Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 nejlepších filmů dekády podle Civala


ikona
Cival
asif kapadiachristopher nolandenis villeneuveleonardo dicaprioluca guadagninomartin scorsesemz nejnejlepší filmy dekádyredakceroger deakinssam mendestématop 10
Začínáme rekapitulovat 

Jedinou a opravdu velmi relativní výhodou tohohle koronashitu je větší šance dotáhnout psavecké resty - zavřená kina, divadla i hospody a k tomu ještě zákaz nočního vycházení je kombinace, která člověka chtě nechtě přikove k počítači.  

Dřív než KarelR zvedne hozenou rukavici a napíše o dalších čtyřiceti nej filmech před Star Wars a Hlad zvládne rozhýbat jeden nejmenovaný redakční megačlánek, který je ve výrobě už taky minimálně tři roky, vás zkusím alespoň trochu zaujmout topkou avizovanou na začátku kalendářního roku, kdy jsme s velkou pompou vstoupili do třetí dekády 21. století. Top ten nej filmů desátých let přitom nemá ambice stát se neotřesitelnou hitparádou, ale spíš chce stimulovat jak vás, tak i kolegy a přespolní (Marigolde, Woody, nemáte už dost toho koronazevlení?), a vyhmátnout z nabídky ty nejinspirativnější bijáky. Protože i když letošní nabídka stojí za prd a jiné dekády nám (zvlášť s prizmatem nostalgie) můžou připadat silnější a plodnější, pořád je vůkol tolik skvělých filmů, že se vyplatí se jimi brodit tam a zpátky. Navíc někdo musí vyrovnat tu trestuhodnou absenci Šíleného Maxe v následujícím pořadníku...

Top 10 podle imfa :: Top 10 podle Spoonera :: Top 10 podle Rimsyho

Top 10 podle MrHlada :: Top 10 podle do_oda :: Top 10 podle KarlaR 

6. Roma (2018, r. Alfonso Cuarón)
Tehdy se mnou lomcovaly pochyby, jestli nepůjde o podivný anachronismus a vychtěný návrat ke starým časům echtovních artovek, ale... nejde! Roma opravdu je naprosto suverénním uměleckým kusem, který tak parádně dopadl díky tomu, že ho režíroval zrovna Alfonso Cuarón. Ten nejzručnější ze zručných, jenž umí i odkazovat k evropským mistrům z šedesátek a skloubit jejich vyjadřování s fantastickými kamerovými jízdami, na jaké jsme od tohohle přeborníka zvyklí nejen díky Gravitaci a Potomkům lidí. 

Roma je úctyhodnou autorskou vizí, u níž by se mohlo zdát, že nic není snadnější než točit filmy. Naprostá kontrola nad materiálem, jistota u každého slunečního paprsku dopadajícího do čočky kamery a sebevědomé vedení každé scény, ať už doluje mrazivé intimní emoce, nebo velkorysé davové scény, dělají z Roma úžasnou podívanou, která v podstatě nemá obdoby. Neopakovatelný kus. 

5. Skyfall (r. 2012, Sam Mendes)
Roger Deakins at his best. Právě dokonalá kameramanská práce, vrcholící přestylizovanými manévry na skotské vysočině, dělá z téhle bondovky nezapomenutelnou záležitost. A taky precizní završení konceptu, jenž byl s takovým nábojem otevřen o pár let dřív v Casino Royale. Ať už se 007 snaží proplést šanghajskými neony, londýnským metrem nebo ohnivou nocí prchá za svou matkou "M", je to dokonalý obrazový požitek, dodávající archetypálně klenutému příběhu až nesnesitelnou intenzitu. 

 

Skyfall je radikálním pohledem na Bonda zemitého, odhodlaného a sveřepého, definitivně zbaveného Brosnanovy lehkovážnosti a touhy exhibovat, což nejlíp vystihuje právě jeho vyhrocené finále. To je sice retro, ale v tom nejsyrovějším slova smyslu. Žádné Vyprávěj. Osudová katarze, teatrálně zasazená do úsporných skotských kulis, tvrdě tepe do slabin (fyzických i podvědomých) nejslavnějšího agenta filmové historie. A i proto se v ní Bond stává ještě neodolatelnější figurou. 

4. Král Artuš: Legenda o meči (2017, r. Guy Ritchie)
Uff. Alespoň že na tý ČSFD už to vylezlo do červený. Kdo se na takovou porci ignorantství měl koukat… Král Artuš je kasovní propadák, film zdrcený americkou kritikou, který předčasně ukončil náběh na fantasy sérii. A na pilíř televizních schémat to taky nevypadá. Já ho ale viděl dvakrát už v (poloprázdných) kinech a dovolím si tvrdit, že jde o flák veskrze brilantní a zejména střihovou skladbou a videoklipovým řetězením zpomalovaček, jízd, divokých švenků a trikových kulervoucností naprosto dokonalý biják.

Režisér Guy Ritchie byl napřed už na přelomu století v dobách Podfu(c)ku a Sbal prachy a vypadni a je kupodivu napřed I teď, když v poměrně krátkém sledu vyrukoval s Artušem, rodinným Aladinem a stylovými Gentlemany. Jeho filmy vypadají dvakrát dražší a mají tak stylisticky oslnivé momenty, že by člověk nejradši ve zpomaleném záběru spálil všechny učebnice dějepisu a VHSku Excaliburu k tomu. Naprostý fantasy nářez a zvlášť v první dvacetiminutovce ryzí audiovizuální dokonalost. Už ta hudba!

3. Dej mi své jméno (2017, r. Luca Guadagnino)
Čistá krása. Podmanivá lovestory opije atmosférou slunného italského venkova osmdesátých let, obalamutí krásou přírody i diskotékovým křepěním, aby mohla narýsovat extra působivou vztahovou linku. Přesná a citlivá režie Itala Luca Guadagnina, opírající se o neokázalý, přesto oscarový adaptovaný scénář matadora Jamese Ivoryho, povyšuje naoko standardní letní románek v nadčasovou úvahu o konvencích, stereotypech a všelijakých vztahových i rodinných konstelacích. 

Tahle gay romance přišla v časech, kdy už pro civilizované jedince není homosexualita tématem, možná i proto působí navazování pouta mezi mladým Timothée Chalametem a sošným Armie Hammerem tak uvolněně a samozřejmě, přitom s ohromnou vášní a smyslností. Dej mi své jméno je perfektním vystihnutím láskyplného vzplanutí v jeho rozličných tělesných i duševních rozměrech. A to slzavé finále je, myslím, úplně nejlepším filmovým zachycením toho, čemu se říká zlomené srdce.     

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace