Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Proč Hollywood a spol. cenzurují filmy a seriály?


ikona
TedGeorge
barry jenkinscenzuracopsforrest gumpgangster squadhbo maxhollywoodhotel rwandajih proti severukathryn bigelowlittle britainzoolander
Děsí vás politicky korektní továrna na sny svou cenzurou?  

Všichni si jistě vybavujete události staré teprve několik týdnů, kdy kvůli šokující policejní brutalitě zemřel v Minneapolisu černoch George Floyd. Následující dny vypukly (nejdříve v Americe a následně po celém světě) největší protesty od dob války ve Vietnamu a sociální sítě se rychle postaraly o zkratku, která to vše reprezentuje: #BlackLivesMatter. Co se dělo v souvislosti s filmy a seriály poté? Šlo to rychle.

9. 6. BBC, Netflix a další odstraňují ze své knihovny britský satirický pořad Malá Velká Británie, protože časy se mění (slova BBC). Proč dochází k odstranění? Televizní stanice zareagovala především na kontroverzní fakt, že v komediálním pořadu si hlavní představitelé začernili tváře a hráli černochy (v západních zemích se ustálilo slovní spojení „blackface“). Hlavní představitelé show - David Walliams a Matt Lucas - si za to mimochodem vysypali popel na hlavu už před pár lety a čerstvě se pouze vyjádřili v tom smyslu, že rozhodnutí BBC chápou.

Také 9. 6. Paramount Network ruší svojí televizní show Cops. Ta běžela na různých televizních stanicích už od roku 1989 a během 33 sezón (některé roky se stihly dvě série) se o ní často hovořilo v souvislostí s glorifikací policejního násilí. Přiznám se, že jsem o ní poprvé slyšel až právě v souvislosti se zrušením.

10. 6. Zbrusu nová warnerovská streamovací platforma HBO Max odstraňuje ze své obří filmové a seriálové knihovny legendární (a pokud bereme v potaz inflaci, tak i vůbec nejvýdělečnější) film Jih proti Severu. Skoro nikdo už nevěnuje pozornost informaci, že odstranění je pouze dočasné a romantická klasika odehrávající se během americké občanské války se tam vrátí. Nemělo by dojít k přestříhání filmu, pouze k němu bude přidán historický kontext v podobě bonusů.

11. 6. Amazon informuje, že Jih proti Severu se náhle posunul do čela žebříčků prodejnosti na jejich portále. Podle nich se tak stalo právě v návaznosti na mediální smršť, kterou vyvolala údajná cenzura filmu na HBO Max. Film je velmi brzy vyprodaný a překupníci s domácími nosiči zavětřili možnost namastit si kapsu. Ano, jeden uživatel tam nabízel k prodeji Blu-ray za 334 dolarů.

Nikdy bych si nemyslel, že tuzemským divákům bude tolik chybět možnost streamování 80 let staré klasiky (navíc na nám nedostupné streamovací platformě Warnerů), jednoho z řady britských satirických seriálů a dalšího amerického seriálu o policii. Ale jak už to bývá – atraktivního tématu se chytla média. Dost tomu pomohl i jeden pisálek z Variety, jenž naháněl kliky článkem „10 problematických filmů, které by si zasloužily vysvětlivky“. Ve článku uvádí i takové milované bijáky jako Forrest Gump, Mlčení jehňátek nebo Indiana Jones a Chrám zkázy. Co se následně stalo v našich luzích a hájích? Už tak trochu hloupý článek ještě více „zdebilněl“ v adaptaci Novinek.cz a dalších (občas) líných médií.

Na tomto místě bych vám doporučil zhlédnout velmi zajímavý rozhovor Jindřišky Bláhové v DVTV a přečíst si článek Kamila Fily. Možná s jejich pohledem nebudete souhlasit, ale dozvíte se mnoho zajímavých informací a já se na následujících řádcích nebudu muset neumětelsky snažit vysvětlovat, zda je stahování dotyčných uměleckých děl „z oběhu“ košer. Místo toho napíšu, že se (především v Hollywoodu) nejedná o žádnou novinku.

Po teroristických útocích 11. září 2001 vystřihnulo studio Sony ze Spider-Mana akční scénu, kde hrálo prim World Trade Center. Závěr dvojky Mužů v černém se měl podle původních plánů také odehrávat na WTC. No a konečně to nejdůležitější – dvojčata byla digitálně vymazána ze Zoolandera. Nějaké hovado v Americe zastřelí desítky lidí? Hollywood, respektive Universal odloží premiéru Lovu, protože se v něm lidé nahánějí s automatickými zbraněmi (těch případů je samozřejmě mnohem více – viz přestříhání a odložení Gangster Squad v návaznosti na střelbu v kině Aurora při premiéře Temný rytíř povstal). 

Jedná se o dlouhodobý jev, který se dá vysledovat hluboko do minulosti a podobný přístup teď aplikují i v souvislosti se smrtí George Floyda a #BlackLivesMatter. Důležité je však uvědomit si, proč se tomu tak děje. Můžeme si zaspekulovat, že Hollywood se už od nepaměti snaží vyhovět zájmovým skupinám a být co nejvíce korektní. To znamená naštvat co nejméně lidí a píšu to s plným vědomím toho, že „cenzurou“ Jihu proti Severu vás samozřejmě naštval – respektive jste nad tím kroutili hlavou. Pro ně je to však pořád ještě nízká cena za fakt, že se může holedbat tím, že „něco“ dělá a automaticky nedostane cejch rasistických šmejdů. Co na tom, že celé to gesto je vlastně naprosto zbytečné a svým způsobem i pitomé.

Teze, že Hollywood má nějakou systémově organizovanou společensky angažovanou agendu, podle které chce čas od času přeprogramovat myšlení celého světa, je prostě a jednoduše mylná. Někdy až trochu protivný občanský aktivismus hollywoodských pěšáků je jedna věc a realita současného hollywoodského systému je věc druhá. Továrna na sny měla a má pouze jediný smysl: Vydělat co nejvíce peněz.

Don Cheadle se pár let po premiéře cenami ověnčeného Hotelu Rwanda vyjádřil v tomto smyslu: „Kdyby Hotel Rwanda vydělal hodně peněz, bude další rok v kinech 10 filmů o genocidě. Žádná jiná skrytá agenda tu (v Los Angeles) není. Je to takhle jednoduché.“ Opravdu je to jenom o těch penězích a Hollywood nemá žádnou povinnost jít příkladem a divákům servírovat důležité filmy s ambicemi ovlivnit nálady ve společnosti?

Měl bych tu teď pro vás výzvu – podívejte se na pár současných hollywoodských filmů, které jsou takzvaně „těžké“, sociálně uvědomělé a zkuste si sami pro sebe říct, proč vznikly. Já to za vás zkusím u dvou bijáků. Tím prvním je Detroit, s trochu divným českým distribučním názvem Černobílá spravedlnost. V něm sledujeme protesty a rasové nepokoje v Detroitu léta páně 1967. Film stál 34 milionů dolarů a v kinech propadnul. V Americe možná trochu překvapivě, ve zbytku světa se to tak nějak čekalo. Neřešme teď však propadák filmu v kinech, ale důvod jeho vzniku.

Tím druhým je drama Kdyby ulice Beale mohla mluvit natočená podle románu James Baldwina, ve kterém sny o budoucnosti ústředního černého páru naruší křivé obvinění ze zločinu. Rozpočet byl sice pouhých 12 milionů, ale i tak film v zámoří propadl. Proč filmy vznikly? Protože je režírovali Kathryn Bigelow a Barry Jenkins. Tedy režisérka a režisér, jejichž předchozí filmy vydělaly svým producentům (především Kathryn) slušné množství milionů dolarů. V případě Katky to byl atraktivní scénář zabývající se dopadením Usámy bin Ládina a v případě Barryho ne tolik atraktivní scénář o dospívání a hledání sexuální identity, na který vsadili pár milionů dolarů střelci z nezávislého studia A24.

Oba filmy vznikly na míru Akademii zodpovědné za udělování Oscarů. Bylo by asi trochu zjednodušující napsat, že těch několik tisíc akademiků sdílí stejné liberálně-progresivní hodnoty, ale faktem je, že mezi lety 2015 a 2020 se zvedlo zastoupení etnických minorit v prestižním spolku z 8 na 16 %. Akademie se poslední roky snaží, seč může, aby na ní nadále nelpělo stigma klubu starých bílých mužů a Hollywood je samozřejmě moloch plný oportunistů, kteří dobře ví, že úspěch na Oscarech = dolarové žně.

Je na čase článek zakončit. Cenzura samozřejmě není správná cesta a já sám jsem principiálně proti ní. Je však otázka, jestli v tomto případě někomu ubližuje. Jak už jsem psal na předchozích řádcích – hollywoodská (auto)cenzura se praktikuje už od nepaměti a ne pokaždé byla tak neškodná a směšná jako dnes. V této souvislosti se nabízí zmínit americký hon na čarodějnice, který v padesátých letech v "režii" Josepha McCarthyho zničil životy nespočtu lidí a továrna na sny rozhodně neměla svědomí čisté.

Nemám nejmenší problém s diváky, kteří nadávají velkým korporacím za to, že si myjí ruce nad složitým problémem úplně zbytečným odstraněním několika problémových audiovizuálních děl. Ale nedělejme z klasické a už mnohokrát viděné reakce Hollywoodu konec světa a důkaz toho, že našim dětem budou vládnout lidé s jinou barvou pleti, než máme my. Rozčilování se nad zástupnými "aférami" je vždy mnohem jednoduší než pohlédnout pravdě do očí – systémové řešení problému, za který zaplatilo svým životem už příliš mnoho zástupců diskriminovaných menšin, je stále v nedohlednu. 

---

Poznámka pod čarou: Za cenné postřehy si zaslouží poděkování Radomír „Douglas“ Kokeš, který po rešerši pro imfův článek o českém chození do kina už ve čtvrtek nezištně pomohl i mně. Tak díky, Dougu!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (137)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace