Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 největších kasovních propadáků za rok 2022


ikona
TedGeorge
anya taylor-joybrad pittčínadisneyfantastická zvířatageorge millerharry potterjan žižkajessica chastainjohnny deppmargot robbiemedievalnetflixpetr jáklpixarpropadákyrobert de niroroland emmerichstreamytržbywarner bros.
Desítka filmů, kterým se letos v kinech vůbec nedařilo a studia by na ně nejraději rychle zapomenula. 

Zatímco v letech 2020 a 2021 jsem články o největších kasovních pohromách v kasách kin začínal připomenutím covidu a neuvážené taktiky studií v čele s Warnery, kteří cpali svoje filmy na streamy ve stejný den, kdy se dočkaly premiéry v kinech, letos už podobné výmluvy příliš neplatí. Nebezpečná epidemie sice čas od času vycení drápky (viz aktuální tragédie v Číně) a třeba nedávný Halloween končí nabídnul Universal na (především americkém) Peacocku ve stejný den, kdy startoval v kinech, ale rok 2022 v kinech byl definován něčím jiným.

Zatímco ještě v letech 2018 a 2019 zamířilo do pořád ještě určujících amerických multiplexů 740–⁠870 premiér, letos to byla podle prvních odhadů pouhá polovina. Covidová kocovina a velmi nákladná „Hra o streamy“ zapříčinily, že se kinům vyhnul nejenom nový Predátor, ale třeba i „pokračování“ hitovky Na nože. Především v druhé polovině roku prostě nebylo na co chodit. A když už nějaká ambicióznější premiéra do multiplexů zamířila, její vyhlídky poznamenala ve většině světa rostoucí inflace jdoucí ruku v ruce s čím dál dražším vstupným do kin. Pochopitelná neochota lidí utrácet těžce vydělané peníze za film, který si mohou v rámci paušálu za nějaké dva měsíce pustit na streamu, byla patrná na každém kroku.

MaverickoviAvatarovi a hrstce dalších navzdory – pro kinaře se znovu nejednalo o veselý rok, přičemž my si na finální čísla posvítíme někdy na začátku ledna. Jaká tedy byla desítka největších průšvihů za uplynulých dvanáct měsíců? Kasovní propadáky jako vždy řadím za sebe nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Na úvod stačí, jdeme na to.

10. Jan Žižka
Rozpočet: Podle režiséra 450 milionů Kč, tedy minimálně 20 milionů dolarů (starší zdroje dokonce uváděly 23)
Tržby v USA: 1,37 (milionů dolarů)
Tržby ve světě: 3,03
Tržby celkem: 4,4
Studio: V Americe The Avenue Entertainment. Ve světě každý, kdo do Česka poslal dostatek dolarů.
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Přinejlepším průměrný pokus konkurovat Hollywoodu nefunguje prakticky v ničem. Postavy jsou nezajímavé a chovají se nelogicky a na velkolepost nezbyly peníze, takže nejepičtější scény vypadají poněkud srandovně. Příliš velké sousto pro české filmaře. 
Vytáhni v hospodě: V Janu Žižkovi byly použity i kostýmy z Vávrovy Husitské trilogie. 

O Žižkovi se mi nepíše zrovna lehce, protože jsem Jáklovi do poslední chvíle fandil. Sehnat 450 mega na ambiciózní historický film s Michaelem Cainem a Benem Fosterem není jen tak a Petr si zaslouží kudos, že to zkusil a přece jenom rozčísnul mírně zatuchlý tuzemský rybníček, kde producenti až na pár výjimek servírují především levné řachandy a romantiky pochybných kvalit. Jenomže Jan Žižka alias Medieval rozhodně nebyl žádný majstrštyk, na který by diváci mířili do kin opakovaně a výsledkem bylo pouhých 350 000 diváků v tuzemských kinech (ať mi nikdo neříká, že se nepočítalo alespoň s půl milionem) a ještě horší numera byla reportována ve zbytku světa. Jákl sice v každém rozhovoru docela přesvědčivě argumentuje tím, že na českém blockbusteru nebude tratit a vše má velmi dobře spočítané, nicméně jeho přístup trochu připomíná americké studio Lionsgate.

To je také schopné svoje propadáky poslat do plusu s tím, že předprodá práva do celého světa a úplně jim stačí, že jejich 140milionoví Bohové Egypta vydělali v Americe 31 míčů. Hlavně že peníze netratí oni, ale někdo jiný. Medieval trhnul v USA pouhý milion a půl (nutné náklady na reklamu prý byly v zámoří minimální) a byť se mu podle všeho docela daří na streamech, kde byl třeba na Netflixu v mnoha zemích v desítce nejsledovanějších filmů, asi těžko můžeme mluvit o desítkách milionů babek, které by služby utratily za práva na českého Gladiátora. Co dodat na závěr? Žižka se jako jeden z mála letošních západních filmů dočkal premiéry v dobyvačném Rusku, kde snímek vydělal necelých 400 000 babek. Byť za to zrovna režisér a producent nemůže, protože práva na kinopremiéru prodal dlouho před invazí na Ukrajinu a posléze už s rozlitou polévkou nemohl nic udělat, stejně je to podle mého názoru ostuda.

9. Babylon
Rozpočet: Před daňovými úlevami 109, po nich cca 80.
Tržby v USA: 4,85 (stav k 27.12.)
Tržby ve světě: 0
Tržby celkem: 4,85
Studio: Paramount
Ke kvalitám filmu se nikdo nevyjadřuje, protože ho ještě neviděl
Vytáhni v hospodě: Hlavní roli si původně měla zahrát Emma Stone, ale kvůli pandemii se začátek natáčení posunul a ona už pak neměla čas. 

Jediný důvod, proč není Babylon v žebříčku výš, je ten, že ve většině světa se novinka Damiena Chazella dočká premiéry až v následujícím roce a třeba ve Francii by podle prvních zpráv mohlo jít o slušný úspěch. V Americe je však prakticky hotovo, protože svátky jenom těžko vyženou epický mejdan z dob němého Hollywoodu dále, než na 20 milionů. Deadline každopádně odhaduje, že aby se Babylon zaplatil, musel by pouze z kin globálně trhnout 250 milionů doláčů a já si troufnu tvrdit, že dá tak třetinu. Paramount teď samozřejmě bude krátit náklady na marketing (normálně by ho prý reklama vyšla na dalších 80 míčů) a bude se snažit zapomenout.

Rychle určitě zapomene i Brad Pitt, jenž poslední roky působí dojmem, že už je mu všechno fuk a spíše než hraní se věnuje produkování filmů. Stejně tak Tobey Maguire nebude dlouho brečet, protože Marvel s ním podle mého názoru není ještě hotový a vůbec bych se nedivil, kdyby se ještě minimálně jednou vrátil jako Spider-Man. Horší to bude v případě Chazella a Robbie. Režisér tratil svým investorům desítky milionů už se svým nákladným Prvním člověkem a u Babylonu podle všeho může zapomenout na nějaký přival Oscarů, který by ho v očích Hollywoodu alespoň částečně rehabilitoval. Herečka jde z propadáku do propadáku, přičemž stomilionová Barbie to v kinech rozhodně nebude mít jednoduché. První zámořské dojmy ze 188minutového Chazellova snímku jsou každopádně dostatečně divoké, abych se chtěl o kvalitách přesvědčit na vlastní oči. Doufám, že CinemArt na poslední chvíli necouvne a my se 19. ledna dočkáme.

8. Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství
Rozpočet: 200
Tržby v USA: 95,9
Tržby ve světě: 309,3
Tržby celkem: 405,2
Studio: Warner Bros.
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Zdaleka nejzbytečnější film z potterovského světa.
Vytáhni v hospodě: Johnny Depp dostal za třetí Fantastická zvířata 16 milionů dolarů, i když v nich nakonec nehrál. Ano, proto se tolik nebránil přeobsazení!

Při prvním pohledu na 200milionový rozpočet a dvojnásobné celosvětově tržby tu Fantastická zvířata nemají co pohledávat, protože podobně podměrečných blockbusterů bylo letos více (koukám na tebe, Rocku), ale nezlobte se na mě... Schopnost Warnerů doslova pohřbít svoji dojnou potterovskou krávu mě vyloženě fascinuje. Čert teď vem přeobsazení Johnnyho Deppa, kterým někteří bláhoví fanoušci série zdůvodňují propadák. Zvířata dojíždějí především na to, že jsou čím dál nudnější, zmatečnější, zbytečně ambiciózní a zajímají čím dál méně fanoušků magického světa Harryho Pottera. Podle mě jich jsou po celém světě stovky milionů a do multiplexů jich před pár měsíci zamířila maximálně desetina.

Byť se původně počítalo s pentalogií, podle posledních zpráv se problémy pronásledovaní Warneři do čtvrtého dílu zrovna nehrnou a dost možná zůstane u trilogie. Jasně, krotit J.K. Rowlingovou, která si navzdory svým patáliím s prostořekostí na sociálních sítích drží skoro absolutní kontrolu nad franšízou není zrovna jednoduché, ale nabídnout místo epického showdownu Brumbála s Grindelwaldem podobnou slátaninu, to se jen tak nevidí. Za sebe tak jenom doufám, že Mloka ve válce na plátně znovu uvidím až ve vysokorozpočtové adaptaci románu Karla Čapka a režisér David Yates už nenatočí žádný další blockbuster.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace