Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 7 nejzajímavějších kasovních postřehů z první poloviny roku 2023


ikona
TedGeorge
avengersbarbenheimerbarbiebatmandisneydisney+hororindiana jonesjason stathammargot robbiemegmeg 2mezi živlymission: impossiblemluv se mnouoppenheimerpixarstávkastrážci galaxiesuper mariotom cruisetržbywarner bros.
Hollywood se snaží, seč může, ale něco podobně výjimečného jako miliardový Barbenheimer vládne kinům pouze jednou za uherský rok.  

Je srpen, ty největší jarní a letní premiéry máme už za sebou a tak je na čase zase jednou průběžně bilancovat. Následující čtyři a půl měsíce se sice může udát ještě všelicos, ale kasovních postřehů za letošek jsem už nasbíral dostatek, abyste se právě mohli začíst do sedmičky (pevně doufám zajímavých) bodů. Spíše než na jednotlivé filmy, které si klasicky připomeneme na konci roku v topkách největších kasovních hitů a propadáků, si každopádně posvítím na trendy, které poslední měsíce hýbou Hollywoodem.

Jasně, na Barbenheimer, kterým už pár týdnů žijí kinaři i diváci, dojde také, ale Barbie s Oppiem budou spíše výjimka. Takže rovnou zapomeňte na zevrubnou analýzu nepopiratelného zámořského úspěchu Sound of Freedom a raději se připravte na odstavce o studiích, žánrech, proměnlivých diváckých náladách a ženách. Na úvod stačí, ke čtení si otevřete nějaký lahodný nápoj a jdeme na to.

7. Sázka na horory se nadále vyplácí.
M3GAN, Vřískot 6, Smrtelné zlo: Probuzení a Insidious: Červené dveře. To je čtveřice doposud nejúspěšnějších hororů roku, přičemž hned ve třech případech se jedná o další zástupce oblíbené hororové franšízy (schválně nepíšu slovíčka „pokračování“, protože Smrtelné zlo, a „milované“, protože Insidious). Co dalšího je spojuje? Nízký rozpočet. Nejdražší byl Vřískot s pořád ještě velmi rozumným rozpočtem 35 mega, přičemž zbytek se vešel do dvacky. Tržby v každém případě atakovaly nebo rovnou překonaly 150 milionů ve světě, takže mluvíme o velmi úspěšných filmech.

Ne každý horor samozřejmě vábí do kin davy a každých pár měsíců so dočkáme propadáku (aktuálně třeba Last Voyage of the Demeter), nicméně při pohledu na poměr náklady vs. tržby mluvíme o nejrentabilnějším žánru. Dobrá, horory táhnou, to však není žádná novinka. Na rozdíl od předchozích let a dekád však už není standardem, že hned druhý víkend v kinech padá „brakový“ žánr o 60–70 %. Pokud tedy biják nezazářil první víkend, mohl se jít klouzat. Kdepak, diváci už minulý rok u ultralevného Barbara ukázali, že šuškanda funguje a z nových hororů se čím dál častěji stávají trvalky, které v kinech straší klidně měsíc a více.

Když se tak dívám na nadšení, které provází uvedení novinky studia A24 Mluv se mnou, tak bych se vlastně nedivil, kdyby Jordana Peela v oscarových nominacích na nejlepší film roku nenapodobila i neznámá australská dvojka režisérů, která si doposud dělala jméno pouze na YouTube. Horory zažívají zlaté časy a pokud chcete v Hollywoodu prorazit, tahle děsivá cestička je v současnosti asi nejvyšlapanější.

6. Pixar balancuje nad propastí.
Fanoušci skákající lampičky drží poslední roky smutek. Zatímco v uplynulé dekádě pral Pixar do kin jeden miliardový snímek za druhým (Toy Story 3 a 4, Hledá se Dory, Úžasňákovi 2), s nástupem covidu a premiérou Frčíme je to bez přehánění jedna velká tragédie. Disney nejprve bláhově naučil diváky, že za prestižní animáky se na Disney+ neplatí, jenom aby po skončení epidemie vyslal do kin Rakeťáka. Ten úplně všem prodělal kalhoty a když se letos dočkal premiéry snímek Mezi živly, vypadalo to na poslední hřebíček do rakve kdysi superúspěšného studia. Jenomže se stal zázrak.

Mezi živly se v posledních týdnech a měsících stalo trvalkou, kterou dodnes s velkým úspěchem promítá nejenom malinký jihlavský CineStar. Živelný a diváky milovaný animák postupně vystoupal až k aktuálním 426 milionům dolarů a globálně pořád živí naději na půlmiliardu. To už podle všeho stačí na slušný profit, což koneckonců v nedávném rozhovoru pro Variety naznačil i prezident Pixaru Peter Morris. Ten se mimochodem nevyhnul ani otázkám na to, proč má skoro každá pixarovka rozpočet 200 melounů. Vždyť Illumination zvládne Universalům servírovat svoje miliardové hity za polovic.

Z rozhovoru Morrise s Variety prosvítá, že rozpočty bobtnají především kvůli tomu, že Pixar na rozdíl od konkurence reportuje budgety včetně dalších vícenákladů, které jsou třeba pro kontinuální chod obří společnosti. Ta samozřejmě nedělá nic jiného, než že roky připravuje vícero filmů najednou a pak doufá, že do kina přijde dostatek lidí. Další rozdíl oproti konkurenci? Pixar podle vyjádření svého prezidenta na rozdíl od konkurence nespoléhá na levnější námezdní síly z Asie a svoje celovečeráky kreslí a produkuje výhradně v USA. Kdyby povolil a nechtěl mít všechno pod jednou střechou, jistě by ušetřil. Já osobně bych se vůbec nedivil, kdyby se studio v budoucnu vrátilo k superúspěšným sequelům a my se dočkali minimálně dalšího rendezvous s Woodym a Buzzem.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace