Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 nezapomenutelných filmů z roku 2003


ikona
TedGeorge
arnold schwarzeneggerbill murraydwayne johnsonedward zwickhobithugh jackmankeira knightleylars von triermatrixnicole kidmanpán prstenůpaul bettanypeter bergpeter jacksonpeter weirpixarrockrussell crowetom cruisetop 11wolverinex-men
Výběr toho nejlepšího, na co jsme před dvaceti lety koukali v kinech a na domácích nosičích.  

Pokračujeme v hezké tradici, kdy si na MovieZone připomínáme kvalitní, důležité a nezapomenutelné bijáky staré dvacet let. Po letech 199920002001 a 2002 jsme se právě dostali k dalšímu dobrému ročníku. Rok 2003 byl ve znamení chlapských filmů (v žebříčku jich je skoro polovina), ale to neznamená, že jsme opomenuli i náročnější kouty kinematografie a když to bylo nutné, tak si pobrečeli u romantiky. Prostě jsme zase jednou nostalgicky zavzpomínali na to nej filmové pošušnáníčko, které nám dělalo radost před dlouhými dvěma dekádami.

Krátká organizační vsuvka. Na každého se nemohlo dostat a tady nastupujete vy. V diskuzi pod článkem nám můžete omlátit o hlavu, že jsme vynechali vašeho favorita, a já už asi tuším, který celovečerák budete zmiňovat nejčastěji. Za bernou minci každopádně znovu považujeme americké (nikoliv české) datum premiéry a neřadíme snímky od nejhoršího k nejlepšímu. Kdepak, jedenáctku pecek berte jako výčet, kde pořadí nehraje roli. Někdo však musel dát článek dohromady, takže s dovolením začnu svým nejoblíbenějším filmem vůbec.

Master & Commander: Odvrácená strana světa (Peter Weir)
Rozpočet: 150 (milionů dolarů)
Globální tržby: 211,6
Hodnocení na CSFD/IMDb: 81 % a 7,4/10
V.I.M.: KarelR mi ho bohužel vyfouknul
Poznávací znamení: Kapitán, doktor a Galapágy.
Vytáhni v hospodě: Šušká se, že lodního felčara si mohl místo Paula Bettanyho zahrát Heath Ledger. Snad ještě překvapivější je pro mě zjištění, že producenti se snažili Petera Weira přesvědčit, aby se ve filmu řešilo i jakési milostné vzplanutí Aubreyho alias Russella Crowe. Kdo si měl kapitánovu milou zahrát? IMDB tvrdí, že Keira Knightley.

Nelítostný souboj tvrdohlavého kapitána Aubreyho z HMS Surprise s bezejmenným francouzským velitelem démonického Acheronu. Dodnes si vzpomínám, jak jsem kdysi horečně sháněl (ok, žebral jsem u rodičů) domácí kino, abych si doma naplno užil dnes už hodně ošuntělé dvdčko s burácivým pětikanálovým DTS zvukem. Tenkrát jsem ještě úplně nechápal, že Weirovo kulervoucí námořní dobrodružství z dob napoleonských válek je v prvním plánu cesta do hlubin duše jednoho kapitána, jenž při zarputilém plnění válečných povinností občas jde přes mrtvoly. Co však dělat, když při pronásledování nepřátelské fregaty utrpí životu nebezpečné zranění lodní doktor, jenž je zároveň jeho nejbližším přítelem?

Vlastně nevím, co chválit dřív. Stíhání supermoderní Napoleonovy bárky z bostonské loděnice je dechberoucí filmařina, která v jednu chvíli děsí smrtícími rozmary počasí, jenom aby o pár minut později zvolnila a divákovi ukázala, že služba na letité lodi (zvlášť, když nefouká) není žádný med. Do toho mysteriózní Galapágy, smyčcové duety v kajutě kapitána, krásné záběry, začínající na hlavním stěžni a končící na dalekém horizontu… Nevím, co Odvrácené straně světa vytknout a věřte mi, že marně hledám už dvacet let. Každý rok několikrát. Fakt, že s rozpočtem 150 milionů dolarů se jednalo o finanční propadák a Peter Weir se i kvůli složitému natáčení (Russell Crowe mu prý dával pořádně zabrat) na dalších sedm let odmlčel, jenom aby si v roce 2010 připsal další propadák. Trochu smutný konec skvělého režiséra. (TedGeorge)

Vítejte v džungli (Peter Berg)
Rozpočet: 85
Globální tržby: 80,7
Hodnocení na CSFD/IMDb: 69 % a 6,6/10
V.I.M.: Není
Poznávací znamení: Arnie symbolicky (a pro někoho možná trochu smutně) předává štafetu Rockovi.
Vytáhni v hospodě: Cameo Arnolda Schwarzeneggera (už je to dvacet let, takže ticho tam!) bylo kompletně improvizované. Toho dne se filmoval jeho „terminátoří výstup“ pro nadcházející Super Bowl a Arnold se na nedalekém místě natáčení Vítejte v džungli vyskytnul vlastně náhodou. Peter Berg si příležitost nenechal ujít.

Dwayne Johnson je momentálně jedna z největších hereckých hvězd na světě, před dvaceti lety to ale byla hvězda wrestlingu, jejíž jméno mimo Ameriku nikdo neznal, za sebou měl jen role ve dvojce Mumie a Králi Škorpionovi a do Hollywoodu přicházel s ambicemi ovládnout akční žánr. V době, kdy veteránům docházely síly. Jeho Vítejte v džungli komerčně propadlo, nám však už tehdy udělalo obrovskou radost a fandové přestřelek, bitek, efektní režie, hlášek a poctivé žánrové zábavy si k téhle podívané našli cestu. A upřímně, Dwayne Johnson ji ani po dvaceti letech nezvládl překonat.

Když jeho Beck v úvodu vymlátí půl tým hráčů amerického fotbalu, hláškuje se Seannem Williamem Scottem, žene na malé brazilské městečko stádo dobytka a dostává strašlivě přes držku od party mrňavých Brazilců, má člověk chuť tleskat i dnes. Peter Berg totiž točil Vítejte v džungli s očividným nadšením a z okoukaného scénáře dokázal s pomocí svého agresivního vizuálu a spousty nápadů vymáčknou parádní pohodovou akční jízdu. A cameo Arnolda předávajícího pochodeň akčního hrdiny nové generaci je skoro až dojemné. (Mr. Hlad)

Dogville (Lars von Trier)
Rozpočet: 10
Globální tržby: 16,7
Hodnocení na CSFD/IMDb: 83 % a 8/10
V.I.M.: Máme
Poznávací znamení: Lars von Trier trápí Nicole Kidman.
Vytáhni v hospodě: Paul Bettany popsal natáčení Dogville následovně: „Bylo to osm týdnů v tom nejdepresivnějším prostředí, jaké jsem kdy zažil. Lars je manipulativní šílenec. Když jsem zjistil, že můj hotelový pokoj sousedí s tím jeho, pokusil jsem se alespoň odsunout postel na druhý konec místnosti. Nesnesl jsem pomyšlení, že pár stop ode mne spí právě on. Ta postel byla bohužel napevno připevněná k zemi.“

Takhle vypadá Lars von Trier ve vrcholné formě. První část jeho nedokončené americké trilogie uvrhla nebohou Nicole Kidman do složitého spletence vztahů v zapadlém horském městečku, ale nebyl by to klasický Trier, aby se požadavky vesničanů na zoufalou ženu nestupňovaly až za hranice lidskosti. Psychologické drama o sobectví a malosti každého z nás opět stvrdilo Trierovu pozici nekompromisního mizantropa, který neváhá své postavy zahnat tam, kam by se jiní tvůrci neodvážili.

Silný a emočně zdrcující příběh navíc podtrhlo i brechtovsky zcizující prostředí s chybějícími kulisami, uměle dodanými zvuky a vševědoucím vypravěčem. O co méně fyzických překážek se však nacházelo mezi postavami, tím méně morálních zábran šlo najít v jejich chování, díky čemuž Trier zase jednou připomněl, že odpudivého zla je za určitých podmínek schopen v podstatě každý z nás. Amen. Ne nadarmo se snímek později ocitl v řadě anket mezi tím nejlepším, co první dekáda 21. století přinesla. (Rimsy)

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (71)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace