Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 tržebních postřehů z letní sezóny 2019


ikona
TedGeorge
aladdinavataravengers: endgameavengers: infinity warcaptain marveldetective pikachudetektiv pikachudisneydisney+godzillajokerkevin feigelvi kralmarvelnetflixparamountpixartenkrat v hollywooduuniversalwarner bros.
Shrnutí toho nejpodstatnějšího, co se událo na poli filmových tržeb za prvních 8 měsíců roku 2019 

Na stránkách MovieZone se stalo dobrým zvykem shrnout si letní sezónu v kinech pohledem tržebního kecala. O peníze jde (bohužel) až v první řadě a rok 2019 nebude nijak vybočovat. Co se změnilo oproti minulým artiklům, které si můžete připomenout zde a zde? Především časové rozpětí, které letní sezóna označuje. Zatímco dříve to byl duben, květen, červen a červenec, my už dnes víme, že se Hollywood naučil lépe pracovat s daty premiér a kdysi skoro zapovězené měsíce jako únor nebo srpen také přinášejí ambiciózní a úspěšné filmové pecky v kinech. 

 

Tolik k upřesnění nadpisu článku a teď už k věci. Rok 2019 je v kinech ve znamení myšáka a člověka ta nadvláda zběsile fúzujícího studia Disney skoro až děsí. Ostatní studia se slzou v oku pokukují po království Boba Igera, který před 13 lety koupí Pixarů započal cestu k současné dominanci. Vše jenom stvrdila koupě studia Fox, která přidělala vrásky na čele nejednomu fanouškovi kvalitních eRkových bijáků. Nebudu předbíhat, Disneyho si koneckonců rozebereme v nejednom z následujících bodů. Vy už se pohodlně uvelebte, nabídněte si něco dobrého k pití a jdeme na to.

10. Avengers: Endgame překonali Avatara
Právě překonání 10 let starého tržebního vrcholu je zprávou číslo jedna pro každého správného tržebního kecala. Po dechberoucích dvou miliardách Infinity War jsme sice všichni tušili, že to bude „velké“, ale 2 miliardy a 796 mega k tomu – to posadilo na zadek i otrlé tržební analytiky. Kde se zrodil takový úspěch? Kevin Feige a spol. sklidili už rekordním (a podle mého názoru v následujících letech jenom velmi těžko překonatelným) americkým otvírákem 357 milionů dolarů. To je numero, které suše překonalo předchozí rekord Infinity War o 100 mega a vyhnalo zámořská čísla až na konečných 857 míčů. K tomu si přičtete 614 čínských milionů a díky dvojce zemí jsme už na dohled miliardě a půl. 

Zbytek světa (Velká Británie psala 114 mega, Jižní Korea 105 atd.) se samozřejmě nenechal zahanbit a rozloučení Roberta Downeyho juniora s jeho největší rolí nemohlo dopadnout pro marvelovské účetní lépe. Co na tom, že posledních pár desítek milionů se přikutálelo až po návratu posledních Avengers do kin s rozšířenou-nerozšířenou verzí. Na to už se historie ptát nebude. Stejně tak nebude kronikáře z továrny na sny zajímat fakt, že Endgame tak trochu vysála ochotu diváků chodit do kina na dlouhé týdny po premiéře a za oběť jí tenkrát padl nejeden film. Jak bych vám jenom tenhle úspěch ještě přiblížil? Klid, nebudu tu vydělané miliardy poměřovat s množstvím Fabií. Úplně bude stačit když dodám, že jediný film za pár týdnů vydělal v kinech více chechtáků, než na kolik si přišlo kdysi mocné studio Paramount za poslední rok a půl v multiplexech po celém světě. 

9. Warneři prošustrovali léto v kinech
Čísla hovoří jasně. V roce 2016 si moje oblíbené studio přišlo na 873 milionů babek z letní sezóny v kinech a mluvíme tu o amerických číslech. Rok 2017 psal 792 míčů. Minulá kalendářní jednotka vytěžila z nejteplejších měsíců 556 mega a letošek přidal už jenom pouhých 394 milionů dolarů! Warneři to v létě zkoušeli s filmy Detective Pikachu a Godzilla II: Král Monster. První se horko těžko zaplatil (o neustále roustoucích nákladech na reklamu jsem psal několikrát), druhý potom studio poslal desítky milionů babek do mínusu. Godzilla vs Kong se premiéry na jaře 2020 ještě dočká, ale dál bych to pro vychtěné univerzum neviděl dobře.

 

Naštěstí pro Warner Bros. musíme brát v potaz trend, který jsem načrtnul už v úvodu. Studia už do těch čtyř letních měsíců necpou automaticky všechna filmová želízka v ohni. Minulý rok Warnerům zachraňoval srpnový MEG a ve stejný měsíc startující Šíleně bohatí Asiati. Letos se hojí a budou hoji díky úspěšnému zářijového sequelu TO a především Jokerovi, který by měl pořádně nakopnout říjen v kinech po celém světě. Uvidíme, jak vysoko v Benátkách oceněný klaun vystoupá. Zatím to vypadá na více než půl miliardy celosvětově, což by bylo docela záhodno, protože do konce roku už to v jejich režii žádná velká sláva není, a v nějaký zásadní úspěch jimi produkovaných bijáků jako Doktor Spánek nebo Superintelligence nevěří snad ani ten nejoptimističtější účetní z jejich stáje. Warneři každopádně na rok 2019 v kinech nebudou vzpomínat rádi. A nebudou jediným zástupcem z nejsilnější šestky hollywoodských studií.

8. Milionové Ženy v běhu aneb česká stopa
Ne, nemyslím si, že by se v nějakém hollywoodském kanclu konala schůzka centrálních filmových plánovačů a při detailním rozebírání všech filmů startujících v kinech v roce 2019 tam zaznělo: „Who the fuck is Martin Horský?“. Přesto je těch více než 8 milionů dolarů (dobrá, 195 milionů korun) nechaných v tuzemských pokladnách více než 1,3 miliony diváků velká síla. Na začátku února zavítalo na Ženy v běhu do kin hned 177 000 diváků, což bylo historicky druhé největší číslo pro český film, a to zdaleka nebylo vše. Únor byl měsíc romantice zaslíbený, a i další víkendy přilákaly do kin více než 100 000 diváků! Konkrétně 147 a 118 tisíc diváků. Až poslední víkend v únoru trochu polevil a „kilovou hranici“ se nepovedlo překonat díky triumfálnímu nástupu trojky Jak vycvičit draka, která oslovila 149 000 tatínků, maminek a jejich potomků se slušným filmovým vkusem.

 

Byť na tomto místě můžeme nadávat na další českou komediální sázku na jistotu, hledejme i to pozitivní. Nebudu tu teď rozebírat neutěšený stav české kinematografie, kterou v posledních týdnech přece jenom povzbudilo ambiciózní Marhoulovo Nabarvené ptáče. Píšu tu o tržbách a je dobře, že lidé v Čechách, na Moravě a ve Slezsku pořád chodí do kin. Hrstka tržebních „juggernautů“  totiž poslední roky ospravedlňuje existenci desítek multiplexů po celé republice. Byť se občas nějaké to známé kino zavře.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace