Diskuze k článku Seveřan: Recenze

7/10

Uff, tak naštěstí trailer pro jednou tělem neklamal a další těžkotonážní artovka se tentokrát u Eggerse nekoná (jak jsem se původně obával). Fanoušci jeho předchozích filmů pravděpodobně pocítí určité zklamání, z mého pohledu (správně, fanoušek jeho předchozích filmů úplně nejsem:D) to ovšem bylo ku prospěchu věci.

Předpokládám, že nebýt pandemie a souvisejícího nabobtnání budgetu, vydal by se Eggers svou tradiční cestou a výsledkem by byl "The Green Knight s Vikingy", což by na jednu stranu jistě také stálo za pozornost (EggersCut se asi konat nebude, když film brutálně propadl), ale vynucený ústupek studiu a doposud největší Eggersův příklon k mainstreamu sobecky kvituji s povděkem, protože díky němu si film užila i moje maličkost:).

Herci v čele s Skarsgårdem hrají parádně (škoda, že Hawke a zejména Dafoe nemají více prostoru:)), kamera je skvělá, lokace Severního Irska opravdu úchvatné (na Islandu jsem nikdy nebyl, ale přísahal bych, že přesně takto to tam vypadá:D), výprava je velice slušná (nicméně prozrazuje, že prachy, které se ve filmu utopily, šly v nemalé míře na vrub produkčním problémům a nikoliv měřítku filmu, které - až na pár scén - není nikterak rozmáchlé) a tematický OST je přímo perfektní.

Na druhou stanu dějově to po slibném Barbaro-Conanovském začátku uhne poněkud jiným (a mnohem komornějším) směrem, než jsem doufal (a namísto přímočaré řežby zástupů protivníků, čekajících na hrdinu před hlavním bossem, se přepne na "undercover" historku, která nedává moc smysl a nikam, bohužel, nevede, protože kdyby k finálnímu souboji došlo okamžitě po přesunu děje na Island a nikoliv po 2h filmu, příběhově by to vyšlo úplně na stejno), našlapané tempo v druhé polovině filmu i díky tomu zvolní, kamera milosrdně uhýbá častěji, než bych si přál (podle traileru jsem očekával podstatně větší míru fatalit/brutalit), romance mezi Skarsgårdem a Taylor-Joy příliš nefunguje, protože nemá ve filmu dostatečný prostor a stopáž je, na tak jednoduchou vyprávěnku, poněkud přestřelená.

