Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #51: IMAX posílí, všichni ostatní budou ztrácet


ikona
imf
imaximfimf vs. hollywood
Byznysové dění za poslední dva týdny je plné ohlížení zpět i věštění daleko dopředu.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Co frčelo v bedně

I nadcházející sezóna bude velmi napínavá. Nikdo v Hollywoodu nechce předpovídat další stávky (i proto vyjednávání s IATSE začnou co nevidět), ale dopady těch letošních pocítíme výrazně. Už teď s nimi účtují televizní stanice, kterým kvůli absenci podzimních novinek klesají ratingy. 

Letošním sto nejsledovanějším pořadům samozřejmě kraluje Super Bowl (115 milionů diváků), víc než půlka z oné stovky jsou sportovní přenosy (vede NFL, následovaná NBA), ale patnáctým nejsledovanějším pořadem byli Oscaři (téměř 20 milionů diváků a vzestupná tendence). Mezi seriálové premianty patří NCIS: Námořní vyšetřovací služba, což je dlouholetá trvalka, ale najdeme tu i Yellowstone, Malého Sheldona nebo oblíbené domácí policejní procedurálky.

 

Nejsledovanější celostátní TV je opět NBC (Universal), těsně před CBS (Paramount) se 4,5 miliony diváků (meziročně mínus dvanáct procent), ale pokles menších kanálů je setrvalý, stejně jako sešup jejich programmingu (MTV jede dokolečka několikahodinová pásma Ridiculousness, což parodovala letos i SNL, ale jinde zas frčí maratony Přátel, Tlapkové patroly, všichni se snaží sloty naplnit co nejlevněji, aby přežili). 

CNN a Fox News zaznamenaly ztrátu pětiny diváků, kabelovkové HBO tváří v tvář streamingovému sourozenci dokonce třetinový meziroční pokles. I děti se přesunuly na stream a na běžnou TV už nekoukají, jak vidno z poklesu dětských kanálů: Nickelodeon (-34%), Nick Jr. (-34%), Disney Junior (-27%), Cartoon Network (-19%). Legendární Disney Channel klesl o čtvrtinu na 132 tisíc diváků. Ještě před deseti lety měl dva miliony. 

Nejsledovanější americké televize:

  1. NBC 4.53 milionů diváků
  2. CBS 4.5 milionů diváků
  3. ABC 3.88 milionů diváků
  4. Fox 3.35 milionů diváků
  5. Fox News 1.89 milionů diváků
  6. ESPN 1.7 milionů diváků
  7. UniVision 1.26 milionů diváků
  8. MSNBC 1.22 milionů diváků
  9. Ion 0.99 milionů diváků
  10. HGTV 0.94 milionů diváků

Devět miliard kulatých dolarů!

Povedlo se to. Aquaman sice neukončil éru DCEU jako další miliardový úspěch (naopak, bude to jeden z největších průšvihů, ovšem v Evropě mu stejně jako jedničce fandí, takže globálně už je o tempo před Marvels), ale frontloading u Purpurové barvy zabral, Wonka má dlouhé nohy a o Vánocích se do kina jakž takž chodí, takže severoamerické pokladny to do konce roku pohodlně dotáhnou na devět miliard dolarů. Je to velký skok proti třem hubeným covidovým ročníkům (7.4 miliardy loni, 4.5 miliardy v roce 2021 a 2.1 miliardy v tragickém roce 2020), ale zároveň pád oproti tučné pětiletce 2015-2019, kdy se tržby pohybovaly na hranici jedenácti miliard.

Vítězem domácích dostihů je Universal, který skóroval se Super Mariem, Oppenheimerem, ale i s desátým Rychle a zběsile a překvapivě Pěti nocemi u Freddyho. Krásné 1.93 miliardy, o fous před druhým Disneym (to už se dlouho nestalo, Universal naposledy vyhrál v roce 2015, ale Myšák nabírá vodu už od roku 2019, kdy mu doběhly celovečerní Star Wars a diváky mu začal brát had na jeho vlastních prsou, streamovací platforma Disney+). 

 Na začátku roku by si na vítězství Universalu (meziročně +18 %) nikdo nevsadil, ale největším skokanem jsou třetí Warneři (1.4 miliardy), kteří si polepšili oproti loňsku o rekordních 50 % a mohou logicky děkovat především Barbie. Sony (955M) a Paramount (838M) už se k miliardové hranici nepřiblížily, Lionsgate jako mini major (apendix hlavní studiové pětky) ale s 580 miliony nečekaně zabojoval.

Budeme mít na co koukat? 

Stávky jsou pro mnohé už jen tečkou ve zpětném zrcátku, ale jejich stín bude v prvním čtvrtletí roku 2024 cítít velmi silně. Podle propočtů nás v lednu až dubnu čeká v kinech cca polovina toho, co v roce 2023. Částečně je to dáno i postcovidovou kontrakcí. V roce 2023 měla premiéru celá řada hitů opožděných z důvodů globální pandemie, ale o to víc aktivní filmoví fanoušci pokles nabídky pocítí.

Nebo se pletu? Průměrný divák chodí do kina jen několikrát ročně a na streamech bude pokles mnohem zanedbatelnější. Proč bychom se vlastně měli strachovat, když budeme mít konečně čas dokoukat všechny resty? Odpovědi na tyto otázky přinese už o víkendu velký text pro předplatitele, v němž rozebereme chmurnou budoucnost kin. Oni totiž ti prodavači předraženého popcornu musí mít taky k té hostině v hledišti co promítat.

Podle aktuálních statistik dostaneme cca 107 filmů v širším nasazení (víc než 1000 sálů), což je pokles o cca 20 % oproti loňsku. Třicet z nich lze považovat za blockbustery a je mezi nimi netradičně jen jedna marvelovka (jestli za ní Deadpoola lze vůbec považovat, protože jeho kořeny jsou u Foxů). Branže očekává po letošní devítimiliardové úrodě pokles tržeb minimálně o deset procent. 

 Marně pátráte v paměti, na co se vlastně kromě odsunuté Duny 2 těšit? Pár kasovních taháků se tu najde. Čtvrtá Kung-fu panda, třetí Ježek Sonic, druhý díl nových Krotitelů duchů, další držková Godzilly a Konga, spinoff Šíleného Maxe (Furiosa), sequel Mizerů, prequel Tichého místa atd. atd.

Kolik tam vidím miliardových hitů? Já, padouch 4? Druhý Joker? Možná pokračování pixarovského V hlavě a již zmíněný Deadpool 3? Letos se to těžko odhaduje. Loni celá řada insiderů oprávněně fandila Super Mariovi, ale nikdo by si netipnul Barbie a Oppenheimera. Předtím všechny dostal na lopatky Tom Cruise, jen aby o několik měsíců později spektakulárně vybuchnul se sedmou Mission: Impossible, kterou jsme po Maverickovi považovali za kasovní jistotu.

Co tím chci říct? Jakkoliv slabě letošní sezóna vypadá, opět bude plná překvapení a zklamání. Očekávané hity pohoří, ale objeví se indie klenoty a streameři možná vyplní hluchá místa v kalendáři. Apple ostatně s Napoleonem a Zabijáky rozkvetlého měsíce ostudu neudělal. Z ekonomického hlediska na nich sice krvácí desítky milionů, ale v kinech je taková přidaná hodnota jednoznačně vítaná. 

Kina budou letos trpět a jejich aktivní fandové to jednoznačně pocítí. Ale kdo přežije, toho čekají světlé zítřky, protože až se v Hollywoodu setrvačností dojde k systémovým změnám, vrátí se kina na vrchol potravního řetězce. Nikdo nemůže slíbit střízlivější rozpočty a lepší scénáře, ale delší distribuční okna jsou už dnes u úspěšných filmů realitou. Nově se vrátíme k tomu, že novinky v kinech budou rotovat déle (letos jim ani nic jiného nezbude), následně se pokusí očesat zákazníky v digitálních půjčovnách (nedokonalá, ale bohužel jediná náhrada trhu s fyzickými médii) a na SVOD - tj. streamy za měsíční předplatné - se dostanou až s velkým zpožděním. Streamovací platformy se budou specializovat, vyžijí z menšího počtu původního obsahu a budou spoléhat na katalogy. Novinky z kin v nich budou velkým eventem a ozdobou, nikoliv každotýdenní rutinou.

 

Co lze ještě letos očekávat? Někdo někoho koupí. Nemusí jít nutně o konsolidaci velkých studií, větší VOD platformy koupí ty menší (regionální). Filmové festivaly čeká velké smrštění trhu a některé z nich to nemusí ustát. Při frontách v Karlových Varech nemyslitelné, ale celá řada regionálních festů žije ze státní podpory a její ztráta automaticky znamená konec. Na podobné poslední ňitce visí víc eventů, než byste si troufali připustit.

Lidé chtějí eventy, lidé se chtějí bavit. Ukazují to nejen koncertní turné (a koncertní filmy), ale také nárůst už tak nekřesťansky drahého vstupného do Disneylandu. Studia, co nemají vlastní zábavní parky, se teď překotně snaží “něco” vymyslet. I na toto téma vyjde brzy text pro předplatitele. Netflix už svůj zábavní park staví a jednoznačně dělá dobře. Lidé se totiž chtějí družit, ukazovat své fandovství a neváhají za to utratit spoustu peněz. Je to konstanta, kterou všichni kromě Disneyho dlouho nechávali spát. Opravdoví fandové nechtějí filmové příběhy jen pasivně sledovat. Chtějí vylézt z kinosálu či obýváku a začít je aktivně prožívat. Forma podobného prožitku má tolik variant, že se tu otvírají okna příležitostí dokořán. Jen někdo někde v Los Angeles bude muset vymyslet něco nového. To je pro exekutivce největší výzva roku 2024.

Reklamní vložky vs. reklamy na vložky

Amazon Prime Video se 29. ledna připojí k ostatním SVOD platformám a zavede předplatné s reklamními předěly. I když to vlastně není přesné. Tam kde vám ostatní dají slevu na to, že reklamy vytrpíte, tam si Amazon řekne o příplatek za to, že vám je vypne. Ano, 29. ledna na vybraných trzích (USA nevyjímaje) naskočí všem reklamní bloky. Kdo je nebude chtít, ten si musí připravit měsíčně 3 dolary navíc.

Bude to zajímavý test, protože Prime má v USA cca 200 milionů zákazníků. Většina z nich však využívá předplatné kvůli snažšímu nakupování, klubovým slevám a dopravě zdarma. Ano, seriály a filmy z Prime se umisťují v žebříčcích od Nielsen, takže “někdo” na ně určitě kouká, ale jakékoliv statistiky si Amazon nechává pro sebe. A čísla z mimoamerických trhů také neposkytuje. Je tedy dost možné, že spousta předplatitelů si zavedení reklam ani nevšimne, protože videoslužby nevyužívá. 

 

Přitom Amazon až na pár minel slaví docela úspěch. Nepotřebuje utrácet za Originals tolik co Netflix, ale občas se tedy utrhne. Citadela byla tvrdá lekce, Bezosovy fantasy fantazie (Pán prstenů, Kolo času) pravděpodobně taky, ale např. Ryan a Reacher jsou ty “taťkovské” devadesátkové seriály za rozumné peníze, které našly spolehlivou cílovku. Takovou, které přijde i za fotbalem a jinými sporty, za jejichž licence bude letos i do budoucna Bezos hodně utrácet. Tady je to budování image hmatatelné. A mladí tu občas najdou třeba Invincible nebo The Boys, ale pro ně bude Prime spíš v režimu “předplať, nakoukej a uteč”, případně “vyžebrej heslo z mamky a taťky”.

Právě starší členové rodiny jsou ještě pořád naučení vesele chroustat reklamní bloky, a pak rovnou z nich odskakovat na nákup jedním kliknutím s dopravou zdarma. Bezos má nejblíž k uzavřenému systému, kdy lidé skutečně nebudou muset vytáhnout paty z domu. Amazon jim všechno přiveze, aby mohli dál nerušeně konzumovat obsah. A co se neobjedná skrz předěly, to Alexa nebo Echo odposlechnou z každodenních konverzací, nebo odkoukají pomocí senzorů v chytré ledničce. Jsem paranoidní? To ještě neznamená, že mi nedochází halloumi!

Ani pro velké hvězdy není v Hollywoodu vše růžové

Při píárkovém kolečku během premiéry Purpurové barvy si Taraji P. Henson právem postěžovala na to, jak jsou černoští herci a herečky mizerně placení v kontrastu tříáčkovým celebritám. I přes velmi osobně a emočně zabarvenou zpověď lze mezi řádky najít dozvuky herecké stávky a toho, jak se k ní stavěla laická veřejnost. Onen pocit, že všichni bydlí v načančaných vilách a krmí děti stříbrnými lžičkami, se rychle rozplyne, když vám Taraji připomene, že za své největší role inkasovala 100 až 200 tisíc dolarů. Z medializované výplaty pak šla půlka na daně a dalších třicet procent agentům a dalším zaměstnancům kolem. Na účtu herce či herečky pak končí cca pětina sumy, o níž si čtete v novinách. 

 

Je to mírná zkratka, ale její matematika není vyloženě zavádějící. A když si to člověk uvědomují dvacetimilionové výplaty největších hollywoodských hvězd vypadají trochu jinak. Taraji v rozhovoru přiznala, že vyhodila celý svůj tým, když jí po roli v úspěšném seriálu Empire nedokázal vyjednat lepší podmínky. Proč nechávat třetinu svých výdělků lidem, co se nesnaží? V příštím roce si v některém z placených postů pořádně posvítíme na fungování a historickou úlohu talentových agentur. I tam se toho totiž hodně děje, jakkoliv jde o zákulisí mediálně odtržené od hlavního hollywoodského proudu (minimálně z evropského úhlu pohledu).

Disney se zbavil indické horké brambory

Bob Iger neměl moc důvodů, proč na konci roku slavit, ale jeho právnici mu posílají na poslední chvíli nečekaný dárek. Do finále totiž spěje koupě kontrolního balíku akcií Disneyho indické streamovací platformy Hotstar. Iger ji “zdědil” po nákupu 20th Century Fox a chtěl ji využít k tomu, aby DIsney+ globálně do roku 2024 nabral 300 milionů předplatitelů. Koupil práva na kriket a za dumpingové ceny sbíral v Indii desítky milionů zákazníků. Jenže pak Wall Street zavelel obrat k ziskům a nikoliv k absolutnímu počtu duší. 

To byla pro Disneyho velká rána, protože na každém indickém zákazníkovi prodělával. Jakmile vypršela licence na kriket, přišel Disney o miliony uživatelů. Ale co s těmi ostatními? Naštěstí si 51 % Hotstar kupuje indická korporace Reliance, čímž vznikne na tamním trhu jeden z největších zábavních konglomerátů. Igerovi to uvolní ruce a zajistí příliv kapitálu. Původně se spekulovalo o kompletním prodeji, ale Iger je stratég a nechce se zbavit podílu na rychle rostoucím trhu. Disney+ možná v příštím čtvrtletní závěrce klesne, ale celkové ekonomické ukazatele platformy se do budoucna zlepší.

Čínský drak jménem IMAX

Jedna miliarda globálních tržeb. IMAX měl letos zatraceně dobrý rok, především se o něm však mluvilo jako o veličině, kterou k úspěchu potřebuje každý hollywoodský blockbuster. Oppenheimer ho vytáhnul na titulní strany, Tom Cruise si stěžoval, že v něm nemohl strávit dost dní, aby uhrál s Mission: Impossible alespoň vabank. Není divu, že si IMAX všichni předchází. A zdaleka nejvíc Čína.

 

Ta za pár týdnů vstoupí do roku draka a je veřejným tajemstvím, že její kinosíť na rozdíl od USA a Evropy pořád ještě rapidně expanduje. Zábavní trh v celé Asii zaznamenal loni mírný růst a i letos se očekávají plusové hodnoty, zatímco všude jinde se budou utahovat opasky. Roli v tom hraje více faktorů, s rostoucí životní úrovní také vyšší penetrace broadbandového připojení a s ním i nástup VOD platforem, online hraní a dalších radostí v zapadlých regionech. 

V Číně je momentálně cca 82 tisíc kinosálů, což je víc než v USA (40) a v EU (32) dohromady. IMAXů je - podle oficiálních údajů na stránkách firmy - je asi sedmnáct stovek. Půlka z nich se nachází v Číně a další dvě stovky se tam momentálně staví. Akcie IMAXu jsou momentálně mezi investory velmi oblíbené, protože v Číně je prostor k růstu obrovský a dělníci ty obří sály doslova nestíhají stavět. 

 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (9)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace