Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Sci-fi Tron je kapitální propadák, Disney po Sněhurce znovu prodělá majlant


ikona
TedGeorge
a24ben affleckchanning tatumconjuringdemon slayerdisneyhororjared letojennifer lopezleonardo dicapriolionsgatemlátičkanapolapitelnýthe rocktrontron: arestron: legacytržbywarner bros.
Tron: Ares se po dlouhých odkladech konečně podíval do kin a tentokrát už to pro futuristickou sci-fi franšízu nejspíš bude konečná.  

Občas si při pohledu na pozoruhodná rozhodnutí hollywoodských hlavounů s nadsázkou říkám, že snad i já nebo kolega Cival bychom těm molochům v továrně na sny šéfovali lépe.

Na jednu stranu mám univerzálně platnou radost, když do multiplexů zamíří nákladné sci-fi, které naplno využívá možnosti obřího plátna a téměř dokonalého zvukového systému Dolby Atmos. Na druhou stranu mi prostě nejde na rozum, proč těch 180 milionů dolarů „musel“ bláhový Disney věnovat zrovna dalšímu Tronu.

Opravdu někoho překvapuje, že z nadprůměrného počtu 4 000 kin (samozřejmě včetně IMAXů a dalších prémiových sálů) padlo za první víkend v amerických kinech vrcholně bídných 33 mega? Je snad někdo šokovaný, že Tron: Ares ve světě kouše ještě větší provar a globální výslužka je za prvních pár dnů vystavená na brutálně nízkých 60 melounů?

Já trochu ano, protože jsem stejně jako predikce raději krotící Disney před víkendem tipoval alespoň těch 80–90, což by vzhledem k relativně vysokému rozpočtu samozřejmě také znamenalo kasovní fail. Takhle si však rovnou můžeme poznamenat horkého kandidáta na top trojku v každoročním bilancujícím článku o největších kasovních propadácích roku. A ne, opožděná premiéra v totalitní Číně a ještě totalitnějším Bělorusku průšvihovou sci-fi za týden vážně nezachrání.

Kritici navíc nad kvalitami futuristických panáčků z videohry ohrnují nos (Metacritic hlásí slabý průměr 48). Diváci sice udělili CinemaScore B+, ale návštěvu kina jich doporučuje pouze cca polovina. Již teď je tedy na místě si zaspekulovat, že Ares se s kiny za pár týdnů rozloučí už někde v okolí 150 milionů dolarů, což je zase jednou dílo. Kde leží hlavní důvody gigantického kolapsu?

Tím podřadnějším bude Pan Nikdo alias Jared Leto. Vysvětlím a budu férový. Házet pouze na něj tržební neúspěch jinak povedeného Blade Runnera 2049 by asi nebylo úplně košér. Covidem poznamenaný kasovní fail warnerovské detektivky Střípky, v níž ho podle mě přehrával i Rami Malek, také nejde v první řadě za ním. No a vinit Jareda z kolapsu směšného Morbia není úplně přesné.

Tam se totiž zase jednou „zaskvělo“ studio Sony, které už svoje bídné komiksárny (samozřejmě s výjimkou atypického marvelovského Spider-Mana) snad navždy poslalo k šípku. Pointa je, že herec, který na mne odjakživa působil jako Ježíš ze second handu, do kina neláká snad ani nejzarytější fanoušky hudební skupiny 30 Seconds to Mars.

Fakt, že ho devět žen obvinilo z nevhodného chování a obtěžování už je potom třešničkou na PR katastrofě, kterou muselo studio Disney před premiérou hasit. Obligátní talk show kolečko holt obstaral Jeff Bridges. Jak jste však z náznaků už jistě pochopili, trojku více než osm (!) let chystaného Trona by nejspíše nezachránil ani ten Brad Pitt v hlavní roli.

Už odmávnutí 170milionového sci-fi TRON: Legacy 3D byl tenkrát risk. Technicky přelomovou (a v kinech propadnuvší) jedničku z roku 1982 si vybavovali jenom fajnšmekři a fakt, že se v roce 2010 povedlo dvojce po celém světě utržit jakž takž 400 míčů, bych připisoval kromě velmi povedených trailerů i faktu, že lidé i rok po premiéře megahitového Avatara ještě pořád toužili po 3D. Tim Burton by se svou miliardovou Alenkou v říši divů mohl vyprávět. No a právě vánoční Legacy měl populární třetí rozměr pro jistotu už v názvu.

Pokud snad někdy dávalo další pokračování smysl, bylo to v letech 2012–2014, kdy měli diváci ještě v živé paměti svěží duo Hedlund/Wilde, které za rázného hudebního doprovodu Daft Punku ujíždělo na motorce vstříc nejistému dystopickému osudu. Místo toho nám však až letos Disney naservíroval nesouvisející nudu, kde znovu marný Leto bloumá megalopolí jako emocí zbavená AI. Pokud se kolem a kolem něco alespoň trochu chválí, tak burácivý soundtrack z dílny Nine Inch Nails a slušná režie spolehlivého disneyovského nádeníka Joachima Rønninga.

Co dodat na závěr úvodu? Jsem trochu nevrlý, když místo rozmáchlých, myšlenkově podnětných a ve všech směrech ambiciózních sci-fi (pojďme na chvíli ignorovat zcela vybočujícího Avatara) kolem sebe vidím právě vyčpělého Trona.

Žánr navíc letos vyloženě rdousí Chris Pratt se svou prázdnou netflixovskou Pasáží nebo čerstvě Důkazem viny, který mi nekonečně spoilerující trailer tak dokonale převyprávěl, že nevidím nejmenší důvod zamířit v lednu do kina. Snad sci-fi na jaře spasí alespoň Lord s Millerem. Raději frčíme dál.

O existenci Roofmana alias Nepolapitelného na stříbrné pozici jsem ještě před týdnem neměl nejmenší ponětí, což není úplně dobré vysvědčení pro distribuující Paramounty. Až osmičková recenze MrHlada (spokojený kolega mimo jiné zmiňuje, že se jedná o nejlepší roli Channinga Tatuma) mě donutila uvažovat o návštěvě kina. Měl bych si však pospíšit.

Úvodních osm mega z více než 3 300 amerických kin (čísla z první várky světových trhů nebyla v době psaní článku ještě známá, ale nečekejte žádný zázrak) naznačuje, že lupičská dramedie režírovaná Derekem Cianfrancem (šikula měl doposud na kontě především zdrcující romanci Blue Valentine nebo osudový thriller Za borovicovým hájem) se v kinech moc dlouho neohřeje.

Pokud se tedy nestane zázrak a diváci si na film nenajdou cestu následující týdny. Při pohledu na nijak zázračné divácké CinemaScore B+ tomu bohužel moc nevěřím. Paběrkující studio, které si právě teď pořizují magnáti Larry a David Ellisonovi (příští na řadě jsou dost možná Warneři), tak nakonec může uklidňovat pouze nízký 19milionový rozpočet.

Co bronz? Velebená Jedna bitva za druhou sice konečně padá v USA o méně než 40 %, ale nic to nemění na tom, že Andersonova pecka důležitou bitvu o splacení 140milionových nákladů prohraje. To by po 6,6milionovém víkendu muselo na kontě Warnerů svítit více než průběžných 54,5 mega v Americe a 138 míčů globálně.

Dvě kila budou strop, což je sice o něco více, než jsem minulý víkend v článku predikoval, ale na splacení vysokého rozpočtu to pořád ani zdaleka stačit nebude. Leonardo DiCaprio a spol. se naštěstí ještě můžou těšit na souboj o Oscary a další prestižní ceny. Nominací jistě budou mít přehršel.

Pokud něco jasně ilustruje aktuální hladomor v kinech, tak je to informace, že na bramboru stačilo mrzkých 3,5 mega. Gábinin kouzelný domek ve filmu přepočítává tři týdny po premiéře 26 milionů z USA, přičemž globálně líže páďo. Universal nemá moc důvodů slavit, ale s rozpočtem 32 míčů ani neroní slzy.

Páté místo si uzmula bohabojná novinka Soul on Fire s třemi miliony. Zajímá vás zápletka? Štístko John v devíti letech zázračně přežije požár a v dospělosti začne přednášet o síle víry a rodiny. Odvážlivci si případně mohou pustit odkazovaný trailer.

Pokud zním jako cynik, tak mě to mrzí, ale podobných křesťanských agitek roste v amerických kinech (nikde jinde o ně není zájem) jako hub po dešti. Tuhle odlišuje snad jenom distributor Sony Pictures. Očekával jsem spíš Angel Pictures. Právě ti si totiž na podobných "inspirativních" příbězích s ježíšovským podtextem v uplynulých letech založili živnost.

Na šestce vymítají duchy staří známi Warrenovi. V zajetí démonů: Poslední rituály jsou jedním z mála světlých box office bodů posledních týdnů, protože tržební krasojízda ne a ne skončit. Aktuálně a globálně jsme už na 473 (!) melounech. Padne nakonec i ta půlmiliarda? Uvidíme, možná to bude od letos skoro pokaždé úspěšných Warnerů chtít nenápadné závěrečné pošoupnutí.

Sedmé až desáté místo berou staří známí, takže si na ně posvítíme vážně jenom v rychlosti. Anime Demon Slayer na sedmém place je v kinech už více než měsíc a za tu dobu zvládlo nasbírat skvělých 128 mega z USA a vyloženě fantastických 648 míčů z celého světa. Kloubouček a jen houšť.

Osmička je ve znamení Rocka a jeho Mlátičky. Jak už zaznělo v reportu minulý týden, životopisný MMA biják byl Dwayneova srdcovka. O to víc musí bolet pohled na slaboulinké tržby. Za dva víkendy se totiž pořád nepovedlo pokořit ani těch celkových 10 milionů dolarů z amerických kin! No a ve zbytku světa je to dokonce ještě násobně větší bída. Au.

Co číslo devět? Renny Harlin a jeho hororové pokračování Cizinců. Kapitola 2 nenapodobí slušné americké tržby 35 milionů jedničky a bude při pohledu na průběžných 13,5 mega končit maximálně na polovině. Lionsgate je naštěstí na podobnou bídu třenou s nouzí zvyklý.

Na desátém místě se ozývá spokojený štěkot. Good Boy klesá o pěkných 36 % a kdyby se nepromítal ve více než 1 600 kinech, možná bych ho stejně jako ostatní tržební analytici také pasoval na překvapivě úspěšný nezávislý horor. Takhle mi však navzdory mikroskopickému rozpočtu pořád přijde celkových 4,8 mega jako spíše průměrných. Jestli však bude psí jízda s nízkými propady pokračovat i další týdny, budu také chválit. Pořád nekončíme.

Už podle traileru hodně usedlý retro muzikál Kiss of the Spider Woman s Jennifer Lopez je remakem oscarovky z roku 1985 a kritici zvedají při pohledu na 66 % na Metacritic opatrně palec nahoru. Diváci se však rozhodli film ignorovat a do více než 1 300 kin jich zamířilo přesně tolik, aby to stačilo na pouhý milion a dvanácté místo. Čtete správně.

Pikantní je informace, že snímek produkoval Ben Affleck, jenž se se svou ex v uplynulém týdnu samozřejmě potkával i na červeném koberci. Režisér Bill Condon každopádně zažívá po miliardové disneyovské Krásce a zvířeti strmý pád a J.Lo už také zažila lepší časy. Když se tak koukám na třicetimilionový rozpočet, tak snad abych letos v prosinci napsal minimálně TOP 20 kasovních propadáků.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Ani příští víkend hrstka novinek do multiplexů zrovna velké vzrůšo nepřinese. Za zmínku stojí snad jenom Boží úlet s andělským Keanu Reevesem a pokračování úspěšného hororového Černého telefonu. O vítězi je myslím jasno.

Při pohledu na distribuční rozvrh to vypadá, že vysvobození pro zase a znovu podvyživené kinaře přinese až konec listopadu, kdy si pro jackpot především v Americe dojde sequel Čarodějky, načež sály po celém světě ovládne očekávané pokračování oblíbeného animáku Zootropolis.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (23)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace