atmosféru v Karlových Varech a stejně jako polovina redakce se Dakota po pár dnech nenápadně zdekovala za dalšími povinnostmi. Kritiky chválená romantika každopádně v Americe v Americe píše 35 milionů doláčů po měsíci v kinech, což je pro distribuující A24 bohužel největší letošní kasovní úspěch v kinech. Ke globálnímu páďu chybí už jenom pár set tisíc dolarů.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend si dáme od obřích stomilionových blockbusterů na chvíli pauzu. Rodinky se pokusí nalákat další Šmoulové. Na nostalgii zestárlých teenagerů potom bude hrát návrat (v trailerech trochu rozpačité) Tajemství loňského léta.
Svoje fandy bude k návštěvě kina mobilizovat režisér Ari Aster s (na festivalech prozatím spíše rozpačitě přijímaným) Eddingtonem. Superman má tedy více méně volné pole působnosti. Bude velmi zajímavé sledovat, jaké propady si připíše.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry


