Téma: Warnerovská sága vrcholí. Spasí Minecraft a následující filmy problémy stíhané studio?
13:00 | 19.04.2025 |

Studio Warner Bros. bylo ve dvacátých letech minulého století bráno jako nezávislý konkurent mocné hollywoodské trojky (First National Pictures, Paramount Pictures a MGM), jenom aby se už ve třicátých letech stalo jedním z největších studiových hráčů vůbec. No a to mu navzdory četným problémům v minulých dekádách vydrželo až dodnes. Zůstanou tu s námi Warneři i v roce 2026 a dále, nebo jim opravdu pomalu zvoní umíráček?
Bude to dnes trochu vyprávěcí téma, které si rozhodně nedělá ambice postihnout fascinující a více než stoletou historii studia, kterou v roce 1923 oficiálně odstartovali bratři Harry, Albert, Sam a Jack Warnerovi. Předem děkuji za trpělivost (nebojte, posvítíme si i na současný „majncraftí“ stav hollywoodských věcí) s mými hypotézami, které přikládají možná až příliš velkou důležitost odchodu režiséra Christophera Nolana od Warnerů k Universalům. Jdeme na to.
Rád bych vás teď uklidnil s tím, že počínaje letoškem je vše špatné v souvislosti s Warnery zapomenuto, ale nemohu. Odkládaná sci-fi Mickey 17 za 120 mega v kinech po celém světě utržila prachbídných 131 míčů a odhaduje se, že v případě posledního velkého filmu korejského režiséra Džun-ho Ponga bude studio odepisovat dobře 80 mega. Retro gangsterka s De Nirem The Alto Knights měla budget 50 melounů a v kinech po celém světě trhla tragických 9,5.
Právě The Alto Knights měl upéct Zaslav s kamarádem / zasloužilým producentem Irwinem Winklerem. Tomu je letos 93 let a když se ho zeptali na zoufalou ignoraci filmu v kinech, tak se jim dostalo odpovědi ve smyslu, že na to pohlíží strašně povrchně, Zaslav je fantastický šéf a Warneři na snímku časem jistě něco trhnou. Inu, netrhnou a já si právě vzpomněl na pohádky Francise Forda Coppoly, že i propadák Megalopolis se jednou díky dalším příjmům mimo kina zaplatí. Kdepak, bejvávalo.
Právě duo Abdy a De Luca mimochodem mělo proti vzniku geriatrického The Alto Knights protestovat, ale na to už se historie ptát nebude. Faktem je, že v zákulisí Warnerů to poslední měsíce vřelo a Zaslav měl údajně rozhodit sítě. Dva šéfové filmové divize už to měli mít skoro spočítané a David aktivně oslovoval možné nástupce. Čekáte už krásný minecraftovský konec pohádky? Ještě chvíli vydržte.
Zase a znovu se totiž vrátím k Nolanovi. Warneři se ho minulý rok snažili nalákat zpět do své stáje. Chrisovi od nich zničehonic přistála na účtu sedmimístná dolarová částka. Jako jisté vyrovnání za tenetovské/covidové trable. Reakce hrdého Nolana? Nejprve ticho, potom repete u Universalů v podobě 250milionové Odysseji. Prvotřídní byznysový „fakáč“ směrem k jeho dlouholetým chlebodárům.
Celá anabáze Warnerů s Nolanem na mě působí pomalu jako fiktivní příběhová linka v Oppenheimerovi, kde Robert Downey Jr. alias Strauss nemůže Oppiemu zapomenout rozhovor s Einsteinem. Jakoby Warneři ani po letech nemohli zapomenout Nolanovi jeho exodus a již dříve citované vyjádření, že režiséři kdysi pracující pro nejlepší studio nyní dělají pro nejhorší stream.
Je to z mé strany vděčná fabulace a celá situace je ve skutečnosti samozřejmě mnohem složitější, ale když člověk vidí ty stovky milionů dolarů, které studio jako jediné (snad kromě Appleu) vrhá směrem k originálním filmům bezesporu skvělých režisérů jako je Džun-ho Pong, Ryan Coogler a Paul Thomas Anderson, tak to na mě působí jako snaha urvat za každou cenu ty největší talenty a ukázat v souvislosti s nolanovským exodem zač je toho loket těm zlodějům z Universalu, respektive ve všech směrech konkurujícímu molochu Comcastu.
Kolemjdoucí dramaturg by mi jistě dal za uši, protože skáču sem a tam, ale vrátím se ještě jednou k dvojici Pam Abdy a Michael De Luca. Ti to měli po propadnuvším Mickeym nahnuté. Jenomže pak přišel Minecraft, který bude končit podle všeho až za miliardou a po dlouhé době spokojený Zaslav podle posledních zpráv rychle pozastavil hledání jejich zástupců. Minecraftem to totiž nekončí.
Zítra o půlnoci vyjde tržební report, kde (spoiler) opatrně pochválím kasovní výsledky snad všude chválených Hříšníků. Ne, žádný megahit není na pořadu dne, ale Warneři v případě Cooglera přeplatili všechny ostatní a do kin vrhli podle všeho fantastický film, který sice většinu dolarů vydělá v Americe, ale ono to v tomto specifickém případu bude nakonec nejspíše stačit. Důležité je, že se jim velmi odvážná sázka na jedinečného tvůrce nevymstila a prestiž provázená kritiky milovaný film se přelije zpět ke studiu.
Už za měsíc potom Warneři (respektive jejich pánprstenovský label New Line Cinema) vrhnou do kin po celém světě další pokračování kultovního Nezvratného osudu. Když vyšel první trailer, vidělo ho za prvních 24 hodin 178 milionů diváků a tržby teď vypadají, že budou za první víkend také atakovat 40–50 milionů dolarů. Navzdory (oproti Hříšníkům mnohem nižším) pořizovacím nákladům. Nezapomínám na inflaci, ale dosavadním maximem v případě letité hororové franšízy byl americký otvírák 27 mega u čtyřky. V případě Osudu navíc mluvíme o značce, jejíž potenciál je ve světě ještě násobně větší než v USA. Bude to hit. Možná dokonce megahit.
Ne, Warneři nejsou ani zdaleka z nejhoršího venku. Sice už je fakticky jisté, že si v souvislosti s Hříšníky a Cooglerem nepřipíší další hrozivý propadák, ale v dáli straší prý snad až 170milionová divočina P.T. Andersona s DiCapriem Jedna bitva za druhou.
Konečně musím zmínit i nedávno na rok 2026 odložený hororový muzikál Maggie Gyllenhaal The Bride. I tady mělo studio ve snaze urvat za každou cenu „talent“ a přeplatit konkurenci (Netflix). Filmu na motivy klasických černobílých hororů dopřáli znovu šílený 100milionový budget.
Nezapomínám na Gunnova Supermana. Právě ten v červenci asi nejvíc napoví, jaký bude osud studia. Můžeme sice spekulovat o tom, zda zástupy talentovaných režisérů a režisérek prodělají v kinech kalhoty a sukně, ale DC komiksy by i do budoucna měly u ambiciózního studia hrát prim. V Americe bude nejenom na YouTube už teď velebený Superman hit. Tím jsem si skoro jistý.
Šedivějící šéfy Warnerů nyní jistě pálí otázka, jak na Supermana bude slyšet zbytek světa. Vzhledem k reportovanému budgetu 300+ milionů by to rozhodně chtělo globální event, na který po vzoru Minecraftu zamíří v davech i teenageři. Při pohledu na poslední „trailer“ s maximálně infantilním pejskem Kryptem si úspěchem nejsem úplně jistý, ale třeba stovky milionů dolarů utrácející Warneři zase jednou vědí, co dělají.
Na začátku článku jsem svůj vztah ke studiu, které v Česku (jako jedno z mála hollywoodských studií) velmi dlouho drželo svoje zastoupení, popsal jako turbulentní. Když tak nad tím však přemýšlím, tak jim přes četné přešlapy pořád fandím. Stačí se podívat směrem k Disneymu, který rok co rok nudně ždíme marvelovky, remaky vlastních animáků, pixarovky a v dalších letech konečně i Star Wars.
Warneři byli, jsou a budou střelci. Člověk sice každý rok kroutí hlavou, co to zase proboha provádí, ale faktem je, že bez nich by byla nuda. Občas je sice člověk nenávidí a v MovieZone diskuzích se pravidelně vsázíme, kdy krachnou nebo je pojme ještě větší moloch, ale v koutku duše si jeden přeje, aby tu s námi byli i nadále. Trochu sobecky dodám, že už jenom kvůli tomu, abych měl o čem psát.
---
Za prvé: Chystáte se do kina na Hříšníky a pokud jste stejně jako já z Jihlavy, také nadáváte, že se tu kvůli tuzemskému kombu Minecraft a Vyšehrad Dvje novinka Ryana Cooglera vůbec nepromítá?
Za druhé: Myslíte si, že Warnery spasí Superman a tipnete si už teď globální tržby z kin?
Za třetí: Je podle vás reálné, že pokud Warneři přežijí rok 2025, tak se k nim v budoucnu vrátí i ten Nolan?
Za druhé: Global bude kolem 700 mega.
Za třetí: Nevrátí.