Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Smutek a naděje v Tolkienově díle


ikona
krauset
aragorndvě věžefantasyfrodohobitnávrat králepán prstenůpeter Jacksonsilmarillionspolečenstvo prstenuthe lord of the ringstolkien
„Spolu jsme odráželi tu dlouhou prohru“ aneb O podobách zármutku, zoufalství a lítosti, ale i naděje v Tolkienově díle.  

Proč jsem jako citát zosobňující Tolkienův vztah k zármutku vybral právě Galadrielinu promluvu o dlouhé prohře? A co vůbec ona dlouhá prohra znamená? Čím to, že u Tolkiena vede zármutek k rozžehnutí naděje? A která scéna, kterou profesor napsal, ho samotného rozplakala? 

Následující text se bude věnovat Tolkienovu pojetí smutku a neomezí se na Pána prstenů, i když si jeho nejslavnější román vyžádá převážnou pozornost. Ostatně kdybychom se důkladně zabývali žalem v Silmarillionu, rozsah by byl neudržitelný, a po bitvě Nespočetných slz bychom měli i článek Nespočetně kapitol. 

 

Bude mě rovněž zajímat, jakým způsobem se tomuto podle mě unikátnímu ladění Tolkienových knih přiblížil Peter Jackson spolu se scenáristkami Fran Walsh a Philippou Boyens a celým tvůrčím týmem. Jaké literární, formální a vizuální strategie využívali?

Téma: Návrat krále po dvaceti letech 

Tolkienova smuteční kosmologie
 
Ve středu celé Tolkienovy kosmologie se nachází zármutek. Tolkienův pantheon obsahuje bohyni nepodobnou ničemu, co známe z evropských mýtů. Jednou z bohů (takzvaných Valar) je totiž Nienna neboli „Ta, která pláče“. Tolkien tak jednomu božstvu přidělil coby působiště oplakávání světa. 

Tolkienova Theodicea, mýtus o stvoření světa, tak, jak je popsán v Silmarillionu, se odehraje prostřednictvím Hudby Ainur. A právě Nienna do této písně vnese svým hlasem žalozpěv, čímž zajistí, že byla lítost přítomna u samotného plození fyzického světa:

„Zná zármutek a truchlí pro každou ránu, kterou utrpěla Arda Melkorovým kazisvětstvím. Tak velký byl její žal, zatímco se Hudba rozvíjela, že se její píseň před koncem změnila v žalozpěv a naříkání bylo vetkáno do nápěvů Světa dříve, než začal. Nepláče však nad sebou, a ti, kdo jí naslouchají, se učí soucitu a vytrvalosti v naději.“ 
 

Zármutek, který vede k soucitu a naději! Její lítost (pity) se rovná politování. Byly to její slzy, které omyly umírající Valinorské stromy, které kdysi osvětlovaly svět, a zachránily jejich poslední plody, které daly vzniknout Slunci a Měsíci. Tedy světlo samé vzešlo z politování. Opět se tu setkáváme s Tolkienovým tematickým triptychech zármutku, světla a naděje. 
 
Každý z Valar má své učedníky, jakési nižší duchy či andělské bytosti zvané Maiar, mezi něž se počítá i Gandalf, Sauron a Saruman. Uhodnete, kdo z nich strávil léta tovaryšská právě s Niennou? Byl to samozřejmě Šedý poutník, Gandalf. Právě od Nienny, bohyně zármutku a lítosti, které přinášejí naději a moudrost, se Gandalf naučil soucitu a porozumění. 
 

Vzpomeňte, když Gandalf pomáhá Frodovi pochopit, že Bilbova lítost rozhodne o mnohém. Bylo to přece Bilbovo milosrdenství, které zajistilo, že na něm Prsten nenapáchal větší zlo. A bylo to Frodovo slitování, které ušetřilo Gluma, bez jehož přičinění by patrně Prsten nebyl  býval zničen. Když tedy Gandalf hovoří o rozhodující roli lítosti, hovoří o principu, který je v pojetí světa Středozemě bezmála biblický. Bilbova lítost se stala emocí, která spasila Středozem. 

Na Niennin vliv na Gandalfa pamatujte příště, až se v knihách nebo ve filmech dostanete k větě: „Neříkám neplačte, protože ne všechny slzy jsou ke škodě.“ 
Typologie smutku

Jestliže některé slzy nejsou zlé, implikuje to, že jiné ano. Což nás přivádí k typologii smutku v Tolkienově díle. Těmi třemi elementárními jsou zármutek, lítost a zoufalství. 
 
Zármutek může vést k moudrosti, jak si uvědomuje Aragorn, když o Smíškovi v Domech uzdravovaní prohlásí: „Je teď unavený a zarmoucený… Svůj zármutek nezapomene, ale nezatemní mu srdce – naučí ho moudrosti.“

Lítost (pity) má kreativní sílu tvořit a vede ke slitovnosti a milosrdenství. Jenže občas se zvrhne v sebelítost, která vede k zoufalství, jako je to v případě správce Gondoru. Porovnáme-li Théodena právě s Denethorem, vidíme dva starce, kteří ztratili nejstaršího syna. Ale zatímco jeden podlehne malomyslnosti a beznaději, druhý se probojuje do síní svých otců.
 

Smutek tedy není totéž co beznaděj. Tesknota je u Tolkiena nadějeplná. Vidíme, že samotné světlo přišlo z politování. Stejně  jako zničení Jednoho prstenu. Krása i moudrost vyrůstá ze zármutku a soucítění. Utrpení Nienny je bez hořkosti. Probouzí se z něj empatie, moudrost a naděje. 

Stromovous se před útokem na Železný pas obává toho, že enti v klání zahynou, ale doufá, že svou obětí pomohou ostatním. Pipin v jeho očích viděl smutek, ale ne neštěstí. To je velmi tolkienovská emoce, pocit povinnosti vůči druhému i tehdy, když se zdá, že je vítězství nedosažitelné, přinejmenším pro nás samé. Znovu a opět je to odrážení oné dlouhé prohy. 
 

Zoufalství ani na smrtelném loži nepropadá Aragorn, když Arwen konejší těmito slovy: „Nenechme se ale srazit při poslední zkoušce, my, kteří jsme se dávno zřekli Stínu a Prstenu. V žalu musíme odejít, ale ne v zoufalství.“ 
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace