Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #25: Záchrana filmových klasik a růžový marketing


ikona
imf
barbieimfnewsletterryan reynoldstéma
Dnes také o nedostupném Los Angeles, návratu Hulka a nedočkavých hercích.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Spielberg a Scorsese vs. David Zaslav 

Jednou z věcí, které David Zaslav zdědil po svých předchůdcích (a ty zas od jejich) bylo TCM alias Turner Classic Movies. Televizní stanice spuštěná v roce 1994 vysílala katalog Warnerů (filmy do roku 1950), MGM (filmy do roku 1986) a RKO. V době spuštění byl formát jasný – promítat americké klasiky „z doby před Star Wars” v původních verzích a bez reklam. Tehdy se o to pokoušelo např. i AMC, tehdy známé jako American Movie Classics. TCM zůstalo v původní podobě do roku 2019, kdy se v rámci restrukturalizace a hesla „teď se potkává s tehdy” začalo začleňovat pod HBO Max.

Tady se musím přiznat, že jsem občas využil magického proutku jménem VPN a přisosnul jsem se na americké HBO Max, protože tam byl díky záložce TCM výběr amerických filmových klasik nesrovnatelný s čímkoliv jiným. Nic podobného v Evropě nemáme, výběr starších filmů je na VOD zcela tristní, ale HBO Max v USA si to kompenzovalo alespoň touhle záslužnou činností. 

Jenže minulý týden přišel David Zaslav a oznámil velké čistky v managementu stanice. Na odchodu byla i jména, která byla s brandem čtvrt století a vypadalo to, že na obzoru jsou velké změny, protože stanice byla zařazena pod dohled šéfa Cartoon Network a v plánu byly nejrůznější cross promotion strategie. Vývoje se lekly hollywoodské legendy a vše nabral rychlý spád. Martin Scorsese, Steven Spielberg a Paul Thomas Anderson se Zaslavem prý několik hodin telefonovali, aby mu vysvětlili, že TCM je nedocenitelný zdroj pro fanoušky filmových klasik – kino otevřené čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Navíc argumentovali, že TCM není ztrátové a snažit se ho měnit by byl nejen krok vedle, bylo by to přímé ohrožení filmové historie. O tři dny později byli dohledem nad stanicí pověřeni Michael De Luca a Pamela Abdy, spolušéfové samotného Warner Bros. filmového studia. Tím celá záležitost trochu utichla. 

Jistě, Spielberga může řada z vás považovat za přesluhujícího snílka a Scorseseho za starého bílého muže, co nadává na mraky, nad nimiž létají superhrdinové. Oba však pro archivaci a fyzickou záchranu filmových klasik udělali víc než kdokoliv jiný. Zvlášť Scorsese se prostřednictvím fondu vyhledávajícího a archivujícího zapadlé klasiky velmi aktivně stará o kontinuitu americké kinematografie a bojuje proti čistkám, které probíhají na VOD, kdy tituly, o které je pramalý zájem, mizí bez náhrady a často trvale nejen z tváře internetu, ale často končí někde hluboko ve skladech či šuplících, kde už je nikdy nikdo nenajde.

Marketingový happyend nastal doslova před pár hodinami (já věděl, proč psát tenhle newsletter se zpožděním), kdy Warneři vydali tiskovku o tom, že Charlie Tabesh, jeden z veteránů TCM, nakonec na svém postu zůstává a bude jištěn třemi filmovými kmotry. Několikahodinový telefonát zabral, takže Spielberg, Scorsese a Anderson se stanou oficiálními kurátory TCM a zaštítí svými jmény nový (resp. starý) katalog filmových klasik. Konec dobrý, všechno dobré, ale občas se prostě ve jménu slabších a přehlížených musí nahlas bouchnout do stolu.

Herecká esa stávkovat chtějí

Už pouhé dva dny zbývají do konce platnosti stávající smlouvy mezi SAG-AFTRA a AMPTP. Pokud se herci se zástupci studií a produkčních labelů nedomluví, půjde do stávky odbor, který čítá 116 tisíc herců (zhruba desetinásobek členů WGA). Vyjednávací výbor SAG-AFTRA po víkendu ujistil Hollywood, že se jednání ubírají správným směrem a že existuje velká šance na kompromisní dohodu.

Toho se pravděpodobně lekli herci, kteří se obávají toho, že jejich vedení cukne a nechá je oškubat á la DGA. A tak se tři stovky (update – teď už je jich přes tisíc) velkých hereckých jmen podepsaly pod otevřený dopis, který odborům velí, aby necukly a definitivně šly do boje, pokud se dohody nedosáhne. Připomínám, že od členské základny má výbor 97,2 % souhlas se stávkou, což je v historii podobných hlasování zcela ojedinělé číslo. 

Pod dopisem jsou mj. podepsáni Kevin Bacon, Quinta Brunson, Glenn Close, David Duchovny, Chelsea Handler, Eva Longoria, Jennifer Lawrence, Bob Odenkirk, Mark Ruffalo, Meryl Streep, Rami Malek, Patton Oswalt, Sarah Polley, Parker Posey, Amy Schumer, Kyra Sedgwick, Chlöe Sevigny nebo Ben Stiller. 

Pokud stávka skutečně vypukne, pak se tak pravděpodobně stane až po víkendu a na něj navazujícím Dnu nezávislosti, tj. cca 5. července 2023. Nepotěší to zejména Toma Cruise, protože podle pravidel by musel okamžitě přestat propagovat novou Mission: Impossible. Právě to by studia hodně zabolelo, protože slavnostní premiéry, rozhovory a panáčkování před zástupci médií v různých koutech zeměkoule je nedílnou součástí filmového marketingu. Jakmile začnou stávkovat herci, stane se situace dlouhodobě neudržitelnou. A diváci si dopadů začnou všímat velmi, velmi rychle.

Barbieworld je tu!

Souboj Barbie a Oppenheimera je jednou z nejočekávanějších událostí léta i v případě, že vás ani jeden z filmů nezajímá. Hlavami tu jdou zdánlivě proti sobě zcela odlišné projekty a memy na internetu jedou už měsíce na plné obrátky, kdy se objevují růžové plakáty Oppenheimera i explozivní plakáty Barbie, případně gify vybuchujících diváků Barbie, zasažených jadernou explozí z vedlejšího sálu, kde běží Oppenheimer. Dobrého materiálu je spousta a už jen tenhle vedlejší produkt si zaslouží pochvalu. Nevíme, kdo ze souboje vyjde vítězně, ale v učebnicích filmového marketingu už má tahle strategie své místo, protože získala spoustu publicity zadarmo – a to prosím v termínu, kdy je v kinech skutečně nezdravě plno, a při stávkujících talk show se každá zmínka hodí.

Vědí to i producenti Barbie, kteří si s marketingem parádně vyhráli. V Malibu se objevili kompletní domeček pro Barbie, regulérně velká vila s obřím bazénem a skluzavkou, nabarvená do nepřehlédnutelné růžové (hot pink), která z místní zástavby trčí jako bolavý palec. A protože nad Los Angeles létá hodně helikoptér (televizních), netrvalo dlouho a zpráva se rozletěla po místních médiích. Třešinkou na dortu by bylo, kdyby ten barák někdo koupil za dvacet milionů dolarů a bydlel v něm. 

Novináři se dostavili na interview s herci a štábem do hotelu, který byl taktéž hodně růžový a hravý, ale skutečnou špičkou jsou marketingové tie-in spolupráce. Růžový Xbox s integrovaným domečkem pro panenky? Check. Barbie auto ve Forze a jako angličák Hot Wheels? Check. Kenovy toxicky žluté brusle? Máte je mít! Barbie boty, koberce, růžové zmrzliny a popcorny v kinech, svíčky, laky na nehty, nejrůznější hadry a kufry na ně, všechno růůůůžovoučké a tak rozkošně designované, že by to snad koupil i já. V různých městech USA se objevují pop-up shopy s bruslařskými rinky. Má tahle „kreativa” konce? Dokonce existuje extra růžové mleté hovězí, které můžete koupit, abyste si doma mohli udělat Barbie burgery. Možná to v kinech nepřinese ani dolar navíc, ale tady se opravdu někdo hodně snažil.

Chudáci miliardáři v Los Angeles

Kalifornské úřady v minulém týdnu vydaly nové tabulky ohledně příjmových skupin, které vlastně nepřímo souvisí s hollywoodskou krizí a stávkujícími scenáristy. Doby, kdy studia zaměstnávala klíčové profese s plnými benefity, je už dávno pryč. Nejen scenáristé, ale také mnohé další skupiny filmových zaměstnanců jsou tzv. na volné noze a domlouvají se projekt od projektu. To zvyšuje jejich zdanění ve státě, kde raketově rostou náklady na bydlení (průměrný byt se dvěma ložnicemi na předměstí L.A. vyjde v průměru na 3000 dolarů měsíčně, ročně je to 36000 dolarů).

Mediánový příjem pro čtyřčlennou domácnost v Los Angeles je nově 98 tisíc dolarů (cca 2,1 milionu Kč) a hranice nízkého příjmu pro single domácnost se pohybuje na hranici 70 tisíc dolarů. Není divu, že je většina zaměstnanců filmových profesí vytlačována svým příjmem do okrajových čtvrtí, ale zároveň nucena do centra, případně na kopečky, kde se studia nacházejí, neustále dojíždět. Jestli jste někdy jezdili po Los Angeles autem, moc dobře víte, že dostat se z jednoho kraje města na druhý zabere zhruba tolik co trasa Praha – Brno, občas spíš Praha – Olomouc.To jen jako připomenutí, až někdo ve vašem okolí bude při čtení palcových titulků o stávce scenáristů nadávat na boháče z Hollywoodu.

Hulk se vrací k Marvelu

Počkat, Hulk je přece u Marvelu od prvních Avengers. A kdybychom chtěli být přesní, tak od Neuvěřitelného Hulka, kterého Marvel hned po prvním Iron Manovi koprodukoval s Universalem a podepsal tehdy zmíněnému studiu exkluzivní distribuční deal. Tenkrát šlo o prodloužení dlouhodobé spolupráce a všechno vypadalo růžově. Nebo zeleně, chcete-li. Jenže MCU se obrovsky rozjelo a Hulk byl najednou, podobně jako Spidey nebo X-Meni, „zaparkovaný” jinde. Sice jen částečně, protože Universal si sám filmy se zeleňourem natáčet nemohl, ale to samé v případě celovečeráků platilo i pro Marvel. Sólovku Hulka mohl udělat jen v případě, že film pak bude distribuovat Universal. 

Jedinou výjimkou byly animované seriály a projekty, v nichž nebude hrát Hulk hlavní roli. Jako člen týmu se tedy mohl dát objevovat v týmovkách, nebo třeba po boku Thora v Ragnaroku. Překážkou nebyla ani She-Hulk, protože šlo o seriál s krátkými epizodami, ale ve všech případech šlo o opatrné našlapování kolem existující smlouvy. Víc zkrátka původní deal Marvelu, resp. Disneymu, nedovolil. Ale s tím je teď konec, v červnu 2023 smlouva z roku 2008 vypršela a Hulk se vrací k Marvelu se vším všudy. Otázka je, jak studio s nově nabytou svobodou naloží, protože aktuální Hulk je postava do značné míry vytěžená (fragmenty jeho nejslavnějších příběhů stihnulo MCU rozředit do zápletek jiných superhrdinů), ale… nikdy neříkej nikdy. Pořád ještě se můžeme dočkat legendárního komiksu, v němž Hulk roztrhne Wolverinea jako hada.

Reynolds, McElhenney a Michael B. Jordan nakupují v F1

Někteří herci se chystají na stávku, jiní se snaží své přebytečné miliony investovat. O úspěšnosti Ryana Reynoldse coby andělského investora už jsem psal několikrát. A peníze se nemají nechávat ležet ladem. Po fotbalovém týmu Wrexham tak Reynolds se svým kamarádem McElhenneym a nově i hercem Michaelem B. Jordanem investují do Alpine – francouzského týmu Formule 1. Jde o tým s tovární podporou Renaultu, přičemž Alpine vyrábí i malá sportovní auta (model A110). Trojice se s 24% investičním podílem v hodnotě 220 milionů dolarů stává jedním z hlavních majitelů, vedle dalšího investičního fondu, jehož majitelé vlastní např. i fotbalový AC Milán.

 

Investice ve Formuli 1 jsou většinou obrovský žrout peněz a pořízují si je jen miliardáři jako hračku a možnost vysedávat během Grand Prix ve VIP salóncích. Reynolds si však na podobné mecheche nepotrpí. Tak uvidíme, třeba i jeho angažmá ve Formuli 1 pomůže – spolu s popularitou netflixovské show F1: Touha po vítězství – k výraznější viditelnosti královny motorsportu v USA.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace