Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak Bob Iger dostal Disneyho na vrchol


ikona
TedGeorge
avengersavengers 2avengers: endgameblack panthercaptain americadeadpooldisneydisney+fantasticka ctyrkaforce awakensFoxfrozengeorge lucasharrison fordhvězdné válkyiron manjohn lasseterkevin feigeluke skywalkerlvi kralmark hamillmarvelpixartoy storytržbyx-menx-men: dark phoenix
Cesta vzhůru je lemovaná chytrými nákupy. Bude pořízení studia Fox dalším majstrštykem „pana CEO“? 

Disneyho je poslední dobou všude plno. Tržební kecalové řeší možnou miliardu marvelovky / disneyovky Captain Marvel, fanoušci streamovacích služeb se těší na spuštění Disney+, a aby toho nebylo málo, před pár dny se dotáhla do konce hollywoodská fúze století, ve které Myšák pojmul Lišku. V tomto článku si posvítíme na osobu, bez které by dnes Disney rozhodně nebyl tam, kde je. Právě Bob Iger je tím „panem CEO“, který má největší zásluhu na skoro až monopolní pozici, v níž se Disney v současnosti nachází. Zaujal jsem vás a máte chuť se dozvědět více? Protože jsem se zase jednou pořádně rozepsal a k přelouskání článku se budete muset něčím posilnit, otevřete si ke čtení Cabernet Sauvignon z Vinařství Veverka. Jdeme na to.

Kapitola druhá: Jeden Marvel vládne všem

„Věříme, že přidání Marvelu do unikátního disneyovského portfolia značek poskytne signifikantní možnost pro dlouhodobý růst a zhodnocení investice.“ Právě touhle škaredou větou okomentoval Bob Iger v roce 2009 koupi Marvelu za 4,24 miliardy. Vy si jistě ťukáte na čelo, proč Avi Arad a spol. prodávali. Ale zkusme se teď na chvíli přesunout do let 2007-2009. Tenkrát byl totiž Marvel úplně jinde

 

Právě v roce 2007 nastoupil do čela společnosti Kevin Feige. Ten se pyšnil úspěšnou kariérou producenta zodpovědného za filmy jako Hulk (ten z roku 2003), trilogii X-Men, Raimiho Spider-Many, Fantastické čtyřky a kupu dalších marvelovek vzniknuvších po roce 2000. Kevin měl ambiciózní plán, který v roce 2008 odstartoval superúspěšný Iron Man a trochu průšvihový Neuvěřitelný Hulk s trucujícím Edwardem Nortonem. Pro pokračování právě započaté (a pečlivě „rozfázované“) cesty potřeboval toho nejsilnějšího partnera. No a tím byl právě Disney.

Myšák vždycky cílil ve svých filmech na nejmenší. Nějaké to eRko sice v minulosti do kin poslal, ale společnost vždy především stála na svých princeznách, animácích a rodinných podívaných celkově. Bob dobře věděl, že jsou PG-13kové adaptace komiksů novou modlou pro každého kluka a Disney si trochu nechal ujet vlak. Proto, pouhé dva roky po odvážném (a sakra drahém) nákupu Pixaru, přišel před akcionáře s dalším nápadem: Je potřeba koupit Marvel

To přesvědčování Jobse a spol. nebylo nic jednoduchého. Úplně slyším ty výtky, které na adresu této možné transakce tenkrát zazněly: „Bobe, ty ses snad zbláznil. Vždyť má Paramount licenční práva až do roku 2011 (Iron Man, Iron Man 2, Captain America, Thor), Spider-Mana Sony nikdy nepustí, X-Meni jsou v područí Foxů…. To chceš, abychom teď vyplázli miliardy a roky čekali na první film, který pošleme do kin? Vždyť je to 6 % naší hodnoty!“

Update: Disney v letech 2009-2012 obdržel nějaká procenta z tržeb Marvelovek distribuovaných Paramountem, takže úplně na suchu nebyl. Paramount dostává všimné za marvelovky dodnes.

Dnes už můžeme jen spekulovat, jak velkou roli hrál v řešeném obchodu právě ten obrovský úspěch prvního Iron Mana v roce 2008. Feige si naštěstí s Igerem rozuměl a společnými silami se jim podařilo akcionáře přesvědčit, že 4,24 miliardy za tu budoucnost stojí. Poslední srpnový den roku 2009 bylo oznámeno, že Disney kupuje Marvel. Jak reagovala burza? Akcie Marvelu vystřelily vzhůru, Disneyho cenné papíry nepatrně ztratily na hodnotě. „Disney zaplatil moc“, ozývalo se z úst analytiků.

Jenomže jak už kdysi řekl Tim Cook – Bob se dívá do budoucnosti. Prvním marvelovským filmem, který Myšák distribuoval do kin, byli Avengers v polovině roku 2012. Bylo z toho více než 1,5 miliardy, což je na svou dobu (vlastně i na dnešní) naprosto zázračné číslo, které více než uspokojilo špatně spící akcionáře, kteří 3 roky nazpátek vysolili více než 4 miliardy za práva na značku, která jim dlouhá léta skoro nic nevydělala.

V roce 2015 vyšel na webu Newsarama.com zajímavý článek, který počítal, jak moc se transakce vyplatila. Autor Jim McLauchlin píše, že Avengers, Iron Man 3, Captain America 2, Strážci Galaxie a Avengers 2 vydělali díky příjmům ze vstupného z kin, prodeje domácích nosičů, licencování práv pro Netflix, a merchandisingu více než ty 4 miliardy, které se jevily lidem obchodujícím na burze 1. září 2009 příliš moc. Zároveň zmiňuje, že Marvel chystá pod křídly Disneyho dalších 10 filmů.

Autor výše zmiňovaného článku zároveň cituje scenáristu a producenta (mimo jiné Transformerů) Toma DeSanta: „Vždyť je Iger pořídil skoro zadarmo. Už teď jsou v plusu a do budoucna mají v držení tržební perpetuum mobile“. No, měl pravdu ten chlapec. Představte si, že podobný článek píšete v roce 2019. Za rohem je premiéra Avengers 4 (2 miliardy v kinech budou minimum), Marvel chystá start fáze 4 a přísun miliard neustane ani v příštích letech (Black Panther 2 na ty dvě miliardy podle mého názoru bude útočit také).

Na závěr kapitoly dám s dovolením slovo ještě jednomu pánovi, který se pohybuje v showbyznysu už mnoho desítek let. Alan Peters kdysi napsal: „Iger v roce 2009 znal potenciál marvelovek ještě lépe než samotný Marvel. Nikdo nerozumí zábavnímu průmyslu tak jako Bob. A to je v tomto případě klíčové. Existují lidé, kteří ví, kdy zaplatit něco extra navíc. Řekněme, že reálná hodnota společnosti je „X“. Oni však zaplatí „X“ vynásobené 1,5, protože vědí, jakou hodnotu má společnost právě pro ně. V tomto případě pro Disneyho.“

To však zdaleka není všechno. Pokračujte na další kapitolu, kde se dozvíte, jak Disney (Iger) přesvědčil George Lucase, aby prodal svůj Lucasfilm.

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace