Vrány si ještě pořádně nezačaly pochutnávat na mršině mého posledního článku "Vše co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách" a už jsem tu s pokračováním. Volba padla na hollywoodská studia, která nám každý rok nabízí na stříbrném podnose to nejlepší z jejich dílen.  Asi to poslední, co by popcornu chtiví čtenáři MovieZone na tomto místě chtěli číst, je suchý úvod zaobírající se vděčnými hollywoodskými časy počátku dvacátého století. Slyším vás. Nebojte, k hetero–filmovému spojení Christophera Nolana se studiem Warner Bros. se brzo dostaneme a článek bude především o současné situaci. Na začátek si ale dáme trochu té historie.

Strana 1 z 5

1 2 3 4 5

Trocha té historie

Klasický černobílý Hollywood byl založený na studiovém systému. A některé styčné body přetrvávají dodnes. Tzv. Velká studiová pětka sestávala ze studií Warner Bros., Paramount, Fox, MGM a RKO (Orson Welles, lidi). Ty pak doplňovali tři menší hráči, toho času známí jako Columbia, Universal a United Artists. Pětka největších kontrolovala skoro všechno. Představte si, že postavíte v roce 1930 kino a budete se těšit na odhánění davů lidí, jež budou směřovat na vyprodaná představení černobílého Bena Hura. Máte? Tak přesně takhle to nebylo.

 

Studia si upravovala podmínky filmové distribuce k obrazu svému asi jako Ellen Page snový svět Leonarda DiCapria v Počátku. Pomiňme fakt, že plno kin bylo v té době postavených (nebo aspoň vlastněných) výše zmíněnými studii. Těm ostatním se filmy prodávaly v balíčcích, kde na jeden skvělý a žádaný film připadlo mnoho dalších (a často velmi pochybných) produkcí. V praxi to vypadalo asi tak, že pro možnost hrát v kině Jih proti severu jste museli podepsat smlouvu, která studiím zajišťovala distribuci ekvivalentu české Cesty ven. Krát patnáct. Zní to bolestivě? A to jsme teprve u distribuce.

Největší továrny na filmy zároveň (a bez uvozovek) vlastnily herce a režiséry. Ano, i v současnosti najdeme mnoho případů, kdy je filmová hvězda věrná jednomu studiu (Warner Bros. jsou v tomhle unikátní i dnes), ale v té době to byl opravdu extrém. Smlouva na deset let a třicet filmů nebyla výjimkou. Internet a historické anály jsou plné smutných historek, jak se zoufalí herci snažili vyvázat z nekonečných a často i nevýhodných smluv. Greta Garbo, Clark Gable, Humphrey Bogart, Ava Gardner … To je jenom pár největších jmen, která úpěla pod nadvládou velké pětky. Výjimkou a zábleskem světlých zítřků byla pro chudáky herce Katharine Hepburn, která se bolestivě uvázala k bydlu jménem RKO a v roce 1938 se jí z kontraktu podařilo vykoupit. Změna přesto přicházela pomalu. Grace Kelly nebo Marilyn Monroe by mohly vyprávět.

 

Až někdy v průběhu padesátých let dochází k uvolnění poměrů. Tato doba také znamená konec tzv. Klasického Hollywoodu, pro studia známého jako „Zlatý věk“. Víte, jak se správně krátí nezáživná fakta ve článku? Barevný film, Howard Hughes, Orson Welles, spojování studií, zánik studií, mnoho soudů, změna distribučního modelu, válka ve Vietnamu ovlivňující kulturu celé společnosti, televize, Star Wars, únava autora článku. Takhle. Psali jste na toto téma diplomovou práci a dostáváte kopřivku? Pojďme co nejrychleji do současnosti.

Big Hero 6

V současnosti dominuje celosvětové filmové zábavě nikoliv pět, ale šest filmových studií s hlubokými kořeny v minulosti. Ty jsou součástí velkých konglomerátů, které kromě filmových studií vlastní také televizní stanice, tiskoviny, internetové stránky, útulky pro zatoulané kojoty … Pořádně se v té džungli vyznat je stejně složité jako najít Michaelu Ochotskou v Casinu Royale. Máme tu moje oblíbené Warner Bros., kteří hrají svou skromnou úlohu v obřím konglomerátu Time Warner. Další na řadě je hackerskou aférou devastované Sony vlastnící Columbia Tristar, MGM a United Artists. Fanoušci Paramountu a Universalu mohou být klidní. Tam už je to jednoduší a tito přeživší se zas tak moc neměnili. Dalším pánem na holení je pak Murcdochův lišák Fox a v neposlední řadě legendární studio Walt Disney, dnes známé jako Buena Vista.

 

Po roce 2000 si právě jmenovaní rozdělovali obří trh filmové zábavy a pouze neradi mezi sebe pouštěli dobrodruhy, kteří by jim chtěli konkurovat. Přesto se to některým podařilo. Hlavně díky úspěchu Hunger Games se do první ligy dere studio Lionsgate (nedávno pohltilo společnost Summit Entertainment, zodpovědnou za Stmívání). Zmínku si zaslouží i v průběhu oscarové sezóny dominující bratři Weinsteinovi. Že tu chybí Focus Features, Relativity, Open Road Films a další? Má to dva důvody. Jednak mají tyto distribuční společnosti malé procentní zastoupení na trhu. A jednak je často vlastní výše zmíněné konglomeráty, které pomalu pohlcují samy sebe. Co se samotné produkce a distribuování filmů týče, tak základ poskytl už mnou sepsaný (a na začátku linkovaný) článek. Je na čase si podrobněji rozebrat ta největší filmová studia současnosti.

Strana 1 z 5

1 2 3 4 5