Téma: Warnerovská sága vrcholí. Spasí Minecraft a následující filmy problémy stíhané studio?
13:00 | 19.04.2025 |

Studio Warner Bros. bylo ve dvacátých letech minulého století bráno jako nezávislý konkurent mocné hollywoodské trojky (First National Pictures, Paramount Pictures a MGM), jenom aby se už ve třicátých letech stalo jedním z největších studiových hráčů vůbec. No a to mu navzdory četným problémům v minulých dekádách vydrželo až dodnes. Zůstanou tu s námi Warneři i v roce 2026 a dále, nebo jim opravdu pomalu zvoní umíráček?
Bude to dnes trochu vyprávěcí téma, které si rozhodně nedělá ambice postihnout fascinující a více než stoletou historii studia, kterou v roce 1923 oficiálně odstartovali bratři Harry, Albert, Sam a Jack Warnerovi. Předem děkuji za trpělivost (nebojte, posvítíme si i na současný „majncraftí“ stav hollywoodských věcí) s mými hypotézami, které přikládají možná až příliš velkou důležitost odchodu režiséra Christophera Nolana od Warnerů k Universalům. Jdeme na to.
Pokud bych měl popsat svůj vztah ke studiu Warner Bros. jedním slovem, napsal bych „turbulentní“. Ještě v roce 2017 jsem byl skoro až nekritický fanda, který házel Snyderovo přešlapování s komiksovým DC universem za hlavu a viděl jenom to dobré.
Fascinovala mě „odvaha“, se kterou studio cálovalo Guyi Ritchiemu na vrcholu sil Krále Artuše (V.I.M. bude nejdříve za půl roku), a celkově jsem obdivoval výjimečný/nekonečný vztah hollywoodského molocha s mými oblíbenými režiséry. Třeba takový Clint Eastwood k dnešnímu dni režíroval 40 filmů, z nichž naprostou většinu (párkrát jim byl nevěrný s Universaly a dalšími) financovali a distribuovali právě Warneři. Najděte mi nějaké jiné studio, kterému by byl jeden režisér podobně věrný…
Christopher Nolan u nich zazářil díky Batmanům, Počátku, Interstellaru nebo Dunkirku. Denis Villeneuve započal před osmi lety svoji pouť u Warnerů s Blade Runnerem 2049. Máme tu i šikulu Jamese Wana s hororovými Conjuringy a mohl bych pokračovat.
Již v roce 2017 se začaly objevovat mráčky na relativně jasné obloze. Tehdejší prezident Warnerů Toby Emmerich chtěl odebrat většině režisérů právo na „final cut“. Především kvůli ústupu domácích nosičů ze slávy skoro vymizely filmy s rozpočtem 30–80 milionů dolarů. Warneři stejně jako ostatní klasická studia nezachytili nástup Netflixu. HBO Max tenkrát ještě bylo hudbou daleké budoucnosti.
Šéfová distribuce Sue Kroll koketovala se zkracováním tenkrát nezpochybnitelné 90denní exkluzivity v kinech kvůli nastupujícím příjmům z tzv. video on demand, tedy prodeje filmů přes internet. To se samozřejmě nesetkalo s pochopením u většiny režisérů. Už tenkrát se Christopher Nolan vyjádřil v tom smyslu, že jediné, co ho jako režiséra zajímá, je divácký zážitek v kinech.
Budu teď trochu přeskakovat, ale pomyslným zlomem byl (samozřejmě nejenom pro Warnery) tragický covid. Jistě si na ty trudné časy dobře vzpomínáte. Kina byla dlouhé měsíce zavřená, potom na chvíli otevřená a pak zase zavřená.
Čtenáři MovieZone to poznali třeba tak, že jeden ze základních stavebních kamenů webu, tedy klasické víkendové tržby (především Cival je dvě dekády poctivě a více méně pravidelně servíroval počínaje premiérou Tajemného letu,) se na začátku roku 2020 poprvé na dlouhou dobu odmlčely. Dobře si vzpomínám, jak jsme tenkrát v redakci netušili, na jak dlouho to bude.
Právě Christopher Nolan tenkrát asi nejhlasitěji loboval za kina balancující nad propastí. Jako první velký film se po několika odkladech v srpnu 2020 dočkal startu Tenet. Byť již tenkrát bylo v USA více než 4000 kin, otevřené byly jenom dvě třetiny a na tržbách se to samozřejmě (kromě rozporuplných kvalit filmu) projevilo.
Necelých 60 mega z Ameriky sice doprovodilo více než 300 mega ze zbytku světa, ale to pořád pro megafilm s rozpočtem 205 milionů dolarů ani zdaleka nestačilo. Tenet nebyl jediný warnerovský problém. Studio už několik měsíců nelibě sledovalo pomalu rostoucí čísla předplatitelů své čerstvě spuštěné odpovědi na Netflix, tedy HBO Max. Co se startu jejich služby týče, byl jsem od začátku skeptický.
Nejprve se Warneři nechali slyšet, že sequel Wonder Woman s podtitulem 1984 dorazí o Vánocích nejenom do kin, ale souběžně i na Max. Aniž by tedy dali vědět svým partnerům (mluvím především o spolupracující filiálce Legendary Pictures), režisérům a dalším, vyhlásili do světa šokující plán.
Na začátku prosince 2020 se potom událo něco, co studio definovalo na dlouhé roky dopředu. Všechny jejich filmy mířící do kin v roce 2021 se měly ten stejný den dočkat exkluzivní premiéry na HBO Max. Bez nějakého dalšího poplatku, stačí si službu předplatit.
Pročetl jsem si teď dobové diskuze a koukám, že jste na rozdíl ode mě vesměs všichni jásali. Navzdory faktu, že streamovací služba měla odstartovat v Česku až v roce 2022, měli jste radost, že někdo rozčísnul covidovou mizérii a filmy se objeví, ehm, na internetu tak rychle.
Zase (a rozhodně ne naposledy) se budu věnovat Nolanovi, jenž pozoruhodný streamovací krok vyloženě nas*aně okomentoval v prosinci 2020 následovně: „Největší filmové hvězdy a největší hollywoodští režiséři ulehli včera večer do postele s tím, že je zaměstnává nejlepší filmové studio, a probudili se s tím, že pracují pro nejhorší streamovací službu.“
Asi nikoho nepřekvapilo, že Nolan po devatenácti letech (jasně, výjimečný Dokonalý trik z roku 2006 distribuoval Disney) dal Warnerům vale a jeho další film bude distribuovat Universal. Nolan od té doby už mnohokrát řekl, že jeho roztržka se studiem je hudbou minulosti a on už teď vzpomíná jenom na to dobré, ale Warneři nezapomněli.
Už jenom fakt, že premiéru Barbie stanovili na předposlední červencový víkend roku 2023 brali mnozí jako jistou škodolibost a dětinskou snahu poškodit odcházejícího Nolana. Ten dotyčný distribuční termín už od nepaměti miluje a mnoho jeho filmů (včetně Odysseji příští rok) startuje právě tehdy.
Vtipné je, že právě současná premiéra warnerovské Barbie s universalovským Oppenheimerem vystřelila oba filmy k obřím tržbám a do učebnic hollywoodského marketingu zapsala nesmazatelným písmem pojem „Barbenheimer“. Warneři sice spokojeně přepočítávali více než 1,4miliardové tržby z kin, ale zároveň jistě zatínali zuby při pohledu na „jejich“ Nolana, který pro konkurenci se stomilionovým Oppiem utržil v kinech 975 (!) mega.
Dostáváme se k Davidu Zaslavovi, tedy šéfovi molochu Warner Bros. Discovery. Ten byl v květnu 2021 oznámený jako nástupce Jasona Kilara. Tedy toho člověka, který na sklonku své kariéry bláhově odkýval zmiňované HBO Max hybridní dobrodružství.
Hollywoodští insideři tvrdí, že nesmlouvavý David filmům moc nerozumí. Lidé ho potom zrovna nemusí třeba kvůli tomu, že již fakticky hotovým filmům Batgirl a Coyote vs. Acme zrušil z pochybných daňových důvodů premiéry nejenom v kinech, ale i na té HBO Max.
Alespoň tam nakonec zamířil Eastwoodův (nejspíše poslední) film Porotce. č. 2. Kojot z Looney Tunes se nakonec díky 50 milionům od neznámé společnosti Ketchup Entertainment sice premiéry dočká, ale osud Batgirl už je podle všeho nadobro posichrovaný.
Na začátku června 2022 byli šéfy filmové divize jmenováni Pamela Abdy a Michael De Luca. Zaslav si s veterány z MGM plácnul především kvůli tomu, aby warnerovské studiové filmy zase a znovu hrály v Hollywoodu prim a ve všech směrech pošramocená pověst studia byla napravena. Bude to teď znít trochu lacině, ale když ti dva převzali otěže u Warnerů, tak měl Zaslav údajně říct něco ve smyslu legendárního Hammondova: „Spare no expense“.
Co DC komiksy, ptáte se? Na konci října 2022 byli šéfy problémy provázené warnerovské divize jmenovaní James Gunn a Peter Safran. Zodpovídat se ti dva měli přímo Zaslavovi. Nechme teď však ještě chvíli Marvelem odkojeného Gunna Gunnem a vraťme se k Pam a Michaelovi. Znovu je třeba zmínit, že produkce filmů vždy trvá dlouhé roky.
Připomínám to především kvůli tomu, že dlouho připravovaná Barbie se začala natáčet již několik měsíců před jejich startem u Warnerů a tím pádem se tímhle megahitem nemohou tak úplně chlubit. Jasně, dohlíželi už na povedený marketing, ale zelenou dal filmu někdo jiný.
Co si ti dva však můžou připsat do resumé, je ve všech směrech marný muzikálový Joker 2. Odmávnutí sequelu miliardového filmu bylo jedním z jejich prvních činů u Warnerů. Joker se začal natáčet v prosinci 2022 a o necelé dva roky později se stal jedním z největších propadáků všech dob.
Nevím, jestli si ti dva vzali ono utrácení za „talenty“ až příliš doslova, ale režírující Phillips, šílený Phoenix a zpívající Gaga dostali za role ve 200 (!!!) milionovém sequelu desítky milionů dolarů. Kéž by to byl jediný průšvih dvojice Abdy a De Luca.
Spolu s Legendary Pictures produkované filmy Duna: Část druhá a Godzilla x Kong: Nové Impérium (nemluvě o Burtonovu návratu k Warnerům v podobě výdělečného sequelu Beetlejuice) sice v kinech utržily velmi slušné peníze, ale všechen profit zahučel při snaze o pokrytí ztrát z Millerovy Furiosy, animovaného Pána prstenů a samozřejmě již zmiňovaného Jokera 2.
Partnerství s kdysi zajímavým Shyamalanem se studiu také rychle zajídá. Jím produkovaná lesní fantasmagorie Strážci a režírovaný thriller Past v kinech také propadly. Eastwoodův Porotce se do kin ani nepodíval. Nemluvě o westernu Horizont: Americá sága, kde však pořádně dolarově zahučel především Kevin Costner, a konečně Twisters.
Sequelová tornáda za 155 mega, na jejichž produkci se Warneři napůl šábli s Universaly, uspěla v Americe, kde trhla z kin parádních 267 mega. Ve zbytku světa však profičela s pouhým kilem. Opravdu teď musím dodávat, že Warneři byli zodpovědní právě za distribuci ve světě?
Klikejte na druhou kapitolu, kde se konečně dostaneme do současnosti.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Za druhé: Global bude kolem 700 mega.
Za třetí: Nevrátí.