Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Swift-mánie smetla i Rocka, Mlátička schytala v kinech brutální KO


ikona
TedGeorge
a24avatarconjuringdemon slayerdlouhý pochodemily blunthororleonardo dicapriolionsgatemlátičkapaul thomas andersontaylor swiftthe rockthe smashing machinetržbywarner bros.
Taylor Swift vydala očekávané album a při té příležitosti vybrakovala pokladny v kinech.  

Docela by mě zajímalo, jak na aktuální tržební jízdu populární zpěvačky nahlíží největší hollywoodská studia. Ta se svými žhavými filmovými želízky v ohni minimálně půl roku předem zaplaví on-line prostor teasery, trailery a klipy, načež pár týdnů před premiérou dedikují desítky milionů dolarů na závěrečnou marketingovou kampaň a modlí se, aby se jim z 3 000+ kin vrátil osmimístný (v lepším případě) rozpočet. Co Taylor Swift?

 

Ta před dvěma týdny suše napsala na sociální sítě svým 548 milionům sledujícím, že první říjnový víkend uvede ve spolupráci s tím vůbec největším řetězcem kin (tedy AMC) do sálů tzv. „Official release party“ ke svému novému albu The Life of a Showgirl. Žádný trailer, žádná studiová kampaň za desítky mega. Co se rozpočtu týče, tak ten byl podle všeho zanedbatelný.

Navzdory faktu, že opravdu mluvíme jenom o premiéře videoklipu k singlu Fate of Ophelia a pouštění zbrusu nových písniček z očekávané desky, které Taylor doprovází exkluzivním komentářem, vstupenku na 89 minut dlouhé setkání s popovou divou si za pevně stanovených 12 dolarů (za prémiové sály, které o víkendu ukradla DiCapriovi, se však samozřejmě připlácelo) znovu koupily miliony fanoušků.

Už za prvních 24 hodin po oznámení se prodaly lístky za 15 milionů dolarů. Za celý víkend nakonec z 3700 amerických kin padlo krásných 33 milionů dolarů. Jasně, před pár dny jste mohli narazit na divoké odhady hovořící o otvíráku 40–50 milionů dolarů a ani zdaleka se nepovedlo vyrovnat 93 mega, které před dvěma lety utržil v Americe záznam z beznadějně vyprodané koncertní šňůry The Eras Tour.

Nic to nemění na potvrzení, že v hudebním byznysu v současnosti jenom velmi těžko najdete podobný fenomén, jako je Swift. Pro tu je uvedení v kinech v první řadě vítané promo, které podpoří už tak vysoké prodeje její nové desky. Pro pořádek připomínám, že mluvíme o časově ohraničeném eventu, který bylo možné vidět pouze tento víkend. Ve zbytku světa padlo o poznání slabších 13 melounů. Jak dopadla Taylor u nás?

Nijak, protože distributor Aerofilms podruhé nevstoupil do stejné řeky a na rozdíl The Eras Tour v našich kinech Showgirl o víkendu nenabídnul. Distributor mi bohužel tentokrát na všetečné dotazy k (ne)možné premiéře u nás neodpověděl. Budu tedy s dovolením spekulovat.

Na The Eras Tour přišlo v říjnu 2023 do českých kin celkem 16 370 diváků. Vsadil bych se, že když se Aerofilms do koncertního dobrodružství tenkrát pustil, interní odhady distributora byly vyšší. Navíc je třeba si uvědomit, že podmínky uvedení měla Taylor po celém světě velmi striktní. Zatímco v případě „běžných“ koncertních filmů u nás často hrají prim jednosálovky, Eras Tour promítali pouze v Kladně. Místní kulturní centrum Hutník navíc disponuje dvojicí sálů, takže vlastně ani tady nemluvíme o té pravé jednosálovce. Všechno ostatní u nás musely obstarat multiplexy. Proč?

Producenti požadovali nasazení v patnácti daných dnech v lukrativní večerní čas ve čtvrtek až neděli. U normálních filmů (pokud nemluvíme o specifických podmínkách vyjednaných pro IMAX) platí, že pokud první víkend nepřijde dostatek lidí, tak CineStar a Cinema City okamžitě nahradí projekce navštěvovanějším filmem. Pokud mají štěstí, tak v kinech třeba zrovna pop*cává Langmajer.