Celkově vzato ovšem velice povedená (pseudo)historická žánrovka s příměsí artu a prozatím imho nejlepší Eggersův film:). Škoda, že se jeho progres od low budget hardcore artovek k big budget (artovým) žánrovkám - nezaslouženým - finančním výbuchem filmu asi odložil na neurčito, nebo dokonce přímo zastavil.
827873
Uff, tak naštěstí trailer pro jednou tělem neklamal a další těžkotonážní artovka se tentokrát u Eggerse nekoná (jak jsem se původně obával). Fanoušci jeho předchozích filmů pravděpodobně pocítí určité zklamání, z mého pohledu (správně, fanoušek jeho předchozích filmů úplně nejsem*:D*) to ovšem bylo ku prospěchu věci. Předpokládám, že nebýt pandemie a souvisejícího nabobtnání budgetu, vydal by se Eggers svou tradiční cestou a výsledkem by byl "The Green Knight s Vikingy", což by na jednu stranu jistě také stálo za pozornost (EggersCut se asi konat nebude, když film brutálně propadl), ale vynucený ústupek studiu a doposud největší Eggersův příklon k mainstreamu sobecky kvituji s povděkem, protože díky němu si film užila i moje maličkost*:)*. Herci v čele s Skarsgårdem hrají parádně (škoda, že Hawke a zejména Dafoe nemají více prostoru*:)*), kamera je skvělá, lokace Severního Irska opravdu úchvatné (na Islandu jsem nikdy nebyl, ale přísahal bych, že přesně takto to tam vypadá*:D*), výprava je velice slušná (nicméně prozrazuje, že prachy, které se ve filmu utopily, šly v nemalé míře na vrub produkčním problémům a nikoliv měřítku filmu, které - až na pár scén - není nikterak rozmáchlé) a tematický OST je přímo perfektní. Na druhou stanu dějově to po slibném Barbaro-Conanovském začátku uhne poněkud jiným [spoiler](a mnohem komornějším)[/spoiler] směrem, než jsem doufal [spoiler](a namísto přímočaré řežby zástupů protivníků, čekajících na hrdinu před hlavním bossem, se přepne na "undercover" historku, která nedává moc smysl a nikam, bohužel, nevede, protože kdyby k finálnímu souboji došlo okamžitě po přesunu děje na Island a nikoliv po 2h filmu, příběhově by to vyšlo úplně na stejno)[/spoiler], našlapané tempo v druhé polovině filmu i díky tomu zvolní, kamera milosrdně uhýbá častěji, než bych si přál (podle traileru jsem očekával podstatně větší míru fatalit/brutalit), romance mezi Skarsgårdem a Taylor-Joy příliš nefunguje, protože nemá ve filmu dostatečný prostor a stopáž je, na tak jednoduchou vyprávěnku, poněkud přestřelená. Celkově vzato ovšem velice povedená (pseudo)historická žánrovka s příměsí artu a prozatím imho nejlepší Eggersův film*:)*. Škoda, že se jeho progres od low budget hardcore artovek k big budget (artovým) žánrovkám - nezaslouženým - finančním výbuchem filmu asi odložil na neurčito, nebo dokonce přímo zastavil.
7/10
0 0
Jaké nabušené hovado musíš být, abys stál v jedné scéně s Horou a nevypadal směšně? :o:o:o:o Hodonocení stále promýšlím...
825815
Jaké nabušené hovado musíš být, abys stál v jedné scéně s Horou a nevypadal směšně? *:o**:o**:o**:o* Hodonocení stále promýšlím...
1 0
9/10
Eggers se konečně ukázal ve větším měřítku a já zíral s otevřenou pusou. Fantastická práce s kamerou a do toho ta našlapaná hudba. Když dojde na akci, tak je opravdu na co koukat. Herci všichni zahráli parádně. Hawke, i když neměl tolik prostoru mě strhnul. Víc takových rolí pro něho. Skarsgard konečně dostal možnost se předvést a využil toho naplno.
Kdyby se stopáž trochu netáhla ve vesnici, tak jdu na plný počet. Ale pořád je to zatím film roku a nemůžu se dočkat na Blu-ray.
825808
9/10 Eggers se konečně ukázal ve větším měřítku a já zíral s otevřenou pusou. Fantastická práce s kamerou a do toho ta našlapaná hudba. Když dojde na akci, tak je opravdu na co koukat. Herci všichni zahráli parádně. Hawke, i když neměl tolik prostoru mě strhnul. Víc takových rolí pro něho. Skarsgard konečně dostal možnost se předvést a využil toho naplno.  Kdyby se stopáž trochu netáhla ve vesnici, tak jdu na plný počet. Ale pořád je to zatím film roku a nemůžu se dočkat na Blu-ray.
2 -2
U mňa zatiaľ film roka. 9/10
825801
U mňa zatiaľ film roka. 9/10
4 -2
reaguje na: Horace
Ta věta, že nemá kám utéct tam byla, ale stejně to působilo divně. Chování Amletha i jiných postav chvílemi podivné bylo. Amleth než ho zajali, tam zneškodní asi čtveřici strážných, ale protože mu
nejde vytasit meč z pochvy ( ať je kouzelný či ne), tak ho  zajmou.
Člověk by od Berserka a bijce ( co chytá oštěpy za letu) čekal, že si vezme jejich zbraň třeba sekeru se kterou na něj šli. Tím
například myslím tu rozdílou sílu hlavního hrdiny během filmu. Tu
možnost vzít si jejich zbraně, jsem podle scény vnímal, že má.   Pak tam
je stráž která, mu nechá meč ve stodole, asi protože nejde vytasit. To
byl strážný padlý na hlavu. Ono v dobách vikingů byl meč i velká
vzácnost takže by si ho určitě vzal. Z důvodu bezpečnosti i toho, že tam
nenechá ležet vzácnost. I když špatně fungující.   Nechat mu  tam meč
je úplně mimo.  A pak dále, tam není žádná stráž před stodolou. Sice
vědí že zajatec je nebezpečný, ( už zabil syna náčelníka) , ale nikdo ho
asi nehlídá. To nedává smysl. A nevím, tam jsem asi nepozorný byl ani v
podstatě nevím, jak se z toho dostal. Asi bych si domyslel, že mu
pomohla Olga, a ta mu mohla pomoci jen tak, že ho nikdo nehlídal.  Asi
nemám brát, že mu pomohli havrani.
825790
[spoiler]Ta věta, že nemá kám utéct tam byla, ale stejně to působilo divně. Chování Amletha i jiných postav chvílemi podivné bylo. Amleth než ho zajali, tam zneškodní asi čtveřici strážných, ale protože mu nejde vytasit meč z pochvy ( ať je kouzelný či ne), tak ho  zajmou.  Člověk by od Berserka a bijce ( co chytá oštěpy za letu) čekal, že si vezme jejich zbraň třeba sekeru se kterou na něj šli. Tím například myslím tu rozdílou sílu hlavního hrdiny během filmu. Tu možnost vzít si jejich zbraně, jsem podle scény vnímal, že má.   Pak tam je stráž která, mu nechá meč ve stodole, asi protože nejde vytasit. To byl strážný padlý na hlavu. Ono v dobách vikingů byl meč i velká vzácnost takže by si ho určitě vzal. Z důvodu bezpečnosti i toho, že tam nenechá ležet vzácnost. I když špatně fungující.   Nechat mu  tam meč je úplně mimo.  A pak dále, tam není žádná stráž před stodolou. Sice vědí že zajatec je nebezpečný, ( už zabil syna náčelníka) , ale nikdo ho asi nehlídá. To nedává smysl. A nevím, tam jsem asi nepozorný byl ani v podstatě nevím, jak se z toho dostal. Asi bych si domyslel, že mu pomohla Olga, a ta mu mohla pomoci jen tak, že ho nikdo nehlídal.  Asi nemám brát, že mu pomohli havrani.          [/spoiler]
825710
1 0
8/10 a spokojenost. Conanovská variace opatřená Eggersovým lehkým artovým pohoněním, ale ty náznaky dekonstrukce revenge mýtů mě bavily, stejně jako tvrdá a čvachtavá dobovost a špinavost. V tomhle směru top. Plátno vhodné, těch akčních atrakcí bych samozřejmě bral víc na úkor stopáže :)
825777
7 -2
Tak jsem si během jednoto týdne poprvé pustila oba předchozí Eggersovy filmy a včera zašla do kina na Seveřana. Teď si budu muset pustit nějakou hodně dobrou komedii, abych se z té depky vyhrabala. :D Opravdu krásně natočené nepříjemné filmy, což není moc můj šálek čaje.

Vlastně ze všech hlavních postav jeho tří celovečerních filmů přežijí jen dvě a obě hraje Anya Taylor-Joy, nebo ne?:D

825741
Tak jsem si během jednoto týdne poprvé pustila oba předchozí Eggersovy filmy a včera zašla do kina na Seveřana. Teď si budu muset pustit nějakou hodně dobrou komedii, abych se z té depky vyhrabala. *:D* Opravdu krásně natočené nepříjemné filmy, což není moc můj šálek čaje. [spoiler]Vlastně ze všech hlavních postav jeho tří celovečerních filmů přežijí jen dvě a obě hraje Anya Taylor-Joy,[/spoiler] nebo ne?*:D*
4 -2
reaguje na: Derfel
Tu mám pár postrehov k tvojej review.

Nemenili sa mu sily počas filmu. Zväčša bol silnejší len keď "bojoval" s prízrakmi. Čo sa týkalo ľudí, tak tam mi prišiel konzistentný.

Ďalej, čo sa týka toho meča, čo nejde vytiahnuť cez deň. Len to dotvorilo ako keby tie mýty. Skutočnosť ale bola taká, že sa jednoducho zasekával v pošve a nič také nejestvovalo. Len to dávalo pocit tomu mysticizmu pre samotnú postavu. Tak ako kedysi ľudia blesky pripisovali Zeusovi, a že vidia dáku postavu na oblohe a podobne. A toto bolo presne ono. Alebo ako keď ho Olga odnášala a on si myslel, že to je Valkyria. Viac doslovnejšie sa to už hádam nedalo spraviť.

A čo sa týka toho pobehovania po Islande. Neviem či si nepozorný alebo čo, ale bolo jasne povedané, že aj keby chcel ujsť, nemá kam. Tam to bolo priamo povedané.
825710
Tu mám pár postrehov k tvojej review. [spoiler]Nemenili sa mu sily počas filmu. Zväčša bol silnejší len keď "bojoval" s prízrakmi. Čo sa týkalo ľudí, tak tam mi prišiel konzistentný. Ďalej, čo sa týka toho meča, čo nejde vytiahnuť cez deň. Len to dotvorilo ako keby tie mýty. Skutočnosť ale bola taká, že sa jednoducho zasekával v pošve a nič také nejestvovalo. Len to dávalo pocit tomu mysticizmu pre samotnú postavu. Tak ako kedysi ľudia blesky pripisovali Zeusovi, a že vidia dáku postavu na oblohe a podobne. A toto bolo presne ono. Alebo ako keď ho Olga odnášala a on si myslel, že to je Valkyria. Viac doslovnejšie sa to už hádam nedalo spraviť. A čo sa týka toho pobehovania po Islande. Neviem či si nepozorný alebo čo, ale bolo jasne povedané, že aj keby chcel ujsť, nemá kam. Tam to bolo priamo povedané. [/spoiler]
825153
3 0
reagují: Derfel
reaguje na: Svarec
Nikto neodisiel u mojej. Najviac co si pametam odchodov bolo pri Hateful Eight. Nas ostalo asi 5 ludi z 20-25? :D odisli hned po 30 minutach.
825701
Nikto neodisiel u mojej. Najviac co si pametam odchodov bolo pri Hateful Eight. Nas ostalo asi 5 ludi z 20-25? *:D* odisli hned po 30 minutach.
825198
1 0
Film vyborny a finalny suboj som si uzil tak, ze som bol pocas zaverecnych titulkov uplne prikovany v sedacke.
Drobna nepresnost v recenzii. Hlavny hrdina nezije s rusmi. Zije s vikingami, ktori podnikali vypravy na vychod do ruska.
825622
Film vyborny a finalny suboj som si uzil tak, ze som bol pocas zaverecnych titulkov uplne prikovany v sedacke.  Drobna nepresnost v recenzii. Hlavny hrdina nezije s rusmi. Zije s vikingami, ktori podnikali vypravy na vychod do ruska.
3 -1
Zlej film (myšleno nepříjemnej). Místy mi u něj fakt nebylo dobře.
825580
2 0
Tak ja nevim, me ten film prisel strasnej. 2/10
825361
2 -11
reaguje na: Svarec
Při mojí projekci taky odcházeli. To jsem naposledy zažil u Hardcore Henry, to ale odešla půlka kina :D.
825216
Při mojí projekci taky odcházeli. To jsem naposledy zažil u Hardcore Henry, to ale odešla půlka kina *:D*.
825198
2 0

5/10

The 13th Warrior meets The VVitch. Prospělo by tomu zkrácení o takových 15-20 minut, trochu zrychlit tempo. Takhle je to z části parádní historický epos, kde jsem u mnoha scén chrochtal blahem, ale z části rádoby artová typicky Eggersovská sračka s pokusy o velké umění a s mnoha scénami, kde jsem musel zadržovat smích.

Mimochodem, asi 10 lidí během projekce odešlo. Nepamatuji si, kdy se něco takového naposledy stalo. Tenhle film prodělá strašný ranec peněz.
825198
The 13th Warrior meets The VVitch. Prospělo by tomu zkrácení o takových 15-20 minut, trochu zrychlit tempo. Takhle je to z části parádní historický epos, kde jsem u mnoha scén chrochtal blahem, ale z části rádoby artová typicky Eggersovská sračka s pokusy o velké umění a s mnoha scénami, kde jsem musel zadržovat smích. Mimochodem, asi 10 lidí během projekce odešlo. Nepamatuji si, kdy se něco takového naposledy stalo. Tenhle film prodělá strašný ranec peněz.
5/10
2 -8
reagují: dawko, JonSlow
reaguje na: do_Od
Já byl po zkouknutí v Aeru spíš v rozpacích (možná za to může pár přede mnou který měl asi z filmu strach a celou dobu si ze všeho roztržitě dělali srandu a nepřestali kecat). Ale dnes začínám mit stejné pocity jako ty. Příjemně se to "rozležuje" a když už vím co ten film vlastně je, začínám mít chuť ho vidět znovu a vychutnat si ho. Rozhodně je to unikát.
825184
825135
1 -1
BTW, ak by to niekoho zaujímalo na New Yorkeri je výborný článok o Northmanovi, jeho natáčaní a Eggersovi. Sú v ňom aj rozhovory s Eggersom. Oplatí sa prečítať, pomôže to dobre dotvoriť obraz ako Eggers rozmýšľa a prečo film je aký je.

Tri veci z článku za všetky - Eggers hovorí že pôvodný budget bol 65 mil. a narástol kvôli COVID odkladom a iným veciam na 90 mil. Otvorene hovorí že to vždy mal byť art v komercnejsom kabáte, ale nárasty budgetu z toho spravili film kde ľudia čakajú niečo epické a komerčné ako Gladiátor.

Druhá zaujímavá informácia je, že final cut bol robený aj po pripomienkach štúdia na základe horších testovacích projekcií - film sa hlavne skracoval , aj v momentálnych 136 minútach je skrátený/kratší oproti Eggersovej pôvodnej verzii.

Tretia zaujímavá informácia je, že Eggers a kameraman Jarin Blaschke točili na základe podrobných storyboardov a všetko viac-menej len s niekoľkými kamerami, zameranými na detail a to čo vidíme vo filme. Tzn. nepostupovali ako je bežné pri podobných filmoch že si z každej scény a lokality narobia XY variácií a z XY uhlov, z ktorých sa potom v strižni dá vyberať. Aj preto malo štúdio asi len malý priestor ako výslednú podobu filmu meniť do niečoho ešte komerčnejsieho - skrátka nebol materiál, z ktorého také niečo poskladať.
825182
BTW, ak by to niekoho zaujímalo na New Yorkeri je výborný článok o Northmanovi, jeho natáčaní a Eggersovi. Sú v ňom aj rozhovory s Eggersom. Oplatí sa prečítať, pomôže to dobre dotvoriť obraz ako Eggers rozmýšľa a prečo film je aký je. Tri veci z článku za všetky - Eggers hovorí že pôvodný budget bol 65 mil. a narástol kvôli COVID odkladom a iným veciam na 90 mil. Otvorene hovorí že to vždy mal byť art v komercnejsom kabáte, ale nárasty budgetu z toho spravili film kde ľudia čakajú niečo epické a komerčné ako Gladiátor.  Druhá zaujímavá informácia je, že final cut bol robený aj po pripomienkach štúdia na základe horších testovacích projekcií - film sa hlavne skracoval , aj v momentálnych 136 minútach je skrátený/kratší oproti Eggersovej pôvodnej verzii. Tretia zaujímavá informácia je, že Eggers a kameraman Jarin Blaschke točili na základe podrobných storyboardov a všetko viac-menej len s niekoľkými kamerami, zameranými na detail a to čo vidíme vo filme. Tzn. nepostupovali ako je bežné pri podobných filmoch že si z každej scény a lokality narobia XY variácií a z XY uhlov, z ktorých sa potom v strižni dá vyberať. Aj preto malo štúdio asi len malý priestor ako výslednú podobu filmu meniť do niečoho ešte komerčnejsieho - skrátka nebol materiál, z ktorého také niečo poskladať.
6 0
reaguje na: MILFhunter69
To se moc nedá říct. To je jako jestli je lepší Schindlereův seznam nebo Hanebný pancharti.
825159
825155
6 0
Lepší nebo horší než Král Artuš legenda o meči?
825155
2 -2
reagují: Mr. Hlad
reaguje na: Falwic
Není to zdaleka tak stylizované, přistupuje se k tomu realističtěji, prostě se to děje a nikoho z hrdinů to nešokuje. Prostě to tak v tom světě chodí.

Jinak to není zdaleka tak šílené, jak by se zdálo. Kamera občas včas uhne, takže vyloženě fatalitky a takové věci tam jsou minimálně. Ale nevadí to.

Je to prostě to, co očekáváš, že se děje v drsném světě. Jen Eggers nemá zapotřebí ti to násilí cpát až pod nos se vším všudy, aby znechutil. To ten film ani nepotřebuje.
825154
Není to zdaleka tak stylizované, přistupuje se k tomu realističtěji, prostě se to děje a nikoho z hrdinů to nešokuje. Prostě to tak v tom světě chodí.  Jinak to není zdaleka tak šílené, jak by se zdálo. Kamera občas včas uhne, takže vyloženě fatalitky a takové věci tam jsou minimálně. Ale nevadí to.  Je to prostě to, co očekáváš, že se děje v drsném světě. Jen Eggers nemá zapotřebí ti to násilí cpát až pod nos se vším všudy, aby znechutil. To ten film ani nepotřebuje.
825149
4 0
Pro mě je film zvláštní a rozporuplný. Rozhodně to není historický velkofilm. Je to spíše pohanská temná fantasy a mě film nepřišel moc výpravný. Trailer určitě klame tělem. Bitva spíše přepadení vesnice malého města tam je  jedna. Taky jsem si nevšiml, že by tam všechny povraždili - spíše z ní získali spoustu otroků. Když se děj přesune na Island, tak se to celý odehrává v jedný osadě. Tam mě docela vadilo, jak hlavní hrdina otrok se tam v pohodě poflakuje nikdo ho nehlídá a má kolísavou sílu a schopnosti.  Je otázka jestli tohle řešit ve filmu, kde jsou fantasy prvky. Prostředí vikingů je úkazaný správně drsně a špinavě a asi zbraně a oblečení a zbroj dost sedí. Ale zase někdo koho to zajímá může obdivovat dobové připevnění Saxu na opasku ale je to příběh kde je kouzený meč který nejde tasit ve dne.

Řezničina to je asi stejně intenzivní ale jiná. Je to brutální špinavý a svým spůsobem ošklivější, jsou tam ošklivějši poranění lidé třeba bez nosu, jak by člověk čekal v temným středověku.  Ne jak modelové-kulturisti a modelky ve Spartakovi. To beru jako plus ( i když třeba první serie Spartaka byla dobrá. )
825153
Pro mě je film zvláštní a rozporuplný. Rozhodně to není historický velkofilm. Je to spíše pohanská temná fantasy a mě film nepřišel moc výpravný. Trailer určitě klame tělem.[spoiler] Bitva spíše přepadení vesnice malého města tam je  jedna. Taky jsem si nevšiml, že by tam všechny povraždili - spíše z ní získali spoustu otroků. Když se děj přesune na Island, tak se to celý odehrává v jedný osadě. Tam mě docela vadilo, jak hlavní hrdina otrok se tam v pohodě poflakuje nikdo ho nehlídá a má kolísavou sílu a schopnosti.  Je otázka jestli tohle řešit ve filmu, kde jsou fantasy prvky. Prostředí vikingů je úkazaný správně drsně a špinavě a asi zbraně a oblečení a zbroj dost sedí. Ale zase někdo koho to zajímá může obdivovat dobové připevnění Saxu na opasku ale je to příběh kde je kouzený meč který nejde tasit ve dne.  [/spoiler] Řezničina to je asi stejně intenzivní ale jiná. Je to brutální špinavý a svým spůsobem ošklivější, jsou tam ošklivějši poranění lidé třeba bez nosu, jak by člověk čekal v temným středověku.  Ne jak modelové-kulturisti a modelky ve Spartakovi. To beru jako plus ( i když třeba první serie Spartaka byla dobrá. )
3 0
reagují: Horace