Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku MZ Live Speciál o westernu Hodný, zlý a ošklivý

příspěvky 1 - 9 Napsat příspěvek
S Peckinpahovým The Wild Bunch (alias nepřiznanou předlohou prvního RDR:D) a Leoneho Once Upon a Time in the West absolutní westernová top všech dob, alespoň pro mě. Vybrat z téhle trojice ten "nejlepší" je ale sakra těžká Sophiina volba a během let jsem si pro sebe pomyslné pořadí několikrát přehodil, podle momentální nálady a citového rozpoložení. Protože každý film má něco výjimečného.

Peckinpah završil dekonstrukci žánru, ve filmu je skvěle vykreslený kodex cti hlavních postav, který je postavený nade vše, pocit umírajícího starého dobrého Wild Westu je tady doslova hmatatelný a samozřejmě závěrečný famózní "let's go/why not" nástup, korunovaný párty s "bezbolestnou" v hlavní roli patří mezi nejlepší filmové klimaxy vůbec.

Leoneho majstrštyk o pomstě je jedna velká pocta celému žánru, prošpikovaná příběhovými/obrazovými referencemi na starší westerny, obsahuje křehký, ale přitom strašně silný ženský prvek, ikonické Monument Valley lokace (byť většina filmu vznikla ve Španělsku a Itálii jako u dollarové trilogie), v průběhu děje pomalu se odhalující působivý flashback, legendární Morriconeho motivy a samozřejmě Fondu jako badasse všech badassů. Škoda, že nevyšel původní nápad, aby Eastwood, Van Cleef a Wallach ztvárnili tým střelců v úvodu filmu na nádraží, to by byl přímo epesní začátek:).

Finále dollarové trilogie (přece jen je to volná trilogie, tak možná proto většinu lidí napadnou jiné přímo navazující trojdílné série, když dojde řeč na trilogie), kromě tradičních Leoneho propriet (extra široké záběry a extrémní close-upy), má oproti předchozím dvěma dílům myšlenkový přesah, díky skvělému vylíčení marnosti/absurdnosti/tragičnosti války, ale zároveň se Leone nebojí v postavě Wallacha akcentovat i humornou stránku věci, prostřednictvím epizody s mostem získává film epické měřítko jak co do množství komparzu, tak velikosti scény (a proslulou historku o odpálení mostu bez spuštěných kamer k tomu:D), přítomny jsou neméně legendární Morriconeho motivy, které vykulminují ve finále na hřbitově (tak jako v případě mostu taktéž vzniklého jen pro účely natáčení, protože místa posledního odpočinku s velkým placem uprostřed, ideálně se hodícím pro nějaký ten mexican standoff, jsou v reálu tak trochu k ničemu:D), které Leone údajně stříhal podle hudby a nikoliv naopak (asi proto tak geniálně funguje) a neobvyklá storytelling konstrukce filmu (expozice, která slouží jen pro představení postav a jejich vzájemných vztahů, trvá třetinu (!) celého filmu, až po více než hodině stopáže startuje samotná zápletka se zakopaným pokladem a cestou za jeho nalezením, aniž by to ale mělo jakýkoliv negativní dopad na divákův zážitek).

Plus jako bonus tady divák dostane "1+1 zdarma" v podobě originálního kino sestřihu a prodloužené verze, která zaplňuje několik logických mezer v ději, případně prohlubuje protiválečné téma/vztahy mezi postavami (zatímco u Eastwooda je v dodatečně dabovaných scénách rozdíl v jeho hlase poznat jen malinko, u Wallacha je více než třicetiletý skok v barvě hlasu a dikci poznat bohužel dost výrazně, ale celkově je samozřejmě super, že scény dodabovali přímo oni a nikoliv nějaký záskok) a jen tak mimochodem prodlužuje expozici na zmíněnou hodinu:).      

Budu se muset na všechny tři filmy brzy zase podívat, abych si opět utříbil názor a případně znovu přehodil pořadí:).  
852775
S Peckinpahovým The Wild Bunch (alias nepřiznanou předlohou prvního RDR*:D*) a Leoneho Once Upon a Time in the West absolutní westernová top všech dob, alespoň pro mě. Vybrat z téhle trojice ten "nejlepší" je ale sakra těžká Sophiina volba a během let jsem si pro sebe pomyslné pořadí několikrát přehodil, podle momentální nálady a citového rozpoložení. Protože každý film má něco výjimečného. Peckinpah završil dekonstrukci žánru, ve filmu je skvěle vykreslený kodex cti hlavních postav, který je postavený nade vše, pocit umírajícího starého dobrého Wild Westu je tady doslova hmatatelný a samozřejmě závěrečný famózní "let's go/why not" nástup, korunovaný párty s "bezbolestnou" v hlavní roli patří mezi nejlepší filmové klimaxy vůbec. Leoneho majstrštyk o pomstě je jedna velká pocta celému žánru, prošpikovaná příběhovými/obrazovými referencemi na starší westerny, obsahuje křehký, ale přitom strašně silný ženský prvek, ikonické Monument Valley lokace (byť většina filmu vznikla ve Španělsku a Itálii jako u dollarové trilogie), v průběhu děje pomalu se odhalující působivý flashback, legendární Morriconeho motivy a samozřejmě Fondu jako badasse všech badassů. Škoda, že nevyšel původní nápad, aby Eastwood, Van Cleef a Wallach ztvárnili tým střelců v úvodu filmu na nádraží, to by byl přímo epesní začátek*:)*. Finále dollarové trilogie (přece jen je to volná trilogie, tak možná proto většinu lidí napadnou jiné přímo navazující trojdílné série, když dojde řeč na trilogie), kromě tradičních Leoneho propriet (extra široké záběry a extrémní close-upy), má oproti předchozím dvěma dílům myšlenkový přesah, díky skvělému vylíčení marnosti/absurdnosti/tragičnosti války, ale zároveň se Leone nebojí v postavě Wallacha akcentovat i humornou stránku věci, prostřednictvím epizody s mostem získává film epické měřítko jak co do množství komparzu, tak velikosti scény (a proslulou historku o odpálení mostu bez spuštěných kamer k tomu*:D*), přítomny jsou neméně legendární Morriconeho motivy, které vykulminují ve finále na hřbitově (tak jako v případě mostu taktéž vzniklého jen pro účely natáčení, protože místa posledního odpočinku s velkým placem uprostřed, ideálně se hodícím pro nějaký ten mexican standoff, jsou v reálu tak trochu k ničemu*:D*), které Leone údajně stříhal podle hudby a nikoliv naopak (asi proto tak geniálně funguje) a neobvyklá storytelling konstrukce filmu (expozice, která slouží jen pro představení postav a jejich vzájemných vztahů, trvá třetinu (!) celého filmu, až po více než hodině stopáže startuje samotná zápletka se zakopaným pokladem a cestou za jeho nalezením, aniž by to ale mělo jakýkoliv negativní dopad na divákův zážitek). Plus jako bonus tady divák dostane "1+1 zdarma" v podobě originálního kino sestřihu a prodloužené verze, která zaplňuje několik logických mezer v ději, případně prohlubuje protiválečné téma/vztahy mezi postavami (zatímco u Eastwooda je v dodatečně dabovaných scénách rozdíl v jeho hlase poznat jen malinko, u Wallacha je více než třicetiletý skok v barvě hlasu a dikci poznat bohužel dost výrazně, ale celkově je samozřejmě super, že scény dodabovali přímo oni a nikoliv nějaký záskok) a jen tak mimochodem prodlužuje expozici na zmíněnou hodinu*:)*.       Budu se muset na všechny tři filmy brzy zase podívat, abych si opět utříbil názor a případně znovu přehodil pořadí*:)*.  
2 0
reagovat
Hlavní problém HZO jsou postavy. Angel Eyes je slabej záporák, což není vina Leeho, ale ta postava po perfektním úvodu už jenom přicmrndává a ve finále se navíc zachová jako naprostý idiot. Blondie je pro mě nezajímavá figura, která jen čumí, občas něco suše zahlásí, ale nemá žádný příběh, žádnou motivaci kromě peněz a nenabízí mi tak důvod, proč jí fandit. Celý film táhne na zádech jen přehrávající Tuco, a to je prostě málo, zvlášť v porovnání s TNZ, kde je minimálně 5 daleko lepších (anti)hrdinů...
852713
Hlavní problém HZO jsou postavy. Angel Eyes je slabej záporák, což není vina Leeho, ale ta postava po perfektním úvodu už jenom přicmrndává a ve finále se navíc zachová jako naprostý idiot. Blondie je pro mě nezajímavá figura, která jen čumí, občas něco suše zahlásí, ale nemá žádný příběh, žádnou motivaci kromě peněz a nenabízí mi tak důvod, proč jí fandit. Celý film táhne na zádech jen přehrávající Tuco, a to je prostě málo, zvlášť v porovnání s TNZ, kde je minimálně 5 daleko lepších (anti)hrdinů...
1 -4
reagovat
Hodný, zlý a ošklivý jsem viděl až po Tenkrát na západě, a není to dobré pořadí - jakkoli samozřejmě vidím vysoké kvality HZO, tak TNZ je v tolika věcech (scénář!, hudba!) o tolik jinde, že mi to pak tenhle nefér sráží na "prostě takovou kovbojku", což je samozřejmě hrozná blbost, ale mozku neporučíš a ani dnešní shlédnutí to moc nezměnilo. V HZM není scéna, která by vyloženě vháněla slzy do očí, v TNZ... ach... stačí si pustit v hlavě některý hudební motiv...
852708
Hodný, zlý a ošklivý jsem viděl až po Tenkrát na západě, a není to dobré pořadí - jakkoli samozřejmě vidím vysoké kvality HZO, tak TNZ je v tolika věcech (scénář!, hudba!) o tolik jinde, že mi to pak tenhle nefér sráží na "prostě takovou kovbojku", což je samozřejmě hrozná blbost, ale mozku neporučíš a ani dnešní shlédnutí to moc nezměnilo. V HZM není scéna, která by vyloženě vháněla slzy do očí, v TNZ... ach... stačí si pustit v hlavě některý hudební motiv...
2 0
reagovat
K otázce z podcastu na nejoblíbenější western. U mne je to rozhodně Tenkrát na západě. Mám k tomu osobní důvody. Koukal jsem na něj tak nějak celý život už odmalička, protože ten film miloval můj děda. 
Postupně mne uhranuly drsnacke hlášky, Claudia, Bronson a poslední dobou jsem úplně hotový z audiovizualu jenom to začne brnkat. 
Když děda umřel, tak jsem mu hlavní skladbu prosadil na pohreb. Byl to docela problém zařídit, naštěstí měl varhaník rád Špinarovou.
852699
K otázce z podcastu na nejoblíbenější western. U mne je to rozhodně Tenkrát na západě. Mám k tomu osobní důvody. Koukal jsem na něj tak nějak celý život už odmalička, protože ten film miloval můj děda.  Postupně mne uhranuly drsnacke hlášky, Claudia, Bronson a poslední dobou jsem úplně hotový z audiovizualu jenom to začne brnkat.  Když děda umřel, tak jsem mu hlavní skladbu prosadil na pohreb. Byl to docela problém zařídit, naštěstí měl varhaník rád Špinarovou.
3 -1
reagovat
V roce 2012 jsem to viděl celé, plus pár dalších věcí, jak Lee ještě hrál v Evropě. To byly všechno dost zajímavý věci, nebo i filmy bez něj. Hodný, zlý a ošklivý má komplexní styl vyprávění, skvělou hudbu, prolíná se to tou válkou, přístup kamery je revoluční. No, prostě všechno super. Tenkrát na západě jsem neviděl, ale v něm mě odrazuje spíše ta skladba herců. V Dolarovce se mi hodně líbil Lee Van Cleef. Na blučku minimálně Pro hrst dolarů a Hodný, zlý a ošklivý, bohužel to žluté, mám. Chce to kompletní edici třech filmů v jednom balení. 

A jo, je to můj nejoblíbenější western. Speciál dokoukán. Pěkný díl.
852697
V roce 2012 jsem to viděl celé, plus pár dalších věcí, jak Lee ještě hrál v Evropě. To byly všechno dost zajímavý věci, nebo i filmy bez něj. Hodný, zlý a ošklivý má komplexní styl vyprávění, skvělou hudbu, prolíná se to tou válkou, přístup kamery je revoluční. No, prostě všechno super. Tenkrát na západě jsem neviděl, ale v něm mě odrazuje spíše ta skladba herců. V Dolarovce se mi hodně líbil Lee Van Cleef. Na blučku minimálně Pro hrst dolarů a Hodný, zlý a ošklivý, bohužel to žluté, mám. Chce to kompletní edici třech filmů v jednom balení.  A jo, je to můj nejoblíbenější western. Speciál dokoukán. Pěkný díl.
1 -2
reagovat
reaguje na: Taylor
Nejlepsi film
852691
Nejlepsi film
852651
2 -1
reagovat
Jsem si nedávno pořídil celou Dolarovou trilogii v Blu-Ray ripu  a dal si to hezky pěkně za sebou. Tenhle díl dokonce v extended remastered verzi. Za mě je to tedy nejlepší western vůbec.:+
852651
Jsem si nedávno pořídil celou Dolarovou trilogii v Blu-Ray ripu  a dal si to hezky pěkně za sebou. Tenhle díl dokonce v extended remastered verzi. Za mě je to tedy nejlepší western vůbec.*:+*
2 -1
reagují: WalkingDude
reagovat
Nejsem moc westernový, ale tihle borci mě dostanou vždycky - večer si to po cca 20 letech pustím. Ale holt Imf a Hlad mě bavili i u dílu o ninja filmech, které prostě nesnáším. Pateron MovieZone je nejlepší kulturní investice!
852639
Nejsem moc westernový, ale tihle borci mě dostanou vždycky - večer si to po cca 20 letech pustím. Ale holt Imf a Hlad mě bavili i u dílu o ninja filmech, které prostě nesnáším. Pateron MovieZone je nejlepší kulturní investice!
1 0
reagovat
Nejlepší western všech dob. Nejlepší film všech dob.
852631
Nejlepší western všech dob. Nejlepší film všech dob.
2 -2
reagovat
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení

Zapomenuté heslo
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Vytvářet filmové blogy
  4. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  5. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
registrovat se