Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Übertéma: Co čekat od nového Vetřelce?


ikona
KarelR
témavetřelec
Doslova úplně všechno, co potřebujete vědět o Scottově Covenantovi. 

pozn. redakce: Následující text sepsal náš dlouholetý uživatel KARLOS, který se rozhodl vy-víte-komu ukázat, jak vypadá opravdu dlouhý článek...

---

Vítejte u epického shrnutí všech faktů a teorií, které lze na internetu najít k novému Prometh... ehm, pardon, Vetřelci. Proč marním svůj drahocenný čas sepisováním něčeho, co dost možná za dva a půl měsíce ztratí na veškerých kvalitách a ukáže se, že jsem jen obyčejný fanboy, který naletěl na "špek". Tak za prvé, jsem opravdu fanboy, který si chce odůvodnit ty hodiny strávené v hlubinách internetu, v komiksech, knihách a samozřejmě filmech. Rád bych tyto informace nějak uceleněji přetavil do zpočátku méně spoileroidního preview, přes geekovské šťourání se v mytologii a teoriích, až po neředěné spoileroidní hody. Nebojte, vše je koncipováno tak, že jakmile budete mít pocit už přespříliš informací kazících budoucí filmový zážitek, předem na ně bude upozorněno.

 

Od doby, kdy na MovieZone píše určitá osoba tematické články, se v těchto místech nachází tip na alkohol, který má otupit smysly a pozornost v daném textu. Já budu razit odlišný přístup a k četbě doporučuji trojité presso s mlékem a velký kus drobenkového koláče s jablky. Pravděpodobně to budete potřebovat v udržení koncentrace a sil číst dál - co si budeme namlouvat, jsem obrovský grafoman.

Veliké díky patří uživateli Sony, který mi udělal nezbytnou korekturu. Takže ještě jednou - díky!

Sumarizace novinek

Začněme polehoučku. Především Ridley Scott - to je ten pán, který točí takové ty menší filmy - dal na vědomí, že je připraven zkraje roku opět skočit na vesmírného oře a pokračovat dál ve vetřelčí sérii. Taková informace dnes není nijak závratně šokující, naopak je spíš normou. Nezvyklé ovšem je, že si Scott už stihl nechat nadatlovat scénář a produkce by při všech příznivých okolnostech mohla začít půl roku po premiéře Covenanta. To je obrovský rozdíl od Promethea, který měl mít sequel v kinech už předminulý rok a slavný tvůrce rozhodně v plánu pětiletou proluku mezi filmy neměl.

 

Tento svět Scotta očividně totiž nesmírně baví. A není zas tak těžké najít důvody proč, alespoň pokud máte povědomí o tom, jaký člověk to z pracovního hlediska je. Nejenom, že se nerad zdržuje a stíhá dvojnásobné množství filmů než nejaktivnější kolegové, ale především se nerad opakuje a chce dělat nové věci. Přinejmenším nové v přístupu, designu a filmařských výzvách. Po letech strávených v kruté historii i dravé současnosti mu bašta science fiction poskytuje dostatečný prostor pro kreativní a neokoukanou tvorbu.

Pro Foxy je navíc vetřelčí universum (a Ridley Scott) jedním z korunovačních klenotů. Mimo X-Menů s Deadpoolem a ságy o planetě plné inteligentních opic jsou právě Vetřelci třetí sérií, která nevydělává jak na chleba, tak na Porsche. Je tedy jasné, že by samo studio rádo tyto filmy ládovalo do kin s vyšší frekvencí. Ostatně předloňské oznámení, že nás čeká přinejmenším nová "prometheovská" trilogie, která má překlenout "Film s kapkou vetřelčí DNA" a původního Aliena, to jen celé podtrhla.

 

Osobně jsem očekával, že se celá trilogie natočí na jeden zátah. Myslel jsem si, že pokud má Scott nějakou ucelenou vizi, vezme to jedním vrzem - navíc pokud má ještě nějaký filmař na to natočit tři filmy najednou, je to právě on. A byť se takový postup nepotvrdil, je jasné, že na předávání otěží nedojde do chvíle, dokud bude stávající série vykazovat úspěch a dokud to bude všechny stávající odpovědné persóny bavit.

Druhá velká a nespoileroidní novinka také není nějak šokující. Už i vetřelčí universum má svůj kreativní dohled a především pevná pravidla. Dvanácti stránkový "Rule Book" má do budoucna zamezit roztříštěnosti a předejít logickým i funkčním nenávaznostem. Pro úplnost jen dodám, že fanoušky se velmi oblíbené komiksy vydavatelství Dark Horse do oficiálního "kánonu" nepočítají a počítat se s nimi prakticky ani nebude. Jde především o řadu s názvem Fire and Stone a jejího pokračovatele Life and Death. Prapůvodní grafické novely Aliens (i u nás vydané pod řadou Omnibus) se mimochodem stihly negovat už filmovou trojkou.

 

Knihy Probuzení, Peklo a Odplata jsou někde na pomezí. Oficiálně jde o součást série, neboť mají plnou licenci a vystupují v nich známé postavy z původní série, ale vzhledem k tomu, že moc nedávají smysl a popírají spoustu věcí jak z původní ságy, tak z Promethea i Covenanta, s nimi filmaři nejspíš nijak pracovat nebudou.

Prvním hlavním krokem je tedy logické vyoperování apendixu v podobě AvP. Střety s Predátorem už v sérii oficiálně nefigurují. Pokud někdy v budoucnosti na slavný crossover (znovu) dojde, pojede se s čistým štítem. Osobně bych ale upřednostnil ho nevytvářet a vzhledem k tomu, že má Scott stejný názor (doslova prohlásil, že je tahle "značka" holý nesmysl) a je zároveň i onou hlavní kreativní mocností, pak na něj zřejmě ani nedojde.

 

Zajímavé je to pak s filmy tři až pět. Ano, čtete správně. Pětka oficiálně odpískaná stále není, byť se kreativní práce na ní zcela zastavily. Na vině není jen Ridley a jeho prequelovská série, kterou nechce ředit spíše cameronovštější pětkou, ale také to, že si Sigourney právě Cameron bookoval na několik let do Avatara. A dokud reálně nezačnou pracovat VirtualCamy, slavná dáma se do své nejslavnější role jen tak nevrátí.

Přesto pořád platí, že pětka někdy bude. Jaká bude (a jaká bude její koncepce) se vlastně nedá s určitostí říct, protože ta původní počítala s anulováním třetího a čtvrtého dílu. A jak to tak vypadá, série se těchto filmů prozatím nezříká. V tom případě by pak dávaly smysl (těžce nepotvrzené) zvěsti o tom, že pětka opravdu bude pětka, ve hře zůstane ona naklonovaná Ripleyová i Call a přibude k nim i ten Michael Biehn. Nevím, kolik je na tom pravdy, ale osobně se domnívám, že pro studio muselo být už dost těžké vyřadit AvP a regulérní trojka a čtyřka tak provždy zůstanou součástí série. Pokud se tedy producenti chtějí vyvarovat alternativním vesmírům, které ostatně v hardcore sci-fi typu Vetřelce nikdy nebudou pořádně fungovat, nebo té nejhloupější možnosti, že se Ripleyová probudí z velmi ošklivého snu o tom, že umřela a někdo ji naklonoval, pak nemají na výběr - oba díly musejí v sérii ponechat.

 

Možná vás zajímá, jakou délkou vlastně bude Covenant oplývat. Inu, nyní má mít 123 minut. Velmi pravděpodobně bez závěrečných titulků, což by mohlo znamenat nakynutí stopáže na nějakých 130 až 135 minut. Je to málo, je to moc? Cival i Hlad jistě dvouhodinovku ocení, osobně mám ale pocit, že se všechno, co chtějí ve filmu ukázat, bude hodně přiškrcovat. Stejným efektem ostatně působil i Prometheus - Ridley se holt poslední dobou snaží, aby jeho novinky nebyly tak dlouhé.

Pokud navíc Covenanta porovnáme s prvním Vetřelcem, který měl „story“ nepoměrně přímočařejší, pak zjistíme, že délka nakynula jen o nějakých deset minut (i s přihlédnutím na titulky). Už u druhých Vetřelců jsem se přitom přesvědčili, že vetřelčí universum unese i téměř tři hodiny. Ne každý prodlouženou verzi preferuje (a asi ze mě mluví i fanoušek), ale podle mě platí, že: “čím víc času před plátnem a ve společnosti Xenomorphů, tím líp.“ A nemyslím si to určitě jen já.

 

Poslední novinky se objevily kolem hereckého obsazení v novém filmu. Krom jednoznačného návratu Michaela Fassbendera, který si střihne rovnou androidí dvouroli,se hodně spekulovalo o účasti Noomi Rapace a její postavy Elisabeth Shaw. Jistě jste zaznamenali, že herečka byla viděna, jak míří na natáčení. Inu, je to samozřejmě pravda a její přítomnost v novém kousku pak nebude jen naznačená. Velmi pravděpodobně se navíc nebude jednat o flashback. Ten si ostatně odbude někdo jiný.

Řeč je o Guyi Pearceovi, který si zopakuje roli Petera Weylanda, protentokrát pro změnu bez make-upu. Jak již bylo naznačeno, půjde o flashback a s velkou pravděpodobností jsme z něho viděli střípek v trailerech. Scéna, ve které sedí David u klavíru, se totiž neodehrává v nějaké supermoderní místnosti s celostěnnou projekcí malebné krajiny, ale v místnosti s opravdovým výhledem.

 

A když už jsme u těch návratů, bylo slíbeno, že titulní monstrum bude ve většině scén realizováno prostetikou s minimem CGI. Možná Vás těch několik záběrů z traileru trochu rozhodilo, ale jde zrovna o scény, ve kterých by žádný kaskadér neuspěl, proto jde zřejmě o výtvor digitálních umělců.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace