Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Zootropolis vládne světu, pokoří jako osmý film historie bájné dvě miliardy?


ikona
TedGeorge
ariana grandebrendan fraserčarodějkadaniel craigeternitymumiena nožena nože: probuzení mrtvého muženetflixpredátorpredátor: nebezpečné územísisutržbywickedzootopiazootropoliszootropolis: město zvířat 2
Kasovní propadáky Sněhurka a Tron: Ares zapomenuty, Disney v kinech právě vyhrál jackpot.  

Ta otázka, zdali dvojka Zootropolisu zvládne v kinech překonat miliardu, visela ve vzduchu už od oznámení, že se chystá pokračování oblíbeného animáku. Když si tak pročítám vaše tipy pod článkem o jeho kasovních vyhlídkách, v překonání prestižního milníku nepřekvapivě věřili všichni čtenáři.

Snad vůbec nikdo však do poslední chvíle nepredikoval, že návrat Judy Hopkavé s Nickem Furym Wildem bude dost možná nakonec útočit rovnou na dvě (!!!) miliardy. Víkendová čísla jsou čerstvě venku a něčeho se možná raději chytněte.

Při pohledu na americké tržby vám čelist k zemi možná ještě padat nebude. Středečními 39,5 melouny odpálený pětidenní otvírák 156 mega (samotný třídenní víkend je 97 milionů) úplně všechny rekordy netrhá. Stačí si vzpomenout na 225 míčů, které si minulý rok během díkůvzdání vydobyl megahitový sequel Odvážné Vaiany.

Menší kaňkou na nepopiratelném úspěchu Disneyho s druhou Vaianou tenkrát akorát bylo, že všichni fanoušci animáku se na pokračování nahrnuli již první víkend a celkový účet byl v Americe vystavený na „pouhých“ 460 mega. Tedy cca jen dvojnásobek onoho gigantického pětidenního otvíráku. Nějaká podobnost Zootropolis s celosvětově miliardovou Vaianou tu samozřejmě je.

Návrat Judy Hopkavé s lenochodem také od prvních diváků obdržela obligátní áčkové Cinemascore hodnocení a fanoušci skoro dekádu starého animáku se samozřejmě znovu nahrnuli v davech do kin při první možné příležitosti. Procentuální padák bude příští víkend přeci jenom znovu vyšší, než bývá u specifických animáků běžné. U Zootropolisu si však USA tipnu větší trvalku, než byla zmiňovaná havajská Vaiana.

Ani ne tak kvůli vstřícným kritikům, kteří na Rottenech v 90 % zvedají palec nahoru (průměrná a pro mě osobně chvílemi skoro až nekoukatelná dvojka Vaiany se s šedesátkou tak tak přehoupla do červených čísel), jako spíš z důvodu jisté vyhládlosti rodinek po všem přístupné animované kvalitce. 

Zatímco minulý podzim mohli maminky, tatínci a jejich caparti v říjnu zamířit třeba na parádní Rozzum v divočině, letos to pro ně byl v multiplexech několikaměsíční půst. Ne, na poslední V zajetí démonů, Trona, Predátora nebo Běžícího muže famílie do kin vážně nechodily.

I proto si myslím, že minimálně trojnásobek úvodních tržeb padne a na Zootropolis 2 se bude chodit i přes pokaždé rentabilní Vánoce. Vždyť s ohledem na nejmladší cílovku bude jediná sváteční konkurence široko daleko pouze další Spongebob.

Cameronův Avatar: Oheň a prach přeci jenom dětem do deseti let určený není. Zvířátka s lidskými neřestmi budou nakonec v Americe lízat půlmiliardu, jen počkejte.

Jako kdybych slyšel kolemjdoucí remcaly: „Pche, ty tady omdlíváš nad tržbami a jásáš nad možností, že v Americe Zootropolis pokoří půlmiliardu, když pixarovky z nedávné doby jako V hlavě 2 nebo Úžasňákovi 2 zvládly v zámoří víc jak šest kil“. Máte recht, ale dech snad už úplně všem jistě vyrazí informace, že globální otvírák po prvním víkendu je vystaven na monstrózních 556 mega. Jak to? Inu, Čína.

Celosvětově tržebně nejmocnější filmy všech dob 

Mnoho již bylo napsáno o tom, že miliardová země počínaje covidem na Hollywood hází bobek a z vícero důvodů preferuje svoje (nacionalismem většinou prošpikované a nám Evropanům většinou neznámé) bijáky. I já jsem si myslel, že něco podobného jako naprosto šílený čínský 330 milionový otvírák Avengers: Endgame v totalitním státu se již nikdy nepovede napodobit. Zootropolis 2 mě však právě vyvedl z omylu.

 

Po rozjezdových středečních 34 melounech jsem tipoval jenom o chlup vyšší čísla za víkend než v Americe. Tedy cca 160–180 mega. V sobotu však soudruzi nechali v pokladnách v přepočtu 104 (!!!) mega. Za prodloužený víkend se v Číně právě odhaduje NEUVĚŘITELNÝCH 272 melounů. Ještě ve čtvrtek místní obdoba CSFD alias Maoyan (samozřejmě velmi zjednodušuji) odhadoval závěr čínské tržební pouti někde u 340 milionů. To konečné číslo si můžeme s klidným srdcem vynásobit.

Animák Ne Zha 2 s dvěma miliardami (pokud jste snad narazili na nižší číslo, tak je to kvůli oscilujícímu kurzu juanu, respektive dolaru) samozřejmě zůstane nepokořen, ale to je jedno. Nabíledni je samozřejmě otázka, jestli Zootropolis 2 a nejspíše i nadcházející Avatar 3 (Cameron se prý chystá zavítat před premiérou do Číny osobně) nejsou ti poslední hollywoodští jednorožci, kteří dávají vzpomenout na staré dobré hollywoodské časy v čínských kinech.

Mluvím především o Vinu Dieselovi s Michaelem Bayem, kteří v zemi s Velkou a dlouhou zdí pravidelně atakovali celkové tržby 300–400 milionů dolarů. Hollywood by si jistě přál, aby mejdan nekončil a i třeba budoucí marvelovky navázaly na dřívější stamilionové tržby. Uvidíme. Faktem však je, že až do nástupu dvojky Zootropolisu byl letos tím nejmocnějším kasovním importem z továrny na sny Jurský svět: Znovuzrození.

Tomu k prvenství stačilo pouhých 79 milionů dolarů. Jasně, lepší než drátem do oka, ale připomínám, že trvá už více než dekádu dlouhý status quo, kdy se do Hollywoodu z Číny vrací pouhých 25 % z kinotržeb. Ve zbytku civilizovaného světa v čele s Evropou bývá pravidlem dvojnásobná vratka.

 

Můžeme teď samozřejmě nadávat na fakt, že v kinech už berou bank víceméně jenom sequely a originalitu – respektive jakoukoliv odvahu – postrádající sázky na jistotu. Možná bych to však nezmiňoval před vyhládlými kinaři, kteří na Zootropolis 2 po maximálně mizerném podzimu čekali jako na spásu.

Disney to holt znovu dokázal. Jako pomyslný lakmusový papírek mu mimochodem krásně slouží až do nedávna prodělečné streamovací Disney+, kde v kinech poslední dobou často krvácející studio jasně vidí neutuchající zájem předplatitelů o svoje animované zlato.

Je potom úplně jedno, že děcka čekají na sequely klidně téměř dekádu. Oni stejně jako v případě Ledového království a dalších hitovek vlastně nemají šanci zapomenout.

Právě tady mimochodem leží důvod, proč covidem postihnuté (a tím pádem na pokladnách kin v roce 2021 nijak zázračné) Encanto také dostane sequel. Na Disney+ si ho především v zámoří pouští do zemdlení nejenom hispánská menšina. Minimálně v Americe to bude megahit, dejte na mě.

Otevřel jsem si teď svůj devět let starý článek (utíká to), kde čtenáře překotně informuji o překonání miliardy. Jednička Zootropolis: Město zvířat ji nakonec zvládla po dlouhých 13 týdnech v kinech a posichrovala tak jeden z těch výjimečných disneyovských ročníků.

Vůbec bych teď nevylučoval, kdyby v návaznosti na aktuální kasovní nášup reportoval miliardu u dvojky už příští neděli kolega/boss Cival. Rozhodujícím faktorem bude výdrž v čínských multiplexech. Pokud snad překonání milníku následující víkend ještě neklapne, tak během následného pondělí–čtvrtka bude určitě hotovo. 

Navíc ani fantastických 1,5 miliardy dolarů by podle mých propočtů neměl být problém. Padnou nakonec i ty dvě? Nevím, ale možné to rozhodně je. Sympatická zvířátka totiž ještě nevybrakovala pokladny úplně všude. V záloze mají ještě (klasicky opožděný) start v mocném Japonsku. 

Tam si jednička došla pro 70 mega. Kdo ví, zda právě kina v Zemi vycházejícího slunce nebudou ta, která disneyovku přes ultraprestižní miliardový double dotlačí. Je to prostě dlouho neviděná kasovní tsunami, která v tržbách nakonec dost možná překoná i v trailerech trochu vyčpělou trojku Avatara. A my už rychle frčíme dál.

Stříbro kutá muzikálová Čarodějka 2. Zatímco jednička otevřela minulý rok se 112 milionovou silou, dvojka ji očekávaně překonala a minulý víkend si došla pro parádních 147 mega. Tím dobré zprávy pro sequel však pomalu končí. Byť kritici ve světě nehořekují tak hlasitě, jako zklamaní kolegové, propad kvalit je po odeznění úvodního fanouškovského nadšení cítit všude.

První díl se pyšnil vyloženě fantastickou výdrží, která trvalku v amerických kinech vyhnala z již zmiňovaných 112 míčů až na konečných 474 mega v USA. Nemluvě o nečekaně tučných globálních 758 melounech.

Dvojka sice už od začátku disponovala nejenom v USA slušným náskokem, ale ten je již po prvním týdnu v multiplexech víceméně fuč. Mezivíkendový propad o 57 % a dalších 93 melounů za svátečních pět dnů značí aktuálních 270 mega. Jednička měla v USA ve stejné době na kontě 263 míčů. Globálně se potom druhá Čarodějka právě pyšní 393 miliony dolarů.

Přímé tržební srovnání s docela fajn jedničkou bude nejspíše i nadále vyznívat čím dál nepříznivěji pro slabší (a 138 minut dlouhou) dvojku. Jednou ty dvě a čtvrt hodiny holt absolvovat stačí a tak bych se nedivil závěru někde u 450 melounů v Americe. Celkových sedm kil globálně je pro ženami oblíbený (webzin Hollywod Reporter uvádí, že první víkend jich v amerických kinech bylo takřka 70 %) muzikál myslím nakonec ještě střízlivý tip, přičemž již následující týden napoví více. Je to pro studio Universal problém? Není.

I když teď k rozpočtům jedničky a dvojky (tedy cca 150 a 165 míčům) přičteme dalších 300 mega, které prý celkem stály dvě nákladné marketingové kampaně, pořád mluvíme o mimořádném úspěchu. Jenom z kin si Čarodějky přijdou na cca 1,45 miliardy.

Pokud navíc aplikujeme ono brutálně zjednodušené a „líné pravidlo“, že kinaři vracejí nazpět studiím cca polovinu tržeb, tak jsme na čistých 700-750 míčích jenom z kin. No a celkové náklady na produkci a mastné uvedení do multiplexů budou nejspíše okolo těch 600 melounů.

Výjimečně šťastný Universal navíc vyrýžuje extra stovky milionů díky streamům, televizním právům atd. Gigantický sukces by možná bylo příliš silné slovní spojení, ale takové počty na konci roku při smolení účetní závěrky prostě chcete. Jasně, kdyby byla dvojka lepší a padla miliarda, bylo by to pro studio ještě sladší loučení s Arianou Grande. Stejně si však myslím, že nějaké to šáňo studioví hlavouni bouchnou.

Na bronzu se zuby nehty drží kouzelníci. Třetí Podfukáři hlásí ucházející celkové páďo z Ameriky (pokles o pětinu oproti minulému víkendu a dalších deset mega za středu–neděli je fajn). Nejenom mnou často hejtovaný Lionsgate může být (navzdory tvrdohlavému předprodávání práv na uvedení bijáku mimo USA) při pohledu na prozatím mnou velmi letmo odhadovaných celosvětových 190 míčů (číslo bude brzy upřesněno) spokojený.

Dlouho dopředu ohlášená čtyřka Podfukářů je navzdory předpokládanému nadprůměrnému rozpočtu 90 mega nejspíše také nezruinuje. Uvidíme, co v kinech předvedou další Hunger Games s podtitulem Úsvit sklizně. První odkazovaný teaser mi přišel fajn a do čtyřsálového jihlavského Cinestaru příští rok nejspíš zavítám.

Bramboru loupe víceméně chválený Predátor. Nebezpečné území se pere s vyššími propady, než se po prvním víkendu očekávalo. Pátek, sobota a neděle dohromady právě hlásí 4,4 mega, což je oproti minulému víkendu pokles o cca třetinu. Mohlo být ještě hůř, ale pořád žádný zázrak.

V Americe jsme tedy právě na 85 míčích. Ne, v USA to bohužel na vytoužené kilo nakonec stačit nebude. Globálně potom mladý vesmírný lovec s Elle Fanning na krku bere 174 melounů. Padnou nakonec celosvětově dvě stovky?

Podle mě nakonec velmi těsně ano, což navzdory relativně vysokému 105 milionovému rozpočtu zaručí další pokračování franšízy. Žádné fanfáry nejsou na místě, ale stejně trvám na tom, že Disney (respektive jejich Foxové) po započtení streamovacího všimného atd. škodní nebudou. Další smočení prstíků v predátoří/vetřelčí řece mi pořád dává smysl. No a kdyby u toho znovu byl můj oblíbenec Trachtenberg, vůbec bych se nezlobil.

Wrightův Běžící muž s Glenem Powellem v hlavní roli na pátém místě je pořád propadák. Celkových 34 míčů v Americe po třech víkendech měl být vzhledem k trojnásobnému rozpočtu otvírák, nikoliv průběžný účet.

Svět trudné vysvědčení nijak zásadně nevylepšuje. Spíše naopak, protože necelých globálních 70 melounů je při pohledu na 110 milionový budget vyloženě hrozivých. Tudy ne.

Navždy s tebou na šestce je také kasovní zklamání. Otvírák sladkobolného dramatu o setkání Elizabeth Olsen s ex-boyfriendy hranými Milesem Tellerem a Callumem Turnerem ve fiktivním (jakém jiném) nebi mi už po první traileru přišel jako nuda a američtí diváci s mým předběžným názorem očividně souzní. Jinak by ve více než 1 300 kinech nenechali za prvních pět dnů slabších 5 mega. Jasně, měli jsme tu letos ještě horší případy, ale…

Kdysi snad všemi velebené studio A24 si už dobře dva roky zahrává se svou pověstí úspěšné, diváky hýčkané a snad všem přístupné artové alternativy hollywoodskému mainstreamu. Nejenom kvalitami (kritici znovu nevyzívají k oscarovým nominacím při pohledu na 76 % na Rottenech a pouhých 60 na více vypovídajícím Metacritic), ale i nízkými tržbami. Bohužel.

Na sedmém a osmém místě se s cca třemi miliony za prodloužený víkend vyskytují dva naprosto rozdílné filmy. Začnu tím "jednodušším", což je osamělý Brendan Fraser v Japonsku.

Rodina k pronájmu se pyšní hezkými reakcemi (87 % na Rottenech, Metacritic chválu upřesňuje s 68). Žádný velký kasovní zázrak, protože celkové tržby v USA jsou právě nic moc sedm a půl mega, ale sympaťák Fraser se tržebního nášupu snad dočká s již odsouhlasenou čtyřkou Mumie.

Detektiv Benoit Blanc alias Daniel Craig se spolu s režisérem Rianem Johnsonem zaprodali Netflixu (také bych jim za těch 450 mega kývnul, kinaři prominou) a první zámořští diváci se právě dočkali trojky jejich whodunnit ságy Na nože

Netflixovské Probuzení mrtvého muže se stejně jako Glass Onion (z prý marketingových důvodů) dočkalo časově ohraničené premiéry v amerických kinech a je z toho cca pětina tržeb oproti předchozímu dílu s Edwardem Nortonem. Tedy necelé tři miliony dolarů. Málo? Jak se to vezme.

Glass Onion před dvěma lety promítalo cca 700 kin a co si vzpomínám, Netflix okolo exkluzivní předpremiéry překvapivě dělal docela haló. Letos sice mluvíme o podobně limitovaném startu (konkrétně 600 kinech), ale streamovací král podle všeho více než kdy jindy nijak netlačí na promo. Multiplexy jsou pro něj i nadále spíše marginálií. Důležitější budou až ty stovky milionů předplatitelů, kteří 12. prosince kliknou na tlačítko „přehrát“ na streamu. 

Na devítce bojuje shakespearovský Hamnet. Režisérka Chloé Zhao se u příležitosti nynější „Tour de Press“ nechala slyšet, že by si v budoucnu klidně dala repete s marvelovkou Eternals. To podle mě neklapne, protože komiksový mocipán Kevin Feige s dalšími komiksárnámi poslední roky šetří, ale vlastně jí to nemusí mrzet.

Hamnet je při pohledu na nadšení kritické obce (88 % na Rottenech, 83 na Metacritic) jedním z horkých kandidátů na Oscary. Úvodních 1,4 mega z vybraných amerických 119 kin sice není žádný zázrak, ale počkejme si, jak se bude návštěvnost vyvíjet po brzké záplavě nominací na Zlaté glóby a další ceny.

 

No a konečně Sisu 2 na desítce. Kolega MrHlad v odkazované recenzi přesvědčivě chválí, zámořští diváci stejně jako v případě jedničky kino vynechávají. Jinak bychom po druhém víkendu v kinech zřeli vyšší číslo než aktuální čtyři míče z více než 2 200 kin. Neva, levně pořízený akčňák se znovu zahojí alespoň na streamech.

Celkový žebříček víkendových tržeb ZDE

Příští víkend se (nejspíš marně) pokusí napodobit tržební zázrak sequel Pěti nocí u Freddyho. Pomalu megahitová jednička si v Americe za první tři dny došla pro fantastických 80 mega. Když tak pozoruji neustále klesající odhady a slabší předprodeje u dvojky, tak Universal bude ještě rád za polovinu. Víc vám za sedm dní a sedm nocí poví Cival.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (14)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace