Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních hitů za rok 2023


ikona
TedGeorge
barbenheimerchris prattchristopher nolandisneygreta gerwighororjames caviezeljames wanjindřich rajchlkeanu reevesmargot robbiesonytaylor swifttimothée chalamettržbywarner bros.
Jedenáctka filmů, která minulý rok zachraňovala kina. Uhodnete vítěze?  

Pokud nám minulý rok v kinech něco ukázal, tak je to fakt, že diváci v současnosti nejvíce slyší na celovečeráky podle populárních „počítačových“ her, podvratné fantasy na motivy (nejenom holčičkami) milovaných panenek a konečně thrillery o chrabrých anglofonních lovcích pedofilů. Nezapomínám na Oppenheimera, ale těch teoretických fyziků a astrofyziků, kteří by žili dostatečně zajímavé životy na tříhodinové bijáky točené pro IMAXy bohužel zase tolik není.

Můžeme být nakonec ještě rádi, že miliardový Super Mario, Barbie a hrstka dalších vybrala bank. V amerických kinech se především díky těmto kasovním jednorožcům rostlo oproti roku 2022 o pětinu (nakonec těsně padlo devět miliard), po celém světě potom dokonce skoro o třetinu. Nějaký velký optimismus a prorokování návratu do tučných předcovidových let bohužel není na místě. Vyšší globální růst táhla svými nacionalismem provoněnými bijáky především Čína, přičemž z celkových 34 globálních miliard jich hned 7,7 pocházelo právě z této orientální země. Ne, pořád ani zdaleka nejsme na úrovni posledního předcovidového roku 2019. Bude letos lépe? Nebude.

Nejenom kvůli dlouhotrvajícím stávkám se dočkáme ještě nižšího počtu těch „velkých“ premiér a s tím se pojí i chmurná předpověď, že v Americe i jinde se rozhodně nepovede dorovnat letošní miliardové výsledky. Spíše se bude klesat nejenom na mysli. Pro kinaře bojující s inflací a diváky navyklé na desítky lákavých blockbusterů to bude velmi náročné období. Jedna Duna nebo Deadpool nestačí a všichni musí doufat, že i letos pár snímků velmi příjemně překvapí. Teď se však pojďme naladit pozitivněji a zavzpomínejme na jedenáctku výjimečně úspěšných filmů. Stejně jako pokaždé připomínám, že v topce kasovních tref neřeším pouze rozpočty vs. tržby. Beru v úvahu i širší kontext uvedení v multiplexech a často docela překvapivý úspěch níže zmíněných, což snad uspokojivě vysvětlím u jednotlivých snímků. Jdeme na to.

 

11. Strážci Galaxie: Volume 3
Rozpočet: 250 (milionů dolarů)
Tržby v USA: 359
Tržby ve světě: 486,6
Tržby celkem (včetně Ameriky): 845,6
Do_Od se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Dojemná rozlučka, která ve světle ostatních loňských průserů působí jako maják naděje, že komiksové filmy pořád mají co říct, můžou být zábavné, vtipné, luxusně natočené a samozřejmě stále úspěšné.
Vytáhni v hospodě: Všichni si jistě vzpomínáte, jak byl v polovině roku 2018 režisér James Gunn „odejit“ kvůli několika nešťastným tweetům. Disney okamžitě začal řešit náhradu a jedním z nejpodivuhodnějších jmen, které tenkrát padlo v souvislosti s možnou režií trojky, byla Jane Campion. Režisérka nakonec nenatočila Sílu mývala, nýbrž Sílu psa a studio tak dlouho marně hledalo náhradu za Gunna, až se s ním raději usmířilo a nechalo ho trilogii dokončit.

Věřte tomu nebo ne, ale minulý rok se dostal do plusu už z kin jediný film s rozpočtem vyšším než 200 milionů dolarů a byli to právě potřetí sympatičtí Strážci Galaxie. Tedy relativně povedený návrat a zároveň disneyovská rozlučka k Warnerům utíkajícího Jamese Gunna, která se mezi dlouhým zástupem studiových propadáků vyjímá pomalu jako zjevení. Asi si teď říkáte, proč jsem sakra nedopřál čtvrtému nejvýdělečnějšímu filmu roku lepší umístění. Nuže, rozpočet oproti dvojce nabobtnal o 50 milionů dolarů, zatímco tržby klesly o dvacku.

Jasně, nežijeme ve vzduchoprázdnu a po covidu spojeném s urychleným nástupem hollywoodských streamovacích služeb musí člověk holt počítat s tím, že další a další kasovní rekordy kromě spolehlivého Jamese Camerona jen tak někdo nepokoří. Bezvýhradný jásot prostě podle mého není na místě a jedenácté místo je tak akorát. Strážci si rozhodně zaslouží pochválit za výdrž. Stejně jako Cival jsem po 118milionovém odpichu a 280 melounech globálně predikoval konec někde u hranice sedmi kil a Groot s Rocketem nakonec zvládli o stopáďo víc.

Většině diváků se rozlučka oblíbených vesmírných desperátů pozdávala (mně moc ne, chyběla mi osudovost a znovu přebýval infantilní humor) a třeba na ČSFD svítí i dnes 80 %, což je stejný výsledek jako u dvojky a jenom o dva bodíky horší skóre než u jedničky. Na začátku května bylo v kinech ještě všechno v nejlepším pořádku a pár zklamání/propadáků vyvažovala příjemná překvápka, přičemž prim tenkrát hrál jeden nintenďácký instalatér s knírkem, na kterého si posvítíme později. A vlastně i ten Marvel si s přivřením jednoho oka vydělal na jaře svoje. Naposledy?

10. Sestra II
Rozpočet: 38
Tržby v USA: 86,3
Tržby ve světě: 183,2
Tržby celkem: 269,5
Crom se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Lehce nadprůměrné pokračování hororu o démonické jeptišce působí o něco životněji než jednička, ale ne o moc. V rámci The Conjuring univerza jde o snadno zaměnitelný kousek bez výraznějšího dopadu na nervovou soustavu diváka.
Vytáhni v hospodě: Tipnete si, který režisér má na kontě nejvíce filmů z tzv. „Conjuring universa“? Není to James Wan. Prvenství drží Michael Chaves, pro kterého je Sestra II po La Llorona: Prokletá žena a V zajetí démonů 3 už třetí hororový zářez dozorovaný právě Wanem. Rád bych přihodil nějakou jobovku z natáčení, ale nic moc zajímavého jsem nenašel (žádného herce v přestávkách natáčení nestrašil Valak). Bude vám tedy muset stačit, že se Chaves přátelí s Billie Eilish, pro niž měl uspořádat soukromou projekci Sestry II.

Další sequel, který nepřekonal vysoké tržby předchozího dílu a znovu to stačí na zařazení do topky. První Sestra si před pěti lety přišla v kinech na docela šílených 366 milionů dolarů (budget byl přitom pouhých 22 mega!) a naplno vytěžila Conjuring universum na vrcholu zájmu. V zajetí démonů 2 režírované Jamesem Wanem totiž představilo děsivého démona Valaka a především díky tomu na navazující Sestru chodily do multiplexů davy hororů chtivých fanoušků.

Podobná megahitová čísla jsou pro každé hollywoodské studio asi stejně vzrušující, jako když váš pes zahlédne v dálce zraněnou veverku, takže samozřejmě muselo vzniknout pokračování. Víc jak čtvrt miliardy jsem však napodruhé nečekal. Proč? Warneři i kvůli covidu váhali s premiérou dlouhých pět let a navíc mnoho diváků si stejně jako já ještě pamatovalo, že jednička byla vyloženě slabounká. Wan za režijním kormidlem holt chyběl.

Conjuring universum však spolehlivě láká i deset let po premiéře jedničky V zajetí démonů a pokud se nějaký žánr dnes těší skoro až bezvýhradné přízni diváků, tak to jsou horory. Zapomeňte teď na pár bolavých propadáků z ranku drákulovské The Last Voyage of the Demeter, Insidious: Červené dveře, M3GAN, Smrtelné zlo: Probuzení, Vřískot 6 – to jsou všechno žánrové snímky z posledních dvanácti měsíců, které by se mi vešly do TOP 20 těch největších kasovních hitů za právě uplynulý rok.

9. Wonka
Rozpočet: 125
Tržby v USA: 165,2 (stav k 9. 1. 2024)
Tržby ve světě: 303,5
Tržby celkem: 468,7
Cival se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Okouzlující oprášení starých časů, které se přetavilo v parádní muzikálovou pohádku, která dojímá právě tak, jak se na Vánoce sluší a patří.
Vytáhni v hospodě: Nechybělo prý mnoho, a hlavní roli si místo Timothée Chalameta zahrál Tom Holland. Herec, kterého má většina diváků spjatého s postavou Spider-Mana/Petera Parkera, by podle mě zpívajícího čokoládového mága také zvládnul. Jistě by si totiž s pomocí nějakého kouče zpěvu velmi rychle vzpomněl na dětskou roli v divadelním muzikálu Billy Elliot, která ho (minimálně ve Velké Británii) proslavila.

Tolik správných rozhodnutí a jsou za ně zodpovědní zrovna katové DC komiksových adaptací Warneři? Tak v první řadě – obsadit do hlavní role Chalameta se ukázalo jako velmi prozíravé rozhodnutí. Herec, pro něhož byla největším kasovním úspěchem první Duna s jakž takž dostačujícími 400 melouny (dvojka dá v kinech minimálně o dvě kila více, dejte na mě), suverénně utáhnul ošidnou látku, na které by si každý druhý mladý herec vylámal zuby. Za druhé – studio chytře zvolilo termín premiéry.

Možná i kvůli tomu, že za rohem číhali také warnerovský Aquaman 2 a Purpurová barva, zamířil vánočním feelingem provoněný Wonka do sálů již týden před svátky. Šuškanda se rychle rozjela, a po mírně nadprůměrném 39milionovém startu se na povedeného čokoládového mága chodí dodnes. Uvidíme, co ještě přinese leden, ale zítra večer se podle mě začne v ústředí studia slavit, protože Wonka překoná půlmiliardu. No a kdo ví, jestli za měsíc nebudou Warneři znovu gratulovat sami sobě – tentokrát k šesti kilům.

Na lepší než deváté místo to v mých očích sice není, protože k 125milionovému rozpočtu si musíte připočíst podobnou částku za obří reklamní kampaň, před kterou nebylo především v zámoří úniku… To však nijak nedegraduje nezpochybnitelný kasovní sukces podtržený povedeným filmem pro celou rodinu. Hezká to kombinace, na kterou jsme v posledních letech nebyli moc zvyklí.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (29)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace