Téma: Co čekat od Justice League? Rozbor trailerů i chaosu v DC

aquamanbatmandcjustice leaguesupermantémawonder woman
Dočkáme se od DC dobré comicsové týmovky, nebo nás i tentokrát čeká v kině nuda, zmar a spousta přeplácaných triků?

MarvelZone opět zasahuje, píšete do komentářů, aniž byste si přečetli samotný článek, ale výjimečně vám ušetřím práci. Klidně to tam běžte napsat, protože u tohohle skalpelu o Justice League to platí beze zbytku. A platit to bude minimálně do listopadu, kdy Warneři vyloží karty na stůl. Momentálně jsou totiž za mizerné hráče pokeru, co neumí blafovat a doufají v mizerné karty těch ostatních. Ano, budování rozšířených vesmírů není žádná legrace, Universal se o tom letos bolestivě přesvědčil, a ačkoliv Mumii drží nad vodou star-power Toma Cruise v Evropě a Asii, s tím bubákovským universem to zdaleka nevypadá tak žhavě. Když dva dělají totéž, není to nikdy totéž - v Hollywoodu to platí odjakživa, jak jsme se mohli přesvědčit u Drtivého dopadu a Armageddonu, Sopky a Rozpoutaného pekla nebo Letu číslo 93 a WTC. Vyhrát prostě může jenom jeden.

Jenže tady se bavíme o komiksovém žánru, zdánlivě nevyčerpatelné studnici, ve které je přece dost materiálu pro všechny. A když Marvel dokázal "prodat" v rámci sólovek i zdánlivě obskurní superhrdiny (Dr. Strange), proč by nemohlo DC protlačit na plátna osvědčené kapacity, zvlášť když na to půjde zhurta a naruby? Nejdřív sequel originu, v němž si vyplýtvá tu vůbec nejslavnější příběhovou linku, a pak rovnou týmovku postavenou ze superhrdinů, co ještě vlastní film neměli. Co se asi tak může pokazit?

Jedno velké hračkářství bez ladu a skladu, ve kterém se film za filmem učí orientovat i Marvel. Všimněte si, že jsme začali velmi, velmi přízemním Iron Manem, pokračovali až roztomile retro Kapitánem Amerikou (už tady ovšem bylo zázračné sérum) a fantasy s "božským" Thorem, abychom nakousli širší vesmír mimozemskou invazí v Avengers a následně se přesunuli se Strážci Galaxie do hlubokého vesmíru. Až po tomhle opatrném našlapování přišel na řadu astrální Doctor Strange a jeho výpravy do jiných dimenzí a stavů bytí, načež jsme se ve Strážcích Galaxie 2 dozvěděli, že existují i bohové s malým b, věční vesmírní pozorovatelé a další entity na dalekých planetách, které osud prťavoučké Země pranic nezajímá.

Jsme u patnáctého filmu, tržby stoupají a diváci poslušně baští a nasávají nové a nové souvislosti. O takovém world-buildingu se ostatním studiím opravdu může jenom zdát, Marvel ho totiž rozjel v měřítku, který filmový průmysl nepamatuje. Warneři by hrozně moc chtěli mít podobnou manufakturu, ale zatím zakopávají o vlastní nohy. Supermana předčasně pohřbili a během pouhých tří filmů staví na nohy týmovku, kterou nemají do budoucna o koho opřít, protože si možná vůbec nedovedou udržet Afflecka jako jednotící prvek v roli Bruce Waynea.

Je mimořádně problematické, že se naděje studia upínají právě k narychlo ušité týmovce poté, co se konečně dočkalo uznání za v podstatě tradiční a umírněnou Wonder Woman. Snyderovská Liga spravedlnosti, jakkoliv na poslední chvíli osahaná i Jossem Whedonem, bude totiž bez pochyby triumfem síly a digibordelu, machistickým průletem a vyzobáním toho nejfotogeničtějšího, co nabízí dekády comicsových sešitů... asi jako kdybyste k sobě sešili stránky těch nejbombastičtějších panelů. Bude to hezky vypadat, bude to intenzivní, ale jen těžko to bude dávat smysl nebo aspirovat na vytvoření dlouhodobějšího pouta s divákem.

Přitom je řešení nasnadě... vykašlat se na honbu za týmovkami, které stejně většinou musí popřít identitu jednotlivých hrdinů a často křečovitě vymýšlet záminky, pod jejichž tíhou nesourodé povahy začnou tahat za jeden provaz. Stejně tak nemá smysl lpět na otrockých originech, protože těch už jsou diváci po sedmnácti letech na vlnách comicsového mainstreamu totálně přejedení. Důležité je opatřit jednotlivým superhrdinům "ksichty" a angažovat výrazné režiséry na jednorázovky. Proč by se nemohl zpracovat třeba rudoarmějský Superman v Red Son mimo standardní kontinuitu, nebo třeba batmanovský Under the Red Hood?

Warneři by takhle mohli vyzobávat tucty ikonických a hlavně uzavřených příběhů, ve kterých často scenáristicky nakopávají Marvelu zadek. A mohli by ho porazit i angažováním osobitějších režisérů, tedy v případě, že jim dostatečně popustí uzdu. Liga spravedlnosti je v očích mnoha kritiků DCEU poslední možností, jak comicsový vesmír od DC dostat na správnou kolej. Mnohem spíš však bude kulminací snyderovské power play, po níž přijde obroda v podobě nesystémových a chaotických sólovek. Teď nad nimi ohrnujeme nos, ale právě tahle vlna stébel, kterých se velké studio chytá, by mohla supehrdinům od DC konečně ukázat směr. Warneři ale zároveň musí být dost rozumní na to, aby si přiznali, že některé z jejich plánů jsou slepými uličkami, ať už jde o plánovanou Justice League Dark nebo sólovku Nightwinga (devět z deseti fanoušků comicsů ani netuší, kam si tu postavu zařadit).

Následující měsíce a roky ukáží, jestli to DC dělá jinak, nebo prostě jenom blbě. Marvel a jeho neprůstřelný recept totiž "mozkový trust DC" skoro tvrdohlavě odmítá obšlehnout a raději se dostává ke stejnému výsledku vlastními zkratkami a objížďkami. A víte co? My jim držíme palce, protože jediným lékem na neodvratnou marvelovskou únavu materiálu je zdravá konkurence. Když se dva perou, divák se směje. Tak snad se tohle derby po Lize spravedlnosti povede trochu nakopnout.

A pokud ne, zůstane uspěchaná týmovka slepou uličkou a Warneři se od ní odrazí k osobitějším sólovkám, což rozhodně nemusí být na škodu. Bude to stejné jako u Spider-Mana, jednoduše se bude restartovat tak dlouho, dokud to zase nezabere, protože Batman, Superman a teď už i Wonder Woman jsou příliš cenné licence, než aby od nich studio dávaly ruce pryč po prvním, druhém nebo třetím nezdaru. Sami nám do komentářů napište, na jaký DC projekt se nejvíc těšíte a proč, nebo který comics z téhle stáje byste nejradši viděli na plátně.