Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak se v Hollywoodu bojuje o nejlepší datum premiéry?


ikona
TedGeorge
adam sandleraquamanavataravengers: endgameblack pantherdeadpooldisneyhvězdné válkykral artus: legenda o mecimarvelnetflixshaftstar warsunchartedwarner bros.x-menx-men: dark phoenix
Aneb jak si Avatar a Star Wars zarezervovali Vánoce až do roku 2027...  

Představte si teď na chvíli, že jste bohatý hollywoodský producent, který může svůj film poslat do kin v kterémkoliv měsíci. Jaké datum byste volili? Vaše odpověď bude pravděpodobně záviset na tom, jak moc sledujete Hollywood a filmový byznys jako takový. Vždy totiž platila jednoduchá poučka, že největší filmy se zásadně posílají do kin v letní sezóně (o jejím ohraničení až dále) a na Vánoce.

Bijáky cílící na Oscary se potom většinou dočkaly premiéry na podzim a naplno si užívaly sezónu plnou Zlatých glóbů, Malin a plešounů. Jenomže platí takové moudro i dnes? A kam vlastně velká studia uklízejí ty nechtěné premiéry? Na leden a únor? Ještě pořád na Netflix? Pokud vás odpověď na nějakou z těchto otázek zajímá, čtěte dál.

Jistě nejsem jediný, koho velmi pobavila nedávná zpráva o plánovaném sledu vánočních premiér studia Disney. Pomiňme teď fakt, že je dominance Myšáka zapříčiněná koupěmi Pixarů, Marvelu a Lucasfilmu v současné době až zarážející. Přesto je to suché oznámení, že Vánoce budou příštích 8 let patřit právě jim, docela šílené. Vánoce 2019 jsou jasné – J.J. Abrams se vrací za kormidlo Hvězdných válek a Epizodou IX se bude snažit napravit dojmy z rozporuplně přijímaného Posledního z Jediů. Rok 2020 je výjimka a já se k ní vrátím. Ta pravá myšákovská hitparáda tak začíná až na Vánoce 2021.

To se do kin konečně podívá dvojka Avatara (už by se znovu neměla odkládat, pevně doufáme) a modrásci budou útočit na dvě miliardy jenom z kin. Minimálně. Co rok 2022? První Star Wars z tvůrčí dílny (v tuto chvíli nenáviděného) Game of Thrones dua Benioff / Weiss. V roce 2023 nám Ježíšek nadělí trojku Avatara a o rok později odstartují další Star Wars - a zase by to mělo být bez Skywalkerů. Vánoce 2025 = Avatar 4. Vánoce 2026 = plánovaná „trojka“ Hvězdných válek. No a konečně jsme u roku 2027, kdy nám třiasedmdesátiletý (!!!) James Cameron s velkou pompou představí pětku Avatara.

Vůbec se nedivím, že si chce disneyovský moloch pojistit ten poslední – fakticky nikdy neselhávající – prémiový vánoční termín. Skoro celý svět se na konci prosince těší na zasloužené prázdniny. Venku je kosa, tak proč se nezahřát v multiplexu? Svátky vánoční jsou opravdu ta poslední výjimka z naznačené revoluce ve volení distribučních termínů. Disney to dobře ví a už teď si pojišťuje nadvládu na mnoho let dopředu. Kdo by totiž šel proti hračkářskému gigantu? Napadají mě snad jen Warneři, kteří měli s loňským vánočním Aquamanem zase jednou víc štěstí než rozumu.

Dlužím vám odstavec týkající se roku 2020. Tam Disney dlouho neměl žádnou premiéru a cynik ve mě potměšile predikoval, že se tam na truc přesune nějaká marvelovka. Nakonec se taková šílenost nestala a Disney bude příští rok lákat na pohádkovou Cruellu. Ta se podle mého názoru na miliardu nevyškrábe (byť to bude těsné) a ostatní studia to dobře vědí. Jako zkušené hollywoodské podsvinče, které profesionálně čichá drahé tržební lanýže, se tak připomnělo to další studio vzadu – Sony. To pošle příští rok na Vánoce do kin adaptaci milované videohry Uncharted. Ne, nezapomínám na West Side Story režírované Spielbergem a produkované – chvíle napětí – ano, zase Disneym, respektive jejich Foxy. To je ale spíš případ té oscarovky, která nemá ambice vydělávat stovky milionů dolarů během jednoho jediného svátečního týdne.

V předchozích odstavcích jsme se dostali k zajímavému fenoménu hollywoodského byznysu – souboji o ten nejlibovější premiérový slot. Vánoce jsou jasné, ale rok má v průměru 52 týdnů a tím pádem to jistě nebude jediný exkluzivní termín pro premiéru. Musíme se zase trochu řídit Amerikou a jejich svátky. Jistě – May the Fourth Be with You, Independence Day, Memorial Weekend – to jsou všechno prestižní a mezi studii velmi populární data, která se v minulých letech (a desetiletích) dočkala nejedné obří premiéry. Jenomže čerství Avengers jasně ukázali, že doba se mění a i ten Hollywood se podle toho musí zařídit.

Endgame se dočkala bezprecedentního zájmu publika už 26. dubna a všechna studia už pár týdnů po očekávaném oznámení termínu poctivě vyklidila pole nejen tento dotyčný víkend, ale i následující týdny. Teprve Detective Pikachu startující v tisících kinosálů 10. května byl prvním blockbusterem, který se marvelovce odvážil konkurovat. Trend je jasný – filmů se sice točí každým rokem víc a víc, ale to je hlavně kvůli Netflixu a dalším streamovacím službám. Počet kin po celém světě sice každým rokem roste, ale to neznamená větší počet premiér. Je to kvůli tomu, že lidé toužící po hrstce vyhlížených filmů chtějí vidět svůj biják hned první víkend a kina chtějí (a musí) tento zájem okamžitě uspokojit.

Studia tohle všechno samozřejmě velmi dobře ví a dlouhé měsíce a roky dopředu spekulují. Který víkend bude ten nejvhodnější? Má tam konkurence nějakou pecku? Může se jejich akční film podívat do kin už 3 týdny po premiéře té očekávané marvelovky? A co ten animák s Yetim? Neublíží mu premiéra pixarovky o dva týdny dříve? Vždy zvítězí ta nejsilnější značka a ostatní se musí poslušně pakovat na jiný (a často mnohem méně atraktivní) slot. Že je už celé léto zabrané? Nevadí, odložíme hotový film o další půlrok, Guy Ritchie to s tím Králem Artušem nějak přežije. Co na tom, že o týden dřív startují Strážci Galaxie Vol. 2?

Když už jsem nakousnul toho Guye... Novináři se ho před třemi lety zeptali, co říká na další odložení Artušovy premiéry (původně měl jít film do kin už v červenci 2016 a ani únor 2017 nebyl konečný termín). Režisér, který právě slaví zasloužený úspěch s Aladinem, rezignovaně zahlásil něco ve smyslu, že studio prostě nemohlo najít vhodný víkend a on už s tím nic moc neudělá. Na druhou stranu však prý oceňuje, že si bude moct další měsíce vyhrát s vizuálními efekty. Tolik k jeho víceméně oficiální a citované odpovědi. Ta mírně neoficiální přišla až dva týdny před premiérou Artuše v populárním podcastu Joea Rogana.

Ritchie tam naplno řekl, že je pravděpodobně v řiti, protože jeho milovaný biják zabije pokračování Strážců Galaxie. Až se tedy příště dočtete, že se film odkládá, aby ho mohl vděčný režisér vypilovat k dokonalosti, čuchejte neplechu. Kdepak, stejně jako u X-Menů, kteří museli uvolnit místo Alitě, za to pravděpodobně můžou producenti a studioví mogulové, kteří rok před plánovanou premiérou přišli na to, že je konkurence příliš silná a proto je třeba uhnout. Co na tom, že ta vynucená změna často bývá ještě k horšímu.

Blížíme se k závěru. Disney v tuto chvíli vládne světu a díky spojení s Foxy se situace vyhrotí ještě víc. Avatar a Hvězdné války budou okupovat Vánoce až do roku 2027 a ta hrstka zbylých studií, která jsou schopná konkurovat obří 150-200 milionovou reklamní kampaní, bude ještě hodně přemýšlet, jestli se jí vůbec vyplatí posílat do kin na svátky nějakou konkurenci. Co ostatní měsíce? Rok 2019 je už jasný, ale ta pravá legrace začíná při pohledu na další roky. Myšák se s tím totiž vůbec nes… a roky předem si rezervuje (a vlastně i uzurpuje) i další premiérové sloty pro svoje největší bijáky. Co na tom, že ještě vůbec nevíme, jaká konkrétní pecka do těch multiplexů zamíří.

Hned 14. února 2020 bude v kinech nějaká (hraná) disneyovka. Prvního května nás čeká marvelovka. Třetí červnový víkend je zarezervovaný pro další pixarovku. Poslední listopadový víkend zase jedna disneyovka. Schválně vynechávám již oznámenou Mulan v režii Niki Caro a další. Stejným způsobem to pokračuje v roce 2021. Warneři, Sony a další občas zařadí do plánu premiér nějaký bezejmenný blockbuster, o kterém víme maximálně to, že bude hraný. Ale to je oproti dominanci Disneyho jen plivnutí do pořádně hluboké hollywoodské studny. Zbývá ještě něco dodat? Ano, závěrečné poselství pro tržební kecaly.

Už se vybodněte na poměřování úspěchu filmu čistě na základě rozpočtu – celkových tržeb z kina. To je samozřejmě pořád ten nejdůležitější ukazatel, který naznačuje i budoucí příjmy z domácích nosičů a prodeje televizních práv. Důležité a zásadní je však počítat s těmi slavnými „náklady ušlé příležitost“. Když stojí Godzilla chudáky Warnery 170 milionů dolarů a vydělá jich v Americe jenom 110 (ve světě se pak dost možná nepůjde ani za 400 mega), není to úspěch. Je to promarněný víkend v kinech a do budoucna se tyhle světlé ostrůvky v nekonečném moři Disney / Fox premiér budou hledat čím dál tím složitěji.

---

Vytáhni v hospodě: Česko zase musí být něčím výjimečné. Zatímco Hollywood si naplno užívá letní měsíce a houfně posílá do multiplexů jeden blockbuster za druhým, u nás se do kina v létě nechodí a čeští distributoři při pohledu na poloprázdné kinosály se slzou v oku vzpomínají na (pravděpodobně) největší film roku - Ženy v běhu. Ty se dočkaly premiéry už 27. ledna a znovu se ukázalo, že když je vedro a neprší, lidé u nás do kin prostě nechodí. Kdyby u nás šla Bohemian Rhapsody do kin minulé suché léto, přijde na ni polovina lidí...

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace