Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 nejdražších hollywoodských filmů všech dob


ikona
TedGeorge
avataravengersdisneyharrison fordindiana jonesjurský světmarvelmission: impossiblepiráti z karibikurozpočtystar warstom cruisetržbyvelká británievin dieselwarner bros.
Je ultra drahá Mission: Impossible 8 tím nejnákladnějším filmem všech dob, nebo Toma Cruise někdo překonal?  

Hned na začátku bych rád sebekriticky poznamenal, že se mi do další rozpočtové topky vůbec nechtělo. Kromě lenosti i z toho důvodu, že u mnoha ultra drahých blockbusterů naleznete rozdílná čísla a zvolit, které z nich je nejdůvěryhodnější, není zrovna jednoduché.

Moje dlouhé váhání podtrhuje fakt, že podobných žebříčků naleznete na internetu desítky. Za všechny bych odkázal třeba na jeden z těch lepších od kolegy Thomase ze spřízněného webu KINOMANIAK.

Faktem však je, že po premiéře megadrahé Mission: Impossible – Poslední zúčtování se v diskuzích pod tržebními články často vyptáváte na ty vůbec nejdražší snímky historie. Takže si dnes dáme další z těch rozporuplných rozpočtových srovnání, které se kromě jiného pokusím odlišit započítáním nejnovějších post covidových filmů.

Nebudu samozřejmě brát v úvahu inflaci, ignoruji marketingové náklady a zkusím si na ty úplně nejmastnější bijáky všech dob posvítit i s ohledem na nedávné (a nejenom podle mého názoru relativně důvěryhodné) rozpočtové úniky. Nebojte, pro jistotu zároveň u každého filmu zmíním i oficiální (respektive po premiéře) uváděná čísla. Ne, co se rozpočtů týče, tak Tom Cruise vážně neplave na úplném vrcholu, a ano, občas ten „opravdický“ budget narostl skutečně hodně dramaticky. Na úvod stačí, jdeme na to.

 

3. Star Wars: Síla se probouzí (2015)
Oficiálně uváděný budget: 245
Pravděpodobná rozpočtová realita: 446
Globální tržby: 2 068
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nabušený comeback Star Wars, jemuž škodí až přílišné kopírování čtyřky. Vždycky mě tu ale baví i ty nejméně důležité akční scény.

Nechci zbytečně přehánět, ale bejvaly to pro nás – fanoušky Star Wars – skoro až extatické časy. Disney v roce 2012 koupil za 4 miliardy dolarů Lucasfilm a rovnou oznámil, že vznikne nová trilogie. Živě si vzpomínám, jak pilný kolega KarelR tenkrát v novince vzrušeně čtenářům oznamoval: „Podaří se Disneymu zlákat Marka Hamilla, Harrisona Forda a Carrie Fisher k tomu, aby se vrátili do svých ikonických rolí? Nebo vyfasujeme zbrusu novou sadu postav? Na podobné spekulace je ještě příliš brzy.“

Těšili jsme se všichni a kdo říká, že ne, tak kecá. Luxusní teaserová a trailerová kampaň předznamenávala událost desetiletí a nutno dodat, že po premiéře se v očích některých diváků podařilo očekávání naplnit. Minimálně v Americe by se jinak úvodní (vánoční, nutno dodat) 247milionový otvírák nepovedlo vynásobit až na konečných 936 mega, což je i dnes americký rekord.

O deset let později je třeba přiznat, že se celé Star Wars univerzum rozsypalo zmatečné šéfce Kathleen Kennedy pod rukama. Co bylo díky Star Wars: Síla se probouzí ještě v roce 2015 událost, na kterou čekaly celé generace, to se i díky streamovacímu Disney+ rozmělnilo v další přesaturovanou franšízu, kterou vážně nespasí celovečerní Mandalorian, trilogie Simona Kinberga, trilogie Riana Johnsona, film Taiki Waititiho a pak pár dalších, o kterých se prý „zatím nesmí mluvit”. 

Na jednu stranu je možná dobře, že se konečně něco děje a alespoň nějaké celovečerní Star Wars snad po letech opravdu vzniknou. Na druhou stranou je otázkou, kolik zklamaných diváků jim bude chtít dát ještě šanci. Rozšafně tu glosuji skomírající Hvězdné války a málem bych se zapomněl věnovat bujnému rozpočtu samotné Síly.

Budget byl obří a já vlastně až tak jako v případě také Abramsovy devítky nejsem překvapený. Když už vytasíte ze šrajtofle čtyři miliardy za Lucasfilm a máte v případě prvního „nového“ dílu skoro jistotu, že zvědavý bude úplně každý, tak až takový rozdíl nedělá, jestli za natáčení utratíte čtvrt nebo skoro půl miliardy babek.

Disney by v případě prvního dílu mohl klidně utratit ještě o 300 milionů více a stejně by se díky více než dvěma miliardám z kin dostal do plusu. Horší už by to samozřejmě bylo, kdybychom do rozpočtů začali započítávat ty zmiňované čtyři miliardy za koupi Lucasfilmu a vzpomenuli si, že třeba Solo: Star Wars Story byl v kinech kapitální kasovní propadák. Nemluvě o seriálech, kde žádné množství diváků na streamu nemůže ospravedlnit útratu 645 milionů dolarů za dvě série (prý výborného) Andora.

2. Avatar: The Way of Water (2022)
Oficiálně uváděný budget: 350
Pravděpodobná rozpočtová realita: 400–460
Globální tržby: 2 320
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Těším se na podzimní re-release, kdy dvojku Avatara konečně uvidím v IMAXu! V době premiéry jsem totiž stihnul jen HFR verzi, která mi ji, předpokládám, částečně zkazila.

Začnu tím, že budu adresovat rozpočet průlomového 3D Avatara jedničky. Oficiálně se uvádí 237 milionů dolarů a vy si možná vzpomínáte, že v době premiéry se spekulovalo o násobně vyšším číslu. Prvopočátek zpráv jsem dohledal k článku NY Times, kde se dokonce hovořilo o půl miliardě, což by jedničku i 16 let po premiéře vystřelilo na první místo žebříčku.

Jindy prestižní The New York Times však podle všeho tenkrát míchal jablka s hruškami a do čísla započítával i náklady na marketing. Tím samozřejmě neříkám, že nebyla Cameronova jednička ve skutečnosti mnohem dražší než uváděných 237 mega, ale abychom se vážně dostali k půlmiliardě, museli bychom započítat i vývoj revoluční technologie, který se dá s přivřením oka rozpočítat i mezi následující díly. Nemluvě o faktu, že Železný Jim se svou produkcí fakticky přestěhoval na Nový Zéland, kde se pokaždé dočká rekordních daňových vratek.

Avatara se v článku nakonec dočkáte, protože po vzoru jedničky absolvovala i dvojka s podtitulem The Way of Water rekordně dlouhou, maximálně náročnou a navzdory novozélandským daňovým úlevám samozřejmě i drahou produkci, která nejspíše opravdu vyhnala Cameronův budget nad hranici 400 melounů.

Však si sami jistě vzpomínáte, že James měl financujímu Disneymu (R.I.P. Fox) sdělit, že dvojka je jedno z nejhorších byznysových rozhodnutí všech dob a pokud ti šílenci chtějí vidět nějaký profit, musel by sequel s modrásky utržit v kinech cca dvě miliardy. Konkrétně tedy mluvil o třetím nebo čtvrtém nejvýdělečnějším filmu všech dob, což tak nějak vychází na dvě miliardy a více.

Až tak horké to samozřejmě nebylo. Cameron se sám později vyjádřil v tom smyslu, že miliardy pro další pokračování nutně padnout nemusí. Když se webzin Deadline po sečtení znovu fantastických tržeb pustil do své pravidelné série nejvýdělečnějších snímků roku, šťastnému Disneymu díky dalšímu dobrodružství na Pandoře přisoudil záviděnihodný profit 532 milionů dolarů.

Ještě než se zeptáte – výsledné půlmiliardové číslo je po odečtení procentního všimného produkujícímu režisérovi a producentovi, které mělo suše činit cca 200–300 milionů dolarů. Na první pohled docela šílené numero, ale když si ho rozpočítáte na ty nekonečně dlouhé roky, kdy tvrdohlavý Jim na Zélandu modrásky pokaždé kutí…

1. Jurský svět: Nadvláda (2022)
Oficiálně uváděný budget: 165–265
Pravděpodobná rozpočtová realita: 465
Globální tržby: 1002
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nemůžu říct, že bych trpěl, ale na epické vyvrcholení trilogie to bylo dost matné, zbytečně zamotané a rozhodně šlo o zklamání. Jen ať Znovuzrození proboha není ještě horší.

Uvádí se, že Jurský svět: Nadvláda bral ve Velké Británii nazpět největší daňovou vratku historie – neskutečných 114 milionů dolarů. Je to kvůli tomu, že celkové útraty měly podle aktualizovaných odhadů (samozřejmě podpořených daňovými úniky) Forbesu činit naprosto neuvěřitelných 579 mega.

Pozor – byť se více relevantních zdrojů shoduje na tom, že dinosauří Nadvláda, podpořená trochu křečovitým návratem Sama Neilla, Jeffa Golbluma a Laury Dern, je k dnešnímu dni opravdu tím nejdražším filmem všech dob, čísla se kvůli zmatečnému přepočítávání kurzu liber a dolaru nejenom v tomto případě o pár milionů vždy liší. Já osobně beru v potaz kurz z doby, kdy zpráva o obřím rozpočtu poprvé spatřila světlo světa.

Znovu s vámi souhlasím. Rozpočet zní absurdně. Člověk si okamžitě vybaví tolik obřích blockbusterů, které svým měřítkem a kvalitou triků zadupávaly Jurský svět 3 do země. Při vzpomínce na digibordelem provoněnou naháněnou v Nadvládě se také zdráhám uvěřit gigantickému rozpočtu. Jenomže stejně jako mnohokrát předtím zaúřadoval covid, hollywoodské stávky a hlavně ta Velká Británie. Tam se nachází slavné - dnes již párkrát zmiňované - studio Pinewood, které bylo domovem nejenom agentovi Jejího Veličenstva a resuscitovaným Star Wars, ale i desítkám dalším notoricky známým hollywoodským megafilmům.

Holt je rozdíl natáčet Nosferatu nebo Balerínu za 50–90 milionů v Praze, nebo sci-fi spektákly v drahé Anglii. On by možná Hollywood chtěl navzdory vysokým britským vratkám dát vale Pinewoodu a dalším místním lokacím, ale vytížený střed Evropy v čele s Českem a Maďarskem by prostě podobné produkce nepojmul. Bohužel.

Jenom pro srovnání uvedu, že tamtamy hovoří o tom, že když se na Barrandově začal minulý rok natáčet velmi ambiciózní seriálový Blade Runner od nekonečně bohatého Amazonu, většina omezených kapacit pražského studia byla kvůli stavbě futuristického Los Angeles vyčerpána. Zpátky k Juráči.

Již na začátku července se dočkáme Jurského světa: Znovuzrození se Scarlett Johansson. Režisér Gareth Edwards ho natočil ve velmi krátkém čase (vždyť v Thajsku padla první klapka teprve v červnu 2024) a trikaři podle mého budou makat na plné obrátky do poslední chvíle.

Rozpočet za humny již nachystaného Jurského světa 4 se podle Hollywood Reporteru odhaduje na 180 milionů dolarů. Již teď se však můžete potkat i odhadem budgetu 265 mega. Při pohledu na historii dinousauřích rozpočtů studia Universal začínám mít pocit, že se u podobného článku potkáme za pět let a Znovuzrození bude ve výčtu těch nejdražších filmů pořádně vysoko.

---

Poznámka pod čarou:  Diskuze je otevřená a mě zajímá, který ze zmiňovaných rozpočtů vás nejvíc šokoval. A pokud chcete, tak si klidně tipněte, jaký bude budget Avatara 3. V redakci už pár měsíců netrpělivě vyhlížíme první trailer…

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

TOPlist