TOP 6 tržebních postřehů z letní kino sezóny 2025
| 17:00 | 29.09.2025 |

Hned na začátku se pokusím obhájit nemilý fakt, že aktuální shrnující tržební článek vychází až na přelomu září a října. Letní sezóna je neurčitý pojem, který se poslední dobou čím dál více vzpírá exaktnímu časovému ohraničení.
Po roce 2000 by vám většina analytiků a dalších tržebních kecalů řekla, že pravé léto začíná v kinech až někdy v květnu. Onu časovou osu květen–srpen ostatně dodnes v souvislosti s letní sezónou pečlivě razí třeba webzin Deadline.
Cca 10 let nazpět však začal být jasný trend, kdy studia zkoušela svoje štěstí s ambiciózními blockbustery i v dříve skoro zapovězeném únoru (miliardový Black Panther nebo první Deadpool) a samozřejmě březnu (Reevesův Batman, Duna: Část druhá, Kráska a zvíře, Zootropolis: Město zvířat a mnoho dalších). Duben snad ani není třeba přípominat s jednotlivými příklady.
No a co se konce letních kasovních žní týče, srpen jako závěr hojnosti už také univerzálně neplatí. Zářijové V zajetí démonů 4: Poslední rituály doprovázené anime Demon Slayerem budiž nejčerstvějším případem, přičemž v uplynulých letech si devátý měsíc v roce došly pro bank třeba i hororové To nebo Burtonův Beetlejuice Beetlejuice.
Jasně, ve srovnání s většinou mnohem tučnějšími květny, červny, červenci a srpny pořád mluvíme spíše o výjimkách, ale tím si prosím nenechme kazit úvodní odstavce.
Na následujících řádcích si prostě rozebereme to nejzajímavější, co se z byznysového úhlu pohledu odehrálo v posledních měsících v kinech. Pro jistotu si na závěr úvodu ještě udělám alibi a zmíním, že (ne)chození do českých kin v článku dnes až na jednu velkou žižkovskou výjimku neřeším. Jdeme na to.
3. Důležitost IMAXů a tzv. „prémiových“ sálů roste
Když si teď otevřete snad jakýkoliv tržební report, který jsme na MovieZone napsali před covidem (pár stovek už jich především díky Civalovi bylo), nenajdete v nich skoro žádnou zmínku o nějaké IMAX exkluzivitě. Počínaje rokem 2023, kdy paběrkující Mission: Impossible – Odplatu z největších sálů po celém světě velmi rychle vystrnadil oscarový Oppenheimer (z celkových tržeb 975 mega pocházelo celých 183 míčů právě z IMAXů!) se však exkluzivita řeší čím dál častěji.
Někdo by mohl namítnout, že důležitost IMAXů přeceňuji a až na výjimky z ranku nolanovek dolarový randál většinou neprestižnější sály negarantují, ale… Třeba adrenalinem nabitá F1 si z cca 400 největších IMAXů v Americe přišla na neskutečných 23 % tržeb za první 57milionový americký víkend. Nepoměr bude zřejmější, když připomenu, že oblíbená závodní pohádka s Bradem Pittem celkově v USA startovala ve více než 3 600 kinech. Když mimochodem v srpnu naposledy reportovaly IMAXy tržby F1, tak z tehdejších globálních 552 míčů (dnes už jsme na 626) pocházelo celých 85 právě z… No však víte.
Není to však všechno jenom o IMAXech. Vysvětlím. Jurský svět: Znovuzrození se sice nezvládnul vyrovnat s absencí Chrise Pratta a nenapodobil jeho pokaždé miliardovou trilogii, nicméně studio Universal jistě s povděkem kvitovalo globálních 867 mega. A to prosím navzdory faktu, že nejenom v Americe, ale i v naprosté většině světa se film v IMAXech vůbec nepromítal. Kdyby ano, určitě padlo alespoň těch devět kil.
Co se prémiových sálů týče (u nás si představme třeba Dolby Atmos nebo kolegou Hladem intenzivně nenáviděné mokré 4DX), tak v nich v Americe za první víkend utržil Jurský svět se Scarlett Johansson cca třetinu z úvodních 92 melounů. Celková čísla bohužel nemám, tak místo toho nabídnu ještě info o Supermanovi.
Ten v USA odstartoval se 125milionovou silou (Warneři mu první víkend dopřáli 4 135 kin) a na rozdíl od zmiňovaného Juráče se v IMAXech promítal. Utržil z nich za první víkend 15 mega, přičemž když připočteme dalších 26 míčů z prémiových sálů, jsme už někde u třetiny celkových tržeb za první víkend. To vše prosím pěkně z nějakých 400 IMAXů a 900 PLF sálů. Nikoliv kin, sálů.
Trochu jsem vás teď zahltil čísly, co? Pointou je, že navzdory nezpochybnitelnému faktu, že kina nejenom v USA prodají každý rok méně a méně vstupenek, důležitost prémiových sálů v čele s IMAXy neustále roste. Vidíme to ostatně i u nás, když Cinestar láká na nové Deluxe sály (přesně před rokem se nově dočkal i Liberec) s polohovatelnými sedačkami a dalšími civilizačními výdobytky, přičemž největší provozovatel multikin u nás se snaží přivábit diváky k návštěvě Černého Mostu s novým konceptem Boutique Cinema. Uvidíme, jestli uspějí. Já už roky poslouchám snad od každého druhého Pražáka, jak to tam má daleko.
No a podle mých informací se brzy bude znovu vylepšovat třeba i Anděl. Nemluvě o zbrusu novém multiplexu v Karlových Varech. Jenom je holt škoda, že těch IMAXů u nás není víc a musíme si vystačit s Florou. Především Moravané a Slezané často rozjímají, jestli zkousnou kolony u Šmejkalky, nebo raději slovenštinu v Bratislavě. Případně němčinu ve Vídni.
Co dodat na závěr bronzového bodu? Každý týden sice někde slyším nadávání na to, jak jsou kina absurdně drahá (pro mnohé rodiny se už opravdu jedná o nedostupný luxus, o tom žádná), ale na druhou stranu vidíme, že za kvalitní filmy v těch nejlepších sálech si diváci po celém světě ještě „rádi“ připlatí. Jenom je holt škoda, že těch Oppenheimerů, Dun, Formulí atd. není víc.
2. Hororové žně vrcholí
Rozklikněte si teď prosím se mnou žebříček globálně nejvýdělečnějších filmů za rok 2025. Máte? V první třicítce vidíme 28 let poté (celosvětově k sobotě 27. září 151 mega), Hodinu zmizení (264), Nezvratný osud: Pokrevní linie (313), Hříšníky (366) a konečně V zajetí démonů 4 – Poslední rituály (aktuálně už dokonce 436!). Pokud budeme do hororů počítat i sequel Pěti nocí u Freddyho, tak v prosinci radno očekávat další extra stovky milionů dolarů.
Jasně, ne každá žánrovka je sukces a rozhodně už nějaký ten pátek netrvá dřívější nadvláda (většinou velmi šetrného) Jasona Bluma, jenž byl se svými bijáky za pár mega schopný atakovat klidně i 200 a více melounů v kinech. Letošní M3GAN 2.0 byla pro všechny zainteresované velmi nepříjemný propadák. Nemluvě o pokračujícím ústupu ze slávy nezávislého studia A24. Celkově se však horory i letos čím dál více etablují jako ten nejspolehlivější a pravidelně nejvýdělečnější žánr.
Dělá mi to radost, protože žánr už dávno není brán jako béčková z nouze ctnost spoléhající pouze na lekačky a hektolitry krve. Multižánrové kvalitky jako Hříšníci nebo Hodina zmizení nadchnuly nejenom účetní v multikinech, ale i kritiky a při pohledu na filmové databáze i většinu diváků.
Právě zde se tedy častěji než dříve otevírají dveře začínajícím tvůrcům, kteří v hlavě nosí skvělý nápad a právě s pomocí trochy toho děsivého koření ho dnes prodají studiím snáze než v minulosti. A zase tolik nevadí, že stejně jako Nolan nemají vystudovanou žádnou filmovou školu a mohou se pochlubit pouze povedenými kraťasy na Youtube.
1. Warneři vládnou všem
O Warnerech a jejich možném prodeji Paramountu (nebo snad nakonec Netflixu?) jsem se již rozepsal v tématu zde, takže závěrečný bod nebudu příliš protahovat. Studio zažívá neskutečný rok, což mi dělá radost. Zatímco v zimě a na jaře to při pohledu na brutální propadáky Mickeyho 17 a The Alto Knights vypadalo se studiem hodně bledě, od té doby jedou WB velkou hitparádu. K překvapení snad úplně všech.
Hned sedm filmů (včetně applovské a Warnery pouze distribuované F1) otevřelo za více než 40 milionů dolarů a byť teď (tedy v sobotu) vážně nevěřím, že se kritiky a prvními diváky velebená Jedna bitva za druhou s rozpočtem 140 milionů dolarů dostane do profitabilních vod, Warneři to letos prostě vyhráli. Už v pátek 26. 9. jako první mimochodem zdolali globální hranici čtyři miliardy dolarů a chlubí se třeba i tím, že hned 15 letošních víkendů jejich snímky ve světových kinech vyhráli!
Leonardo DiCaprio ve spolupráci s Paulem Thomasem Andersonem by navíc vzhledem k šuškandě mohli po střídmém padesátimilionovém otvíráku přidat alespoň další stopáďo. To už bude ze strany studia pro letošek všechno (Mortal Kombat 2 a Nevěstu! maximálně spokojené studio odložilo na příští rok), takže Disney si díky Zootropolisu 2 a hlavně Avatarovi 3 nakonec znovu uzme korunu pro nejmocnějšího hollywoodského hráče za celý rok 2025.
To však proboha nic nemění na tom, že v případě Warnerů bez jakéhokoliv dišputátu hovoříme o jediném studiu, které je letos v plusu už z kin. Navzdory vysokým rozpočtům a občasným průšvihům. Ano, znovu na Vás koukám, Pattinsone a De Niro. Již zmiňované horory jako Hříšníci, Nezvratný osud, Hodina zmizení (za patnáct let si chci Civale prosím napsat V.I.M.) nebo V zajetí démonů 4 faily bohatě vyvažují. Nemluvě o skoro miliardovém jarním Minecraftu.
Pojďme tedy doufat, že ve všech směrech příjemná překvápka financovaná občas šíleným studiem budou pokračovat i příští rok a jejich nejvýdělečnějším filmem nakonec nebude až Duna 3, která si příští Vánoce dělá ambice nalákat alespoň třetinu diváků Avatara.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a mě zajímá, jestli jsem kromě nadále marných tržeb hollywoodských blockbusterů v Číně podle vás opomenul i nějaký další zásadní bod z letní sezóny v kinech.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Takže origoš megahity letos fakt nejsou, ale jak říkáš, nikoho to nepřekvapuje.
), ale tohle mi snad ještě projde. 