Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 7 nejzajímavějších kasovních postřehů z první poloviny roku 2023


ikona
TedGeorge
avengersbarbenheimerbarbiebatmandisneydisney+hororindiana jonesjason stathammargot robbiemegmeg 2mezi živlymission: impossiblemluv se mnouoppenheimerpixarstávkastrážci galaxiesuper mariotom cruisetržbywarner bros.
Hollywood se snaží, seč může, ale něco podobně výjimečného jako miliardový Barbenheimer vládne kinům pouze jednou za uherský rok.  

Je srpen, ty největší jarní a letní premiéry máme už za sebou a tak je na čase zase jednou průběžně bilancovat. Následující čtyři a půl měsíce se sice může udát ještě všelicos, ale kasovních postřehů za letošek jsem už nasbíral dostatek, abyste se právě mohli začíst do sedmičky (pevně doufám zajímavých) bodů. Spíše než na jednotlivé filmy, které si klasicky připomeneme na konci roku v topkách největších kasovních hitů a propadáků, si každopádně posvítím na trendy, které poslední měsíce hýbou Hollywoodem.

Jasně, na Barbenheimer, kterým už pár týdnů žijí kinaři i diváci, dojde také, ale Barbie s Oppiem budou spíše výjimka. Takže rovnou zapomeňte na zevrubnou analýzu nepopiratelného zámořského úspěchu Sound of Freedom a raději se připravte na odstavce o studiích, žánrech, proměnlivých diváckých náladách a ženách. Na úvod stačí, ke čtení si otevřete nějaký lahodný nápoj a jdeme na to.

5. Na stream už měsíc a půl po premiéře? Zapomeňte.
Disney+, HBO Max (respektive pouze Max), Paramount Plus a Peacock. Studiové streamy se během covidu dočkaly mnoha úspěchů a především Warneři s Disneym se předháněli v tom, kdo nabídne svoje kinohity rychleji na svém vlastním Netflixu (Warner Bros. se svou pozoruhodnou simultánní premiérou na streamu v roce 2021 „vyhrálo“). Ještě na začátku minulého roku, kdy už úplně všechna kina po celém světě fungovala stejně jako před pandemií, jsme se na HBO Max dočkali Batmana pouhých 45 dní po premiéře v kinech. Co Disney+? Byť to marvelovkám Eternals a Shang-Chi předminulý rok trvalo o trochu déle, Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství se na plusko podíval také za 45 (respektive 47) dní po premiéře.

Jenomže studiové streamy nevydělávají. Škrtá se, po letech se znovu vesele licencuje konkurenčnímu Netflixu a Hollywood zjišťuje to, co jsem nejenom já tvrdil už od samotného počátku. Radikální zkrácení 90denní kino-exkluzivity je hloupost, která nikomu nepřinese nic dobrého, a když se teď podíváte třeba na poslední marvelovky, tak je vám jasné, že studia  v čele s Disneym couvají. Pokračování Black Panthera, Ant-Mana a Strážců Galaxie se najednou objevilo na Disney+ až 80–90 dní po premiéře v kinech.

I když pořád platí, že naprostou většinu tržeb generují kina první tři týdny po premiéře, důležitý je psychologický efekt. Budu teď trochu mluvit jako studiový hlavoun a v diskuzi mi to jistě dáte pořádně sežrat, ale diváci by si neměli říct, že do kina nepůjdou, protože za chvilku bude horká novinka přece dostupná na streamu nebo na torrentu. Kdepak, měli by žít v tom, že pokud do kina nepůjdou, následujících pár měsíců budou mít pech. A ani potom se nedočkají premiéry na streamu. Přednost dostane PVOD jako iTunes a další, kde budou muset zaplatit něco extra. Až skoro na závěr přijde na řadu SVOD, aerolinky, televizní práva atd. Otázkou samozřejmě je, jestli covidové blouznění s urychlením premiér nenaočkovalo publikum na dlouhé roky dopředu a studiové zatažení ruční brzdy není bojem s větrnými mlýny.

4. Stávky představují pro Hollywood zásadní problém. Nebo snad ne?
Scenáristům a hercům došla trpělivost a továrna na sny se zastavila. Odborům došla trpělivost a představila zásadní požadavky, které by do budoucna měly zajistit, že každý člen WGA a SAG-AFTRA bude nejenom spravedlivě odměňován, ale zároveň mu budou poskytnuty nějaké záruky, že studia v budoucnu nenahradí jeho tvář a hlas s pomocí čím dál mocnější (a násobně levnější) AI. Vzhledem k tomu, že obě strany mají v posledních týdnech problém vůbec zasednout k jednacímu stolu, je nabíledni očekávat, že stávky se pořádně protáhnou. Rozhodně mluvíme o dalších měsících, nikoliv týdnech.

Nechci, abyste si následující řádky vyložili tak, že navrch má Hollywood. Všichni vidíme odklady a v blízké budoucnosti nám bude pravděpodobně představen další radikální řez, který velmi pročistí plánovaný rozvrh premiér nejenom na příští rok. Kdepak, Hollywood by navzdory četnému uklidňovaní akcionářů ve stylu: „Stávka je cajk, vlastně jsme díky ní v minulém kvartálu ušetřili“ ocenil, kdyby se obě strany dohodly a kolona táhla dál. Ale… herci šli do stávky už před měsícem a od té doby jsme se dočkali hned několika premiér. Nemluvě o faktu, že nebýt štrajkování, Barbie a Oppenheimer by dojížděli dlouhou kampaň možná až teď. Pointa je, že kromě hrstky výjimek, které byly odsouzeny k neúspěchu od samého počátku, je poslední měsíc dost možná nejúspěšnějším post-covidovým měsícem vůbec.

Meg 2: Příkop se i díky Číně zaplatí bez ohledu na to, že Jason Statham nemohl tajtrlíkovat v Hot Ones a dalších oblíbených shows, Želvy Ninja: Mutantí chaos se při své úspěšné premiéře obešli bez rogenovského boostu a jeho nekonečných historek z ranku: "George Lucas mě odmítnul vzít na svou vesmírnou loď". Jasně, kvůli několika případům nejde jen tak říct, že herecké promo kolečko najednou pozbylo důležitosti. Třeba Duna, která doposud setrvává na datu 2. listopadu, by nutně potřebovala, aby na konci října zaplnili veřejný prostor Chalamet a Zendaya. Faktem však je, že katastrofické předpovědi se prozatím nenaplnily a z toho budou při náročném vyjednávání přece jenom těžit Bob Iger a spol. Obávám se, že první budou muset za pár měsíců ustoupit vyhladovělé odbory, jejichž členové by si po letech bezesporu zasloužili spravedlivější odměňování za svoji dřinu.

3. Komiksy jsou za zenitem, budoucnost jsou hračky od Mattela a instalatéři od Nintenda.
Teď jsem chvíli přemýšlel, jestli nedat za podnadpis otazník, ale řeč čísel je jasná. S nástupem Temného rytíře a Iron Mana si Hollywood užíval více než dekádu dlouhou komiksovou jízdu, kdy především Marvel (ale i Warneři se svým DC slavili pár úspěchů) táhnul Disneyho ke světlým zítřkům a v dobách své největší slávy byl Kevin Feige a spol. schopný poslat do kin nanejvýš průměrnou Captain Marvel, která díky natěšenosti publika na Avengers stejně utržila miliardu. Časy se však mění, a byť si třeba Strážci Galaxie: Volume 3 došli po celém světě pro respektuhodných 845 milionů dolarů, propadáky jako třetí Ant-Man, druhý Shazam a především první Flash nutí studia uvažovat, jestli náhodou není na čase přehodit výhybku.

Minimálně fanoušky Marvelu uklidním – komiksových blockbusterů se dočkáme i v dalších letech. Iger sice sportovně uznal, že těch filmů a především seriálů pro Disney+ bylo v posledních letech snad až příliš a marvelovské novinky v čele s dalšími Avengers se odkládají, ale to neznamená, že by se rušily. I ten Blade jednou spatří světlo světa, uvidíte. Horší už je to u DC, které je teď na dně. James Gunn se sice bude snažit o další restart, ale když si tak čtu o jeho plánech na Supermana, jenž má být stoprocentním resetem (ehm) a v povzdálí sleduji Blue Beetla, jehož trailery v redakci nepřesvědčily o svých kvalitách ani do_Oda… V diskuzi mimochodem někdo nedávno vtipně a trochu odevzdaně poznamenal, že si raději počká na další DC reset.

V kontrastu s všelijakými komiksárnami potom suše stojí Super Mario a Barbie. Tedy film, který před pár týdny překonal hranici 1,35 miliard dolarů, a film, který ji překoná za pár týdnů. Pokud bychom přitom dali dohromady jejich rozpočty (cca 250 mega), tak těch cca 2,7 miliard z kin vyšlo studia na stejné peníze jako podobně drahý Flash, jenž globálně utržil tragických 268 míčů. V Hollywoodu odjakživa platí, že pokud něco funguje, nabídneme to následně divákům v různých obměnách ještě aspoň desetkrát, než je to omrzí. Takže bych se vůbec nedivil, kdybychom se časem dočkali Monopolů od Ridleyho Scotta a sólovky Kena od Davida Yatese. Snad jenom straším a Ridley bude nadále točit pecky, zatímco Yates točit nebude.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace