Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Übertéma: Co čekat od nového Vetřelce?


ikona
KarelR
témavetřelec
Doslova úplně všechno, co potřebujete vědět o Scottově Covenantovi. 

pozn. redakce: Následující text sepsal náš dlouholetý uživatel KARLOS, který se rozhodl vy-víte-komu ukázat, jak vypadá opravdu dlouhý článek...

---

Vítejte u epického shrnutí všech faktů a teorií, které lze na internetu najít k novému Prometh... ehm, pardon, Vetřelci. Proč marním svůj drahocenný čas sepisováním něčeho, co dost možná za dva a půl měsíce ztratí na veškerých kvalitách a ukáže se, že jsem jen obyčejný fanboy, který naletěl na "špek". Tak za prvé, jsem opravdu fanboy, který si chce odůvodnit ty hodiny strávené v hlubinách internetu, v komiksech, knihách a samozřejmě filmech. Rád bych tyto informace nějak uceleněji přetavil do zpočátku méně spoileroidního preview, přes geekovské šťourání se v mytologii a teoriích, až po neředěné spoileroidní hody. Nebojte, vše je koncipováno tak, že jakmile budete mít pocit už přespříliš informací kazících budoucí filmový zážitek, předem na ně bude upozorněno.

 

Od doby, kdy na MovieZone píše určitá osoba tematické články, se v těchto místech nachází tip na alkohol, který má otupit smysly a pozornost v daném textu. Já budu razit odlišný přístup a k četbě doporučuji trojité presso s mlékem a velký kus drobenkového koláče s jablky. Pravděpodobně to budete potřebovat v udržení koncentrace a sil číst dál - co si budeme namlouvat, jsem obrovský grafoman.

Veliké díky patří uživateli Sony, který mi udělal nezbytnou korekturu. Takže ještě jednou - díky!

!!! Od tohoto místa následují SPOILERY !!!

Vysvětlení zbrusu nové, zajímavé, ale podle mě nereálné

A píšu ho tu hlavně proto, že má hodně věcí do sebe. Teorie do značné míry vychází z toho, co máme doposud k dispozici za informace z Promethea a především z Davidových slov: "Pokud chcete začít tvořit, musíte nejprve ničit". Tato teorie je bere téměř doslova. V návaznosti na nově dostupné info se pak někteří fanoušci domnívají, že jsou lidé a Inženýři (jako dvě rasy) jen dvěma vývojovými stupni z mnoha. To, co jsme viděli na začátku Promethea, nemuseli být Inženýři jako "naši" Inženýři, ale nějaký starobylý nadřazený druh. Ten pak vytvořil další, a tak to pokračovalo až k nám, lidem.

 

No a od toho je odvozena ještě další věc - že je Země jen jednou z mnoha planet v hledáčku "našich" Inženýrů. Že v ráji (na planetě, kde se bude odehrávat Covenant) budou, nebo minimálně byli přítomní i lidé. A že právě lidé a Inženýři vedou mezi sebou mezigalaktické války. Z toho vyplývá, že Inženýři v Prometheovi chtěli planetu vyhladit a poté sami obsadit - tvořit totiž ještě nemusí nutně znamenat zasévat nový život...

Uff, nechci říkat, že by to nebylo zajímavé vidět na plátně. Zároveň ale doufám, že se tahle teorie ukáže být nepravdivou (nezapomínejte, že se stále jedná jen o teorii).

Stejně jako v případě původně navrhovaného vysvětlení mi tohle přijde takové moc tuctové, milionkrát viděné, pozbývající větší filosoficko-náboženskou stránku. Tam, kde bylo až příliš odkazů na Nový zákon, tady jsou již zcela prosté. Postrádá to mysteriózno a stává se z toho desátý možný díl Dne nezávislosti. Z této "teze" souhlasím pouze s tím, že vetřelčí vesmír začne být poněkud komplikovanější a především rozsáhlejší. Titulní monstrum je jen jedna figura (byť velmi důležitá) na hodně velké šachovnici.

 

Proč nás tedy Inženýři k sobě zvali, když nás chtěli zničit?

Tahle otázka úzce souvisí s předešlou, takže si ulehčíme psaní i četbu a sepíšeme je hezky dohromady. Dle mého totiž mezi nimi existuje přímá souvislost. Obě výše vypsané varianty vysvětlení vždy něco postrádají, ať už je to estetika myšlenky, nebo její hlubší zakořenění v příběhu. Předkládaná možnost se vyskytuje na "těch internetech" pomálu, ale osobně se s ní dokážu ztotožnit nejvíce. Nehledě na to, že jsem k ní i něco málo přihodil.

Správná cesta vede zlatým středem a bude to platit i zde. Pokud budeme pořád brát v potaz celkové náboženské ladění, je nasnadě uznat, že bude mít i roli v příběhu. Ohledně inspirace a citování Nového zákona si ale myslím, že Ridley zase jednou klamal tělem a inspirace Evangeliem se tak stala určující spíš pro povahu postav. U sestavování příběhu totiž čerpal především ze Starého zákona. Ostatně hlavní téma vzniku života je doménou právě knihy Genesis. A není radno zapomínat, že jedním z názvů byl i Paradise a pro aktuální díl byl zvažován přímo Paradise Lost. To je zároveň titul díla Johna Miltona, který převádí příběhy Genesis do nerýmovaných zpěvů (básní). V těchto knihách se ve zkratce vypráví o následujícím:

 

Jak Bůh stvořil světlo, vesmír, Zemi, faunu, floru a člověka. Což je úvod Bible, který pokračuje skrz prvotní hřích Evy a Adama (a pokud si někdo stále myslí, že se jednalo o zakousnutí do jablka, měl by se opět nad prvotním hříchem zamyslet...), až po jejich vyhnání z ráje a hřích Kaina. To je všeobecná kostra, kterou (pevně doufám) všichni známe.

Genesis a její citace v podobě Ztraceného ráje ale obsahuje i vyprávění o Bohu a jeho andělech. Především pak o třech nejvyšších – o Gabrielovi, Michaelovi a Luciferovi. Zatímco první dva si zachovali pokoru k Bohu, Lucifer nabyl pýchy a chtěl se mu vyrovnat. Jedinou cestou, jak toho docílit, ale bylo, že se Lucifer odvrátí od Boha, a tak spolu s dalšími menšími anděly, které stihl strhnout sebou, padl do pekla, ze kterého si vytvořil vlastní království.

 

Celý příběh je ještě rozvětvenější, důležité je nicméně to, že jakmile Lucifer uzřel ráj a v něm nesmrtelného člověka, okamžitě oboje začal nenávidět a oboje se pokusil zničit.

Asi ani nemusím víc dodávat, ta analogie jde ve vetřelčích příbězích (alespoň těch od Ridleyho) vidět až příliš jasně. A zároveň slyším čtenáře Tolkiena, Lewise, nebo i toho Miltona, že Scott rozhodně nic nového a inovátorského nedělá. Jenže na rozdíl od nich Scott není spisovatel, ale filmař. A je až zábavné, že se za celou existenci filmového média do podobného příběhu nikdo v plném měřítku nepustil. Není tedy moc složité se domyslet, že se zrovna Scott, kterého (jak už jednou zaznělo) biblické příběhy i víra fascinují, rozhodl, že to změní. I když naprosto neprvoplánově v hardcore sci-fi s hororovými kořeny. A je samozřejmé, že příběh nebude slovo od slova stejný, ale o to tu nejde. Jako výchozí bod nám to pomůže mnohem lépe než symbolické narážky v podobě přibližného stáří nějakých mrtvol. Ano, i to je možná důvod, proč se nakonec změnil název filmu, aby nebyl tak doslovný.

 

LV-223 by tedy dost možná mohlo představovat ono pomyslné Peklo, kde se „padlí“ Inženýři snažili ničit všechno, co vykonali v galaxii ti, „kdo rozsévají život“. Nadepsaná otázka se tím ale vůbec nedá vysvětlit, dokonce tuto teorii popírá. Tedy do chvíle, než přestaneme uvažovat o nástěnných malbách jako o pozvánce a začneme je brát jako varování. Ona samotná myšlenka „pozvánky“ je v Prometheovi vždycky interpretovaná stylem „Já si myslím...“ a vždy ji vyslovují lidé, kteří tuhle myšlenku chtějí přijmout. Shaw „protože věří“ a její boyfriend pak kvůli odpovědím, pro které „udělá cokoli“ (což také udělal, byť ne z vlastní vůle). Filmová interpretace tedy diváka vede špatným směrem, což se už jednou ve spojitosti se vzkazem od Inženýrů přece stalo – když Derelict v jedničce vysílal nouzové vysílání, které se nakonec ukázalo být varováním.

A pokud chcete poslední střípek, pak se nad tím stačí pořádně zamyslet – „Myslíme si, že chtějí, abychom za nimi přiletěli, až toho budeme schopni,“ je prosím holý nesmysl. Piktogram se objevoval napříč civilizacemi, které sice postupně technologicky vyzrávaly, ale jen stěží měly blízko k tomu, aby byly schopny takové cesty. Pokud tedy budeme uvažovat, že Inženýři byli pro tyhle civilizace bohy, je nanejvýš nepravděpodobné, že by jim slibovali spásu, kterou nebudou schopni za svého života, ba za života konkrétní civilizace získat.

 

Víra se ale vždy zakládá na třech hlavních pilířích – v předložení vysvětlení universa, příslibu budoucího dobra a varováním před zlem. A není uvěřitelnější, že Inženýři každou civilizaci spíš upozorňovali na „zlo“, před kterým je třeba být na pozoru, přestože se k němu (nebo řekněme li do něj) přímo nemůže dostat? Jeho vyobrazení (byť symbolické) je tudíž mnohem důležitější, než neurčitá a planá pozvánka. A nesmíme zapomínat, že Inženýři velmi pravděpodobně k oněm civilizacím vždy přiletěli. Pokud by chtěli, abychom za nimi přiletěli sami, proč by nám nedali vědomosti a prostředky, aby se tak stalo rovnou?

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace