Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Velká kronika studia Sony aneb bejvávalo dobře


ikona
TedGeorge
amy pascalbox officetedgeorgetématržby
Zajímají vás tržby filmů studia Sony za posledních 25 let? Čtěte dál. 

Vítejte u dalšího tématu. Když se řekne Sony, tak si k dnešnímu dni většina čtenářů vybaví bývalou prezidentku studia a producentku právě přicházejícího Spider-ManaAmy Pascal. Ta totiž v nedávném rozhovoru po boku Kevina Feigeho fakticky oznámila, že Venom a Silver & Black budou nové Marvelovky, a internet se z toho málem zbláznil. Ale to už ve článku rozebral KarelR a já úplně zbytečně odbočuji. Dnes si posvítíme na tržby (skoro) všech větších filmů studia Sony Pictures počínaje rokem 1990 až dodnes. Pojedeme pěkně pečlivě rok po roku a připravíme si tak úrodnou půdu na nadcházející (a o dost kratší) téma zabývající se již zmiňovanou, milovanou a zároveň nenáviděnou hollywoodskou legendou jménem Amy Pascal. Teď už si ale lehněte, podložte hlavu pohodlným polštářem a k pití si otevřete kvalitní červené víno. Což takhle Svatovavřinecký Barrique 2015, výběr z hroznů z Vinařství Moravíno? Jdeme na to, dnes to bude delší...

Vrchol střídá pád, aneb létá páně 2011-2017

2011 – Sony tento rok pustilo do kin plno filmů, ale kromě Šmoulů 3D s neskutečnými tržbami 563 mega to nebyla žádná sláva. No řekněte sami - druhým nejúspěšnějším filmem studia byl až na 23. místě napínák z pera Davida Finchera Muži, kteří nenávidí ženy. Čekalo se víc než celkových 230 melounů. O místo dál zklamal pokus Setha Rogena napsat zábavnou komiksovku jménem Zelený sršeň. Úspěchem rozhodně byla Zkažená úča. Politicky nekorektní komedii s Cameron Diaz zvládli producenti pořídit za mrzkých 20 mega. Tudíž jsou zisky za hranicí dvou kil sladkou odměnou pro všechny. Úsměv na tvářích zúčastněných jistě znovu rozzářil Adam Sandler, který se po boku Jennifer Anniston připomněl romantickou komedií Zkus mě rozesmát. Zase z toho bylo jeho klasických 200 kulatých a za následující obrázek nemáte zač.

 

Menší radost už producenti měli z invaze emzáků natáčené mizernou kamerou. Bitva: Los Angeles aneb Světová invaze nestála za nic a nijaké zisky 211 milionů babek jsou naprosto zasloužené. To stejné platí pro vyloženě otřesnou komedii Ošetřovatel. Ano, viděl jsem jí a neptejte se. Kevin James hrál ve filmu za 80 milionů babek a jenom díky štědřejšímu světu se odvrátil propadák. Výsledných 160 není žádný důvod k výskání. Co zbývá? Kamarád taky rád (slovenský distribuční název „Ide len o sex“ ruluje) je neurážející průměrná komedie, která si došla pro 150 melounů, ale na rozdíl od taškařice Kevina Jamese stála 2x méně. Vám teď jistě udělá radost vzpomínka na Zdrojový kód, který si zasloužil mnohem více než 147 melounů v celosvětových tržbách. Tohle sci-fi se režiséru Duncanu Jonesonovi totiž hodně povedlo. No a rok 2011 zakončíme Moneyballem. Film s vysokými ambicemi zvládnul nudit svými čísly ještě více než autor v tomto článku. Akorát že já na mém psaní netrhnu 110 mega. Civale?

2012 – Pokud vám filmové tržby něco říkají a v roce 2012 jste ještě nebyli závislý na dudlíku, tak jistě víte, že tato kalendářní jednotka byla pro Sony naprosto neskutečně úspěšná a při pohledu na čísla z posledních let se jí dost možná už nikdy nepodaří zopakovat. Začít musíme rekordním Bondem. Skyfall se povedl a diváci chodili do multiplexů v houfech, které se nedařilo rozehnat. Bylo z toho více než 1,1 miliardy. Wow! Úspěch si rovněž připsal spider-manovský reboot s Andrewem Garfieldem a Emmou Stone. Tři čtvrtě miliardy a něco jsou respektuhodná čísla. No a do třetice zmíním Muže v černém 3, kteří proti všem předpokladům nepropadli, ale zazářili díky 620 milionům babek, což jsou nejlepší čísla z trilogie. Opravdu nebude čtyřka?

 

Nářez pokračuje. Hotel Transylvánie znamenal návrat Adam Sandlera a animák se chytil. S rozpočtem 85 melounů nechali diváci v pokladnách kin 358 mega a zajistili přípravy sequelu ve zrychlením řízení. Jedeme dál. Pátý Resident Evil s podtitulem "Odveta" dal v kinech 240 kulatých a znovu se bez problémů zaplatil. Dnes už pomalu kultovní komedie 21 Jump Street z per Phila Lorda a Chrise Millera si při rozpočtu 42 mega došla pro více než dvě kila. Remake Total Recall v kinech propadl, ale koho to zajímá. Romantika Navždy spolu totiž při nízkém rozpočtu zvládla také dvě kila. Ještě dodám úspěšné filmy 30 minut po půlnoci, další Underworld, komedii Druhá šance a už se mi z těch cifer točí hlava. Tohle byl opravdu neskutečný rok.

2013 – Začíná velké vystřízlivění. Nejúspěšnějším studiovým filmem roku je totiž až na 22. místě trůnící dvojka Šmoulů. Tržby 350 mega při rozpočtu 105 nejsou úplně marné, ale šampaňské se tentokrát nebouchalo. To stejné platí pro dvojku animáku Zataženo, občas trakaře, která sice překonala hranici čtvrt miliardy dolarů, ale začíná být jasné, že animovaná divize Sony může jenom těžko konkurovat Disneymu nebo Universalům. Pohromou par excellence potom je vysokorozpočtová blbost (dnes už zase skvělého) režiséra M. Night Shyamalana jménem Po zániku země. K Sony se vrátil Will Smith se svým synátorem, ale producentům to bylo prd platné. S rozpočtem 130 mega a celkovými tržbami 243 kulatých museli nejednu noc brečet do polštáře.

 

Menší úspěch zaznamenala alespoň opakovaná spolupráce Jennifer Lawrence a Hollywoodem rehabilitovaného Davida O. Russela. Špinavý trik nebyl levný (kromě rozpočtu 40 mega totiž brali všichni zúčastnění velká procenta ze zisků), ale tržby za hranicí čtvrt miliardy byly velmi uspokojivé. Fakticky stejné tržby si připsala dvojka Machrů a u Sony za to museli Adamu Sandleru líbat všechny končetiny. Připraveni na další propadák? Útok na Bílý dům v režii Rollanda Emmericha stál 150 mega a vydělal jenom něco málo přes 200. Au. Mizerný rok trochu prosvětlil Kapitán Philips, ve kterém spojili síly Tom Hanks a Paul Greengrass. Střídmý rozpočet 55 milionů babek a pěkné tržby 218 melounů znamenaly úspěch, který studio potřebovalo. Na závěr ještě zmíním komedii Apokalypsa v Hollywoodu, na kterou ve světě nikdo nechodil, ale v Americe vydělala 100 mega a tudíž se zaplatila. A Emmu Watson tam nakonec nikdo neznásilnil.

2014 – Blížíme se k současnosti. Rok 2014 už je oficiální ústup ze slávy a počátek problémů, které studio Sony pronásledují dodnes. Začít musíme dvojkou Amazing Spider-Mana. Rekordní rozpočet a reklamní kampaň počítaly s růstem tržeb oproti jedničce a možné miliardě ze světa. Ani náhodou. Byl z toho pokles na 709 mega celosvětově. Při odhadovaných nákladech překračujících (i s reklamou) 400 mega to je průšvih, který k dnešnímu dni již sice bude v černých číslech, ale studio potřebovalo svojí největší současnou značku pořádně ždímat. Dál je ticho po pěšině a až na 26. místě v žebříčku tržeb za řešenou kalendářní jednotku najdete 22 Jump Street. To byl asi největší úspěch roku, protože si připsal 331 melounů a potvrdil (v současnosti značně nalomený) status hitmakerů dvojice Miller – Lord.

 

Co tam máme dál? Robocop se díky 240 milionům babek tak tak zaplatil. Trochu nedoceněná pecka Železná srdce díky 210 kouskům jakbysmet. Equalizer (aplauduji českým distributorům, že to neposlali do kin jako "Hnojivo") dal o 20 mega míň a také to ze strany producentů nebylo na nějaké vyskakování. Trojice Annie, Sex Tape a Památkáři potom byla už jen přehlídkou nefalšovaných propadáků. Dostáváme se ke kauze Interview. Tu už dopodrobna popsal ve svých tématech imf. Vám tak stačí vědět, že únik choulostivých e-mailů a zrušení premiéry filmu v kinech stály křeslo prezidentku Amy Pascal a v Sony se z toho šoku nevzpamatovali fakticky dodnes.

2015, 2016 a 2017

Vážený čtenáři, někdy před rokem jsem se strávil věčnost (rozumějte asi 6 hodin) psaním tématu rozebírajícím roky 2015 a 2016 studia Sony v kinech. Článek najdete zde a já vám ho tu nebudu přepisovat. Co se výhledu na rok 2017 týká, tak klikejte pro změnu sem.

 

Závěr

Takže takhle bych to pojal. Již za pár dní nás čeká napjatě očekávaná premiéra Spider-Mana s podtitulem Homecoming ve které bude Robert Downey Jr. zaučovat Toma Hollanda do tajů správného superhrdinství. Očekávám velký úspěch a atak na miliardu celosvětově. Bude to pro Sony zlom a blýskání na lepší časy? To naplno ukáží až premiéry Venoma a Silver & Black. Jeden film totiž ještě jaro nedělá a studio nutně potřebuje nějakou silnou značku. S nejistým osudem Bonda, mrtvou trilogií Muži v černém a Adamem Sandlerem točícím pro Netflix se bez ní prostě neobejdou. Pokud by (nedejbože) zklamal i ten Spider-Man, tak už je to na zavření krámu, případně odprodej Číňanům. Ta doba sucha už totiž trvá moc dlouho.

---

Doufám, že se vám z těch numer příliš netočila hlava a článek jste si užili. Chtěli byste stejným stylem rozebrat Warnery, Disneyho a spol.? Neupejpejte se a ozvěte se v diskuzi.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace