Téma: Co čekat od Justice League? Rozbor trailerů i chaosu v DC

aquamanbatmandcjustice leaguesupermantémawonder woman
Dočkáme se od DC dobré comicsové týmovky, nebo nás i tentokrát čeká v kině nuda, zmar a spousta přeplácaných triků?

MarvelZone opět zasahuje, píšete do komentářů, aniž byste si přečetli samotný článek, ale výjimečně vám ušetřím práci. Klidně to tam běžte napsat, protože u tohohle skalpelu o Justice League to platí beze zbytku. A platit to bude minimálně do listopadu, kdy Warneři vyloží karty na stůl. Momentálně jsou totiž za mizerné hráče pokeru, co neumí blafovat a doufají v mizerné karty těch ostatních. Ano, budování rozšířených vesmírů není žádná legrace, Universal se o tom letos bolestivě přesvědčil, a ačkoliv Mumii drží nad vodou star-power Toma Cruise v Evropě a Asii, s tím bubákovským universem to zdaleka nevypadá tak žhavě. Když dva dělají totéž, není to nikdy totéž - v Hollywoodu to platí odjakživa, jak jsme se mohli přesvědčit u Drtivého dopadu a Armageddonu, Sopky a Rozpoutaného pekla nebo Letu číslo 93 a WTC. Vyhrát prostě může jenom jeden.

Jenže tady se bavíme o komiksovém žánru, zdánlivě nevyčerpatelné studnici, ve které je přece dost materiálu pro všechny. A když Marvel dokázal "prodat" v rámci sólovek i zdánlivě obskurní superhrdiny (Dr. Strange), proč by nemohlo DC protlačit na plátna osvědčené kapacity, zvlášť když na to půjde zhurta a naruby? Nejdřív sequel originu, v němž si vyplýtvá tu vůbec nejslavnější příběhovou linku, a pak rovnou týmovku postavenou ze superhrdinů, co ještě vlastní film neměli. Co se asi tak může pokazit?

Zatímco marvelácký line-up je ekvivalent okresky někde v Nevadě, kde vidíte pět let dopředu, co se stane, a dokonce si můžete i podle comicsových předloh plus mínus odškrtat kdo, kde a s kým, DCEU alias DC Extended Universe je plný nečekaných zákrut. Jeden by čekal, že Warneři po slušně odvedeném originu Wonder Woman pochopí, že spěchat se má pomalu. Ano, neuváženě odklepli dvě týmovky Ligy spravedlnosti, ale i z toho se dá vybruslit tím, že Aquaman a Flash už tedy nemusí být originy jako takové a mohou rozvíjet své sólisty v plném tempu, tak trochu jako v případě Spider-Man: Homecoming.

Jenže Warnerům se nechce čekat vůbec na nic. Nejdřív ohlásí, že bude Batman Matta Reevese tak trochu separovaný od Snyderových filmů (zkrátka hodně tvůrčí svobody a skoro žádné provazování s Justice League - k čemu tedy všechno to budování?!) a k tomu přihazují Scorsesem produkovaný origin postavy, která žádný origin nepotřebuje, tj. Jokera. A toho mimochodem nebude hrát Jared Leto, protože je na origin moc starý. Leto ovšem bude hrát v dámské týmovce Gotham City Sirens, kde se (stejně jako v několika dalších filmech) znovu sejde s Harley Quinn ze Suicide Squad. Takže tu máme dva Jokery a navrch pořád není stoprocentně jisté, že Affleck zůstane u Batmana. Zkuste tenhle guláš servírovat lidem, co dodnes nepochopili, že se Wonder Woman nemůže sejít ve filmu s Wolverinem a Thorem, protože jsou všichni odjinud.

Zásadní otázkou tedy je, co má vlastně DC a potažmo studio Warner Bros. v plánu. Pokud něco studio nedokázalo od Marvelu opsat, tak je to komunikační strategie. Marvel všechny své sólovky - tak trochu po vzoru comicsových eventů - směřuje k týmovkám tvořícím vrchol každé "fáze". V případě třetí fáze to bude dvojkombo Infinity War a Infinity Gauntlet (spekulovaný, avšak nepotvrzený název), které je volnou adaptací jednoho z nejslavnějších marveláckých eventů.

Marvel má těch eventů hodně, ačkoliv na řadu z nich nemůže kvůli kolizi práv s 20th Century Fox nebo Sony sáhnout (což je bezesporu škoda např. v případě Secret Wars nebo House of M), zatímco u DC Comics je řada eventů jen očividnou regulací vykolejených originů jednotlivých postav nebo týmů. Lze očekávat, že Warneři časem vše nasměrují k nejslavnější Crisis of Infinite Earths, ale to znamená, že je před nimi dlouhá a spletitá cesta, v níž budou muset divákům vysvětlit, že existuje nekonečně mnoho verzí našeho vesmíru, mezi nimiž lze cestovat. Darkseid, hlavní záporák v Lize spravedlnosti, ke kterému se děj přesune v druhém filmu (pokud vznikne...), bude mostem z dosavadního čistě comicsového světa do oblasti čisté fantasy, kde vedle sebe bude nejen multidimenzionální politika, bohové z různého těsta, magické artefakty a síly, ale i technologické vychytávky a futuristické zbraně.