Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 nejdražších hollywoodských filmů všech dob


ikona
TedGeorge
avataravengersdisneyharrison fordindiana jonesjurský světmarvelmission: impossiblepiráti z karibikurozpočtystar warstom cruisetržbyvelká británievin dieselwarner bros.
Je ultra drahá Mission: Impossible 8 tím nejnákladnějším filmem všech dob, nebo Toma Cruise někdo překonal?  

Hned na začátku bych rád sebekriticky poznamenal, že se mi do další rozpočtové topky vůbec nechtělo. Kromě lenosti i z toho důvodu, že u mnoha ultra drahých blockbusterů naleznete rozdílná čísla a zvolit, které z nich je nejdůvěryhodnější, není zrovna jednoduché.

Moje dlouhé váhání podtrhuje fakt, že podobných žebříčků naleznete na internetu desítky. Za všechny bych odkázal třeba na jeden z těch lepších od kolegy Thomase ze spřízněného webu KINOMANIAK.

Faktem však je, že po premiéře megadrahé Mission: Impossible – Poslední zúčtování se v diskuzích pod tržebními články často vyptáváte na ty vůbec nejdražší snímky historie. Takže si dnes dáme další z těch rozporuplných rozpočtových srovnání, které se kromě jiného pokusím odlišit započítáním nejnovějších post covidových filmů.

Nebudu samozřejmě brát v úvahu inflaci, ignoruji marketingové náklady a zkusím si na ty úplně nejmastnější bijáky všech dob posvítit i s ohledem na nedávné (a nejenom podle mého názoru relativně důvěryhodné) rozpočtové úniky. Nebojte, pro jistotu zároveň u každého filmu zmíním i oficiální (respektive po premiéře) uváděná čísla. Ne, co se rozpočtů týče, tak Tom Cruise vážně neplave na úplném vrcholu, a ano, občas ten „opravdický“ budget narostl skutečně hodně dramaticky. Na úvod stačí, jdeme na to.

 

7. Mission: Impossible – Poslední zúčtování (2025)
Oficiálně uváděný budget: Smutný Paramount pořád mlčí, nicméně „vstřícnější“ zdroje uvádějí 300–400
Pravděpodobná rozpočtová realita: 400
Globální tržby: 454 (číslo platné k úterý 10. června, přičemž ještě minimálně stovka padne)
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Druhý nejhorší díl série (dvojka je pořád dno!), v němž Tom Cruise definitivně rozbil Christophera McQuarrieho. Snad si od sebe tihle dva na chvíli dají pauzu a vrátí se v plné síle.

Herec, kterého jsem po premiéře miliardového Mavericka nadšeně (a jak se ukázalo, tak trochu předčasně) pasoval do role spasitele Hollywoodu, si za svojí kariéru rozhodně zaslouží respekt. Už jenom kvůli tomu, jak právě v případě sequelu Top Gunu vytrvale odmítal nabídky solventních streamů a blockbusterovou pecku nakonec s velkým (a ještě větším) úspěchem opravdu uvedl v kinech.

Spolu s Leonardem DiCapriem mluvíme o jedné z posledních hollywoodských hvězd, která láká do mulitplexu na své jméno. Srdcař dává do produkce svých filmů všechno a já bych mu strašně rád přál úspěch i u poslední Mise. Jenomže…umění odejít ve správnou chvíli je něco, co Tom očividně neumí. Ještě u Falloutu jsem tleskal jeho odvaze a nejenom při honičce v Paříži měl čelist až na podlaze.

Šílené (a zbytečným digitálním vylepšováním často nešťastně negované) eskapády však v posledních dvou dílech Mission: Impossible bohužel už jaksi pozbývají smyslu. Mizerný scénář slouží jako berlička a výplň pro Tomovo kaskadérské ego, které je očividně nekonečné. Snad si teď rozumíme – na Cruise chci chodit do kina i za deset let a jsem zvědavý, s čím dalším přijde. Jenom ten Ethan Hunt se loučí snad až příliš rozpačitě, což podtrhává naprosto šílený budget, jenž samozřejmě nabobtnal kvůli nekonečným covidovým a stávkovým odkladům.

Koukám, že jsem toho tentokrát o rozpočtu a tržbách moc neřekl, tak alespoň vezměte zavděk odkazem na tržební téma, kde jsme s čtenáři v diskuzi před premiérou spekulovali o problematických vyhlídkách poslední Mise v kinech. S exaktními tipy jste se tenkrát moc nepředali, takže vítězem vyhlašuji Civala, který celou dobu správně tvrdí, že se Poslední zúčtování ani vzdáleně nepodívá ke globální hranici 700 mega.

6. Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (2011)
Oficiálně uváděný budget: 250
Pravděpodobná rozpočtová realita: 410 (pozor, jiné zdroje uvádějí 379)
Globální tržby: 1 047
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: I po 14 letech absolutně nejprázdnější blockbuster všech dob. Na tu přehlídku dějového i hereckého vakua nikdy nezapomenu!

Piráty z Karibiku 4: Na vlnách podivna jsem již zmiňoval v zapadlém osm let starém článku TOP 11 filmů, které byly mnohem dražší, než jste si mysleli. Už tak náročnou produkci postihla živelná pohroma v podobě tropického hurikánu, jež zničila většinu kulis a rozpočet podle všeho vyhnala až někam k neskutečným 400 milionům dolarům. Fakticky celou minulou dekádu jste mohli (tentokrát hodně imbecilního) Johnnyho Deppa laškujícího s Penelope Cruz naleznout na prvním místě ve většině článků, které řešily ty nejdražší filmy všech dob.

Dnes už nebudu znovu lacině psát, že je režisér Rob Marshall packal. Jeho neschopnost nabídnout opulentní pecku je vzhledem k obřím rozpočtům sice do nebe volající a fakt nechápu, že třeba disneyovská (jak jinak) Malá mořská víla měla studio vyjít na čtvrt miliardy, nicméně v Hollywoodu po covidu fungují ještě větší průseráři.

Počkejme si, jestli se ještě někdy v budoucnu dočkáme návratu Pirátů z Karibiku do kin. Spekulovalo se kromě jiného o Margot Robbie. Pokud se nakonec važně dočkámě dalšího rozmáchlého dobrodružství v Karibiku, tipnul bych si nějaký neurážející reboot, který už rozhodně nebude spoléhat na skandály stíhaného (a rychle stárnoucího) Johnnyho Deppa. Chcete nevyžádanou predikci? Další Piráti časem určitě vzniknou. Nebude to však kvůli tomu, že by Disney tušil miliardu jenom z kin, ale spíše z důvodu podpoření zájmu o jejich rentabilní atrakce v zábavních parcích.

5. Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019)
Oficiálně uváděný budget: 275
Pravděpodobná rozpočtová realita: 416
Globální tržby: 1077
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Za mě pořád to nejlepší, co mohlo vzniknout vzhledem k tomu, že se Lucasfilm nechal podivně a zcela zbytečně zahnat do kouta fanouškovským řáděním na internetu. Těším se na Abramsův návrat z režisérského vězení.

Vzestup Skywalkera vezmu s dovolením v rychlosti, protože na sci-fi / fantasy i šest let po premiéře vzpomínám jenom velmi nerad. Můj (do té doby) oblíbený režisér J.J. Abrams měl sice velmi složitý úkol (Rian Johnson ho s předchozím dílem tak trochu zahnal do kouta), ale stejně si nezaslouží omluvu. Mělo to být vyvrcholení dlouholetého snažení. Místo toho přišlo závěrečné vystřízlivění a zklamání.

Kylo Ren skřížil svůj meč s Rey, Palpatin vstal z mrtvých, spřátelené stíhačky přiletěly stejně jako mnohokrát v minulosti na poslední chvíli a TedGeorge (já) ztratil po velmi rozpačité Epizodě IX tak nějak celkově zájem o celou Star Wars franšízu. Pokud vás problematika zajímá detailněji, klikněte na tento odkaz, kde Forbes skoro až potutelně rozebírá, že Vzestup Skywalkera měl nižší rozpočet, než se původně předpokládalo. Čtete správně.

V pestré změti čísel, kde se řeší složité vypočítávání samotných daňových vratek, půjček na natáčení samotného snímku atd. problýskávají vyloženě vtipná čísla hovořící třeba o tom, že v období mezi lety 2018 a 2022 byl Disney v případě Vzestupu Skywalkera (znovu připomínám více než miliardové tržby z kin) celkově v plusu 111 000 dolarů.

Rád bych nyní napsal, že rozpačitou trilogii, vzniknuvší v době minulé pod křídly Kathleen Kennedy, tímto nechávám spát. Devítka bohužel není tím posledním meganákladným zástupcem Star Wars, kterého na řádcích dnešní topky potkáte. Něčeho se raději před blízkým kliknutím na další kapitolu chytněte.

4. Jurský svět: Zánik říše (2018)
Oficiálně uváděný budget: 170
Pravděpodobná rozpočtová realita: 432 (!!!)
Globální tržby: 1 310
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Tolik peněz za komorní horor s dinosaurem ve strašidelném baráku? Uf, v Universalu jsou asi dost rádi, že to byl vzhledem k průměrným kvalitám takový megahit.

Já o těch původně uváděných rozpočtových 170 milionech pochyboval od samého počátku. Chcete mi říct, hlásil jsem před lety, že po miliardě a půl utržené v kinech prvním Jurským světem, pořídlo studio Universal sequel ještě levněji? Ani náhodou, tady byl rozpočet určitě vyšší než dvě kila. Dokonce jsem nevylučoval ani těch 250. Fakt, že se zase a znovu natáčelo v notoricky drahé Velké Británii (opravdu Hollywood stojí ty relativně vysoké vratky za to?) jsem však tenkrát ještě nebral příliš v potaz.

„Spared no expense“, říkával fiktivní Spielbergův/Crichtonův John Hammond v Jurském parku. Studio si vzalo jeho slova k srdci a sequel Jurského světa s podtitulem Zánik říše podle Forbesu a dalších pořídilo za trojnásobek (!!!) oficiálně uváděného 170milionového rozpočtu. Jasně, daňové vratky následně z Anglie budget snížily na výše zmiňovaných 432 mega (zase a znovu – kurz se mění, takže možná po svých kontrolních toulkách internetem naleznete odlišné číslo).

Přijde vám rozpočet zvlášť v tomto zmiňovaném dinosauřím případě neuvěřitelný? Nedivím se. Vždyť já si také dobře pamatuji na druhou polovinu Zániku říše, která se odehrávala v jednom velkém panství. Podvádí snad Universal (respektive jejich společnosti, které hollywoodský moloch v dané zemi zakládá kvůli produkci) stát na daních? Jsou ony uniklé formuláře padělky? Navyšuje studio uměle náklady u svého megahitového filmu, jenom aby zakrylo bolavé ztráty jinde? Vše je možné.

Vězte však, že znovu zmiňovaný Forbes docela přesvědčivě tvrdí, že v případě Zániku říše byl čistý profit „pouhých“ 218 milionů dolarů. Pojďme si v této souvislosti znovu připomenout globální tržby 1 310 milionů dolarů. Abych byl férový, tak automaticky odečtu 260 milionů, na které si mocný Chris Pratt a spol. přišli v Číně (studia dodnes dostávají nazpět pouze čtvrtinu). Zaokrouhleme tedy trochu blahosklonně tržby na 1 050 milionů dolarů.

 

Tím pádem by při aplikovaní známého a velmi zjednodušeného pravidla hovořícího o tom, že kinaři si nechají polovinu hrubých tržeb, zbyla studiu pouze z kin více než půl miliarda dolarů. Nemluvě o následujících příjmech, které více než vyvažují vždy drahou marketingovou kampaň.

Pokud by byl rozpočet opravdu „pouze“ 170 milionů, tak nám to nějak nevychází, ne? Když by však byl budget 400+ a tržby z kin 1300+ (jasně, včetně té méně rentabilní Číny), tak už zisk 200+ melounů dává naprostý smysl. Rozumíme si alespoň trochu, nebo mě právě chcete umlátit vaší kalkulačkou?

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

TOPlist