Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2023


ikona
TedGeorge
adam driverapple tv+ben affleckbob igerdc universedisneyezra millerfoxgareth edwardsguy ritchieharrison fordjonathan majorskomiksymarvelnetflixpixarpropadákyrobert rodriguezsonytržbywarner bros.
Jedenáct průšvihových filmů, které byly letos pro hollywoodská studia těmi nejfatálnějšími kasovními pohromami. 

Rok 2023 pomalu odpočítává poslední hodiny a tak je ten správný čas ještě jednou bilancovat. To kvalitativně nejlepší a nejhorší z nabídky distributorů už kolegové z redakce sepsali v uplynulých dnech. Na mě (stejně jako v minulých letech) zbyl nelehký úkol vybrat jedenáctku těch největších kasovních průšvihů. Když se tak prodírám nekonečnými stovkami milionů dolarů, které letos prodělal nejenom Disney, začínám jako fanoušek filmů a většiny kinořetězců propadat jisté beznaději. Těch propadáků bylo letos vážně moc.

Nejkřiklavější je asi ústup ze slávy komiksáren, které byly ještě v posledním předcovidovém roce 2019 tím hlavním tahounem hollywoodské mašinérie zásobující sály po celém světě miliardovými filmy. Ale to zdaleka nebyl jediný letošní problém a vy už asi tušíte, které studio bude na následujících řádcích jmenované nejčastěji. Ne, nebude to Apple, jež nám poslední roky (samozřejmě myšleno s nadsázkou) tajil, že má také stream a měl by se snad snažit konkurovat Disneymu+, Netflixu, Amazonu Prime, Warnerům s jejich Maxem, Paramountu Plus a dalším.

Jinými slovy – tak trochu hybridní podzimní kinopremiéry Zabijáků rozkvetlého měsíce a Napoleona, zacálované jejím bezedným kontem, budu ignorovat. Proč? Protože pro dotyčný konglomerát bylo uvedení v kinech více než cokoliv jiného reklama na nadcházející start Apple TV+. Na závěr úvodu nezbývá než zopakovat, co zaznělo už mnohokrát v minulých letech. Kasovní propadáky řadím za sebe od nejméně bolavého po nejkritičtější případy nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Jdeme na to.

 

8. Strašidelný dům
Rozpočet: 150
Tržby v USA: 67,6
Tržby ve zbytku světa: 49,8
Tržby globálně: 117,4
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Strašidelný dům je trikově vydařená a výpravná podívaná, která ale většinu času nudí, a bavit se budete maximálně přemýšlením nad tím, koho napadlo tuhle koninu adaptovat podruhé.
Vytáhni v hospodě: Možná si ještě vzpomínáte (já ne) na snímek Strašidelný dům z roku 2003. V něm si hlavní roli zahrál Eddie Murphy a Disney prý chtěl, aby si po dvaceti letech vystřihnul cameo. Eddie měl podle IMDb požadovat půl milionů dolarů za jediný den natáčení, takže studio od záměru rychle upustilo.

Třeba mi někdo v diskuzi vysvětlíte, proč se Halloweenem smrdící rodinné strašení Strašidelný dům dočkalo premiéry uprostřed léta a ne třeba – já nevím – na Halloween. Jakoby si letos Disney řekl, že prostě úplně všechno udělá špatně. To je samozřejmě vodou na mlýn konspirátorům, kteří v nekonečné řadě předražených průšvihů vidí tajemný plán na snížení hodnoty společnosti na burze, kterou by třeba časem mohla koupit společnost Apple. Podle mě samozřejmě platí Occamova břitva, tedy že to nejjednoduší vysvětlení je to správné. Myšák prostě neví kudy kam, a tak si vzpomněl na populární atrakci v Disneylandu, vzpomněl si na miliardy z podobně vzniknuvších Pirátů z Karibiku a odsouhlasil stopáďo na natočení.

Svoji roli sice jistě hrálo, že možný úspěch podpoří návštěvnost zábavních parků, ale ještě jednou se nad tím zamyslete. Kdo normální by se po dvaceti letech vrátil k látce, která s rozpočtem 90 melounů trhla v kinech jenom dvojnásobek, tím pádem na začátku milénia prodělala? Kdo normální by rozpočet ještě navýšil a byl pak překvapený, že narvaném létě, kde vládne Barbie a Oppenheimer, nechodí na film s Owenem Wilsonem a Dannym DeVitem davy? Ne, nebudu těm burzovním konspirátorům věřit. Byť se to zdá při pohledu na veleúspěšné minulé desetiletí neuvěřitelné, Disney je teď prostě plný packalů. Před rokem narychlo se vracejícímu zasloužilému šéfovi Bobu Igerovi to protentokrát ještě promineme, Strašidelný dům ještě jde za jeho předchůdcem Bobem Chapekem.

7. Stvořitel
Rozpočet: 80–90
Tržby v USA: 40,8
Tržby ve světě: 63,5
Tržby globálně: 104,3
KarelR se jako jediný z redakce pochvalně vyjadřuje ke kvalitám filmu: Ne, Tede, já o Stvořiteli nechci mluvit! Prostě se mi na rozdíl od všech ostatních líbil a musím s tím nějak potají žít. Ach jo...
Vytáhni v hospodě: Gareth Edwards prý původně (jak tak čtu rozhovory s režisérem, tak snad jenom v žertu) uvažoval o tom, že hudbu vytvoří umělá inteligence, která bude replikovat styl Hanse Zimmera. Těžko říct, jestli podivuhodná hudební vize někdy opravdu byla na stole, nicméně od (ne)možného záměru naštěstí rychle upustil a raději angažoval starého dobrého Zimmera.

Stvořiteli jsem možná trochu bláhově věřil. Velmi povedené trailery slibovaly autorskou sci-fi, na kterou se vyplatí zajít do kina a podpořit tak čím dál vzácnější originální vizi fungující mimo okovy zažitých franšíz. Těžko říct, jestli by slaboučkou návštěvnost nějak dramaticky vylepšily kvality, které (Karel promine) v celovečeráku nakonec chyběly. Byť jste asi také byli zklamaní a Garethu Edwardsovi byste po odchodu ze sálu nesvěřili ani režii Tlapkové patroly, která mimochodem první říjnový víkend v kasách kin Stvořitele přejela – tenhle propadák je špatná zpráva pro všechny.

Všichni si totiž přejeme, aby se v Hollywoodu více riskovalo a rozpočty 80 a více milionů dolarů dostávaly od studií nadějné a svěží projekty, které nám navrátí ztracenou důvěru v nemocný Hollywood. Ne snad, že by Edwardsovo scífko byl úplný konec nadějí (nikdy neříkej nikdy), ale studia si v budoucnu bohužel ještě dvakrát rozmyslí, jestli budou gamblovat s čím dál napjatějšími rozpočty na roční fungování. Jenom pro pořádek dodám, že Stvořitele poslali do kin Foxové, které už pár let samozřejmě ovládá Disney. Pokud tedy chcete, můžete si udělat další čárku do jejich letošní kolonky propadáků. Nechte si tam každopádně ještě místo, pořád nekončíme.

6. Blue Beetle
Rozpočet: 104–120
Tržby v USA: 72,5
Tržby ve světě: 56,8
Tržby celkem: 129,3
Cival se vyjadřuje ke kvalitám filmu: MrHlad to sice trochu hypenul, výsledek byl ale mizerný. Návrat na komiksové začátky v tom nejhorším slova smyslu, tedy k naivní blbině pro celou rodinu s dementním humorem a podprůměrnou akcí. Na rok 2023 šíleně málo.
Vytáhni v hospodě: V pořadí již čtrnáctý snímek patřící do (v přímém přenosu kolabujícího) DC Extended Universa, natočil režisér Angel Manuel Soto. Při natáčení ho prý nejvíce inpirovaly série Indiana Jones a Mission: Impossible, což je fakt, který prosím neříkejte nahlas před Civalem.

Hispánský superhrdina měl původně zamířit pouze na streamovací MAX, avšak Warneři v posledních měsících zjistili, že jejich vlastní Netflix jim nevydělává, a tak jsme se nakonec dočkali v kinech. Můžeme je sice pochválit za to, že film nesmazali z povrchu zemského jako Batgirl, ale tím asi pozitiva končí. Byť se rozpočet nakonec jenom velmi mírně překlopil přes kilo, pořád mluvíme o totálním fiasku. Čert teď vem těch 100 milionů, které studio podle mých kupeckých počtů prodělá (nezapomínejte, že k rozpočtu je třeba vždy přičíst desítky milionů doláčů na nutné reklamní kampaně). Tím hlavním problémem je, že Warneři prostě rezignovali na budování Snyderem odstartovaného (a následně tak trochu i pohřbeného) universa a nejenom letos prali do kin komiksovky bez jakéhokoliv citu. Hlavně ať už je od toho pokoj a James Gunn si může v roce 2025 připsat se Supermanem: Legacy další DC restart.

K tomu nejhoršímu a nejzásadnějšímu z jejich dílny se teprve dopracuji, nicméně Brouk působí dojmem zbytečného doplňku, který měl nejspíše ambice přivábit do amerických kin především španělsky mluvící publikum. Jaime Reyes však není další Miles Morales. Hrdé etnikum řeklo v USA ne, no a ve světě profičel Blue Beetle snad ještě strašidelněji. U nás nepřišlo do kin ani 10 000 diváků, takže se nabízí myšlenka, jestli se příště s uvedením podobných komiksáren vůbec obtěžovat. Uvidíme, co v únoru předvede Madam Web, kterou ve spolupráci s Marvelem uvede do kin Sony. Po směšném traileru mám pocit, že bude cílit na podobně tragická čísla.

5. Hypnotik
Rozpočet: 65–70
Tržby v USA: 4,5 (!)
Tržby ve zbytku světa: 11,5 (!!)
Tržby globálně: 16 (!!!)
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Robert Rodriguez si dělá, co chce. A nikdo mu do toho nebude kecat. Hypnotic je přepálené béčko, které vykrádá všechno od Inception po Hitchcocka, ale tvůrci se u toho evidentně bavili. Jak moc se budete bavit vy, záleží asi na tom, jak moc vysokou máte toleranci vůči pitomosti.
Vytáhni v hospodě: Racer Max Rodriguez byl jedním z producentů, Rebel Rodriguez složil hudbu, dcera Rhiannon se postarala o storyboardy, další syn Rogue storyboardy rozpohyboval a konečně Rocket pomáhal se střihem. Osobně s tím nemám žádný problém, ale režisér Hypnotica Robert Rodriguez by si možná zasloužil zmínit v Ottově slovníku naučném pod slovíčkem „nepotismus“.

A máme tu velmi podobný případ jako u Guye Ritchieho a Operace Fortune. Tentokrát však nekrachovala produkční/distribuční společnost STX Films, nýbrž krátce fungující Solstice Studios. Ti se během covidu (ne)předvedli s thrillerem Vyšinutý, ve kterém si zahrál Russel Crowe magora v autě. Solstice krachli, distribuci již hotové novinky Roberta Rodrigueze v USA převzal nezkušený indie distributor Ketchup Entertainment a dopadlo to přesně tak, jak si myslíte. Špatně. Více než 2 100 kin a otvírák 2,3 milionů dolarů znamenaly, že do amerických kin přišli jenom náhodní kolemjdoucí a Ben Affleck si připsal dost možná největší propadák své kariéry. A že už jich pár měl...

Přiznám se, že Hypnotika jsem dodnes neviděl a byť mě zaujalo pozoruhodně „vysoké“ hodnocení jindy přísného Rimsyho v jeho recenzi, nehodlám na tom nic měnit. Proč si pouštět vykrádačku Počátku plnou logických děr a divokých twistů, když si člověk může znovu pustit právě Počátek, že? No a takhle asi neuvažuji sám, jinak by zámořští investoři, kteří do výroby bijáku nacpali desítky milionů dolarů, přepočítávali mnohem více než 16 milionů dolarů z globálních tržeb. Co dodat? Snad jenom to, že když jsem žebříček těch největších kasovních propadáků roku připravoval, na Hypnotik jsem dočista zapomněl. A zapomenu na něj znovu, jen co článek vydám.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (51)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace