Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku Sny o vlacích: Trailer

příspěvky 1 - 20 Napsat příspěvek
Vím, že je už diskuze zřejmě uzavřená, ale jen bych rád řekl, že úplně neplatí, že je "jednodušší" stavět do šířky.
Protože mít široké hlediště znamená mít konstrukci mnohem složitější - strop nemůže nést sloup...
Sama výška je jistě ekonomická, ale třeba v rámci běžně velkého kina převažuje 1:1.78 a od toho už je to vlastně celkem kousek k 1:1.66 (ve vztahu k 1:2.4).
959847
Vím, že je už diskuze zřejmě uzavřená, ale jen bych rád řekl, že úplně neplatí, že je "jednodušší" stavět do šířky. Protože mít široké hlediště znamená mít konstrukci mnohem složitější - strop nemůže nést sloup... Sama výška je jistě ekonomická, ale třeba v rámci běžně velkého kina převažuje 1:1.78 a od toho už je to vlastně celkem kousek k 1:1.66 (ve vztahu k 1:2.4).
0 0
reagovat
(imf by o tomhle mohl napsat nějaký hezký článek :)))
959408
(imf by o tomhle mohl napsat nějaký hezký článek *:))*)
1 0
reagovat
reaguje na: Gonzi
Jo tak, už chápu a souhlasím, "konec obrazu" je pocitově obvykle mnohem patrnější vertikálně než horizontálně, a 16:10 by mi byl taky příjemnější (nejen na film, u pc monitorů obzvlášť) 

Akorát ty historické důvody bych trochu korigoval , ono je to právě úplně naopak, a je to dané vývojem technologie, ale trochu jinak než jak naznačuješ konstrukcí kinosálů - on film totiž začínal víc na výšku (následuje půlhodina akademického výzkumu kdy jsem šel zalistovat do Bordwellových Dějin Filmu :D), bylo to 1,37:1 v podstatě od začátků kinematografie, později s přidáním zvukové stopy omezené na 1,33:1. Je to logické, z klasické čočky ti leze kulatý obraz, s technologií kamer v jejích v počátcích z něj chceš využít co nejvíc, tak se budeš blížit čtvercovému obrazu. Konstrukce kinosálů se přizpůsobuje filmům, ne naopak. 

Ale v půlce padesátých let se všichni museli přizpůsobit novému rozvoji technologie - televizím. Konkurence se kterou museli filmaři a kinaři bojovat tím že nabídnou něco mnohem zajímavějšího, a to byl právě ten širokoúhlý obraz, což zkoušeli jednak anamorphem který v tom pak převládl (ten je mnohem starší vynález, jen se prostě do té doby nepoužíval), nebo i přes takové srandy jako Cinerama - natáčení a promítání na tři kamery/promítačky souběžně. V podstatě právě to co dělá ten ScreeenX teď :D

A zas, technologie se posouvala i v televizích, CRTčka založené na katodových trubicích musely být cca čtvercové, takže kina si držely svou konkurenční výhodu, s vynálezem LCD se mohly rozšířit na těch dnešních 16:9, přizpůsobit se kinům a ty o konkurenční výhodu přišly - a proto teď čím dál víc ruluje IMAX, který tu výhodu jiného obrazu pořád má.

Btw k tomu že by se zvedl strop a odjela podlaha - přesně to jsem viděl IRL :))
 Ve Francouzském kino-theme parku Futuroscope mají jeden z sálů takový že má pod sedačkami skleněnou podlahu a další plátno pod nimi, které ti rozšiřuje obraz i tímto vertikálním směrem.
959394
Jo tak, už chápu a souhlasím, "konec obrazu" je pocitově obvykle mnohem patrnější vertikálně než horizontálně, a 16:10 by mi byl taky příjemnější (nejen na film, u pc monitorů obzvlášť)  Akorát ty historické důvody bych trochu korigoval , ono je to právě úplně naopak, a je to dané vývojem technologie, ale trochu jinak než jak naznačuješ konstrukcí kinosálů - on film totiž začínal víc na výšku (následuje půlhodina akademického výzkumu kdy jsem šel zalistovat do Bordwellových Dějin Filmu *:D*), bylo to 1,37:1 v podstatě od začátků kinematografie, později s přidáním zvukové stopy omezené na 1,33:1. Je to logické, z klasické čočky ti leze kulatý obraz, s technologií kamer v jejích v počátcích z něj chceš využít co nejvíc, tak se budeš blížit čtvercovému obrazu. Konstrukce kinosálů se přizpůsobuje filmům, ne naopak.  Ale v půlce padesátých let se všichni museli přizpůsobit novému rozvoji technologie - televizím. Konkurence se kterou museli filmaři a kinaři bojovat tím že nabídnou něco mnohem zajímavějšího, a to byl právě ten širokoúhlý obraz, což zkoušeli jednak anamorphem který v tom pak převládl (ten je mnohem starší vynález, jen se prostě do té doby nepoužíval), nebo i přes takové srandy jako Cinerama - natáčení a promítání na [url=https://imgur.com/a/KPBm0Fi]tři kamery/promítačky souběžně[/url]. V podstatě právě to co dělá ten ScreeenX teď *:D* A zas, technologie se posouvala i v televizích, CRTčka založené na katodových trubicích musely být cca čtvercové, takže kina si držely svou konkurenční výhodu, s vynálezem LCD se mohly rozšířit na těch dnešních 16:9, přizpůsobit se kinům a ty o konkurenční výhodu přišly - a proto teď čím dál víc ruluje IMAX, který tu výhodu jiného obrazu pořád má. Btw k tomu že by se zvedl strop a odjela podlaha - přesně to jsem viděl IRL *:))*  Ve Francouzském kino-theme parku Futuroscope mají jeden z sálů takový že má pod sedačkami skleněnou podlahu a další plátno pod nimi, které ti rozšiřuje obraz i tímto vertikálním směrem.
959369
2 0
reagovat
reaguje na: SeldomSeen
jj, a teď si představ, že by se ještě zvedl strop a odjela podlaha :D:+
959375
jj, a teď si představ, že by se ještě zvedl strop a odjela podlaha *:D**:+*
959370
0 0
reagovat
reaguje na: Gonzi
Já myslím, že sis vlastně na všechno odpověděl sám. :+ Zvětšení kinoplátna do výšky by jednoduše bylo technicky daleko náročnější, nebo alespoň nákladnější. Rozšíření takový problém nepředstavuje a když přišlo, diváci skutečně dostali víc obrazu (při zachování velikosti postav).

Já si třeba ještě pamatuji ten magický okamžik v kinech s oponou před plátnem, která se nejdříve roztáhla na předprogram (týdeník nebo krátký předfilm, později trailery, ještě později také reklamy) a když ten skončil, poroztáhla se ještě o ten zbývající kousek a začal hlavní film... :)
959370
Já myslím, že sis vlastně na všechno odpověděl sám. *:+* Zvětšení kinoplátna do výšky by jednoduše bylo technicky daleko náročnější, nebo alespoň nákladnější. Rozšíření takový problém nepředstavuje a když přišlo, diváci skutečně dostali víc obrazu (při zachování velikosti postav). Já si třeba ještě pamatuji ten magický okamžik v kinech s oponou před plátnem, která se nejdříve roztáhla na předprogram (týdeník nebo krátký předfilm, později trailery, ještě později také reklamy) a když ten skončil, poroztáhla se ještě o ten zbývající kousek a začal hlavní film... *:)*
959369
2 0
reagují: Gonzi
reagovat
reaguje na: HAL
>"4:3 (fotky) " Ale fuj, filthy peasant
A jo :D, pravda :D. Fotky (a fullframe senzor) jsou 3:2 - což je 1.5 - dobře blízko ideálu 1.58, že? Škoda, že to neví i stavitelé kin a filmaři 8):+

Na televizi ti to obrazovku ořízne, ale v kině plátno roztáhneš.
Tos mě nepochopil. Pokud je pro tebe příjemné, když je kinoobraz nějak široký, tak bys velmi pravděpodobně ocenil i to, že by v tu chvíli byl i více vysoký a zastavíš se kolem poměru 1.58.

Prostě se nepopularizoval formát 16:10 (bohužel...1.6), ale 16:9 - z běžně dostupných je ale z daleka nejblíž "pohledově příjemnému obdélníku". Kina podléhají fyzice místnosti, kdy jít do šířky bylo dostupnější, než jít do výšky. To je ale historický/praktický důvod a jako takový IMHO nemá nic společného s optimálním obrazem.

Třeba The Brutalist je ratio 1.66 a přijde mi to MNOHEM příjemnější, než širokoúhlý film. 

Co si pak tvůrci vyberou je jejich věc, jen říkám, že tím omezují obraz. Pokud se díváš na menší display, sedíš v kině daleko apod. tak vidíš nepoměrně víc sálu nad a pod obrazem, než nalevo napravo... a pokud si sedneš blízko a díváš se na širokoúhlý film... tak si řekněme optimálně vyplníš výšku a už nevidíš vše do šířky.

EDIT: I ten ScreenX... nějak nevím v čem je pro mě lepší vidět sedačky a strop, než nevidět sedačky a strop (představ si, že ty čmouhy jsou obraz, ne čmouhy)
959369
[i]>"4:3 (fotky) " Ale fuj, filthy peasant[/i] A jo *:D*, pravda *:D*. Fotky (a fullframe senzor) jsou 3:2 - což je 1.5 - dobře blízko ideálu 1.58, že? Škoda, že to neví i stavitelé kin a filmaři *8)**:+* [i]> [/i][i]Na televizi ti to obrazovku ořízne, ale v kině plátno roztáhneš.[/i] Tos mě nepochopil. Pokud je pro tebe příjemné, když je kinoobraz nějak široký, tak bys velmi pravděpodobně ocenil i to, že by v tu chvíli byl i více vysoký a zastavíš se kolem poměru 1.58. Prostě se nepopularizoval formát 16:10 (bohužel...1.6), ale 16:9 - z běžně dostupných je ale z daleka nejblíž "pohledově příjemnému obdélníku". [b]Kina podléhají fyzice místnosti, kdy jít do šířky bylo dostupnější, než jít do výšky[/b]. To je ale historický/praktický důvod a jako takový IMHO nemá nic společného s optimálním obrazem. Třeba The Brutalist je ratio 1.66 a přijde mi to MNOHEM příjemnější, než širokoúhlý film.  Co si pak tvůrci vyberou je jejich věc, jen říkám, že tím [b]omezují[/b] obraz. Pokud se díváš na menší display, sedíš v kině daleko apod. tak vidíš nepoměrně víc sálu nad a pod obrazem, než nalevo napravo... a pokud si sedneš blízko a díváš se na širokoúhlý film... tak si řekněme optimálně vyplníš výšku a už nevidíš vše do šířky. EDIT: I ten ScreenX... nějak nevím v čem je pro mě lepší [url=https://imgur.com/a/screenx-vF1wK9k]vidět [/url]sedačky a strop, než [url=https://imgur.com/a/screenx-vF1wK9k#MZ7pz55]nevidět[/url] sedačky a strop (představ si, že ty čmouhy jsou obraz, ne čmouhy)
959365
3 0
reagují: HAL, SeldomSeen
reagovat
reaguje na: Gonzi
"4:3 (fotky) "
Ale fuj, filthy peasant :))

Proč se používají kinoformáty... protože se většinou točí pro kina? Na televizi ti to obrazovku ořízne, ale v kině plátno roztáhneš. A je to hlavně stylistická volba, jak řešíme dole.

A myslím že ta argumentace s ideálním vyplněním zorného pole nedává u televizí velký smysl, ty ho stejně nikdy nevyplní, jsou na to moc malé. Reálně i kino je většinou moc malé, jen IMAX na to má a ten právě širokoúhlý v klasickém formátu moc není.
No a vlastně pak ještě extra srandy jako ScreenX, ale těch je na světě jen pár (v Tokyu jsem kolem něj šel, škoda že jsem neměl čas, ale vidím že jedno mají i v Polsku)
959365
"4:3 (fotky) " Ale fuj, filthy peasant *:))* Proč se používají kinoformáty... protože se většinou točí pro kina? Na televizi ti to obrazovku ořízne, ale v kině plátno roztáhneš. A je to hlavně stylistická volba, jak řešíme dole. A myslím že ta argumentace s ideálním vyplněním zorného pole nedává u televizí velký smysl, ty ho stejně nikdy nevyplní, jsou na to moc malé. Reálně i kino je většinou moc malé, jen IMAX na to má a ten právě širokoúhlý v klasickém formátu moc není. No a vlastně pak ještě extra srandy jako ScreenX, ale těch je na světě jen pár (v Tokyu jsem kolem něj šel, škoda že jsem neměl čas, ale vidím že jedno mají i v Polsku)
959353
2 0
reagují: Gonzi
reagovat
Teoreticky by člověk chtěl asi vyplnit celé zorné pole filmem (aby jaksi nevnímal jeho konec). 
Poměr lidského vidění je cca 190° ku 120°, tzn poměr cca 1.58.
16:9 (všechny tv apod) je 1.78
4:3 (fotky) je 1.33
imax má 1.4 (vysoký) a 1.9 (široký)
širokoúhlý film má 2.35

Čímž chci říct, že pokud někdo nezačne točit na úplně jiný formát (5:3 je 1.66, například), tak má dnešní televize nejblíž k ideálu, resp. je jemně širší (což je lepší, než opak).

tldr: moc nechápu, proč se pořád používají "kinoformáty", když v praxi to nedělá film nijak "širší", ale "oříznutý nahoře a dole".
959353
Teoreticky by člověk chtěl asi vyplnit celé zorné pole filmem (aby jaksi nevnímal jeho konec).  Poměr lidského vidění je cca 190° ku 120°, tzn poměr cca 1.58. 16:9 (všechny tv apod) je 1.78 4:3 (fotky) je 1.33 imax má 1.4 (vysoký) a 1.9 (široký) širokoúhlý film má 2.35 Čímž chci říct, že pokud někdo nezačne točit na úplně jiný formát (5:3 je 1.66, například), tak má dnešní televize nejblíž k ideálu, resp. je jemně širší (což je lepší, než opak). tldr: moc nechápu, proč se pořád používají "kinoformáty", když v praxi to nedělá film nijak "širší", ale "oříznutý nahoře a dole".
0 0
reagují: HAL
reagovat
reaguje na: Shushika
Jo, to je právě ono - Revenant měl kameru nádhernou a tam to záběrování právě podporuje ten nepříjemný pohled na člověka ztraceného v pustině. Teda krom toho intimního mazlení s medvídkem :)
959214
Jo, to je právě ono - Revenant měl kameru nádhernou a tam to záběrování právě podporuje ten nepříjemný pohled na člověka ztraceného v pustině. Teda krom toho intimního mazlení s medvídkem *:)*
959183
1 0
reagovat
reaguje na: Shushika
Tak to je zrovna ten můj poit :) , že film těmi davovými výjevy zřejmě oplývat moc nebude...
Spíš, než anamorf by tvůrci sáhli po 70mm, kvůli geometrii, což pravda taky výhra v šetření není :) .
Ta diskuze je ale celkem bezpředměntá - je to natočeno tak, jak je a vypadá to krásně. Pepova alergie k televizi je ale dobře známá, přejme mu tedy jen to dobré ;) :) ...
959191
Tak to je zrovna ten můj poit :) , že film těmi davovými výjevy zřejmě oplývat moc nebude... Spíš, než anamorf by tvůrci sáhli po 70mm, kvůli geometrii, což pravda taky výhra v šetření není :) . Ta diskuze je ale celkem bezpředměntá - je to natočeno tak, jak je a vypadá to krásně. Pepova alergie k televizi je ale dobře známá, přejme mu tedy jen to dobré ;) :) ...
959113
0 0
reagovat
No nevím, spousta záběrů je prostě - normálních. A některé mi přijdou zbytečně tmavé. 
959190
No nevím, spousta záběrů je prostě - normálních. A některé mi přijdou zbytečně tmavé. 
0 0
reagovat
reaguje na: HAL
Tak zrovna Lubezki ti v Revenantovi dodal moc pěkný šíro. Nicméně ano, pokud chceš vyprávět intimnější příběh, je užší formát významově lepší volba. Myslím, že tady přes ty kompozice na výšku chtěli zvýraznit i nějakou "existenciální vertikálu". U zmíněného Jesseho Jamese jsem ale u 2.35:1 neměl pocit, že by si Dominik/Deakins ústřední dvě postavy drželi od těla. 
959183
Tak zrovna Lubezki ti v Revenantovi dodal moc pěkný šíro. Nicméně ano, pokud chceš vyprávět intimnější příběh, je užší formát významově lepší volba. Myslím, že tady přes ty kompozice na výšku chtěli zvýraznit i nějakou "existenciální vertikálu". U zmíněného Jesseho Jamese jsem ale u 2.35:1 neměl pocit, že by si Dominik/Deakins ústřední dvě postavy drželi od těla. 
959170
1 0
reagují: HAL
reagovat
Mě ta kamera připomíná Lubetzkiho. To je největší pochvala jako mohu kameramanovi dát.
Cinemascope... já tu lásku k anamorphu chápu, tak ji mám, ale tenhle film by zabil, ty kompozice jsou dělané na výšku a právě proto vypadají tak krásně. Jasně, možná to vnímám zkresleně protože tímhle formátem koukám na svět skoro častěji než normálně, ale... subtilní záběry portrétů a lesů chtějí něco trochu jiného než rozmáchlé pohledy na širokou krajinu.

A fakt bych to hrozně moc chtěl vidět v tom IMAXu.
959170
Mě ta kamera připomíná Lubetzkiho. To je největší pochvala jako mohu kameramanovi dát. Cinemascope... já tu lásku k anamorphu chápu, tak ji mám, ale tenhle film by zabil, ty kompozice jsou dělané na výšku a právě proto vypadají tak krásně. Jasně, možná to vnímám zkresleně protože tímhle formátem koukám na svět skoro častěji než normálně, ale... subtilní záběry portrétů a lesů chtějí něco trochu jiného než rozmáchlé pohledy na širokou krajinu. A fakt bych to hrozně moc chtěl vidět v tom IMAXu.
1 0
reagují: Shushika
reagovat
Ty obrazy berou dech.
959139
Ty obrazy berou dech.
2 0
reagovat
reaguje na: KARLOS
Rental anamorfů je dražší, musíš víc dresovat, u davovek potřebuješ víc komparzu, musíš ten širokej záběr lépe vyplnit…mnohé produkce jsou fakt utažený na dolar a i jen drobné vícenánklady tu a tam je v souhrnu hážou do problému. Tady to taky Netflix jen koupil. 
959113
Rental anamorfů je dražší, musíš víc dresovat, u davovek potřebuješ víc komparzu, musíš ten širokej záběr lépe vyplnit…mnohé produkce jsou fakt utažený na dolar a i jen drobné vícenánklady tu a tam je v souhrnu hážou do problému. Tady to taky Netflix jen koupil. 
959104
1 0
reagují: KARLOS
reagovat
Zrovna tady si nemyslím, že by cinemascope vela moc produkci prodražoval...
Ale mně to je vlastně buřt jestli jsou pruhy po stranách, nebo nahoře a dole. Kompozicí je to nádherné, jako ostatně celkově obrazově a pokud se letos utrhnu do kina ještě nad rámec toho Avatara, bude to na jistotu tohle. A nejen vizuálem, ale i z tématu doslova taju.:+:))
959104
Zrovna tady si nemyslím, že by cinemascope vela moc produkci prodražoval... Ale mně to je vlastně buřt jestli jsou pruhy po stranách, nebo nahoře a dole. Kompozicí je to nádherné, jako ostatně celkově obrazově a pokud se letos utrhnu do kina ještě nad rámec toho Avatara, bude to na jistotu tohle. A nejen vizuálem, ale i z tématu doslova taju.*:+**:))*
2 0
reagují: Shushika
reagovat
Samozřejmě bych bral cinemascope, ale chápu, že tenhle formát produkci prodražuje. 
959082
Samozřejmě bych bral cinemascope, ale chápu, že tenhle formát produkci prodražuje. 
1 0
reagovat
reaguje na: HAL
Aha, v tom případě mea culpa a díky za opravu (já to na svém širokoúhlém telefonu nepoznal...)! :+
959080
Aha, v tom případě mea culpa a díky za opravu (já to na svém širokoúhlém telefonu nepoznal...)! *:+*
959079
1 0
reagovat
reaguje na: SeldomSeen
Až na to že televize jsou právě širší. Tedy ty moderní, ne ty po babičce. Tenhle film je formátem zhruba napůl mezi nimi,nejblíž má je klasickému IMAXu (kde se ale zjevně promítat nebude) 
959079
Až na to že televize jsou právě širší. Tedy ty moderní, ne ty po babičce. Tenhle film je formátem zhruba napůl mezi nimi,nejblíž má je klasickému IMAXu (kde se ale zjevně promítat nebude) 
959075
3 0
reagují: SeldomSeen
reagovat
reaguje na: pepo
Celou dobu jsem si říkal, do jaké míry jde o skutečný umělecký záměr (každý tvůrce má pochopitelně výsostné právo vybrat si plátno, jaké mu vyhovuje) a do jaké míry o spíše pragmatické rozhodnutí, motivované primárně distribuční realitou, kdy to většina uvidí doma na televizi. No a pak jsem na konci zjistil, že jde o produkci Netflixu... :D
959075
Celou dobu jsem si říkal, do jaké míry jde o skutečný umělecký záměr (každý tvůrce má pochopitelně výsostné právo vybrat si plátno, jaké mu vyhovuje) a do jaké míry o spíše pragmatické rozhodnutí, motivované primárně distribuční realitou, kdy to většina uvidí doma na televizi. No a pak jsem na konci zjistil, že jde o produkci Netflixu... *:D*
959059
0 0
reagují: HAL
reagovat
Komentáře
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení

Zapomenuté heslo
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Vytvářet filmové blogy
  4. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  5. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
registrovat se