V případě Taylor však museli snímek držet v sálech celý měsíc! Chápete správně. Už druhý víkend bylo na smluvně posichrovaných projekcích pouze několik zbloudilých duší. Takže prodělek a podle mě docela i průser. Byť je na místě připomenout, že Showgirl je záležitost pouze tohoto víkendu, producenti si podle informací ze zahraničí měli znovu diktovat, kolikrát se film bude hrát a v jaké časy.

Po zkušenostech s The Eras Tour už do toho tuzemský distributor holt znovu nešel. Všeříkající je v této souvislosti i fakt, že Taylor u nás nikdy v historii nekoncertovala. Co se Ameriky, Velké Británie a dalších větších zemí týče, tak tam by podle mě zarytí fanoušci zamířili do kina i na dvouhodinové ASMR video, kde popkulturní ikona hladí hebký kožíšek jedné ze svých koček.

Rychle ke stříbru, s nímž se tentokrát musel spokojit Leonardo DiCaprio pod vedením režiséra Paula Thomase Andersona. Jedna bitva za druhou se sice těší z nadšených recenzí a rychlý pohled na záplavu pětihvězdičkových hodnocení na CSFD je také výmluvný, ale…

Pokles o polovinu oproti prvnímu víkendu a slabých 11 mega jasně ukazuje, že tady žádná velká trvalka nevyroste. Warnerům se samozřejmě hořká 140milionová pilulka bude při pohledu na letošní sled hitů polykat relativně bezbolestně, ale velebený originální film s oscarovými ambicemi jistě doufal ve větší kasovní nářez.

Takhle musí PTA a spol. vzít zavděk 43 miliony z USA a dalšími 59 ze zbytku světa. Globální kilo sice právě padlo, nicméně konečnou nejspíše bude překonání 150–170 míčů, což vzhledem ke zmiňovanému budgetu prostě nestačí. Leonardo DiCaprio s Beniciem Del Torem a Seanem Pennem se navíc nemohou uklidňovat výmluvou, že nákladnou a ambiciózní fresku pro náročnější diváky později zachrání streamování na Apple TV+ jako v případě Scorseseho Zabijáků rozkvetlého měsíce.

Až na bronzové pozici zevluje Dwayne „The Rock“ Johnson se svou životopisnou MMA Mlátičkou. Uf uf uf. Budu s dovolením parafrázovat známý blomkapovský výrok kolegy imfa: „Who the f*ck is Mark Kerr?“ Inu, je to legendární wrestler a zápasník, jehož těžký osud už před lety logicky zaujal právě Rocka. Díky režisérovi a herci Benu Safdiemu (Nolan ho po Oppenheimeru obsadil i do Odyssei) a kamarádce Emily Blunt si bývalý wrestler po dlouhých letech škemrání v Hollywoodu splnil sen.

S pomocí velkorysého padesátimilionového rozpočtu z pokladničky studia A24 divákům naservíroval ambiciózní Mlátičku, která však bude patřit k největším kasovním propadákům roku. Z více než 3 300 amerických kin totiž padlo bídných šest mega, což je nejnižší otvírák Johnsonovy kariéry.

Rock se teď jistě upíná k tomu, aby Universalové konečně přestali váhat s odklepnutím Rychle a zběsile 11. Osud dieselovských řidičů s těmi správnými rodinnými hodnotami je podle posledních zpráv totiž nejistý, jelikož studiu se vzhledem k nedostatečným výdělkům posledních dvou dílů v kinech nechce Vinovi a spol. přiklepnout nutnou čtvrtmiliardu. Zpátky k Mlátičce.

Á dvacet čtyřka se po vzoru handlířů z Lionsgate zaklíná, že většinu padesátimilionového rozpočtu pokryly předprodeje do světa. Čísla z první várky světových trhů sice v době psaní článku ještě nebyla známá, ale něco mi říká, že budou také mizivá a příště už si o ně (A24) solventní distributoři v Evropě a Asii neopřou ani kolo.

Nemluvě o faktu, že první diváci udělili po odchodu ze sálů slabé Cinemascore hodnocení B- a mírně nadprůměrné hodnocení kritiků 74 % na Rottenech také nenaznačuje, že by v kinech právě přistál ložený oscarový kandidát. Mrzuté, ale ze zázračného hollywoodského dítěte, kterého především parádní horory vystřelily až k těm Oscarům, se v poslední době stává studiový otloukánek. Jedno zklamání za druhým.

Skoro až tragikomicky v této souvislosti působí pohled na režiséra Safdieho (brácha mu tentokrát nepomohl), jenž v ulicích New Yorku zoufale rozdává letáky lákající na premiéru Mlátičky v kinech. Nevím jak vy, ale takhle si ty unikátní a virály provoněné kampaně šikulů z A24 nevybavuji. Frčíme raději dál.

Gábinin kouzelný domek ve filmu na bramborové pozici se prý capartům líbí, nicméně americký padák o více než 60 % a průběžných 21,6 mega z USA značí, že tady žádná velká dětská klasika nevyroste. Informaci, že osud možného sequelu je vzhledem k nízkým tržbám nejistý, budou mnozí rodiče, kteří jenom velmi neochotně doprovázejí potomky do kina, jistě kvitovat s povděkem.

Na pětce je to jiné kasovní kafe. V zajetí démonů 4: Poslední rituály už přepočítávají 168 mega z Ameriky, přičemž globálně jsme na 458 melounech! Nechte to obří číslo chvíli uležet a vězte, že rozpočet hororu byl „pouze“ 55 mega.

I kdybychom teď počítali s podobnou částkou na marketingovou kampaň a brali v potaz procentní tantiémy z hrubých tržeb, které jistě zamíří směrem k Wanovi a dvojici herců, stejně mluvíme o neskutečném dolarovém vývaru pro Warnery. Minimálně kilo do plusu půjde už z kin, což jim bohatě pokryje i ztráty z Jedné bitvy za druhou. Takhle se to dělá.

Na šestce neúnavně přisypává další a další chechtáky megaúspěšný Demon Slayer. Překvapivý megahit se v Americe po měsíci pomalu loučí při pohledu na 124 milionů. Co zbytek světa? Globální výslužka je vystavená na monstrózních 633 mega. Japonská divočina kulturně obohatila svět a rozkopla vrata pro další podobné anime. Tak snad to žánru vydrží co nejdéle.

Sedmu si pro sebe urval James Cameron s Avatarem. Mluvím samozřejmě o re-releasu dvojky, nikoliv o vyhlížené premiéře ohnivé trojky, která bude na sedmém místě víkendového žebříčku strašit nejdříve dva měsíce po vánoční premiéře. Přiznám se, že jsem čekal větší nálož než tři miliony doláčů z Ameriky (přitom měl film k dispozici 90 % amerických IMAXů) a dalších sedm ze zbytku světa. Že by zájem o modrásky opravdu ochaboval? Uvidíme už za dva měsíce.

V mých představách na mě kolega a šéf Cival z MovieZone režie posledních deset odstavců řve, že jsem dlouhej, takže závěrečnou trojici si už prolustrujeme rychleji. Hororoví Cizinci: Kapitola 2 z dílny kdysi (krátkou chvíli) úspěšného Rennyho Harlina úpí na osmém place pří pohledu na 11 mega z USA.

Distribuující a do světa práva vždy předem prodávající Lionsgate jsou na podobná čísla zvyklí. Navíc se navenek mohou uklidňovat pohledem na nízkou cenovku 8,5 milionů dolarů. Nic to nemění na tom, že nebohý Harlin naservíroval do kin další ze své dlouhé řady kasovních provarů.

Co devítka? Good Boy je originální horor (letos jich je jako máku), kde si hlavní roli vystřihnul pejsek s cool jménem Indy. Retrívr, jenž podle slov režiséra/páníčka dodnes nemá tušení, že si zahrál ve filmu promítaném ve více než 1 600 amerických kinech, si za první víkend přišel na 2,2 milionů dolarů. Nic moc, ale 92 % procent na Rottenech a na žánr vysoké béčkové Cinemascore spolu s povedeným trailerem probudily moji zvědavost.

No a pro pořádek ještě Dlouhý pochod. I v roce 2025 marné studio Lionsgate nějak získalo práva na román Stephena Kinga, angažovalo režiséra Francise Lawrence a herce Marka Hamilla, no a teď se loučí s 32 miliony dolarů z USA a třetinovým číslem ze zbytku světa. Docela chválená postapokalyptická utopie v kinech zrovna velký průvan neudělala.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští týden se pokusí o zázrak sci-fi Tron: Ares. Rozpočet sice v době psaní článku ještě nebyl známý, ale předchozí díl s podtitulem Legacy vyšel Disneyho na 170 mega. Když si tak pouštím ne zrovna strhující trailery s Jaredem Letem, tak být studiem nemám úplně klidné spaní.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (28)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace