Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Marvelovští antihrdinové vládnou, Thunderbolts* budou první letošní komiksový úspěch


ikona
TedGeorge
ben affleckcaptain americahororjon bernthalmarvelmichael b.jordanminecraftmission: impossiblenicolas cageprincezna mononokerami malekryan cooglersinnersthunderboltstom cruisetržbyzúčtování
Výjimečně spokojení kinaři se po Minecraftu a Hříšnících v krátké době znovu těší z další výdělečné novinky.  

Vraťme se na chvilku na konec března, kdy kolega Cival v tržebním reportu informoval o kasovním „triumfu“ Jasona Stathama. Béčkovému akčňáku Working Man z dílny režiséra Davida Ayera stačilo na vítězství v USA pouhých 15,5 milionu dolarů.

Nenáviděná disneyovská Sněhurka (čerstvě se alespoň povedlo pokořit globálních 200 mega) totiž po průšvihovém otvíráku dokonala totální kolaps a druhý víkend se nejenom v amerických kinech zhroutila o dvě třetiny, což stačilo na zoufalých 14 mega. Co zbytek tehdy naprosto marného startovního pole?

Bohabojné seriálové The Chosen: Last Supper – Part 1, další americký rerelease Mijazakiho nestárnoucí kreslené pecky Princezna Mononoke, propadák studia A24 Death of a Unicorn s Jennou Ortegou, průměrný blumhouseovský horor The Woman in the Yard a to je prosím pěkně vše. Uf. Kinaři a hollywoodská studia se slzou v oku vzpomínali na mnohem tučnější tržby ze začátku roku 2024.

S posledním předcovidovým ročníkem (tedy disneyovskou miliardovou krasojízdou poznamenaném ročníku 2019) se tu lednovou až březnovou bídu (zavzpomínejme i na propadnuvší warnerovskou sci-fi Mickey 17) snad nikdo neodvažoval srovnávat. Jak už se však zpívá ve známé písni skupiny Florence and the Machine: „It's always darkest before the dawn“.

Mocný Minecraft na začátku dubna odstartoval dlouho neviděnou kasovní hojnost, které vrcholila minulý víkend, kdy hned 4 (!) bijáky v čele s parádními Hříšníky pokořily tržební hranici 20 mega. Pro kinaře to byl bez jakéhokoliv přehánění fantastický měsíc, který v přímém srovnání s rokem 2024 vyhnal tržby v USA o 16% nahoru. Výhled na následující týdny přitom zůstává více než optimistický.

Už za necelých čtrnáct dní se dočkají dalšího hororového hitu znovuzrození Warneři. U Nezvratného osudu s podtitulem Pokrevní linie se nahlas mluví o americkém otvíráku 50 mega a ve zbytku světa je na místě očekávat dost možná ještě větší nášup. Konec května pak bude ve znamení „MiniBarbenheimeru“.

Lilo a Stitch půjde s největší pravděpodobností daleko za 100 melounů, přičemž Tom Cruise, startující ten stejný víkend se svou (poslední?) Mission: Impossible, snad nezůstane moc pozadu. Samozřejmě nesmíme zapomínat na aktuální marvelovku, kterou si teď podrobně rozebereme.

Thunderbolts* se už ve čtvrtek uvedli 11,5 miliony z prvních večerních projekcí. Pátek potom celkově napsal sympatický 32milionový start, přičemž za víkend nakonec padlo slušných 76 mega. Komiksový start by nebyl kompletní bez dalších 86 milionů dolarů ze zbytku světa (včetně Číny a s premiérou většinou otálejícího Japonska), což vyhnalo globální součet na  162 mega. Čekal jsem sice ve světě ještě dobře o dvacku víc, ale za mě dobrý.

Já vím, co teď mnozí z vás jistě mají na jazyku: „Tede, ty vole, hejtuješ kasovní výsledky Capa s Mackiem. Ten však v Americe otevřel za 88 a celosvětově odstartoval také lépe. Přitom stejně jako Thunderbolts stál 180 mega a ty tady v případě komiksové novinky s Florence Pugh a spol. už v nadpisu článku píšeš o sukcesu. O co ti jde, ty jeden…“

Za prvé: U Capa se dobře čtvrtina filmu přetáčela a hlasitě zaznívají (podle mého mínění oprávněné) hlasy, hovořící o tom, že uváděný budget 180 mega ve skutečnosti klidně mohl být až dvojnásobný. Pokud podobnému nárůstu rozpočtu (pro férovost zmíním, že se uvádí i rozumnějších 250 míčů) nevěříte, tak se s relevantními argumenty určitě ozvěte v diskuzi pod článkem.

Za druhé: Diváci ohodnotili Captain America: Nový svět nelichotivým CinemaScore B- , Rotteny se zazelenaly s pouhými 48 % spokojenými kritiky a ČSFD hodnocení se potom ustálilo na slabounkých 50 %. Co se komiksáren v poslední době týče, horší čísla pravidelně nabízí pouze studio Sony se svými tragédiemi jako Morbius, Madam Web nebo Lovec Kraven.

Za třetí: Navzdory relativně slušnému otvíráku padaly tržby čtyřky Capa rychlostí Šinkansenu, který minulý týden v Japonsku málem přejel zmateného kolegu do_Oda. Anthony Mackie s Harrisonem Fordem právě zakončili svoji kasovní pouť na nedostatečných 415 mega.

Pojďme teď srovnávat výše zmiňovaná holá čísla čtvrtého Capa s Thunderbolts*. Co se CinemaScore týče, tak první návštěvníci zámořských multiplexů udělili sympatickým desperátům vysokou známku A- (návštěvu kina doporučuje velmi vysokých 71 % diváků). Spokojení kritici vyhnali Rotteny až na 88 %, a na ČSFD svítí v době psaní parádní hodnocení 83 %. Něco se očividně povedlo.

Globální finiš Thunderbolts* bych navzdory faktu, že žádný další trh už vítaný kasovní doping neposkytne, viděl optimisticky na trojnásobku tržeb, což je nedaleko 500 milionů dolarů. Jasně, můžete vytáhnout divokou kartu a v přímém srovnání s Capem mě osočit z toho, že v případě chválených Thunderbolts* najednou slepě věřím rozpočtu 180 mega (dlouho před premiérou se mimochodem uvádělo „pouze“ 150), když budget ve skutečnosti klidně mohl být také mnohem vyšší.

Mohl, ale já jsem na rozdíl od notoricky průšvihového Captaina nezaznamenal žádné divoké reporty o nákladných a nekonečných přetáčkách. No a hlavně – nemíchejme prosím navzdory zdánlivě podobným tržbám jablka a hrušky. Captain America je marvelovské rodinné stříbro, které mělo na kasách po celém světě zamířit do úplně jiné tržební stratosféry.

Thunderbolts* je komiksový origin, jemuž se kromě respektuhodných tržeb povedlo alespoň na chvíli přesvědčivě napravit dojmy ze zpackaných marvelovek, kterých bylo poslední roky snad až příliš. Kritici se shodují s prvními diváky, že skoro až terapeutický posun k dospělejšímu pojetí, sázející na dobře napsané postavy, je konečně tou vyhlíženou komiksovou trefou do černého.

Pozitivní dojmy mimochodem provázejí snímek snad už od začátku kampaně, která se výjimečně povedla. Z těch sedmi teaserů, super bowl spotů, special looků a trailerů, které máme v databázi, asi nejvíce vybočuje upoutávka s nadpisem „Absolute Cinema“.

Herečka Florence Pugh pár měsíců před premiérou někde náhodou prohlásila, že týmovka komiksových odpadlíků je něco jako artový snímek od studia A24. Marvel rychle zareagoval a vzniknul onen originální trailer, po kterém začal filmu fandit snad i ten poslední nevěřící Tomáš.

Jak povídání o Thunderbolts* pomalu zakončit? Marvel rozhodně není díky jedinému filmu z nejhoršího venku. Pokud se příští týdny nestane zázrak, tak studiový opatrovník Disney může zapomenout na nějaký zázračný 700milionový hit. Florence, David, Stan a Wyatt si plusové miliony nejspíše připíší až po prodejích na iTunes a dalších rentabilních PVOD kanálech.

Ambiciózní komiksový úkrok směrem k náročnějším divákům však podle mě nakonec dopadl nejlépe, jak mohl. Film půjde do plusu, ale ještě mnohem důležitější je fakt, že u diváků byl znovu probuzený zájem o osudy postav z MCU. No a to je pro paběrkující studio něco nevyčíslitelného.

Po vrcholném Avengers: Endgame se něco podobného povedlo jenom minimu nových komiksových figurek na Feigeho chaotické postcovidové šachovnici. Pojďme doufat, že znovunabytý optimismus nám vydrží i po červencové premiéře retro originu Fantastické čtyřky.

Pokud vám přišlo, že jsem byl na předchozích řádcích snad až příliš pozitivní, tak možná raději přeskočte následující odstavce. Jako by to bylo včera, když se do kin blížili Hříšníci a nejeden analytik ještě týden před premiérou predikoval víkendových 30-35 milionů dolarů a závěr někde u celkového amerického kila.

Z pomýlených kasovních tipérů si nemohu dělat legraci, protože i já mám máslo na hlavě. V návaznosti na 48milionový otvírák jsem navzdory totálnímu nadšení recenzentů a diváků v prvním reportu brutálně podstřelil americký kasovní závěr. Zbytečně opatrně jsem totiž po prvním víkendu věštil americký závěr pod hranicí stopáďa.

Zasáhnout tehdy dokonce musel bystrý Cival, jenž mi číslo upravil na 160. Tenkrát navíc v redakční diskuzi dodal, že 180 je jistota a Michael B. Jordan s Hailee Steinfeld podle něj půjdou v USA za dvě kila. Už druhý víkend v amerických kinech ukázal, že je zmiňovaný kolega král a měl s tržbami zase jednou recht.

Před týdnem totiž padlo prakticky totožné 45milionové (!!!) číslo jako první víkend a ve vzduchu zůstávala poslední – nyní již zodpovězená – otázka: Jak se hitoví Hříšníci třetí víkend v Americe poperou s marvelovskou konkurencí, která jim ukradne mnoho důležitých IMAXů (minulý víkend z nich opojná novinka zvládla v USA více než pětinu tržeb) a dalších prémiových sálů.

Takže přátelé, máme tady další mizivý propad. Tentokrát o pouhých 28 %, což je vzhledem k marvelovské konkurenci znovu pecka. Padlo dalších 33 milionů dolarů. Tedy to číslo, které mnozí predikovali jako otvírák. Po třech víkendech svítí na americkém kontě Hříšníků naprosto neuvěřitelných 180 mega. Okamžitě zapomeňte na zámořský závěr u 200 melounů. Čtvrtmiliarda už je s největší pravděpodobnsotí také pasé. Kdepak, v USA se suše míří až někam ke třem kilům! Dáme si teď na chvilku pauzu, protože musím najít spadlou čelist.

Už dobrý, pokračujeme. Multižánrová laskomina režiséra Ryana Cooglera sice ve zbytku světa píše trojnásobně nižší čísla než v Americe (globálně jsme na 236 melounech), ale to je pro štěstím se tetelící Warnery navzdory vysokému 90milionovém budgetu asi stejný problém, jako když trefíte první pořadí ve Sportce a „chamtivý“ stát si vezme nazpět 15 %. Pouze nevděčný debil by nadával.

 

Na konci roku každopádně zamíří nezdolní Hříšníci do prestižní MovieZone TOP jedenáctky největších kasovních hitů. Zatím to dokonce vypadá na stupně vítězů, ale počkejme si ještě na výsledky Lila & Stitche, Zootropolisu 2 a Avatara 3.

Co bronz? Zase ti Warneři. Minecraft klesá oproti minulému víkendu o 40 % a díky dalším 13,7 milionům je v Americe co by kamenem dohodil čtyřem kilům (chybí necelé dva miliony). Globálně jsme potom na 873 míčích. Zbývá tedy závěrečná kasovní meta a vy se už také jistě ptáte, jestli vytoužená miliarda nakonec padne.

Poslední týdny jsem naznačoval, že se tak stane. Teď už si však nejsem jistý. Pokud Miinecraft v Americe následující týdny najede na mírně nižší poklesy, můžeme počítat s dalšími cca 30 míči. Co se světa týče, tak tam jsem v minulých reportech spoléhal na pozdní premiéry v Jižní Koreji a Japonsku.

Dotyčné země však minulý týden odstartovaly spíše rozpačitě, a tak bych si teď ze zbytku světa tipnul navíc dalších 60 milionů. To nás tím pádem dostává ke globálnímu závěru někde u 960 melounů. Jestli Warner Bros. chtějí pokořit prestižní milník (studio jistě po miliardě touží), budou muset ještě s konečnými čísly trochu zakouzlit.

Bramboru sbírá smutný Ben Affleck. Hladem v recenzi přesvědčivě pochválené Zúčtování 2 bohužel nezvládne napodobit 86milionové tržby prvního díllu. V USA padá sequel oblíbené jedničky o více než 60% a dalších 9,5 mega pošouplo filmové brášky Afflecka s Bernthalem teprve na 41 mega. Závěr se tedy při podobných propadech rýsuje už v okolí 55 melounů. Zbytek světa bohužel hlásí podobně podměrečná čísla, a tak je nasnadě očekávat globální finiš někde u stovky. Spíše ještě méně.

Jenom připomínám, že první díl s rozpočtem 44 mega zvládl celosvětově v kinech trhnout 155 milionů dolarů. Je to velký problém? Amazon tvrdí, že není. Prý mu bohatě stačí, když kina zaplatí marketingovou kampaň, což se bezesporu povede. Až tak moc moloch za marketing necáloval.

To nejdůležitější prý obstarají nevypočitatelní předplatitelé jejich streamovacícho Primeu. Budiž, ale když teď vidím chválu kritiků kvantifikovanou 76 procenty na Rottenech a spokojenost diváků (CinemaScore je A-), tak bych si v kinech dovedl představit mnohem vyšší tržby. Škoda.

Zbytek startovního pole si prolustrujeme maximálně úsporně. Horor na motivy populární počítačové hry Until Dawn na pětce ani druhý víkend v kinech moc velkou parádu nenadělal. Padák o více než polovinu se dal po veskrze průměrných reakcích očekávat, takže Sony jistě nebude s aktuálními 14 miliony z USA a 34 míči celosvětově spokojeno. Studio se může utěšovat alespoň rozumným 15milionovým rozpočtem.

Ve zbylé pětici hraje prim thriller Amatér s Rami Malekem (amerických 37 mega a necelé globální kilo je vzhledem k rozpočtu 60 melounů pořád nic moc, ale čekal jsem větší provar) a křesťany milovaný jihokorejský animák King of Kings (volný pád o 70 % pokračuje, ale především díky Velikonocům má celkových 57 mega z USA hitové parametry).

S americkými kiny se potom pomalu loučí můj oblíbenec Alex Garland a jeho lákavé militaristické drama Warfare z dílny v posledních měsících paběrkujícího studia A24. Ne, Warfare pořád ještě nemá stanovenou českou distribuční premiéru a kdo ví, jestli se vůbec dočkáme. Doufal jsem, že v Americe se povede utržit více než 23 mega.

Indická divočina Hit: The Third Case z 590 kin zvládla za víkend utržit pouze milion. Orientální export už v zámořských kinech rozhodně zažil lepší časy.

Vyčerpávající povídání o kasovním stavu hollywoodských věcí zakončuje Nicolas Cage. Na Rottenech sice zvedá palec nahoru lichotivých 86 % kritiků, ale The Surfer se stejně zvládnul už během své premiéry (a nejspíše i derniéry) utopit. Překvapuje vůbec někoho, že jedním z distributorů je skoro vždy tragické studio Lionsgate?

Vydělat z tisícovky kin pouze 725 000 dolarů je zase jednou dílo. Nic naplat, bláznivý Cage si snad ten avizovaný odchod do hereckého důchodu ještě rozmyslí a když už nic, alespoň stihne namluvit vděčný part v roky odkládaném (a celou redakcí toužebně vyhlíženém) animáku Spider-Man: Až za paralelní světy.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští týden budou znovu vládnout Thunderbolts*, které budou pronásledovat nezlomní Hříšníci. Co se novinek týče, tak nás čeká klid před Nezvratnou hororovou bouří. Za zmínku tak stojí snad jenom opožděná americká premiéra Smrtonosného letu alias Fight or Flight s Joshem Hartnettem a béčkový akčňák Shadow Force z dílny režiséra Joea Carnahana. Pokud o něm právě slyšíte poprvé, nejste sami.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (24)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace