Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2023


ikona
TedGeorge
adam driverapple tv+ben affleckbob igerdc universedisneyezra millerfoxgareth edwardsguy ritchieharrison fordjonathan majorskomiksymarvelnetflixpixarpropadákyrobert rodriguezsonytržbywarner bros.
Jedenáct průšvihových filmů, které byly letos pro hollywoodská studia těmi nejfatálnějšími kasovními pohromami. 

Rok 2023 pomalu odpočítává poslední hodiny a tak je ten správný čas ještě jednou bilancovat. To kvalitativně nejlepší a nejhorší z nabídky distributorů už kolegové z redakce sepsali v uplynulých dnech. Na mě (stejně jako v minulých letech) zbyl nelehký úkol vybrat jedenáctku těch největších kasovních průšvihů. Když se tak prodírám nekonečnými stovkami milionů dolarů, které letos prodělal nejenom Disney, začínám jako fanoušek filmů a většiny kinořetězců propadat jisté beznaději. Těch propadáků bylo letos vážně moc.

Nejkřiklavější je asi ústup ze slávy komiksáren, které byly ještě v posledním předcovidovém roce 2019 tím hlavním tahounem hollywoodské mašinérie zásobující sály po celém světě miliardovými filmy. Ale to zdaleka nebyl jediný letošní problém a vy už asi tušíte, které studio bude na následujících řádcích jmenované nejčastěji. Ne, nebude to Apple, jež nám poslední roky (samozřejmě myšleno s nadsázkou) tajil, že má také stream a měl by se snad snažit konkurovat Disneymu+, Netflixu, Amazonu Prime, Warnerům s jejich Maxem, Paramountu Plus a dalším.

Jinými slovy – tak trochu hybridní podzimní kinopremiéry Zabijáků rozkvetlého měsíce a Napoleona, zacálované jejím bezedným kontem, budu ignorovat. Proč? Protože pro dotyčný konglomerát bylo uvedení v kinech více než cokoliv jiného reklama na nadcházející start Apple TV+. Na závěr úvodu nezbývá než zopakovat, co zaznělo už mnohokrát v minulých letech. Kasovní propadáky řadím za sebe od nejméně bolavého po nejkritičtější případy nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Jdeme na to.

 

11. Operation Fortune: Ruse de guerre
Rozpočet: 50 (milionů dolarů)
Tržby v USA: 6,5
Tržby ve zbytku světa: 42,6
Tržby globálně (včetně USA): 49,1
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Guy Ritchie si zkusil natočit vlastní bondovku s Jasonem Stathamem. A povedlo se mu to tak nějak napůl. Operace Fortune má pár zajímavých akčních momentů, sympaticky exotické lokace i funkční humor, ale jakoby tu všichni od režiséra, přes jeho hlavní hvězdu až po Aubrey Plaza a Hugha Granta jeli napůl plynu. Od téhle party jsme čekali zábavnější podívanou.
Vytáhni v hospodě: V jedné scéně můžete vidět Hugh Granta, jak připravuje steak na multifunkčním venkovním barbecue stole/grilu/krbu, který je až nápadně podobný tomu z Gentlemanů. Guy Ritchie je nadšenec do venkovního grilování a v připravovaném seriálu pro Netflix Gentlemani (Ritchie režíruje dvě epizody) se prý šikovný „stůl“ také vyskytne.

Chvíli jsem uvažoval, zda místo Operation Fortune: Ruse de guerre (za ten název by někdo zasloužil potrestat) nezařadit The Covenant, protože povedený válečný film s Jakem Gyllenhaalem byl pro Ritchieho také velikánský propadák (rozpočet 55 milionů dolarů, celosvětové tržby 21 mega), ale nakonec souboj letošních režisérových propadáků těsně „vyhrál“ přece jenom kasovně zajímavější Jason Statham. Ten je šéfem party špionů, která má za úkol… já už vlastně nevím. Vzpomínky na již v trailerech podtaktovanou akční komedii blednou každým dnem a byť jsem měl Ritchieho Gentlemany v TOP 3 filmů za rok 2019, po Operaci jsem začal uvažovat, jestli Guye náhodou nevystrnadím ze svého žebříčku nejoblíbenějších současných režisérů.

Pojďme k valutám. Vězte, že z těch necelých 50 globálně utržených milionů pochází hned 10 z Ruska, což je podle mého prostě ostuda. Zatímco Hollywood dal od euroasijských zlosynů ruce pryč, krachující studio STX Films rozprodalo práva, kam se dalo. Včetně toho Ruska. Podle toho také vypadalo zmatečné uvedení do kin, přičemž většina světa se dočkala premiéry již v průběhu ledna, avšak Američané museli počkat až na březen. Lionsgate splnilo povinnost, pár dní nechalo film v kinech, aby se neřeklo, a hotovo. Ritchie by v následujících letech myslím nepohrdl Aladinem 2, protože připsat si během několika měsíců hned dva velké propadáky – to zanechá kaňku na resumé sebelepšího režiséra.

10. Shazam! Hněv bohů
Rozpočet: 110–125
Tržby v USA: 57,6
Tržby ve zbytku světa: 76, 2
Tržby globálně: 133,8
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jednoznačně horší film než jednička – a už ta byla nevýrazným průměrem. Díky bohu, že třetí Shazam! nebude a čím dál tím ukecanější Zachary Levi konečně zmizí z hollywoodského radaru.
Vytáhni v hospodě: Lucy Liu si ve filmu vystřihla postavu z řecké mytologie Calypso. Nechci být příliš zlý, ale pro Lucy to znamenalo návrat ke kořenům, protože už v druhé polovině devadesátých letech si s Kevinem Sorbem zahrála v seriálovém Herkulovi. Jinak si ale myslím, že Lucy je dobrá herečka.

Warneři, Warneři. Když už pumpujete stovky milionů dolarů do svých komiksáren, zkuste aspoň proboha najmout charismatické a zajímavé herce do hlavních rolí. Chtěl jsem teď ještě napsat kvalitní scenáristy, ale to už bych chtěl asi moc. I kdybych ignoroval brekot Zachary Leviho na sociálních sítích a sdílení antivaxerských hovadin na Twitteru – on opravdu není člověk, s nímž by byla zábava strávit dvě hoďky v kině. Sice můžeme ocenit, že na rozdíl Ezry Millera není úplný šílenec zralý na blázinec, ale jeho Superman z Wishe už v jedničce zrovna nepřesvědčil, což se samozřejmě projevilo na tržbách nikým vyhlížené dvojky s líbivým podtitulem Hněv bohů.

Rodinná DC bžunda, k níž přišel tenkrát u Warnerů začínající James Gunn jako slepý k houslím, po měsíci navázala na rozpaky z nepovedeného Ant-Mana. Ten alespoň v únoru utržil jakž takž ucházejících 476 milionů, což ho nakonec zachránilo od zařazení do seznamu, nicméně už první kvartál letošního roku předznamenal, že komiksy letos prožijí škaredý rok. Ještě jednou se vrátím k Levimu, který se letos ještě představil ve Spy Kids: Armageddon. Tedy dalším filmu, u kterého málem umřel odvážný kolega MrHlad. Pokud si snad někdo někdy myslel, že se ze Zacharyho stane další John Krasinski (ok, jsou si vzhledem trochu podobní), tak ho právě tahle dvojka propadáků myslím definitivně vyvedla z omylu.

9. 65
Rozpočet: Minimálně 45
Tržby v USA: 32,1
Tržby ve světě: 28,7
Tržby celkem: 60,8
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Adam Driver přistál před pětašedesáti miliony let na Zemi a snaží se přežít na planetě plné dinosaurů. A to je všechno. Film, jehož tvůrci prý původně plánovali ten dinosauří/pozemský zvrat v upoutávkách tajit, vlastně nemají v ruce vůbec nic krom Drivera, který nejspíš doteď přemýšlí, proč na tuhle nevýraznou podívanou kývnul.
Vytáhni v hospodě: Samotné natáčení skončilo již na začátku roku 2021 a původně plánovaná premiéra měla být „již“ o rok později – 13. května 2022. Premiéry se však snímek dočkal až letos v březnu. Proč se o rok odkládalo? Vpovzdálí hrozící covid prý nebyl tím hlavním důvodem. Podle režiséra se čekalo o rok déle především kvůli tomu, že vizuální efekty byly hotové tak z šedesáti procent a potřebovaly ještě pořádně doladit.

Na začátek si pomohu jednou citací recenzujícího Hlada, s níž naprostou souzním: „Já tomu Hollywoodu někdy nerozumím. Nechápu třeba, jak je možné, že dostal zelenou film jako 65, protože jde přesně o ten typ projektu, u něhož měl někdo v nějakou chvíli říct „hele lidi, vždyť to je blbost, na to nikdo nepřijde a bude to stát mrtě prachů a Driver možná není úplně divácký tahák, tak na to radši kašlem.“ Jenže neřekl.“ Přiznám se, že jsem Šedesát pětce od začátku trochu fandil, protože podobných sci-fi výplachů pro kina se už moc netočí a já měl navzdory slabší trojce Jurského světa pořád ještě chuť na nějakou tu naháněnou s dinousaury. Nic to však nemění na faktu, že úplně všichni už snad rok dopředu věděli, že 65 bude kasovní provar. Můžeme navíc docela úspěšně pochybovat o překvapivě střídmém reportovaném rozpočtu 45 mega.

Sony ve skutečnosti utratilo devět pětek, ale zaklíná se tím, že desítky milionů dolarů dostalo nazpět díky vysokým daňovým úlevám v bažinaté Louisianě. Inu, věřte, čemu chcete. Studia odjakživa rozjíždějí damage control, když jim film propadne. Hlavně, aby nebyla panika na burze. Faktem každopádně je, že studio (jak se poslední dobou ukazuje, tak docela rozumně) neprovozuje vlastní stream a obsah prodává „konkurenci“. Začněme třeba zmínkou o partnerství s Netflixem, který má po uvedení studiových snímků v kinech rok a půl dlouhou exkluzivitu. No a po uplynutí této doby přijde řada na Disney+. A aby toho nebylo dost, mluvíme teď jenom o Americe! Další dolary se jistě povede vytřískat ze zbytku světa. Sony Pictures tedy sice naservírovalo do kin propadák, ale díky dobře zaplaceným digitálním distribučním oknům se mu jednou dinosauří průšvih možná ještě vyplatí.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (51)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace