Černý telefon zvoní první, Tron a Anderson prodělají stamiliony
| 00:03 | 20.10.2025 |

Horory zažívají krásný rok, lemovaný několika jednoznačnými kasovními triumfy i opakovaným potleskem kritiků, což se nejspíše propíše i do sezóny cen a posléze i oscarových nominací. Juchají zejména ve studiu Warner Bros., jimž Hříšníci, nový Nezvratný osud, Hodina zmizení i čtyřka V zajetí démonů zajistili úsměv od jara až do začátku podzimu. Teď ale hororovou žílu zkouší těžit studio Universal… a zase to není trefa mimo!
I dvojka Černého telefonu se totiž započítá mezi úspěšné hororové projekty. Navazovat na jedničku přitom není úplně snadná výzva: První díl překvapil dlouhotrvajícím zájmem publika a jako rozpočtově skromná žánrovka se zařadil mezi komerčně nejefektivnější hity roku 2021. Že by ale bylo extra potřeba pokračování? To vůbec.
Katastrofický sequelový scénář, jaký Universalové zažili před pár měsíci se zavrhnutou dvojkou MEGAN, se ale tentokrát nekoná. Dvojka Černého telefonu má solidní ohlasy, na hororové poměry velmi vřelé zámořské recenze a hezký americký otvírák za 26 milionů dolarů, tedy o tři mega víc než první díl. Po prvním víkendu se přepočítává globálních 42 melounů, což není špatný rozjezd.
Studio naštěstí zvládlo udržet na uzdě náklady – rozpočet se sice takřka dvojnásobně navyšoval z šestnácti milionů na třicet (taky se vrátil režijní tahoun Scott Derrickson a hlavní herecká tvář Ethan Hawke), ale pořád jde o rozumnou investici, která by se měla vrátit už z amerických kin. Nedá se sice předpokládat, že by nový horor měl být stejnou trvalkou jako v roce 2021, kdy čtyřikrát znásobil své úvodní výnosy a atakoval kilo jen z Ameriky, i tak se ale půjde jasně do černých čísel jen po strašení z multiplexů. A to v dnešní době není vůbec samozřejmost.
Ostatně dokladem toho je… v podstatě celý zbytek žebříčku! S výjimkou bezmála půlmiliardového V zajetí démonů 4 a nenápadného, přesto malými holčičkami celosvětově vítaného Gabínina kouzelného domku (už skoro 60 mega) je to totiž průser za průserem.
Situaci nezlepšíl ani Boží úlet, tápajícím studiem Lionsgate uvedená komedie s Keanu Reevesem s andělskými křídly a Sethem Rogenem. Nevýrazné trailery kdovíjaký hit neavizovaly, proto chudých šest milionů z tří tisícovek kin nepřekvapí a ani nepotěší (rozpočet byl třicet mega). Náznaky radosti tak přináší jen pro mě docela nečekaně pozitivní recenze a divácké ohlasy.
Nižší náklady určitě vykáže dobové drama Truth & Treason, z toho ale bohabojné studio Angel vytěžilo taky jen 2,7 milionů z prvního víkendu a dvou tisícovek kin. Takže taky žádný šlágr. No a dál už to jsou jen staré známé... vesměs prodělky.
Nejvíc bije do očí kolaps Disneyho megaprodukce Tron: Ares, která i po mizerném otvíráku propadla o dvě třetiny a připsala si teď na stříbrné pozici jen jedenáct milionů. Tohle kasovní fiasko (a dost průměrný film) přepočítává po druhém víkendu 54 mega z Ameriky a 102 celosvětově, takže je zjevné, že součet kino výdělků se zastaví u stopáďa.
A to je tragédie, na níž Disney prodělá víc jak sto milionů dolarů. A to ještě studio samo zabrzdilo kampaň, aby nepropálilo ještě víc peněz! Jde o jasný konec téhle, dost nesmyslně opakovaně kříšené značky.
Éter zaplnily i zprávy o stomilionovém prodělku Andersonova fláku Jedna bitva za druhou. A zcela oprávněné, protože rozpočet nákladného žánrového mixu by se z kin začal vracet nejdřív na třistamilionových tržbách. K těm strhujícímu autorskému počinu ale nepomohla ani nezpochybnitelná star-power Leonarda DiCapria – globálně se aktuálně přepočítává 162 mega.
Warnery může alespoň uklidňovat to, že se nažvejkli na několika předchozích svých letošních projektech, že film má jakous takous výdrž a pořád láká diváky a že se taky v zimě objeví v mnoha žebříčcích nej projektů roku. A letos jednoznačně nejzajímavějšímu studiu přihraje i nejednu oscarovou nominaci. I díky tomu film bude vydělávat v dalších letech na prodeji na streamovací platformy a do televizí výrazně zajímavější částky než jiné snímky, které v kinech taky prodělaly…
V účetní uzávěrkách neoslní ani prý povedený kousek Nepolapitelný aka Roofman s Channingem Tatumem, který celosvětově hlásí sedmnáct mega. Jeho šikovný režisér Derek Cianfrance je na tom ale pořád výrazně líp než jiný skvělý režisér Luca Guadagnino, jehož drama Obvinění neboli After the Hunt extra nezaujalo hodnocením a naprosto shořelo co se dolarů týče. Globální start za necelé dva miliony je v podstatě ostudou a dost velkou ránou zejména pro navrátivší se hlavní hvězdu Julii Roberts.
Desítku uzavírá ještě jedno srdceryvné drama o prospěšnosti víry a velikosti Boha Soul on Fire. Aktuálních pět milionů nestrhne, ale pohříchu asi ani nezabrání takhle nezajímavým titulům (minimálně pro ateistu) dál vstupovat do distribuce a top desítky.
Kompletní žebříček tržeb tady.
Za týden zkusí zaujmout romance Nelituju ničeho, film o Brucei Springsteenovi, rozjíždějící se oscarové vehikly typu Bugonia a o hezkou pozici pro Halloween bude bojovat i příval menších hororů. Vydrží Černý telefon 2 na čele?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
