Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 13 nezapomenutelných filmů z roku 2004


ikona
TedGeorge
alex proyasalfonso cuarónharry potterjim carreymatt damonmichael mannpaul greengrassquentin tarantinorichard linklatersam raimispider-mantom cruisewill smith
Výběr toho nejlepšího, na co jsme před dvaceti lety koukali v kinech a na domácích nosičích.  

Je to hezká tradice. Když kolegové a kamarádi na začátku července léta páně 2019 odjeli za kvalitními filmy do Karlových Varů, ukořistil jsem na chvíli pomyslné klíče od redakce a v rychlosti zavzpomínal na ty největší pecky staré dvacet let. Nevím, jestli to bylo kvůli mému „specifickému“ výběru toho NEJ z roku 1999 (nejspíše ano), hned následující rok se každopádně do výběru zapojil i zbytek redakce, no a po dobrých a výjimečných ročnících 2000, 2001, 2002 a 2003 se dnes můžete začíst do výčtu toho nejlepšího z roku 2004. Co se oproti minulosti změnilo?

Redakce se od ledna rozrostla a i kvůli tomu se z TOP 11 stává TOP 13. Na své si snad přijde úplně každý, protože navzdory znovu spíše mainstreamovějšímu (rozumějte hollywoodštějšímu) zaměření žebříčku úplně neopomínáme ani pecky z Evropy a Asie. Zase a znovu připomínáme, že za bernou minci bereme datum premiéry v zemi, ze které snímek pochází, nikoliv českou premiéru (často to dělá velký rozdíl – viz zmiňovaný zástupce ze starého kontinentu) a rozhodně se nesnažíme řadit snímky od nejhoršího k nejlepšímu nebo naopak. Místo toho klasicky volíme výčet, kde pořadí nehraje roli. Všichni níže zmiňovaní jsou vítězové. Na úvod stačí, jdeme na to.

Před soumrakem (Richard Linklater)
Rozpočet: 2,7 (!!!)
Globální tržby: 15,8
Hodnocení na CSFD/IMDb: 82 % a 8,1/10
V.I.M.: Kdyby nebylo, už o něj škemrám
Poznávací znamení: Jesse a Celine dávají fanouškům prvního dílu naději, že bude dobře.
Vytáhni v hospodě: Richard Linklater strávil jeden večer léta páně 1989 procházkou po Filadelfii s Amy. Nějakou dobu poté si spolu ještě volali, pak byl najednou konec. Linklater natočil Před úsvitem (1995) prý i kvůli tomu, že doufal, že se mu láska z Filadelfie ozve. Nestalo se. To stejné platilo o devět let později, když se do kin podíval sequel. No, pokud jste stejně jako já historku dodnes neznali, zlomím vám srdce. V roce 2010 Linklatera kontaktovala kamarádka Amy, která mu sdělila, že jeho tehdejší láska zemřela při motocyklové nehodě ve věku 24 let už v roce 1994. Tedy ještě předtím, než mohla vidět milostný dopis režiséra na stříbrném plátně.

Celine a Jesse se v roce 1995 potkali ve vlaku před Vídní, v rakouské metropoli spolu vystoupili a zbytek už je historie. Bezstarostné klábosení sympatických lidí jsem viděl někdy v osmnácti letech na DVD úplně náhodou. Tuším, že jsem byl chvíli před tím v kině na Letopisech Narnie a jméno Richard Linklater pro mě bylo tehdy stejně neznámé jako Rick Deckard. Nenucený rozhovor, pomalu přecházející v lásku, každopádně okouzlil i takového analfabeta s opožděnou filmovou pubertou. Co víc – rozlučku na perónu s kvapným vyznáním lásky a srdceryvnými sliby, že tohle není konec, jsem tehdy považoval za naprostý vrchol kinematografie. Jako věčný snílek a neléčený romantik jsem samozřejmě v případě konce Před úsvitem věřil v happy end a ani ve snu mě nenapadlo ověřovat někde na internetu, jestli snad vzniklo pokračování. O to hezčí překvapení jsem o nějaký ten rok později zažil.

Co nebylo dopřáno ve skutečném životě Linklaterovi, toho se v tom fiktivním dočkal „jeho" Jesse a setkání Američana s Francouzkou v Paříži (už jsme zmínil, že Julie Delpy a Ethan Hawke jsou ve svých rolích jedineční?) elegantně navázalo tam, kde jednička skončila. Akorát už jaksi uběhla skoro dekáda, oba jsou vyléčení z romantických představ o bezstarostné lásce a hodiny tikají. Letadlo zpátky do USA startuje už za pár hodin a ti dva si toho potřebují tolik říct. Přiznám se, že jsem si nervózně okusoval nehty, když to už už vypadalo, že se budou muset rozloučit, jenom aby se řidič v pohotovosti znovu odvolal a oni si pro sebe vydobyli další moment. A pak další.

Já jim tak fandil a pomalu jako detektivku louskal pečlivě nastražené lži Celine (ale v trochu menší míře i Jesseho) a s tím přicházející poznání, že ti dva se prostě potřebují. Takže fuck you, cynici (víte, kdo jste). V životě to takhle samozřejmě nechodí a jak ukázalo Před půlnocí, i sebesilnější láska časem zhořkne. Nic to nemění na tom, že takový fantastický konec, jaký nám nabídlo Před soumrakem, jsme si my všichni foukači milostných bolístek zasloužili a já při něm roztávám na molekuly dodnes. No nic, jdu si pustit song Niny Simone Just in Time. (TedGeorge)

Úžasňákovi (Brad Bird)
Rozpočet: 92
Globální tržby: 631,7
Hodnocení na CSFD/IMDb: 84 % a 8.0/10
V.I.M.: Už od roku 2007
Poznávací znamení: Pixarovský perfekcionismus a rodinka superhrdinů k sežrání.
Vytáhni v hospodě: Traduje se, že John Lasseter vábil Brad Birda k Pixarům už v roce 1995, ale Bird (tenkrát pracoval pro Foxy) odmítnul. Lasseter se ho po pár letech zeptal znova, ale Bird zrovna finišoval Železného obra a maloval si, že Warneři z parádního animáku udělají hit. Nestalo se a zklamaný Bird konečně zamířil ke skákající lampičce, kde měl podle všeho naprostou tvůrčí svobodu a Lasseter mu jasně řekl, ať natočí animák, po kterém nejvíce touží. Tím byly právě Úžasňákovi.

Těžko vybrat nejlepší pixarovku, ale kdybych měl zvolit tu, kterou jsem viděl nejčastěji a nejraději se k ní vracím, jsou to bez debat první Úžasňákovi. To, že jsou staří dvacet let, je na nich dnes už bohužel vidět, ale samotná stylizace naštěstí zestárnout nestihla, takže se na ně pořád dá bez problémů koukat. Naopak ani o den nezestárl celý koncept a scénář. Chytrá ironická variace na superhrdinské příběhy a zároveň výtečný film o rodině, kde každý tak trošku tápe, jak se vyrovnat s minulostí, postavit se budoucnosti a porvat s vlastní nejistotou. Ať už je to stárnutí, nejistoty dospívání, nebo cokoliv jiného.

Brad Bird navíc přišel s opravdu skvělými akčními scénami, jaké v animácích překonal snad až Spider-Man, ten ovšem cílí na trošku jiné publikum. Tohle je pořád v jádru rodinná podívaná, které se však povedlo předběhnout dobu a nastavovala zrcadlo komiksovkám pár let před tím, než Robert Downey Jr. vůbec tušil, že se z něj stane Iron Man. A to, jak to dělá, funguje pořád bezchybně. Jdu si to zase pustit. (MrHlad)

Kill Bill 2 (Quentin Tarantino)
Rozpočet: 30
Globální tržby: 154,1
Hodnocení na CSFD/IMDb: 79 % a 8,0/10
V.I.M.: Imf má právo veta, takže bych na to nesázel
Poznávací znamení: Nevěsta vraždí vinné, aby naplnila osud a stala se z ní maminka.
Vytáhni v hospodě: Doufáte, že ještě někdy dočkáte Kill Billa 3? Pokud ano, nebude ho s největší pravděpodobností točit Tarantino, ale Eli Roth nebo někdo takový. Což se samozřejmě nestane, ale nechci vám kazit vaše sny. Quentin podle všeho opravdu zakončí desítku svých filmů připravovaným celovečerákem The Movie Critic a další už si nezrežíruje. Nejblíže jsme vzniku trojky asi byli na konci července 2019, kdy Tarantino řekl: „S Umou jsem nedávno mluvil o trojce Kill Billa. Vlastně to bylo minulý týden. Pokud by si nějaký můj film zasloužil pokračování, byl by to právě tenhle.“

Uma Thurman v jedné z životních rolích mstitelky vás coby Nevěsta pošle na věčnost jiným způsobem, než se slibuje u oltáře. Kill Bill, jak známo, měl být jen jeden film. Tarantinovi ale materiál narostl tak moc, že mu nezbývalo než uchopit katanu a rozetnout jej vedví. Vznikl tedy pro někoho nevyrovnaný dvojdíl, který v první části přetéká akcí, zatímco druhá se nese v mnohem pozvolnějším duchu. Už v době premiéry se proto ozývaly hlasy, že měl Tarantino film pročistit a vytvořit jeden tříhodinový opus. Mně se ale tento kontrast a dialog mezi dvojčaty, která si nejsou až tak podobná, velmi zamlouvá. 

Druhý díl obsahuje památný flashback z rakve, tedy jedno z nejuspokojivějších využití schopností, které se hrdinka v minulosti při tréninku naučila a v těžké chvíli zužitkovala, a minimalistickou konfrontaci s finálním bossem, pověstným Billem. Mimo jiné ty činí z druhého Kill Bill zvláštně melancholický akční film, který má v sobě cosi ze samurajské důstojnosti. (krauset)

Million Dollar Baby (Clint Eastwood)
Rozpočet: 30
Globální tržby: 216,8
Hodnocení na CSFD/IMDb: 88 % a 8,1/10
V.I.M.: Není, ale něco mi říká, že zrovna o tohle filmové vzdávání pocty bude v redakci ještě rvačka.
Poznávací znamení: Eastwood režíruje sám sebe v roli mentora a slzy tečou proudem.
Vytáhni v hospodě: Ne, na hollywoodských záchodcích nenajdete nápisy: „Clint Eastwood + Warner Bros = VSL“, ale dlouholetá spolupráce legendárního herce a režiséra se studiem je jedinečná. Warneři se chlubí kolekcí 40 filmů, a byť jim v průběhu let Eastwood občas zahnul, počínaje Gran Torinem nedělal pro nikoho jiného. Přestože se po Cry Macho psalo o tom, že se Clint se studiem rozkmotřil, nakonec i jeho poslední (?) film mu budou distribuovat Warneři. Doufám, že mu jednou postaví sochu.

Hned rok po Návratu krále si na Oscary pomýšlel další dlouhý epos, tentokrát Scorseseho film Letec o Howardu Hughesovi v hlavní roli s Leonardem DiCapriem. V klání o nejlepší film jej však – právem! – knockoutovalo boxerské drama Clinta Eastwooda Million Dollar Baby. Zde započal trend (trvající doposud), v němž Akademie upřednostňuje menší snímky před velkofilmy. Million Dollar Baby mimo jiné posbírala sošky za nejlepší režii, herečku v hlavní roli a herce ve vedlejší roli (Morgan Freeman). 

V tomto sportovním dramatu se Maggie (Hillary Swank), amatérská boxerka, snaží přesvědčit starého trenéra Frankieho (Clint Eastwood), aby si ji vzal pod křídla a udělal z ní profesionální šampionku. To se mu povede, ale za strašlivou cenu. Drtivý film o tragičnosti náhody, o riziku povolání, o žárlivosti soupeřů a zaťatém odhodlání. A o tom, že ne všechny triumfy vedou vzhůru. (krauset)

Úsvit mrtvých (Zack Snyder)
Rozpočet: 26
Globální tržby: 102,3
Hodnocení na CSFD/IMDb: 78 % a 7,3/10
V.I.M.: Chtěl jsem napsat „nikdy neříkej nikdy“ a teďka koukám, že Cival už „někdy“ napsal. A pak že nemáme rádi Snydera.
Poznávací znamení: Snyder na vrcholu sil.
Vytáhni v hospodě: Pokud jste si zakoupili naší Encyklopedii hororového filmu, tak jste jistě při čtení na nejednom místě narazili na jméno Tom Savini. Kmotr goru, který pro George Romera vymodeloval ikonické ksichty hnusných zombíků (mimo jiné pracoval i na Romerově Úsvitu mrtvých z roku 1978) a jeho speciální masky se objevily třeba i ve filmech Daria Argenta nebo Tobeho Hoopera, dostal od Snydera vděčné cameo šerifa.

To byl svět Zacka Snydera ještě v pořádku! Jeho zombie debut nám urval koule. Udeřil přitom z ničeho nic – jako remake hororové klasiky, která sice byla zbavena svých filozofických a do velké míry i satirických vrstev a proměnila se v přímočarý klipový akčňák, zároveň ale posunula nemrtvé po letech v ústraní na první místo kasovních hitparád. A do popředí zájmu popcornových diváků.

Snyder tady prokázal parádní cit pro rytmus a kombinaci cool elementů v řízný celek, obešel se přitom z většiny nejen bez těch jeho typických otravných zpomalovaček, ale i bez přehnané výpomoci CGI (s výjimkou velkolepého finále), díky čemuž tahle šleha vůbec nezestárla. Pořád jde o adrenalinový nářez, kde vám sprintující, tlející sympaťáci opravdu umí zvednout tepovku. A ve výsledku i nadchnout, a to nejen ve šmakózních momentech pro fanboye, typu úvodního střiháku na hudbu Johnnyho Cashe, startovací atmosférické sekvence, humorného kosení zombies nebo pekelného porodu. Funguje to pořád dokonale! (Cival)

---

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a teď je řada na vás. Dejte dohromady svoje nejoblíbenější filmy z roku 2004, já už jsem pomalu zvědavý na ten následující. Objeví se v žebříčku i první Nolanův Batman?

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace