Legendární série Mission: Impossible se loučí. Příláká Cruise diváky naposledy do kin?
14:00 | 12.04.2025 |

Začnu trochu osobněji. Na sérii Mission: Impossible jsem vyrůstal a přijde mi skoro až neuvěřitelné, že už to je 29 (!) let, kdy jsem doma žebral, aby mě někdo doprovodil do jediného kina široko daleko na jedničku od Briana De Palmy. Jak šel čas, tak u následujících dobrodružství Ethana Hunta jsem už zvládal (často opakované) návštěvy multiplexu bez tatínka.
Skoro si však říkám, že by to bylo hezká a pro mě skoro až symbolická rozlučka s letitou franšízou, kdyby se mnou TedGeorge senior na konci května na Poslední zúčtování zašel. Oficiálně to ještě nikdo nepotvrdil, ale z vícero důvodů už je skoro jasné, že do kin míří poslední díl.
Milerád bych teď napsal, že se Tom Cruise rozloučí se svou legendární postavou na vrcholu. Co se kvalit týče, počkejme si na to kino a do té doby se těšte z četby našlapaného skalpelu prvního traileru od (také natěšeného) kolegy KarlaR. Co se tržeb týče...
Ne, na zázraky už nevěřím. Jasně, série Mission: Impossible má už od samého počátku věrnou fanbasei, která do kina za měsíc a půl zavítá se stejnou rychlostí jako celá naše redakce. Co však ještě bohatě stačilo v případě sedm let staré šestky (tedy Falloutu), to už je po tragickém covidu bohužel málo. Abychom mohli pokračovat na stejné vlně, pojďme si teď v rychlosti připomenout rozpočty a tržby jednotlivých dílů.
Mission: Impossible (1996) – rozpočet 80 (milionů dolarů), globální tržby 457
Mission: Impossible 2 (2000) – rozpočet 125, globální tržby 546
Mission: Impossible 3 (2006) – rozpočet 150, globální tržby 398 (Tom Cruise měl scientologické trable)
Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011) – rozpočet 145, globální tržby 694
Mission: Impossible – Národ grázlů (2015) – rozpočet 150, globální tržby 682
Mission: Impossible – Fallout (2018) – rozpočet 178, globální tržby 791
Mission: Impossible Odplata – První část (2023) – rozpočet 291, globální tržby 571
Mission: Impossible: Poslední zúčtování (2025) – rozpočet se prý vyšplhal na 400 (!)
Už asi tušíte, kde je ten hlavní problém. Rozpočty franšízy neutěšeně rostou a já se nejenom kvůli neúprosné inflaci nedivím. Když si člověk čte, jaký maratón musí štáb se skoro až sebevražedným Tomem Cruisem pokaždé absolvovat a kolik zemí během natáčení navštíví, nabízí se otázka, proč už maximálně ambiciózní a po půlce světa rozlítaná čtyřka s podtitulem Ghost Protocol nebyla mnohem dražší.
I to je ostatně hlavní důvod, proč Rebecca Ferguson nebude v osmičce (na spoilery dva roky po premiéře posledního dílu nehraju, sorry). Netrpělivá herečka nedávno jasně řekla, že Mise sice milovala, ale produkce je neuvěřitelně náročná a dlouhá. Tady vážně mluvíme o dlouhých měsících (ne-li letech), kdy musí být všichni zúčastnění v pohotovosti. Místo vysedávání na place a čekání na svoji chvilku slávy tak Rebecca raději natočila minimálně dva jiné filmy a k tomu přihodila první dvě série sci-fi seriálu Silo pro AppleTV.
Pojďme teď na chvíli věřit oficiálním zdrojům a neberme v potaz více méně důvěryhodné internetové tamtamy hovořící o tom, že Paramount s rozpočty u Misí už dlouhé roky lže, přičemž třeba výborný Fallout (za 5 let zkusím prosadit V.I.M.) ve skutečnosti Cruise a spol. vyšel na čtvrt miliardy dolarů. Studio mlží samozřejmě především kvůli tomu, aby uklidnilo věčně nervózní akcionáře, kteří chtějí jenom dobré zprávy a umí počítat. Klima v kinech aktuálně vážně nenahrává akčním filmům s rozpočtem 300–400 milionů dolarů, které v minulosti ukázaly, že maximum franšízy leží pod hranicí osmi kil.
Co se USA týče, tak vězte, že počínaje čtvrtým dílem se tržby v Americe pokaždé pohybovaly v okolí 200 milionů dolarů. Jasně, poslední díl zvládnul u Amíků trhnout „pouze“ 172, ale tam můžeme vinit vrcholně nešťastné datum premiéry, které více méně korespondovalo s mocným Barbenheimerem. Nejenom IMAXy nechaly Cruise na začátku prázdnin léta páně 2023 ve štychu. Tom však vždy maximálně spoléhal na zbytek světa. A bohužel pro něj úplně nejvíce sázel na Čínu.
Ghost Protocol trhnul v Číně 101 mega, Národ grázlů 136 melounů a konečně Fallout 181 milionů dolarů. To pak ty globální tržby rostou samy. Sedmička alias Odplata však v miliardové zemi utržila pouhých 48,5 milionů dolarů. Proč? Protože Čína se od hollywoodských filmů v posledních letech odvrátila. Přednost dostávají domácí blockbustery s tím správným nacionalistickým poselstvím.
Zatímco ještě v roce 2017 činil podíl hollywoodských fláků v tamních kinech vysokých 46 %, minulý rok už to byla pouze pětina. Nedivil bych se, kdybychom letos spadli pod desetinu. Navíc je třeba připomenout dobře známý fakt, že Čína už více než dekádu vrací zpět do Hollywoodu netypicky nízkých 25 % z každé prodané vstupenky. Ve zbytku světa (samozřejmě jsou výjimky) je standardem cca dvojnásobek.
O problému jsem se ostatně obšírně rozepsal před pár týdny u příležitosti dvoumiliardových tržeb (i Cameron s trojkou Avatara bude mít co dělat) animáku Ne Zha 2. To jsem však ještě netušil, že oranžový vůdce Donald Trump rozpoutá obchodní válku s většinou světa a uvalí na Čínu cla 145 %. Pokud je to v době vydání článku už více, tak se nezlobte. Nekontroluji každou hodinu.
Jedním z recipročních opatření Číny je další šikana Hollywoodu. Snímků, které se dočkají premiéry v zemi s Velkou a dlouhou zdí bude ještě méně než v minulosti. Navíc vemte jed na to, že komunistický stát bude dělat vše pro to, aby o premiéře amerického filmového importu vědělo co nejméně soudruhů a bijáky se pokud možno promítaly v těch menších sálech. Kdyby bylo nejhůř, čínská CCTV (totalitním státem provozovaná obdoba fondu pro podporu a rozvoje české kinematografie) nabídne kinařům exkluzivní stoprocentní vratku z každého promítání uvědomělého filmu.
Důležitost Hollywoodu v Číně sice už dlouhé roky klesá a vlastně se jedná o spíše symbolické vyhrožování, nicméně hrstku posledních mohykánů v čele s Cruisem, Dieselem a Cameronem bobtnající obchodní válka mocností v následujících měsících přeci jenom zabolí. Sice bych si teď tipnul, že zrovna Tom a jeho finální Mise se do čínských kin s rekordním počtem 800 (!!!) IMAXů (kolik že jich máme u nás?) ještě na poslední chvíli protlačí, ale Tomík může rovnou zapomenout na 180milionovou nadílku jako v případě Falloutu. I těch 48 mega jako v případě Odplaty bude nejspíš nemožná mise.
Tom si problémy uvědomuje a dělá co může, aby osmička nenapodobila trudný kasovní osud předchozí Odplaty. Ta mimochodem měla podle původních plánů startovat stejný rok co miliardový Top Gun: Maverick. Pohybujeme se samozřejmě ve vrcholně spekulativní rovině, ale podle mě by podzimní premiéra v roce 2023 (tedy necelý půlrok po startu Mavericka) znamenala minimálně o 100–200 milionů vyšší tržby.
Globální premiéra nadcházejícího Posledního zúčtování je každopádně stanovena na 23. května. Už nehrozí, že by IMAXy po celém světě dávaly přednost jiným megahitům. Nezvratný osud týden předtím a Karate Kid: Legendy týden potom sice podle mě nakonec utrží pěknou sumu, ale rozhodně nemluvíme o nelítostné konkurenci jako v podobě ve všech směrech gigantického Barbenheimeru.
Co marketing? Cruise byl prvním, kdo v osmdesátých letech zavedl pověstná a dodnes hojně praktikovaná globální „promo-kolečka“, kdy vybraná (tedy důležitá) země dostala jeden–dva dny. Hlavní hvězda/hvězdy filmu prostě ráno přiletěly, ubytovaly se v místním InterContinentalu nebo Hiltonu, nechaly se vyfotit u známých památek, pozdravily fanoušky, večer oběhly ty největší talk-shows a následující den letěly o dům dál. Toho se samozřejmě dočkáme i tentokrát.
Nově však producent a herecká hvězda v jednom pochopili, jak důležité je internetové rejdiště pochybných influencerů (čest výjimkám), na které v noci pod peřinou jistě potají kouká i váš školou povinný Pepík. Takže jsme se před pár dny dočkali prvního videa, kde Cruise na place provádí a poučuje mladé a krásné lidi, které jistě (stejně jako já) všechny znáte.
Do premiéry zbývá ještě měsíc a půl a takových youtuberských vlaštovek do té doby jistě přiletí mnohem více. Samozvaný MovieZone expert na sociální sítě KarelR sice hořekuje, že Cruise pořád zanedbává Instagram, který sleduje více než 13 milionů duší, ale já třeba na Facebooku vidím každou chvíli nové video, které mi připomíná vděčné střípky ze všech dosavadních dílů Mission: Impossible. Snaha tu podle mě je.
Bude to teď znít zoufale banálně, ale Cruise není hloupý člověk. On dobře ví, že megahitový Maverick byl výjimečný zázrak, na jehož úspěchu v se více než jindy podíleli postarší návštěvníci kina, kteří jinak multiplexy ignorují jak je rok dlouhý. Specifická Mission: Impossible se na podobnou nostalgii spoléhat nemůže. Už teď se trochu děsím toho, jak budu před možnou návštěvou kina doma vysvětlovat nešťastně nastíněnou zápletku s „entitou“, AI a další scenáristické zákruty, které sedmička rozjela. Záporáci bejvali jednodušší.
Tom podle mě dobře ví, že jeho a McQuarrieho dějové veletoče, až příliš okatě sloužící k pospojování roky připravovaných kaskadérských kousků, (ahoj, žlutý dvouplošníku) před dvěma roky přepálili. Nyní couvají nejenom s názvem ignorujícím první část Odplaty. Nově v trailerech spíše sází na závěrečné a patřičně osudové dobrodružství, které vrací do hry ikonické scény a postavy z minulých dílů. Klapne jim to?
Kolega imf rozjel na počátku roku vděčnou tipovačku na svém (skvělými články zásobeném) Substacku. Co se Mission: Impossible – Posledního zúčtovaní týče, tak jsem přispěchal s tipem na globální tržby 680 milionů. Imf tipoval o 70 mega více. Rád bych teď napsal, že mě nedávný kulervoucí trailer donutil tři měsíce starý odhad přehodnotit, ale nemohu.
Sice si pořád myslím, že alespoň trochu zafunguje nostalgie / sázka na rozlučku s ikonickým hrdinou našeho mládí a do kina zavítají i diváci, kteří 570milionovou sedmičku v multiplexech vynechali, ale pořád si moc nedovedu představit tržby vyšší než 700 milionů. Nejenom kvůli té mnohokrát zmiňované a pro franšízu zásadní Číně.
Trochu odbočím, ale pryč jsou doby, kdy Hollywood stejnou měrou jako na kina spoléhal na maximálně rentabilní domácí nosiče. DVD ani Blu-ray si dnes už kromě hrstky sběratelů bažících po exkluzivních steelbocích skoro nikdo nekoupí. Streamy sice nákladným produkcím trochu uleví, ale často to je jenom virtuální přelévání ztrát v rámci jednoho hollywoodského molochu.
Tom už si dlouhé roky nemůže říct o 20–40 mega předem a neskutečných 30 % z profitu studia z kinotržeb (o tom se spekulovalo v případě dvojky a trojky Mission: Impossible). Navzdory již zmiňované inflaci dostal jak u Mavericka, tak u posledních instancí Misí na ruku předem „pouze“ 12–14 mega a následně samozřejmě nižší procenta z kin.
V případě Top Gunu 2 se mu odmítnutí vlezlých streamů a sázka na (po covidu odepisovaná) kina ještě vyplatila, protože si u megahitu celkově přišel na více než 100 milionů dolarů. U posledního dílu s Ethanem Huntem však jako zainteresovaný producent již zaplakal nad výdělkem a studio na spolupráci s ním tratilo minimálně 100 milionů dolarů. Všechny finančně zainteresované strany nejspíše zapláčou i na konci května u příležitosti Posledního zúčtování v kinech.
Odkládaná rozlučka s Mission: Impossible tedy není na pořadu dne kvůli možnému revmatu stárnoucí hvězdy. Sice si na rozdíl od některých fundamentálních fanoušků Cruise nemyslím, že herec objevil elixír mládí (nějaké plastiky už proběhly, no), ale kdyby tržby série teoreticky i nadále rostly, Tom by jistě neváhal riskovat život při natáčení čím dál šílenějších kaskadérských kousků až někdy do sedmdesátky.
Jeden dva další díly klidně ještě mohly vzniknout. Pokud by však chtěl perfekcionista Cruise s McQuarriem pokračovat, nebo alespoň z povzdálí mentorovat nástupce (zdravím znovuzrozeného sympaťáka Jeremyho Rennera), museli by Paramountu slíbit, že další díl zvládnou za polovic. No a to se samozřejmě nestane.
Já vím, je to k vzteku. Teenageři nemají stejný vkus jako my – zasloužilí čtyřicátníci na MovieZone. Právě my přece nejvíce oceníme dřinu a pot, který provází poctivě natočený blockbuster s minimem CGI. Pěkně poctivě a postaru. Na reálných lokacích po celém světě a s nezdolnou hvězdou, která i po šedesátce sprintuje rychleji než polovina sparťanských fotbalistů. On se po tom mrakodrapu vážně proběhnul. Chytnul se dveří letadla a nepustil. Skočil na motorce z norského útesu. Netřeba pokračovat.
Bude to nejspíše trochu hořký konec jedné éry. Jednak se trochu bojím, že poslední díl Mission: Impossible nebude ani zdaleka tím nejlepším v sérii, a také si teď moc nedovedu představit, že by se film dočkal jakéhokoliv kasovního úspěchu. Ne, miliardová tržební rachejtle na 99 % vážně nehrozí, což je vzhledem k již několikrát zmiňovanému obřímu rozpočtu (Paramount určitě bude před premiérou tvrdit budget 300 mega, ale ani na chvilku jim nevěřte) prostě problém.
Když jsem článek začal psát, zařekl jsem se, že ho musím zakončit na pozitivní notu. O Cruise a krvácející Paramounty se proboha nebojte. Dobrodružství Ethana Hunta se sice chýlí ke konci a studio znovu bohužel prodělá kalhoty, ale oni se všichni za pár let zahojí na již pomalu chystaném Top Gunu 3. Nemluvě o dalších Bouřlivých dnech, které v redakci také jeden muž ocení.
No a potom pro Cruise pomalu začne další kapitola jeho nekonečné kariéry. Tentokrát u nevyzpytatelného studia Warner Bros., které právě v kinech resuscitoval Minecraft. Sice bych si přál, aby moje kdysi milované Warnery zachránil někdo jiný, než s pokřikem „Chicken Jockey“ juchající a slepice při tom pěvně držící teenageři, ale časy se holt mění.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a já předpokládám, že do kina se na konci května chystáte všichni. Zajímají mě tedy především vaše tipy na celkové globální tržby. Najde se ještě někdo, kdo věří na zázraky a tipne tu zoufale nepravděpodobnou miliardu?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry