Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Podfukáři v kinech sejmuli i Predátora, Wrightův Běžící muž je kolosální propadák


ikona
TedGeorge
běžící mužchainsaw manedgar wrightglen powelljedna bitva za druhoukeeperleonardo dicapriolionsgatenelituju ničehonorimberknow you see meosgood perkinspodfukářipredátorpredator: badlandspredátor: nebezpečné územíthe running mantržbywarner bros.
Glen Powell a Edgar Wright si připisují největší propadák svých kariér.  

Někdy bych rád nahlédnul do hlav hollywoodských mogulů. Mnoho již bylo napsáno o „pozoruhodném“ 220milionovém nápadu Disneyho vyslat patnáct let po jakž takž úspěšné sci-fi TRON Legacy 3D do kin naprosto zbytečný sequel Tron: Ares s Jaredem Letem.

Paramount jakoby nechtěl zůstat pozadu, a tak se rozhodnul oživit Běžícího muže. Tedy ten béčkový osmdesátkový film s Arniem na motivy dystopické knihy Stephena Kinga. Dopadlo to přesně tak, jak si myslíte.

Už pátečních 6,5 mega naznačilo, že tady je zase jednou zaděláno na pořádný průser. Víkendové výsledky kapitální propadák právě potvrdily. Bídných 17 milionů z Ameriky doplňuje pouze 11 míčů ze zbytku světa. Jasně, nový Běžící muž se může v následujících týdnech ještě těšit na premiéry ve Francii, Brazílii, Jižní Koreji, Číně a hrstce dalších méně důležitých zemí jako Trinidad a Tobago, ale trudný osud dodatečný kasovní doping již nezvrátí. Co kvality akční sci-fi?

První američtí diváci sice udělili nadprůměrné Cinemascore B+, ale kritici jenom velmi opatrně zvedají palec nahoru (na Rottenech svítí 64 %, Metacritic potom spokojenost recenzentů kvantifikuje slabšími 56 bodíky). Tržební trvalka s největší pravděpodobností není na pořadu dne.

V redakci potom panuje všechno, jenom ne shoda. MrHlad píše, že když rutinní akčňák s ne zrovna přesvědčivě formulovaným společenským přesahem vynecháte, vůbec nic se nestane. Kolega do_Od je však v odkazované sedmičkové recenzi přeci jenom spokojenější a v chystané chatičkové MovieZone live znovu zářící Crom potom ambiciózní sci-fi jednoznačně doporučuje. Takže si vyberte.

 

Ať už je pravda o kvalitách nové adaptace Stephena Kinga jakákoliv (ne, do kina se v návaznosti na většinou důvěryhodného Hlada nechystám), tak my v první řadě řešíme tržby. Kdyby Wright snímek pořídil za očekávatelné páďo, příliš nehartusím.

Maximálně si zapochybuji, zda se film někdy zaplatí, když k rozpočtu musíme přičíst obligátní desítky milionů za nutné marketingové pošoupnutí, přičemž akčňák v kinech po celém světě očividně míří maximálně ke stovce milionů dolarů. Ne-li o dvacet milionů níže. Kapitálním problémem však je, že Edgar natočil Běžícího muže za 110 (!) mega. Čtete správně.

Mám teď na jazyku pár otázek. Komu v Paramountu proboha přišlo jako dobrý nápad odkývat takový budget zrovna Wrightovi, jehož snímky s výjimkou výjimečně úspěšného Baby Drivera (globální tržby před osmi lety vystoupaly na velm pěkných 226 míčů) nikdy nepokořily celosvětovou kasovní hranici 100 milionů dolarů?

Spoléhali snad marnotratní producenti na to, že po světě pobíhají miliony fanoušků právem zapomenutého béčka s Arnoldem? Přecenili fanynky Glena Powella? Stačilo přitom zvednout telefon a já nebo Cival bychom jim okamžitě sdělili, že tohle je podobně špatný nápad jako točit muzikálové pokračování Jokera za 200 melounů. Doufám, že jste úspěšně detekovali nadsázku, a frčíme raději dál.

Snad nikým vyhlížená trojka kouzelnických Podfukářů bere prvenství. Stačil jí k tomu otvírák 21 mega, což je jenom o pomyslný milionový fous nižší číslo než u dvojky, která v Americe zakončila svoji pouť kiny u průměrných 65 míčů.

S dvojkou potom čerstvý heist s navrátilci Eisenbergem, Harrelsonem, Freemanem a Islou Fisher sdílí i nezanedbatelný rozpočet 90 mega, takže jásání asi není úplně na místě. Ptáte se, proč vlastně další Podfukáři vznikli, když tržby v pořád nejdůležitější Americe už minule nebraly dech? Odpověď nalezneme u jména studia.

Specifický Lionsgate od nepaměti funguje na principu trochu srabského předprodávání práv do světa. No a právě tam si dvojka Podfukářů před devíti lety přišla na velice tučných 269 mega (z toho mimochodem skoro kilo pocházelo z čím dál méně spolehlivé Číny).

Vůbec bych se nedivil, kdyby riziko amerického kasovního výbuchu v kinech dobře z osmdesáti procent minimalizovaly právě miliony dolarů na dřevo předem od solventních zámořských partnerů. Ne, škodní Lionsgati nebudou, ale já mám s takovým přístupem trochu problém. Dovolíte krátkou odbočku?

Je mi vlastně fuk, že si zbabělý Lionsgate nečuchne ke stovkám milionů dolarů, které při pohledu na slušný globální start 75 melounů (z toho 19 přispěla Čína) očividně znovu budou na pořadu dne. Vadí mi však, že s výjimkou těch tří největších franšíz (s přivřením oka právě Podfukáři, bez přivření bulvy hitový John Wick a Hunger Games) fungují jako nechvalně známý hollywoodský hrobař, který uvádí filmy do zámořských kin, jenom aby se neřeklo.

Nemluvím teď nutně pouze o Francisi Fordu Coppolovi, jemuž kasovní propadák Megalopolis v Americe zmiňované studio uvedlo s tím, že bohatý Francis si dokonce musí sám zacálovat i mastný marketing. Coppola dobře věděl, co dělá. Na stará kolena si za cenu 100 milionů dolarů splnil sen, který se materializoval prodejem podílu v jeho vinicích. Dobře pro něj. Narážím spíš na ten zbytek.

Velmi často můžeme sledovat, že nezávislí producenti se svým snímkem stejně jako Coppola touží po americké premiéře v tisících kinech. Osloví tedy nejprve ty největší hollywoodské hráče – Warnery, Universaly, Paramounty a Sony. Něco mi říká, že u Disneyho štěstí ani nezkoušejí.

Po odmítnutí jim každopádně nezbyde nic jiného, než zkusit toho posledního v řadě a následně kysele kývnout právě na partnerství s vych*ánky z Lionsgate. Oni jim sice zaručí, že film vyšlou minimálně do dvou tisíc amerických kin, ale tím dobré zprávy končí. Nebudu glosování marného molochu protahovat.

Po většinou tragickém startu, kdy zámořská kina zejí prázdnotou, si fakticky nic neriskující Lionsgate odškrtne splnění smluvních závazků. Co na tom, že kariéry nešťastníků, kteří jsou s nimi nuceni spolupracovat, vesele míří do kopru.

Historie už se neptá, že jejich (často první velký) biják za desítky mega v Americe prohučel právě kvůli odfláknutí proma a celkově nulové péči hollywoodských mrchožroutů. To už jsou mi stokrát sympatičtější právě ti blázniví Warneři, kteří jdou s madmaxovskou FuriosouJokerem 2 nebo Mickeym 17 ke dnu, jenom aby následně především díky téměř miliardovému Minecraftu a parádním hororům povstali jako bájný Fénix z popela. Ale to jsem opravdu odbočil.

Až s bronzem se musel spokojit mládeži poprvé přístupný Predátor. Chválené Nebezpečné území ještě v pondělí a úterý ukazovalo na kasách kin záda Romulovi (připomínám, že poslední Vetřelec zakončil tržební pouť v USA na moc pěkných 105 milionech).

Následně však přišel vysokým zájmem se zprvu kasající Predátor o ty největší a nejrentabilnější sály. Především tedy na úkor Běžícího muže a pozor - Podfukáři se v amerických IMAXech  vůbec nepromítali. Nejenom moje optimistické predikce hovořící o ložené kasovní trvalce jsou nejspíše v trapu. Ach jo.

Navzdory faktu, že první sobotu se v zámořských multiplexech rostlo a parádní divácké Cinemascore A- naznačovalo, že na Predátora se bude v houfech chodit i další týdny, sledujeme mezivíkendový propad o příliš vysokých 68 %. Dalších 13 milionů pošouplo legendárního lovce na průběžných 66 mega. Když už srovnávám s Romulem

Ten druhý víkend padal o 61 % a měl po něm na kontě 73 míčů. Znovu připomínám, že Alien z dílny Fede Alvareze končil v USA na finálních 105 mega. Logicky se tedy nabízí srovnání, že pokud bude Predátor pokračovat stejným stylem i nadále, nedá v Americe nakonec ani to kilo, což je nemilé.

Vyčkejme však ještě prosím s redigováním mého nadšeného chválení distribuujícího Disneyho a režírujícího Trachtenberga. V ostatních zemích má totiž Predátor na kontě spolu s USA dohromady již 136 mega. Zbytek světa tedy frčí přeci jenom o chlup lépe než Amerika a já pořád ještě věřím, že se emzácký lovec v příštích týdnech trochu spraví. A dvě kila nakonec padnou.

Ne, další premiéry už nejsou na pořadu dne a sny o tučné globální čtvrt miliardě už nejspíš nejsou aktuální. Za pár let však podle mého názoru bude na tržby Predátora: Nebezpečné území vzhledem k okolnostem ještě nahlíženo vlídně. Koho tam máme dál?

Bramborová červená knihovna s mojí oblíbenou Allison Williams jménem Nelituju ničeho (pokud máte pocit, že jsem v minulých reportech snímek překřtil na „Nelituj ničeho“, tak se vám to jenom zdá a už jsem název snímku minulých článcích opravil) diváky nadále láká.

Po slabším americkém rozjezdu 13,6 mega sledujeme romantický držák, který si díky dalšímu nízkému propadu (tentokrát o pouhou čtvrtinu) vysloužil v USA už celkových 46 mega. Svět se nenechává zahanbit a globální výslužka je už aktuálně na 83 milionech. Nečekaně dobrý výsledek.

Na pětce se zuby nehty drží hororový Černý telefon 2. Studio Universal má jistě radost, když po 27 milionovém otvíráku již měsíc v kuse sleduje nízké propady (znovu se klesá o méně než polovinu) a Chmaták s tváří Ethana Hawka má tím pádem na kontě v zámoří již více než 74 milionů doláčů. Globální výsledek potom pomalu ale jistě líže 130 mega. Takové tržby s rozpočtem 30 melounů chcete. Co šesté místo?

Osgood Perkins sice po nečekaném hitu s Maikou Monroe a Nicolasem Cagem Longlegs některé nově nabité fandy ztratil, protože Opice byla všechno, jenom ne skvělá, ale já mu do poslední chvíle věřil. Doufal jsem, že do třetice se v návaznosti na lákavé trailery dočkáme další pecky a partnerství se sympatickou distribučkou Neon bude znovu úspěšné. Nemám dobré zprávy.

Začnu faktem, že kritici na Rottenech dávají palec dolů. Zatímco Longlegs alias Sekáč si tam vysloužil pochvalu v podobě 86 %, Keeper je s 49 % zelený. Surreálný a napětí postrádající nesmysl, píší někteří. První diváci potom vyloženě nadávají. Jinak by neudělili po odchodu z kina vyloženě tragické Cinemascore D+. Tržby z téměř 2 000 amerických kin se potom zastavily na nedostatečných 2,5 milionech.

Ne, Keeper si tímto nevyslouží místo v TOP 11 největších kasovních propadácích roku. Talentovaný Perkins zase a znovu zbytečně neutrácel a vystačil si s rozpočtem šest mega. Neon navíc za marketing nikdy nerozhazuje desítky milionů.

Po rozporuplné (avšak na kasách kin s globálními 68 míči nakonec úspěšné) Opici si však režírující Osgood připisuje propadák. Image šikovného, šetrného a v žánru prozatím bez ztráty kytičky operujícího hitmakera tímto utrpěla vážné šrámy. Doufejme, že příště už to bude lepší. Jenom ať mu proboha nikdo nenakuká, že Sekáč potřebuje sequel. Nepotřebuje.

Zbylou čtveřici si prolustrujeme už jenom v maximálně zrychleném režimu. Norimberk s Russellem Crowem na sedmičce tvrdí status kasovního failu. Ani po dvou týdnech v 1 800 amerických kinech se ještě nepovedlo pokořit hranici 10 mega. Konkrétně jsme na 8,5 milionech, přičemž zbytek světa nestojí za řeč. Distribuující Sony si pořádně odplivne.

Osmičku ještě rád bere Zachary Levy, jemuž jsem se posmíval už v minulém tržebním reportu. Americkými křesťany chválené „drama“ Sarah´s Oil má po 10 dnech v zámořských kinech na kontě průměrných 8,6 mega. Zbytek světa kanadský film nezajímá, což je při pohledu na trailer myslím docela pochopitelné.

Co devítka? Bugonia z dílny Yorgose Lanthimose hlásí globálních 30 mega. Půlka je z Ameriky, půlka ze zbytku světa. Vzhledem k ne úplně přístupnému spikleneckému tématu vlastně dobrý výsledek, který však neguje téměř dvojnásobný rozpočet.

Číslo deset a populární animák Chainsaw Man – Film: Reze Arc s krásnými 41 miliony v USA a 170 melouny globálně pořád ještě není konečná.

Tou je dnes až závěrečná zmínka, že na Oscary už pomalu brojící pecka Jedna bitva za druhou právě překonala dvě globální kila. Sice to trvalo, ale nakonec ještě dobrý.

Leonardo DiCaprioWarneři by sice jistě ocenili ještě minimálně o kilo tučnější tržby, ale prestiž a originální kvalitka s dost možná největší (poslední?) velkou hollywoodskou hvězdou holt něco stojí. Konkrétně 130–150 milionů dolarů, což je odvážný rozpočet prozatím posledního filmu Paula Thomas Andersona.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend zbourá především v amerických kinech pokladny dvojka Čarodějky. V rychlém sledu ji bude o týden později následovat pokračování milovaného animáku Zootropolis. Pokud chcete o optimistických dolarových vyhlídkách mocné dvojice vědět více, klikejte na sobotní článek.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (14)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace