Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 nejlepších filmů dekády podle Civala


ikona
Cival
asif kapadiachristopher nolandenis villeneuveleonardo dicaprioluca guadagninomartin scorsesemz nejnejlepší filmy dekádyredakceroger deakinssam mendestématop 10
Začínáme rekapitulovat 

Jedinou a opravdu velmi relativní výhodou tohohle koronashitu je větší šance dotáhnout psavecké resty - zavřená kina, divadla i hospody a k tomu ještě zákaz nočního vycházení je kombinace, která člověka chtě nechtě přikove k počítači.  

Dřív než KarelR zvedne hozenou rukavici a napíše o dalších čtyřiceti nej filmech před Star Wars a Hlad zvládne rozhýbat jeden nejmenovaný redakční megačlánek, který je ve výrobě už taky minimálně tři roky, vás zkusím alespoň trochu zaujmout topkou avizovanou na začátku kalendářního roku, kdy jsme s velkou pompou vstoupili do třetí dekády 21. století. Top ten nej filmů desátých let přitom nemá ambice stát se neotřesitelnou hitparádou, ale spíš chce stimulovat jak vás, tak i kolegy a přespolní (Marigolde, Woody, nemáte už dost toho koronazevlení?), a vyhmátnout z nabídky ty nejinspirativnější bijáky. Protože i když letošní nabídka stojí za prd a jiné dekády nám (zvlášť s prizmatem nostalgie) můžou připadat silnější a plodnější, pořád je vůkol tolik skvělých filmů, že se vyplatí se jimi brodit tam a zpátky. Navíc někdo musí vyrovnat tu trestuhodnou absenci Šíleného Maxe v následujícím pořadníku...

Top 10 podle imfa :: Top 10 podle Spoonera :: Top 10 podle Rimsyho

Top 10 podle MrHlada :: Top 10 podle do_oda :: Top 10 podle KarlaR 

2. Vlk z Wall Street (2013, r. Martin Scorsese)
Po Skryté identitě a přeci jen trochu manýristickém Prokletém ostrově jsem nevěřil, že se Scorsesem ještě někdy naskočím na jednu vlnu. Snad o to víc mě rozsekal Vlk z Wall Street, jedna z těch velkých Martyho fresek, která však na rozdíl od Mafiánů a Casina opustila sexy svět gangsterů a vrhla se mezi vykutálené finančníky z Wall Street. I dlouhé roky poté, co nám Oliver Stone vysvětlil, že "greed není tak úplně good", nabízí tenhle svět rychlých peněz, rozklížených morálních kompasů a šílených chemických kombinací obří porci zábavy i důvodů k zamyšlení. 

V téhle cynicky odřízené bohoslužbě za kapitalismus, se vší tou krásou i pokleslostí bezhlavých honů za dolary, se Scorsese zase může vybarvit jako umělec, který umí „nastavovat zrcadlo“ současnosti. Tak komplexním způsobem jako málokdo. 

Mistrovsky zorchestrované davové scény z newyorských kanceláří i luxusních sídel, dokonale dynamická souhra pohybů kamer a nadupané střihové skladby i precizní práce s hereckým ansámblem výstižně definují, proč je Scorsese v užším výběru největších režisérů hollywoodské historie. A Leonardo DiCaprio v životní roli nejen že dodnes sytí memové sklady celého internetu, ale svým dravým, místy fanatickým, jindy komediálně uvolněným hereckým výkonem, žene tenhle biják k zážitku, který vás může sejmout stejně jak tři lehkomyslně spolknuté tabletky.

1. Interstellar (2014, r. Christopher Nolan)
Nolan v topu. Opulentní vesmírná odysea a… fascinující podívaná, která po řemeslné stránce těžko nachází konkurenci. Ale i při všech těch precizních audiovizuálních řešeních nabízí tak opojnou diváckou zkušenost, až se jí těžko vyrovnává. Nejen ten průlet černou dírou je (zvlášť v IMAXu) v Nolanově podání hypnoticky vtahujícím požitkem, nad nímž se musí z nebe zálibně culit i průkopníci Kubrick a Clarke. 

 

Nolan těží žánr sci-fi na maximum a zhmotňuje věci, které přesahují naše pozemské uvažování, zároveň servíruje smyslům výjevy, jaké nelze jinde vidět ani slyšet (Zimmerův magicky pastorální soundtrack je promakanou lahůdkou). A přitom se srdnatě noří do toho, co člověka vyděluje z té neživé a nekonečné vesmírné masy - do citů. 

Velkoryse rozklenutý příběh Nolan vybavil hned několika absolutně strhujícími sekvencemi, ať už jí je zastávka na vodní planetě, dockovací kolotoč nebo McConaugheyho drásavé projíždění záznamů mnohaletých vzpomínek. Spojil je ale v precizní, majestátný celek. 

Interstellar je podívaná vpravdě mezihvězdných parametrů a biják, který připomíná, že máloco umí být tak nádherné jako dokonalý film. 

---

Do první desítky se mi těsně nevešel virtuózní Birdman, hned trojlístek mocných komiksových finále Avengers: EndgameLogan: Wolverine a Temný rytíř povstal a naopak drzý a rozjívený start Kick-Ass. Dál bych mezi nejzásadnější bijáky minulé dekády narval už avizovaného Šíleného Maxe, parádní tandem loňských oscarovek Parazit a Tenkrát v Hollywoodu, Malickův spirituální Strom života a taky odvážný hororový sequel REC 2. A kdo neviděl, měl by si určitě pustit trýznivou vztahovku Blue Valentine.  

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace