Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních hitů za rok 2023


ikona
TedGeorge
barbenheimerchris prattchristopher nolandisneygreta gerwighororjames caviezeljames wanjindřich rajchlkeanu reevesmargot robbiesonytaylor swifttimothée chalamettržbywarner bros.
Jedenáctka filmů, která minulý rok zachraňovala kina. Uhodnete vítěze?  

Pokud nám minulý rok v kinech něco ukázal, tak je to fakt, že diváci v současnosti nejvíce slyší na celovečeráky podle populárních „počítačových“ her, podvratné fantasy na motivy (nejenom holčičkami) milovaných panenek a konečně thrillery o chrabrých anglofonních lovcích pedofilů. Nezapomínám na Oppenheimera, ale těch teoretických fyziků a astrofyziků, kteří by žili dostatečně zajímavé životy na tříhodinové bijáky točené pro IMAXy bohužel zase tolik není.

Můžeme být nakonec ještě rádi, že miliardový Super Mario, Barbie a hrstka dalších vybrala bank. V amerických kinech se především díky těmto kasovním jednorožcům rostlo oproti roku 2022 o pětinu (nakonec těsně padlo devět miliard), po celém světě potom dokonce skoro o třetinu. Nějaký velký optimismus a prorokování návratu do tučných předcovidových let bohužel není na místě. Vyšší globální růst táhla svými nacionalismem provoněnými bijáky především Čína, přičemž z celkových 34 globálních miliard jich hned 7,7 pocházelo právě z této orientální země. Ne, pořád ani zdaleka nejsme na úrovni posledního předcovidového roku 2019. Bude letos lépe? Nebude.

Nejenom kvůli dlouhotrvajícím stávkám se dočkáme ještě nižšího počtu těch „velkých“ premiér a s tím se pojí i chmurná předpověď, že v Americe i jinde se rozhodně nepovede dorovnat letošní miliardové výsledky. Spíše se bude klesat nejenom na mysli. Pro kinaře bojující s inflací a diváky navyklé na desítky lákavých blockbusterů to bude velmi náročné období. Jedna Duna nebo Deadpool nestačí a všichni musí doufat, že i letos pár snímků velmi příjemně překvapí. Teď se však pojďme naladit pozitivněji a zavzpomínejme na jedenáctku výjimečně úspěšných filmů. Stejně jako pokaždé připomínám, že v topce kasovních tref neřeším pouze rozpočty vs. tržby. Beru v úvahu i širší kontext uvedení v multiplexech a často docela překvapivý úspěch níže zmíněných, což snad uspokojivě vysvětlím u jednotlivých snímků. Jdeme na to.

 

8. John Wick: Kapitola 4
Rozpočet: 100
Tržby v USA: 187,1
Tržby ve světě: 253
Tržby celkem: 440,1
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Svět Johna Wicka už se ani nepokouší tvářit realisticky. Ale ono to nevadí, protože Keanu Reeves má pořád charisma a Chad Stahelski překvapuje dalšími nápady a schopností posouvat akční scény vždycky o kus dál. A navíc to tentokrát bylo narvané skutečnými esy akčního žánru.
Vytáhni v hospodě: „You and I left a good life behind a long time ago, my friend.“ Tak to je nejdelší věta, kterou Keanu Reeves alias John ve čtyřce pronese. Celkem z jeho úst během 169minutové stopáže zazní 380 slov, z nichž nejčastější je jeho oblíbené: „yeah“. Ne, Wick nebude nominovaný na Oscara za scénář.

Na začátku druhé kapitoly si s dovolením dopřeji krátký oddech a dám slovo Civalovi, jenž v pravidelném zhodnocení víkendových tržeb po premiéře Wicka napsal následující: „Ten proslulý John Wick to znovu dokázal! Skromná nadšenecká akce, která udělala z kaskadérů Matrixu Davida Leitche a Chada Stahelskiho nejrespektovanější režiséry žánru, vyrostla za devět let od zrodu v roce 2014 v mohutnou blockbusterovou sérii. A čtyřka je jejím vrcholem: Bezmála tříhodinová stopáž, desítky lokací i mlátících se protivníků, stomilionový rozpočet a pořád jeden odhodlaně bojující Keanu Reeves. A kupodivu i čím dál tím vyšší tržby.“

U Strážců Galaxie jsem již zmínil, že na jaře bylo ještě všechno v cajku, a jedním z důvodů byl i březnový John Wick: Kapitola 4. Byť jsem kolem sebe zaznamenal překvapivě hodně hlasů, které 440 milionů dolarů z celého světa z nějakého důvodu zklamalo (jasně, gun-fu eskápady Johna mohly být o půl hodiny kratší a přece jenom méně repetitivní), uvědomme si však následující: násobit tržby předchozích dílů nejde donekonečna. Jenom pro pořádek připomínám, že první díl trhnul globálně 86 milionů, dvojka zvládla 174, trojka potom dokonce 328! Ukažte mi jinou franšízu (natož akční), která s každým dalším dílem přidává takový nášup.

Ne, ani čtyřka v kasách kin rozhodně nezklamala a je tedy otázkou, zda si Lionsgate opravdu nechá utéct takovou milou dojnou krávu. Jedna Ballerina a seriálový Hotel Continental nestačí. Reeves letos oslaví šedesátku a mě (snad jenom s výjimkou Cruise) nenapadá nikdo jiný z Hollywoodu, koho bych chtěl v takovém požehnaném věku vidět běhat, střílet, létat atd. Tak ještě jednou do toho pojď, Keanu. A nech si pořádně zaplatit. Lionsgate by v tvém případě jistě utáhnul i rozpočet 150 mega.

7. Taylor Swift: The Eras Tour
Rozpočet: 10–20
Tržby v USA: 180,7
Tržby ve světě: 80,9
Tržby celkem: 261,6
do_Od se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Neuvěřitelná show, která roztančila i jeden malý sál s několika puberťačkami (a mnou) uvnitř nějaké dva týdny po premiéře. Taylor je prostě „queen“ a tenhle koncertový záznam „slayed“.
Vytáhni v hospodě: Taylor je vyhlášená svými opulentními koncerty, přičemž materiál na stavbu jeviště se prý jen tak tak vejde do 90 kamionů. Nevím, jestli Taylor zaměstnává 90 řidičů (spíše ne), nebo se někteří musí otočit pro materiál několikrát za sebou, nicméně… Zpěvačka si jejich práce jistě váží, jinak by za práci na koncertní Eras Tour nevyplatila každému příjemný bonus 100 000 dolarů. UPDATE: Byl jsem upozorněn na fakt, že jich zaměstnává 50.

Taylor si byla dobře vědoma naprosto beznadějně vyprodané koncertní šňůry, a tak se rozhodla zaútočit i na kina. Ukázala pomyslný prostředníček zavedeným studiům a streamům, podepsala svým způsobem revoluční spolupráci s kinořetězcem AMC a začaly se dít věci. První předprodeje Taylor Swift: The Eras Tour překonávaly i Star Wars v dobách, kdy je lidé ještě měli rádi, a byť se nakonec ukázalo, že vstupenku na specifický snímek si téměř všichni zakoupili v předprodeji a divoké predikce hovořící v některých případech o otvíráku 150+ milionů jenom v USA se nenaplní, stejně jsme na podzim v přímém přenosu sledovali velký kasovní majstrštyk.

Kam se hrabou Jonas Brothers, korejské popové skupiny, Beyoncé, Justin Bieber a koneckonců i ten Michael Jackson s jeho This Is It. I toho nedávno Taylor v kasách kin pokořila a stala se už oficiálně nejvýdělečnějším koncertním filmem všech dob. Budu přeskakovat ročními obdobími stejně jako zpěvačka na svých albech a jenom dodám, že právě na podzim kina zela prázdnotou a Eras Tour byla pro vyprahlé provozovatele především multiplexů (v jednosálovkách se kvůli ostřejším podmínkám uvedení film moc nehrál) hozeným záchranným kruhem. A vítanou náhradou na poslední chvíli na letošní jaro odložené dvojky Duny.

U nás to sice při pohledu na celkových 16 000 diváků až taková hitparáda nebyla, ale při pohledu na vyprázdněný distribuční rozvrh na letošní rok je úspěch zpěvačky nadmíru důležitý. Nejenom jednosálovky totiž očividně může občas zachraňovat obsah, na který se jinak chodí spíše do koncertních sálů a divadel. Uvidíme, jestli se na podzim zase nějaká popová diva se svým opulentním koncertem v kinech nepřipomene. Taylor je však jenom jedna, což už v prosinci na vlastní kůži pocítila Beyoncé, takže stovky milionů dolarů bych případně znovu neočekával.

6. Sound of Freedom
Rozpočet: 14,5
Tržby v USA: 184,2
Tržby ve světě: 66,4
Tržby celkem: 250,6
Rimsy se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Všechny bulvární zprávičky okolo tohoto filmu jsou zajímavější než film samotný. Zdlouhavá a nevkusným patosem prodchnutá přehlídka zachmuřených výrazů Jamese Caviezela většinu času jen nezáživně a šablonovitě plyne kupředu a nebýt všech těch bouří ve sklenici vody okolo, zapadne ve vodách zaměnitelného streamovacího podprůměru.
Vytáhni v hospodě: Caviezel si spasitele lidstva zahrál už jednou v minulosti – mluvím samozřejmě o Ježíšovi v Gibsonově Umučení Krista.

Film jsem neviděl a celkově nemám vůbec nic proti celovečerákům o lovcích nebezpečných predátorů. To jenom pro pořádek. Z toho, co se odehrálo okolo uvedení Sound of Freedom, si však legraci trochu dělat budu a činím tak s plným vědomím toho, že mě Cival za trest pravděpodobně pověří úklidem MovieZone Facebooku po dobu následujících 48 hodin. Když se tak člověk na chvíli zaposlouchal do intenzivních rozhovorů s tvůrci filmu a především Jamesem Caviezelem, tak měl pocit, že do kin snad míří další Schindlerův seznam.

Jako by nám byl upírán další snímek, který bude i budoucím generacím připomínat, jak jsme my všichni zavírali oči nad bezesporu otřesnými skutky páchanými ve světě. Jaké jsme to měli štěstí, že to tvůrci nevzdali a nekapitulovali při pohledu na všehoschopné elity a jimi vlastněná prohnilá hollywoodská studia. Mluvím samozřejmě o Disneym, respektive jeho Foxech, kteří zásadní film „schválně“ roky drželi v trezoru. Zločin! Skandál! Řekněte si o ten film, než ho zakážou! Asi nikoho nepřekvapí, že kromě různých křesťanských spolků, konzervativních „think tanků“ a proslulých attention whores Donalda Trumpa, Bena Shapira a Elona Muska se uvedení „nezávislého“ filmu rychle chytli i všemožní dezinformátoři.

V kinech po závěrečných titulcích navíc běžela trapná výzva k zakoupení extra vstupenky pro ty méně šťastné, což možná mohl vyčůraný Kazma zakomponovat do své ONEMANSHOW: The Movie také. No, rádoby rebelský a protisystémový Sound of Freedom znásobil dvacet míčů z prvního amerického víkendu hned devětkrát a film se nakonec jako jeden z mála projektů Angel Studios dočkal i uvedení v půlce světa. Nic podobného vážně nikdo nečekal, takový nášup si páté místo holt zaslouží. Pro leckoho je to možná trochu smutné, ale i takhle si s rozpočtem pár šupů dnes můžete zajistit čtvrtmiliardový megahit.

Na nás se mimochodem nedostalo a premiéra v kinech se Česku vyhnula. Vrchní tuzemský dezolát a pro mě překvapivě i tržební analytik Rajchl má jasno: film by i v českých kinech vygeneroval nemalý zisk, ale nikdo z distributorů neměl odvahu ho nasadit. Nenechte si případně kazit další z nekonečné řady konspirací dodatkem, že podle mých informací ho tuzemští distributoři u nás uvést chtěli, ale s Angel Studios se nakonec nedomluvili na podmínkách.

5. Pět nocí u Freddyho
Rozpočet: 20–25
Tržby v USA: 137,3
Tržby ve světě: 158
Tržby celkem: 295,3 (podle jiných zdrojů však Freddy v prosinci nakonec pokořil tři kila)
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Herní fenomén se přetavil ve filmový fenomén, ale dost mizerný horor. Podívaná, která nevyděsila, nevylekala a vlastně ani ničím nezaujala. Snad jen odkazy pro fanoušky, kteří byli spokojení, že vidí oblíbenou hru na velkém plátně. Trochu málo.
Vytáhni v hospodě: „Bezejmenný tulák přijme pozici uklízeče v uzavřeném zábavním parku. Všední práce se ale změní v boj o holý život, když místní mechaničtí roboti ožijí a začnou lačnit po krvi“. S dovolením jsem teď citoval synopsi z ČSFD a ne, text jsem nenašel pod profilem Pěti nocí u Freddyho. Patří tři roky starém filmu s Nicolasem Cagem Willyho kouzelný svět. Pokud jste ho viděli, rozepište se o jeho kvalitách v diskuzi pod článkem.

Zapomeňte teď na aktuální a ve všech směrech průšvihový horor Noční koupání. Producent Jason Blum zažil další výjimečný rok a v posledních dvanácti měsících si kromě M3GAN a Insidious: Červené dveře (tedy fláků, které s celkovým rozpočtem 28 milionů utržily globálně 370 mega) vybral tu nejsvětlejší chvilku díky Pěti nocím u Freddyho. Herní fenomén se povedlo vyždímat i v multiplexech a výsledkem byl historicky nejvyšší americký otvírák pro mládeži přístupný horor. Tedy subžánr, který v posledních letech zažívá slušný boom.

Jen tak mimochodem – tipnete si, který PG-13 horor se až do podzimu 2023 pyšnil tím největším americkým odpichem? Bylo to Tiché místo a stejně jako vás mě překvapuje, že se tyto filmy pohybují ve stejných mantinelech přístupnosti. Když si vzpomenu na porod ve sklepě a srovnám to s přerostlými mončičáky, nebo co to je (ne, nejsem fanoušek hry) ve skladu jedné pizzerky... Ať už na kvality čirého fanservisu nahlížíte jakkoliv, musíte uznat, že Blumovi a Universalům se s Freddym povedla velká kasovní paráda.

Nakonec ani moc nevadilo, že se (pořád především zámořští) předplatitelé Peacocku dočkali streamovací premiéry ve stejnou chvíli, kdy „horor“ zamířil do kinosálů. Zase a znovu se povedlo stvořit sociálními sítěmi živený event, na který mířily davy, a boomeři jako já jenom kroutili hlavou. Letos už podruhé (klid, na Maria brzy také dojde) se holt potvrdilo, že hráče počítačových her neradno podceňovat a právě tady dost možná leží ta další velká hollywoodská vlna. Komiksy už netáhnou, tak se v dalších letech asi bude chodit na adaptace games. Nejenom pomalu připravovaný Minecraft na kasách kin jistě také nadělá pořádnou paseku.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (29)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace