Diskuze k článku Bílý šum: Recenze

To mě nikdy nenapadlo, přitom je to tak očividný:D
853579
To mě nikdy nenapadlo, přitom je to tak očividný*:D*
853559
2 0

4/10

Ne, prostě ne. Ukázkový příklad toho, že některé knihy by se prostě do filmové podoby převádět neměly, protože jde o bitvu, kterou nelze vyhrát. Minulý Baumbachův počin Marriage Story byla působivá sociologická sonda do jednoho ne/obyčejného vztahu a jeho konce, která měla skvělý casting v podobě Drivera a Johansson, ale především hlavu a patu a stran vylíčení komplikovaných mezilidských vztahů neomylně tnula do živého. Tady je herecky neselhávající Driver, hlavu a patu film nemá ani vzdáleně, Baumbach se pokouší tnout do všeho možného (pohříchu s proměnlivou úspěšností) a tím to bohužel končí, zbytek je nesourodý mišmaš, který se rozpadá přímo před divákovýma očima v reálném čase.

Po obsahové i formální stránce naprosto "mimozemské" dialogy (ať mi nikdo netvrdí, že podobným stylem normální lidé mezi sebou vedou konverzace), přehršel nejrozličnějších témat, které by každé samo o sobě vydalo na celý film (strach ze smrti, kritika konzumerismu, partnerské vztahy a nevěra, víra a náboženství, akademická kariéra, enviromentalismus, drogová závislost, atd.), leč tady na to není prostor, jelikož jsou zde všechna naházena na jednu velkou neuspořádanou hromadu, dějové linky, které ve výsledku vůbec nikam nevedou (epizodě s eko katastrofou, která slouží jen jako katalyzátor psychického rozpoložení postav a v každém jiném filmu by trvala pár minut, je věnována značná část stopáže, aby se nakonec ukázalo, že jde o nepodstatnou "zastávku po cestě") a nenadálé muzikálové číslo pod závěrečnými titulky, protože proč, sakra, ne, že? Sice netuším, jak moc to celé ne/funguje v knize, ale dle wiki předpokládám, že většina z výše uvedených výtek jde na vrub spíše samotné předlohy, než na konto Baumbacha. Nicméně, ať už je za nedostatky odpovědný kdokoliv, podstatný je vždy výsledek a ten je zde značně rozpačitý.

Herci v čele s Driverem jsou fajn, kameru, hudbu a výpravu, respektive obecně řemeslné kvality, si Baumbach dokázal ohlídat a některé vybrané scény jsou docela povedené svou dynamikou (přednáška Elvis vs Hitler), nebo atmosférou (zastávka na čerpací stanici a toxický oblak na pozadí bouřky), ale jinak film působí jako další typická festivalová artovka. Ovšem v tom horším slova smyslu, tudíž diváka čeká nudný děj, přestřelená stopáž, rádoby sofistikované dialogy, extra pomalé tempo, plno věcí, které na první (ani druhý) pohled nedávají moc smysl (a ne, až do konce filmu se na tom nic nezmění), pointa bez pointy a obecně dojem, že celkově je to vlastně tak trochu o ničem. Baumbach by se asi napříště měl vyvarovat adaptování podobně těžko uchopitelných látek a měl by se vrátit zpět k autorským projektům.
853561
Ne, prostě ne. Ukázkový příklad toho, že některé knihy by se prostě do filmové podoby převádět neměly, protože jde o bitvu, kterou nelze vyhrát. Minulý Baumbachův počin Marriage Story byla působivá sociologická sonda do jednoho ne/obyčejného vztahu a jeho konce, která měla skvělý casting v podobě Drivera a Johansson, ale především hlavu a patu a stran vylíčení komplikovaných mezilidských vztahů neomylně tnula do živého. Tady je herecky neselhávající Driver, hlavu a patu film nemá ani vzdáleně, Baumbach se pokouší tnout do všeho možného (pohříchu s proměnlivou úspěšností) a tím to bohužel končí, zbytek je nesourodý mišmaš, který se rozpadá přímo před divákovýma očima v reálném čase. Po obsahové i formální stránce naprosto "mimozemské" dialogy (ať mi nikdo netvrdí, že podobným stylem normální lidé mezi sebou vedou konverzace), přehršel nejrozličnějších témat, které by každé samo o sobě vydalo na celý film (strach ze smrti, kritika konzumerismu, partnerské vztahy a nevěra, víra a náboženství, akademická kariéra, enviromentalismus, drogová závislost, atd.), leč tady na to není prostor, jelikož jsou zde všechna naházena na jednu velkou neuspořádanou hromadu, dějové linky, které ve výsledku vůbec nikam nevedou [spoiler](epizodě s eko katastrofou, která slouží jen jako katalyzátor psychického rozpoložení postav a v každém jiném filmu by trvala pár minut, je věnována značná část stopáže, aby se nakonec ukázalo, že jde o nepodstatnou "zastávku po cestě")[/spoiler] a nenadálé [spoiler]muzikálové číslo pod závěrečnými titulky[/spoiler], protože proč, sakra, ne, že? Sice netuším, jak moc to celé ne/funguje v knize, ale dle wiki předpokládám, že většina z výše uvedených výtek jde na vrub spíše samotné předlohy, než na konto Baumbacha. Nicméně, ať už je za nedostatky odpovědný kdokoliv, podstatný je vždy výsledek a ten je zde značně rozpačitý. Herci v čele s Driverem jsou fajn, kameru, hudbu a výpravu, respektive obecně řemeslné kvality, si Baumbach dokázal ohlídat a některé vybrané scény jsou docela povedené svou dynamikou [spoiler](přednáška Elvis vs Hitler)[/spoiler], nebo atmosférou [spoiler](zastávka na čerpací stanici a toxický oblak na pozadí bouřky)[/spoiler], ale jinak film působí jako další typická festivalová artovka. Ovšem v tom horším slova smyslu, tudíž diváka čeká nudný děj, přestřelená stopáž, rádoby sofistikované dialogy, extra pomalé tempo, plno věcí, které na první (ani druhý) pohled nedávají moc smysl (a ne, až do konce filmu se na tom nic nezmění), pointa bez pointy a obecně dojem, že celkově je to vlastně tak trochu o ničem. Baumbach by se asi napříště měl vyvarovat adaptování podobně těžko uchopitelných látek a měl by se vrátit zpět k autorským projektům.
4/10
7 -1
Já si nemůžu pomoct, ale jestli někdy bude biografie Pavla Lišky, tak Driver ho musí hrát.