Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Barbenheimer je tady! Zachrání růžová Barbie a explozivní Oppenheimer kina?


ikona
TedGeorge
barbenheimerbarbiechristopher nolancillian murphyflorence pughgreta gerwigmargot robbiematt damonmission: impossibleoppenheimerrobert downey jr.ryan goslingtom cruisetržbyuniversalwarner bros.
Letní sezónu v kinech zakončí ve stejný den nepravděpodobná kombinace Barbie a Oppenheimera. První odhady tržeb naznačují, že i Tom Cruise bude závidět.  

Kdyby mi někdo ještě před třemi měsíci tvrdil, že premiérami našlapané léto plné Fordů, Cruisů, Transformerů, Spider-Manů a Batmanů bude zachraňovat pozdní červencový víkend, kdy si to v kinech na férovku rozdají Barbie a Oppenheimer (na úplně první spokojené/nadšené reakce odkazuji níže), pokládal bych ho za blázna. Všeříkající je třeba pohled na diskuzi pod článkem Letní hity a tutovky, kde jste také vyjádřili svůj údiv nad bláhovým rozhodnutím cpát do kin natolik rozdílné snímky ve stejnou chvíli. „Margot Robbie je Box office poison, Oppenheimer vedle Barbie pohoří, Oppenheimer rozhodně deklasuje divnou Barbie“ – říkali jste.

Pikantní (dobrá, spíše nasí*ací) zprvu jistě byla současná premiéra dvou rozdílných filmů především pro Christophera Nolana. Režisér Oppenheimera miluje druhou polovinu července. Dne 18.7.2008 startoval v kinech Temný rytíř. Fakticky přesně dva roky poté PočátekTemný rytíř povstal šel do multiplexů 20. července 2012 a Dunkerk v pátek 21.7 2017. No a kdyby to záleželo jenom na režisérovi, tak i ten Tenet šel do kin už v červenci 2020 (nakonec ho Warneři kvůli covidu na poslední chvíli posunuli na začátek září). Pouze nezapomenutelné sci-fi Interstellar mělo výjimečně premiéru na podzim.

Co všechny výše zmíněné filmy – kromě toho července – spojuje? Nolanovy filmy distribuovali počínaje rokem 2008 do kin pouze a jenom Warneři. Režisér se s nimi ve zlém rozešel na Vánoce 2020, když vyšel najevo „pozoruhodný“ plán studia vyslat následující rok na jeho nový stream HBO Max na jeden měsíc (řečí internetu tedy navždy) všechny chystané blockbusterové novinky v ten stejný den, kdy budou startovat v multiplexech.

Pro milovníka IMAXů a kin jako takových to byla příliš hořká pilulka, a tak se pro svůj příští film upsal (z části prý i na doporučení M. Night Shyamalana) Universalům. Ti už na konci roku 2021 potvrdili, že ambiciózní biják o otci atomové bomby pustí do kin zase toho 21. července. Docela by mě zajímalo, jak se Nolan tvářil, když o půl roku později zvolili jeho staří známí Warneři jako datum premiéry Barbie právě ten „jeho“ den.

Jasně, ať už si o Warnerech myslíte cokoliv (nedivím se vám), tak tu pořád mluvíme o velké 100milionové produkci a bylo by asi trochu naivní předpokládat, že to kdysi nejmocnější studio udělalo jen tak z trucu, aby pomyslně vztyčilo prostředníček jejich padlému andělovi. Nějaký pádný důvod pro ošidný termín Warneři jistě měli, ale nejenom já jsem nechápal.

Tzv. Barbenheimer začal nenápadně. Pár chytrých hlav se dalo dohromady (nešklebte se). A není náhodou, že těch pár chytrých hlav se sešlo na internetu a vznikly první double feature plakáty, gify, memy atd. Rozjela se lavina, kterou se doposud nepovedlo zastavit. „Geeks united“ by však nestačili. Pointou je, že si překotného on-line dění všimli i jindy těžkopádní Warneřimarketing Barbie poslední týdny zvládají na jedničku s hvězdičkou. Ne že by se snad Universal se svým Oppenheimerem nesnažil a neservíroval kulervoucí trailery, ale iniciativu převzali právě Warneři.

