Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Smutek a naděje v Tolkienově díle


ikona
krauset
aragorndvě věžefantasyfrodohobitnávrat králepán prstenůpeter Jacksonsilmarillionspolečenstvo prstenuthe lord of the ringstolkien
„Spolu jsme odráželi tu dlouhou prohru“ aneb O podobách zármutku, zoufalství a lítosti, ale i naděje v Tolkienově díle.  

Proč jsem jako citát zosobňující Tolkienův vztah k zármutku vybral právě Galadrielinu promluvu o dlouhé prohře? A co vůbec ona dlouhá prohra znamená? Čím to, že u Tolkiena vede zármutek k rozžehnutí naděje? A která scéna, kterou profesor napsal, ho samotného rozplakala? 

Následující text se bude věnovat Tolkienovu pojetí smutku a neomezí se na Pána prstenů, i když si jeho nejslavnější román vyžádá převážnou pozornost. Ostatně kdybychom se důkladně zabývali žalem v Silmarillionu, rozsah by byl neudržitelný, a po bitvě Nespočetných slz bychom měli i článek Nespočetně kapitol. 

 

Bude mě rovněž zajímat, jakým způsobem se tomuto podle mě unikátnímu ladění Tolkienových knih přiblížil Peter Jackson spolu se scenáristkami Fran Walsh a Philippou Boyens a celým tvůrčím týmem. Jaké literární, formální a vizuální strategie využívali?

Téma: Návrat krále po dvaceti letech 

Radost se mísí se zármutkem
 
„Ve všech zemích se nyní mísí radost se zármutkem,“ jak v knize poznamenává Haldir. Načež dodává: „Snad tím jen roste.“ 
 
To je, domnívám se, i výstižný popis Tolkienovy poetiky. Jedním z důvodů, proč Pán prstenů účinkuje tak mocně melancholicky, je, že se v něm neustále mísí radost a zármutek.
 
 
Právě kontrasty a dichotomie (radost – smutek, minulost – přítomnost, světlo – tma) prostupují Tolkienovým dílem a jsou patrné kde jinde než v případě elfů. Toho si všímá i Sam, když po svém vůbec prvním setkání s elfí skupinou v Kraji vedenou Gildorem pronese na jejich adresu toto: „Jsou docela jiní, než jsem čekal – tak staří a tak mladí a tak veselí a smutní, víte.“ 
 
K tomuto setkání ve filmu nedojde a hobiti (alespoň v rozšířeném Společenstvu) jsou svědky elfského odcházení jen jako pozorovatelé, což u Sama vyvolá povzdech: „Nevím, proč mě to rmoutí“.
 

Přesně to si může říct čtenář Tolkiena. Čím to je, že četba i svět vyznívají tak teskně? V čem tkví ono hoře? V Tolkienově psaní je tento pocit zármutku všudypřítomný. A přece, Pán prstenů končí napohled vítězně, zničením Jednoho prstenu, Aragornovou korunovací, restaurací odvěkých lidských království. Není to Silmarillion, kde se veškeré usilování obrací v popel (podobně jako Fëanor sám).

Nachází se v přesvědčení, že není vítězství bez ztráty. A ve Frodově tápání, jak „navázat na starý život, neboť některé rány zasáhly příliš hluboko“. Tento pocit triumfu, který je zasazen do atmosféry všudypřítomného úpadku, je něco, co Jackson vystihl nesmírně zdařile, a slouží mu ke cti odvaha nechat děj plynout i po jeho přirozeném „hollywoodském“ konci během korunovace.

Tolkien dojem konce navozuje archaickým jazykem a evokací vrstev paměti. Jeho postavy jsou posedlé vyprávěním příběhů a zároveň si jsou vědomy toho, že jsou samy jeho součástí (tak ve filmu Sam hovoří o velkých příbězích, které v člověku zůstaly, nebo Frodo vzpomíná na Bilbovo poučení, že každý musí do příběhu vejít a zase odejít). Nikde toto zasazení do jednoho pozvolna se odvíjejícího příběhu není patrnější než v knižních scénách, které se odehrávají v Síni ohně v Roklince, na místě určeném k vyprávění pro smrtelníky zapomenutých příběhů Prvního věku, příběhů Silmarillionu. 
 

Tolkien se hojně uchyluje k metafoře soumraku („jako soumrak v zimě, jenž přichází bez hvězd“), který navíc slouží i jako podobenství o situaci elfů ve Středozemi. Ještě zásadnější je pak pro něj světelná metaforika, která někdy přejde až do personifikace. Arwen tak vystupuje jako Večernice svého lidu, Galadriel coby Paní světla a samozřejmě Sauron jako Temný pán. 

Tolkien vnímal svůj fikční svět jako pre-historii Evropy a jako zašlé fiktivní dějiny a velmi záměrně nechával některé složky svého legendária nevysvětlené (nemyslím jen Toma Bombadila, ale i jména míst a hrdinů, které v Pánu prstenů jen letmo zmíní, aby na čtenáře přenesl dojem odvěkosti světa – vzpomeňte na zmínku o tvůrci Prstenů Celebrimborovi v dopise výše).
 

Přítomnost ruin slouží jako upomínky na starší doby zašlé slávy. Zde se pochopitelně dostavuje velká výhoda audiovizuálního média, které dovede tyto zříceniny a zuby času ukázat, případě je nechat v pozadí, a dotvořit tak atmosféru. Dlouhou opuštěnost míst pocítíme poprvé plně na Větrově, což „bývala velká strážní věž Amon-Sûl“, jak vysvětluje hobitům Aragorn. Tato zřícenina dříve pojímala jeden z palantírů a sloužila jako místo setkání velitelů Posledního spojenectví elfů a lidí. 
 

O tom, jak moc je Středozem na konci Třetího věku vybydlená, vypovídá mnohé putování Společenstva po Eregionu, dříve mocném království elfů, i cesta tmou v Morii. Zvlášť působivé jsou obří hlavy povalující se okolo Amon Henu, na místě, kde Froda konfrontuje Boromir. V rozšířeném Návratu krále se pak dočkáme křižovatky u padlého krále, kde se při rozhovoru Froda a Sama opět protne radost se zármutkem (Samovo ubezpečení Froda, že jdou „tam a zase zpátky jako pan Bilbo“ a že král bude mít opět korunu) a zároveň kombinuje ruinu s nadějeplným světelným symbolismem. 
 

Nikde však není tíha odvěkosti patrnější než ve scéně, v níž Společenstvo proplouvá pod strážci hranic gondorské říše. Argonath se tyčí majestátně vytesaný způsobem, který by na konci Třetího věku už nikdo nesvedl. Nejen lidé a vzpomínky, ale i umění a dovednosti se ztrácejí v čase.


Všudypřítomná poezie dominuje zejména prvnímu svazku spolu s tím, jak se Společenstvo vydává mýtickou, veskrze vylidněnou krajinou bývalých elfích a trpasličích království, a je to slovesné umění, které dokáže jejich zašlou slávu připomenout.  Motiv ztracené, vyhaslé říše evokuje i Gimli, který byl Jacksonem v druhém a třetím filmu tristně degradován na čistě komickou figuru, zatímco Tolkienovi slouží jako reprezentant další upadající rasy, když zarecituje takto: 

„Zešedl svět, hory zestárly
Pod kovadlinou popel tlí;
Mlčí harfy i kladiva,
Temnota v sálech přebývá;
Sám Durin zhynul ve stínu
Tam v Morii, tam v Khazad-dûm“

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace