Sci-fi Predátor: Nebezpečné území slaví úspěch na všech frontách.
Kolega Cival by jistě souhlasil, že psát poslední týdny tržební reporty bylo pomalu za trest. Bída třená s nouzí, kdy třeba minulý víkend stačilo Černému telefonu 2 na vítězství vyloženě zoufalých 8,3 mega!
Nejhorší říjen v amerických kinech od roku 1998 doplatil na nedostatek zajímavých premiér, přičemž když už Disney vrhnul do multiplexů ambiciózní 220milionovou sci-fi, jednalo se bohužel o Tron: Ares. Tedy Jaredem Letem postižený sequel franšízy, která nikdy nepatřila k těm zrovna dvakrát úspěšným.
Ve vzduchu bylo cítit napětí. Kinaři i celý Hollywood už bezpodmínečně potřebovali sukces, díky němuž alespoň na chvíli bude zapomenuta trudná realita všedních dní, kdy se do kina letos chodí v houfech více méně jenom na horory a rodinkám zaslíbené animáky. Přiznám se, že ještě před pár dny jsem se o osud nového Predátora trochu obával.
Zvlášť když jsem na webzinu Variety narazil na informaci, že Disney (respektive jeho Foxové) odvážně odsouhlasili na žánr vysoce nadprůměrný rozpočet 105 milionů dolarů. „To se jim proboha nikdy nemůže zaplatit“, psal jsem ve čtvrtek do redakčního chatu. Vždyť se dlouho předem odhadovalo, že sci-fi odstartuje v Americe za průměrných 25 mega a globální entrée se zastaví maximálně někde u 60 milionů dolarů. Inu, zázraky se dějí.
Predátor: Nebezpečné území si už za středeční fanouškovské předpremiéry doplněné o klasičtější čtvrtek připsal úvodních 4,8 mega. Okamžitě jsem si pro sebe zamumlal, že to je cajk a těch 30 míčů by v USA mělo padnout. Web Deadline v pátek souhlasil a spěšně přispěchal s víkendovým odhadem 33. Zkrátím to.
Víkendová nadílka totiž v sobotu a neděli bobtnala každých pár hodin a konečnou je v USA nakonec překvapivě vysokých 40 milionů! Padnul dokonce letitý 38milionový rekord Alien vs. Predator z roku 2004 (jasně, neúprosná inflace zrovna tady jásaní trochu neguje), takže Trachtenberg se čerstvě pyšní tím nejvyšším predátořím otvírákem všech dob. Že jste potají doufali v ještě větší hit?
Klid, je nasnadě očekávat nadprůměrnou výdrž. Vede mě k tomu parádní divácké CinemaScore A-, které u žánru rozhodně není samozřejmostí. Třeba (podle mého názoru také velmi povedený) Vetřelec: Romulus zvládnul pouze B+. Predátoří výdrž se mimochodem v plné kráse projevila již v sobotu, kdy se oproti pátku (samozřejmě očištěném o zmiňované předpremiéry) dokonce tržebně rostlo! Ne, to vážně není běžné.
Již teď si zaspekuluji, že překonání amerického kila nebude žádný problém a emzácký lovec dokonce pokoří 105 míčů, které tam před rokem trhnul právě zmiňovaný a ve vícero směrech příbuzný Vetřelec. Povede se Romula, jenž se minulý podzim chvástal nečekanými 351 melouny, pokořit i globálně? Nejspíše ne.
Biják režírovaný Fede Alvarezem se totiž před rokem těšil z extra vysokého 110milionového dopingu z Číny. Predátor: Nebezpečné území se tam právě také dočkal premiéry, nicméně podle prvních odhadů nepadlo v miliardové zemi ani 8 mega. Zbytek světa (startovalo se najednou ve všech zemích) každopádně kopíruje amerických 40 míčů. Globální otvírák je tedy vystavený na 80 milionů dolarů.
I když teď budu předpokládat nadprůměrnou výdrž nejenom v amerických kinech, tak finiš lze očekávat maximálně někde na dohled čtvrt miliardě. Je na čase se tedy vrátit na zem a krotit nadšení? Ne. Když se tak dívám na hodnotící databáze (ČSFD hlásí krásných 78 %, IMDb potom 7,6), které podepisují i kritici na Rottenech (85 % z nich dává palec nahoru), tak se něco očividně povedlo.
Jasně, Trachtenberg rozhodně neuspokojil úplně každého. Především fundamentální fanoušci kultovní jedničky s Arniem prskají, protože jim nový (mládeži přístupný) styl ignorující krvavé hororové propriety není vůbec po chuti, ale co už.
Po Ulici Cloverfield 10 a Kořisti s Amber Midthunder nadějný režisér ani potřetí nenarazil a vyslal Hollywoodu jasný signál, že i obří stomilionové produkce zvládne ukočírovat levou zadní. Byť se Disney nebude díky Nebezpečnému území topit v plusových milionech, stomilionový budget se rozhodně povede splatit. Letos to je bezesporu výhra.
Kina tedy konečně mají co promítat, většina diváků odchází ze sálů spokojena, milovaná franšíza nadále prosperuje, studiu se risk s vysokým rozpočtem vyplatí, Elle Fanning si zahrála v dalším povedeném filmu a můj oblíbenec na režijní sesli v budoucnu jistě dostane mnoho dalších šancí zazářit. Ať už v predátořím universu, nebo někde jinde. Vidím samá pozitiva, mám po dlouhých týdnech kasovního marasmu radost a teď už rychle ke zbytku startovního pole.
Stříbro bere červená knihovna z pera populární Colleen HooverNelituju ničeho. Před čtrnácti dny jsem v reportu napsal, že 13milionový otvírák v USA a 23 mega globálně je spíše zklamání. Zvlášť když si vzpomeneme na kasovního jednorožce s Blake LivelyNámi to končí, který minulý rok zvládnul v kinech vydělat totožné množství chechtáků, jako již naposledy zmiňovaný Vetřelec: Romulus. Tedy neskutečných 351 milionů dolarů.
Nevím, jestli za to může bezčasí v kinech, nebo se fanynky a fanoušci spisovatelky probudili až teď, ale sledujeme nečekaně parádní výdrž. Pokles o pouhých devět (!) procent a dalších sedm mega znamená, že v USA jsme již na 38 milionech. Celosvětově potom na 71.
Tady vážně nakonec padne kilo a sympatická herečka Allison Williams se po krutém propadáku hororové sci-fi M3GAN 2.0 rychle dočká tržebního reparátu. Hit je možná příliš silné slovo, ale úspěch to vzhledem k 30milionovému rozpočtu nakonec bude. Překvapivě.
Bronz si vysloužil vytrvalý Chmaták. Hororový Černý telefon 2 se stejně jako jednička těší z nadprůměrné výdrže v kinech (pokles o pouhých 36 %) a v Americe přepočítává celkem sympatických 70 míčů. Dalších 10 ještě přitom v následujících týdnech jistě přibyde.
V součtu se zbytkem světa již padlo 120 mega. Čtyřnásobek rozpočtu z kin značí, že telefonní značka se v budoucnu jistě ještě minimálně jednou bude ždímat. Uvidíme, zda u toho znovu bude i duo Ethan Hawke a Scott Derrickson.
Bramboru bere vzletné kanadské „drama“ Sarah's Oil. Jestli máte odvahu, klikněte na trailer. Pokud odvahu nemáte, tak vězte, že snímek je o malé holčičce, která zdědí 160 akrů. Když přiloží ucho k půdě, tak slyší probublávat ropu (vážně). Bohužel pro ni se v okolí nenachází žádný schopný magnát z ranku Daniela Plainviewa a tak musí vzít zavděk opodál sedícím Zachary Levim.
Těm, kteří jsou ochotní naslouchat, zhrzený Levi po propadáku Shazama 2 na potkání vypráví srdceryvnou story o tom, jak ho liberální Hollywood zapudil. Jenom kvůli tomu, že je to ---cenzurováno--- , který šíří antivaxerské hovadiny a podporuje kontroverzního Trumpova ministra zdravotnictví Roberta F. Kennedyho juniora.
Přejme Zacharymu, že se našel v subžánru křesťanských agitek. Ty čtyři miliony a drobné z 2 400 kin mi přijdou tak nějak adekvátní. Stejně tak mě neudivuje bezvýhradné nadšení specifického zámořského publika, které kvantifikuje áčkové CinemaScore. Já bych každopádně raději doprovodil odvážného kolegu Rimsyho na novinku Evy ToulovéDeník shopaholičky, než trávit 100 minut sledováním toho vrtáka. Raději frčíme dál.
Na pětce smutní Russell Crowe, Rami Malek a Michael Shannon. Norimberk sice kritici opatrně chválí, ale diváci nemají o další filmový pohled na tribunál soudící nacistické zločince zájem. Jinak bychom sledovali úplně jiné tržby, než jsou čtyři miliony doláčů z 1 800 kin. Nejsem překvapený, problematická produkce (rozpočet se mi bohužel nepodařilo dohledat) měla propadák napsaný ve hvězdách už od samého počátku.
Norimberk distribuující studio Sony si vylepší účetní závěrku alespoň díky oblíbenému anime exportu Chainsaw Man na šestém místě. Více než 38 milionů z USA pro Reze Arc se rozhodně počítá a pokud jsou pravdivé zvěsti o nízkém čtyřmilionovém budgetu, tak to pro všechny finančně zainteresované strany je slušný dolarový nášup. Ještě více než v Americe samozřejmě v Japonsku a Koreji. Především díky této dvojici je globální součet nedaleko tučných 160 mega.
Co sedmička? Povedená Bugonia z dílny Yorgose Lanthimose klesá o slušných 30 % a v USA má po druhém víkendu na kontě celkem 12 míčů. Zbytek světa přidává dalších 11. Kdyby se studio Focus Features nezbláznilo a Lanthimosovi ve spolupráci s jeho múzou Emmou Stone nepřikleplo skoro až absurdně vysoký rozpočet 55 (!!!) milionů, tak bych snad kasovní výsledky opatrně pochválil. Kdyby.
Číslo osm má v držení dvojka Jennifer Lawrence a Robert Pattinson. Die My Love je psychologický thriller od režisérky Lynne Ramsay a 77 % kritiků je na Rottenech spokojených. To se bohužel nedá říct o zámořských divácích.
CinemaScore D+ je totální tragédie, která jasně naznačuje, že diváci a divačky šli v návaznosti na trailery do kina na trochu zvláštní romantiku s jejich oblíbenými hvězdami. Nikoliv na velmi náročný snímek o poporodních psychózách provázejících rozpad jednoho vztahu.
Pořád relativně nové studio MUBI (do distribuce minulý rok úspěšně uvedlo třeba oscarovou a většinou redakce velebenou Substanci) vytasilo ze šrajtofle 24 mega za práva, a teď bude jistě velmi těžce kousat necelé 3 miliony z dvou tisíc kin. Letos jejich investoři holt nebudou mít klidné spaní.
Na devítce se pomalu loučí s kiny životopisný Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma. Oscarové ambice jsou v návaznosti na vlažné ohlasy kritiků v trapu a sen o splacení 55milionového rozpočtu také. V Americe totiž právě horko těžko padla dvacka, přičemž ve světě je to ještě větší bída.
Co desátá pozice? Tron: Ares nejspíš vážně nezvládne přeskočit ani to globální stopáďo. U letos zatím rozpačitého Disneyho truchlí při pohledu na 137 nuzných míčů. Troufnu si tvrdit, že o největším propadáku roku už je pomalu rozhodnuto. A to byla konkurence sakra silná. Pořád nekončíme.
Zmínit totiž musím ještě Sydney Sweeney. Ta se před týdnem, ehm, „dmula“ pýchou na Variety eventu, který slavil sílu žen. Sydney to pojmula po svém a celý svět zase jednou řešil průsvitné šaty atraktivní herečky. Pokud jste tu všude sdílenou fotku doteď neviděli, tak vám nevěřím. Pomohlo však prsení se herečky nějak tržbám Christy? Kdepak.
Boxerka, která si v životě prošla peklem, trhla z 2 000 amerických kin vyloženě otřesných 1,3 milionů dolarů, což stačilo až na jedenácté místo. Uf. Po Rockově Mlátičce tedy sledujeme další propadák, jehož společným jmenovatelem je především v zámoří známá postava bojovníka/bojovnice. Těch 66 % na Rottenech (respektive 60 na Metacritic) bohužel nenaznačuje, že by se Sydney mohla těšit na nějakou spásnou oscarovou nadílku.
Letos už mimochodem mluvíme o třetím snímku herečky, který nezvládnul v zámořských kinech překonat ani ty 2 miliony dolarů. Kromě Americany profičel kiny i Eden režírovaný Ronem Howardem. Nezbývá než doufat, že ji správným směrem nakopne alespoň chystaný remake Barbarelly. Moc tomu však nevěřím.
Příště se o prvenství porve kouzelnická trojka Podfukářů a Wrightova reimaginace Běžícího muže, kde místo Arnieho bude uhánět o život Glenn Powell. Já však budu nejvíc držet palce hororovému Keeperovi. Osgood Perkins ve spolupráci s osvědčeným studiem Neon servíruje (v trailerech velmi lákavý) horor, tak snad nespláčou nad výdělkem.
Alien 5 by byl fajn, ale k tomu jsem skeptický už.