Vlastně se trochu divím, že studia ofiko nespojila síly a na poslední chvíli nerozjela s televizními spoty velkou show, kde by se potkávali herci z Oppenheimera a Barbie. Možná by to bylo v případě spojení marketingových nepřátel až moc, ale opravdu tu mluvíme o unikátní konstelaci. Kdo ví, zda takové plány nebyly v jednu chvíli na stole. Možná ne, protože ze zámoří se ozývají stesky psavců informujících o tom, že Warneři a Universalové naplánovali úplně první novinářské premiéry na ten úplně stejný termín.

Co se samotných novinářů týče, tak ti tuhle „čtvrtou zeď“ mimochodem usilovně boří během celé (hereckou stávkou kvapně ukončené) Tour de press. Cillian Murphy na začátku rozhovoru dostane obvyklou otázku z ranku: „Jaké to bylo hrát natolik rozporuplnou historickou postavu“, jenom aby následoval dotaz, jestli herec půjde do kina na Barbie. (Spoiler – ano, půjde).

Budu spekulovat, ale Warneři by se bez Universalů nejspíš obešli. Z Barbie by pravděpodobně udělali event i bez Oppenheimera. Na to je růžová panenka s Kenem až moc neodolatelně letní a svým prosvítajícím meta přesahem i svěží. Nechci teď podceňovat houf Nolanových fanoušků, ale zamračený Oppenheimer by to měl bez usměvavé Barbie o dost složitější. Přeci jenom mluvíme o tříhodinovém biografické filmu, který by se navzdory hvězdnému obsazení jenom velmi těžko prodával nutným desítkám milionů diváků. Ale to už řeším „co by kdyby“.

Faktem je, že co zpočátku působilo jako strašně špatný nápad (myslím současný termín premiéry), to se teď ukazuje jako – původně jistě nezamýšlený – majstrštyk. Dva filmy, které měly ve hvězdách napsáno, že se navzájem požerou, najednou těží z vlastní rozdílnosti a jejich symbióza funguje na jedničku. Co víc, současná situace, kdy před Barbenheimerem doslova není úniku, se dá pomalu popsat jako fenomén. Fenomén, který mi vzdáleně připomněl vzedmutí malých investorů, kteří začali před lety skupovat akcie průšvihového GameStopu.

Následně jsme mohli pozorovat protřelé vlky z Wall Streetu, jak nechápavě sledují pokles zájmu o svoje korunovační klenoty, zatímco přežitý prodejce videoher v kamenných obchodech najednou nabývá absurdních miliardových hodnot. Něco podobného poté mimochodem zvládnul třeba i zámořský kino řetězec AMC. Outsideři jsou holt občas docela cool a diváci toto léto také říkají jasné „ne“ tomu nejdražšímu a „nejexkluzivnějšímu“ hollywoodskému zboží.

Místo IndyhoFlashe a jak to tak bohužel vypadá i toho Cruise, už týdny před premiérou skupují vstupenky na celovečerní meta adaptaci příběhu panenky od Mattelu a tříhodinový (z části černobílý) biografický film o tvůrci atomovky. A trumfují se v hláškách, z nichž mě naposledy rozesmála následující: „Jeden z těchto filmů má protagonistu, který řeší existenciální problémy. Ten druhý je Oppenheimer.“

Jasně, občas jsou internetové tamtamy velmi ošidné a neodpovídají reálnému zájmu milionů diváků, kteří netráví obědové přestávky sledováním memů a fanouškovských plakátů. Všechno však naznačuje, že tahle bublina za týden nesplaskne. Spíše naopak, protože hype je v tuto chvíli na vrcholu.

Co před pár měsíci vypadalo na padesátimilionový otvírák Barbie a třicet mega pro Oppenheimera (ještě minulý rok bych řekl, že vlastně docela slušná čísla), to každým týdnem roste. A ne, současnému Barbenheimer šílenství vážně nijak nepomáhá Tom Cruise, který se po marném hypeu Flashe a Indyho nechal nedávno pro jistotu vyfotit i se vstupenkami na oba očekávané snímky. Asi aby byl cool, když už to pár dnů dělali úplně všichni okolo.

Zrovna u Oppenheimera není nárůst odhadovaných tržeb až tak markantní – odhady na třídenní otvírák v tuto chvíli oscilují kolem 50 melounů. Pro Nolana velmi slušné numero, které by vzhledem k třítýdenní exkluzivitě v amerických IMAXech na úkor právě paběrkující Mission: Impossible mohlo jeho ničitele světů s Einsteinem ve vedlejší roli vynést v USA hodně vysoko.

Nemluvě o zbytku zeměkoule, kde se předpokládá ještě intenzivnější zájem. I kdyby se nakonec ukázalo, že rozpočet není původně uváděných 100 míčů, nýbrž studiem hodně odvážně odmávnutých 180 (Chris se možná prokecl v rozhovoru pro Variety), tak vzhledem k reportovaným kvalitám snímku je už teď jasné, že Universal nebude muset řešit propadák. To je při pohledu na sled letošních problémů vlastně výhra.

Co se predikovaných Barbie čísel týče, něčeho se chytněte. Někdy před čtrnácti dny přispěchal Deadline s fantastickým odhadem, že Margot Robbie s Ryanem Goslingem otevřou minimálně za osm pětek a kilo je klidně možné. Jenomže to bylo na konci června. Je půlka července, do premiéry zbývá ještě týden a Barbenheimer je snad všude. I Česká televize už si všimla.

Odhady rostou do nebeských výšin a za všechny jmenuji třeba tržebním kecalům zaslíbený web Pro.BoxOffice, který právě (znovu) upravil svoje odhady třídenního amerického otvíráku. Tipnete si kolik? Špatně. Predikují neskutečný otvírák 115-155 milionů. Jenom připomínám, že i kdybychom se nakonec pohybovali v dolní polovině, tak je to víc, než na kolik si první víkend přišel Flash a Indiana Jones dohromady.

 

Dlužím vám svůj tržební tip a je dost možné, že závěrečné historické znemožnění už příště vynechám. Tom Cruise se svou Mission: Impossible totiž podle všeho vážně netrhne mnou tipovaných 800–850 míčů a věštění z křišťálové koule mě nebaví, když se mýlím. U Oppenheimera tipuji konec v Americe u 180 milionů a globálních 430. S Barbie potom zůstanu u země a do placu hodím 330 v USA a 600 celosvětově. Raději nechtějte vědět, kolik jsem odhadoval před měsícem. Na úplný závěr nezbývá, než zopakovat, že diskuze je otevřená. Čekám na vaše odvážná čísla, ať v tom nejsem sám.

---

Poznámka pod čarou: Neřeknu vám žádnou novinku, ale co se Oppenheimera týče, tak zase jednou výjimečně platí Praga Caput Regni. Nolanovka se totiž v IMAXu na Flóře bude promítat ve formátu 70mm z analogové kopie. Jsme jediní v kontinentální Evropě, kteří si takové pošušňáníčko – přesně podle Nolanova gusta – můžeme užít. Další exkluzivní možnosti se nacházejí až ve Velké Británii. Tím pádem se za Oppenheimerem do Prahy cestuje i z okolních států a nejlepší místa mizí rychlostí blesku. Tak neváhejte a pokud se na vás první dny nedostane, zavítejte alespoň na double feature s Barbie do Aera.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (41)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace