Máme za sebou první tři a půl měsíce roku 2016 a v kinech se dějí věci. Většina studií už má tento rok v multiplexech nějaké své želízko. Pojďme kout železo, dokud je žhavé a podívejme se na současnou situaci hollywoodských studií. Panoptikum tržeb vytváří už nějaký ten rok šestka největších hráčů. Warner Bros., Paramount, Universal, Disney, Sony a Foxové. Po premiéře prvních Hunger Games k nim přibylo studio Lionsgate a svoje si každé Vánoce vydělají bratři Weinsteini

 

Už je to skoro rok, kdy jsem se k největším hollywoodským hráčům obšírně vyjadřoval ve svém tématickém článku a od té doby se stalo mnohé. V článku se pokusím rozebrat současnou situaci velké studiové šestky a těch vzadu. Struktura je jasná. Začnu hodnocením roku 2015 v kinech, budu pokračovat začátkem roku 2016 a povídání ukončím výhledem do konce tohoto kalendářního roku. Protože toho mám na srdci opravdu hodně, bude článek rozdělený na dvě půlky. Tu první si právě čtete. Rozeberu zde první 3 studia, příští týden se dočkáte zbytku. Pokud vás snad při čtení článku přepadne žízeň, doporučuji otevřít pozdní sběr Frankovky z vinařství pana Tetura.

Strana 1 z 3

1 2 3

Warner Bros.

Nelze začít jinak. Warneři jsou díky široce sledované premiéře Batman vs Superman v hledáčku každého filmového fanouška. Kdysi nejmocnější studio poslední roky trochu hledá svou tvář. Filmové série jako Harry PotterPán Prstenů (respektive Hobit) a Temný rytíř jsou u konce a legendární studio stojí na křižovatce. Podaří se jim do budoucna udržet svou pozici, nebo jsou doby Top 1 hollywoodského studia nenávratně pryč? Pojďme si na ně posvítit.

Jaký měli rok 2015?
Mizerný. Na papíře sice vypadají čísla respektuhodně, ale to je pouhá iluze. Studio si připsalo obří průšvihy a vzhledem k vysokým rozpočtům svých filmů by na minulý rok v kinech nejraději zapomnělo. Začneme světlými výjimkami. Máme tu úspěšné San Andreas Dwaynea „The Rocka“ Johnsona, které si v Americe připsalo 155 milionů dolarů. Svět přisypal dalších 318 milionů dolarů a s rozpočtem 110 milionů dolarů bez reklamy se tak bezesporu jedná o úspěch.

Do kolonky výdělečných nakonec řadíme také Šíleného Maxe a návrat George Millera do první režisérské ligy. Problémy pronásledovaná produkce se oproti všem předpokladům dokázala zaplatit a s oficiálním rozpočtem 150 milionů dolarů si došla pro takřka stejnou částku v domovské kotlině. Svět přidal dalších 225 milionů dolarů a prodeje na filmových nosičích jistě podpořila úspěšná oscarová jízda technickými kategoriemi.

 

Jenomže tu máme ty propadáky. Pan režiséra Joea Wrighta stál 150 milionů dolarů a celosvětově si přišel na mizerných 128 milionů dolarů. Insideři tvrdí, že mnohokrát adaptovaná pohádka poslala Warnery 115 milionů dolarů do mínusu. Bohužel to není všechno. Jupiter vychází de facto pohřbívá sourozence Wachovské. Odkládané sci-fi stálo studio astronomických 178 milionů dolarů. K tomu si připočtěte reklamní kampaň, která se musela popasovat s odloženou premiérou a máme před sebou jeden z největších propadáků všech dob.

Aby toho nebylo dost, Guy Ritchie poslal do kin špionskou komedii Krycí jméno U.N.C.L.E. Ta prý prodělala dalších 100 milionů dolarů. Studio tak v roce 2015 zachraňoval hlavně Clint Eastwood a jeho půlmiliardový Americký sniper. Ten si sice odbyl premiéru v několika kinech již na Vánoce roku 2014, většinu svých zisků ale sbíral právě v minulém roce.

Začátek roku 2016
Poslední svátky vánoční poslali Warneři do kin filmy Point Break a V srdci moře. Doteď se z toho vzpamatovávají. Obě problémové produkce lízaly rozpočtovou hranici 100 milionů dolarů a v kinech škaredým způsobem propadly. Americké tržby 28, respektive 25 milionů dolarů a celosvětové 131, respektive 93 milionů značí odepisování dalších desítek milionů dolarů. Zraky všech tedy byly upřené na dlouho očekávaný duel Batmana se Supermanem.

Ať už si o kvalitách filmu, jehož tržby nakonec nepřelezou 900 milionů dolarů celosvětově, myslíte cokoliv, není to finanční průšvih. Warneři a fanoušci snili o miliardě, ale i tak se vlastně jedná o sukces a úspěšné odstartování komiksové DC kapitoly. Co se kvality týče, tak tam už je to složitější. Pokud byste ve článku měli kliknout na jeden odkaz, tak je to ten následující. Imf tu zastupuje všechny nespokojené diváky a Snyderovi pořádně nakládá. V dalších letech nás každopádně čeká sólovka Wonder Woman pod taktovkou Patty JenkinsJustice League v režii zatracovaného Zacka SnyderaAquaman Jamese Wana a další Batman s Benem Affleckem. Málem bych zapomněl na Chrise Millera a Phila Lorda. Ti pracovali na scénáři Flashe. Nejhorší je tedy zažehnáno?

 

Výhled na zbytek roku 2016
Tenhle rok může u Warnerů znovu dopadnout všelijak. Průvan v peněženkách diváků nejdříve udělá první pokračování hororu V zajetí démonů. Druhou instanci překvapivého hitu z roku 2013 si znovu zrežíruje James Wan a nikdo nepochybuje o tom, že to zase bude velký úspěch. Prvního července pak do kin dorazí Tarzan v režii potterovského Davida Yatese. Zde je naopak prostor k pochybám. Zatímco konkurenční Kniha džunglí Jona Favreaua bere dech povedenou trailerovou kampaní a reakcemi spokojených diváků, Tarzan ohromuje snad jenom obřím 180 milionovým rozpočtem. Chcete tedy slyšet můj tip na překvapivý warnerovský hit roku 2016?

Clint Eastwood se připomene režií Sullyho. Příběh šikovného pilota, který zachránil život svým pasažérům díky riskantnímu přistání na řece Hudson, se může pyšnit obsazením Toma Hankse s další šílenou vlasovou kreací a prý výborným scénářem, na kterém spolupracoval sám jmenovaný pilot. Bude to hit, dejte na mě. Stejně jako návrat do potterovské světa. Na podzim totiž zamíří do kin Fantastická zvířata a kde je najít. Byť první upoutávky příliš nepřesvědčily, není ale radno podceňovat potterovskou fanbázi. Ta film jistě vyžene někam k 800 milionům celosvětově a Warneři s paní Rowlingovou budou mít konečně důvod zase slavit. 

Strana 1 z 3

1 2 3