Diskuze k článku Někdo klepe na dveře: Recenze

OK, kdyby to někdo chválil jako film roku, tak to hrozně vyhlásím. Ale nepřišlo mi to tak špatný po té kritice. Námět a děj naprosto super. Škoda slabšího scénáře no...
Hrozně mne herecky bavil Groff i Bautista. Jen tomu Šajmalánovi se to rozuteklo pod rukama. Proboha ať si založí nějakou produkční společnost, kde bude metat nápady někomu, kdo si umí pohlídat gradaci se zápletkou.... 5/10
862129
OK, kdyby to někdo chválil jako film roku, tak to hrozně vyhlásím. Ale nepřišlo mi to tak špatný po té kritice. Námět a děj naprosto super. Škoda slabšího scénáře no... Hrozně mne herecky bavil Groff i Bautista. Jen tomu Šajmalánovi se to rozuteklo pod rukama. Proboha ať si založí nějakou produkční společnost, kde bude metat nápady někomu, kdo si umí pohlídat gradaci se zápletkou.... 5/10
0 0

4/10

Tak jako hlavní postavy nejnovějšího Shyamalanova počinu je potřeba se postavit neúprosné realitě statečně čelem:D. Přiznejme si to, Shyamalan má dobu své největší slávy, ve které zásoboval diváky jedním parádním hitem za druhým a druhým za třetím (pravda, pak už to začalo jít pomalu z kopce:D), už dávno za sebou a už spousty let se jeho kariéra podobá filmové ruletě, tzn. celkem slušné žánrové záležitosti pravidelně střídá s vyloženě marnými pokusy, přičemž záchranné lano spočívá jen v tom, že dokáže rozpočet svých projektů držet pečlivě na uzdě. S aktuální historkou o obyčejné rodince, která se na své dovolené, trávené v chatě uprostřed lesů, střetne s neobyčejnou skupinkou nezvaných návštěvníků bohužel ani tentokrát nevystoupil ze svého letitého stínu a naopak znovu potvrdil, že svou formu skutečně ztratil už dávno a lepší to v jeho případě asi už nikdy nebude (podobně je na tom třeba Smith).

Přestože se tady Shyamalan rozhodl opět převyprávět původní dílo jiného autora a znovu tak nenatočil film podle svého vlastního scénáře, premisa příběhu, alespoň na papíře, působila docela zajímavě a přesně v jeho stylu a to až do takové míry, jako by byl sám Shyamalan autorem knižní předlohy (takže asi není velkým překvapením, že jej kniha zaujala a rozhodl se ji zadaptovat do filmové podoby). Současně pak trailer vypadal vcelku nadějně a jistý příslib příjemného diváckého zážitku zde přece jen byl. Nicméně poučen z předchozích mistrových nezdarů (zvláště mizerné Old minule bylo nemalým varováním) jsem od filmu raději předem nic moc vydařeného neočekával a jak se po zhlédnutí filmu ukázalo, dobře jsem udělal:D.

Samotnou předlohu sice neznám, ale podle prosté synopse na wiki pravděpodobně nejde o nic zázračného, respektive děj knihy nepůsobí nijak objevně, přesto se může pyšnit jedním silným příběhovým prvkem, který by jistě šlo ve filmu po emocionální stránce skvěle vytěžit (tragická smrt adoptovaného dítěte) a průběžně budovanou nejistotou jak vlastních postav, tak pochopitelně čtenářů, zda jsou apokalyptické vize nezvaných návštěvníků jen výplodem jejich choré mysli, davovou psychózou, předem připraveným představením, nebo skutečnou neblahou předzvěstí věcí příštích, což se následně odráží v otevřeném závěru knihy, ve kterém autor akcentuje prvek rodiny (ve stylu "spolu v dobrém i ve zlém až do úplného konce, ať už bude jakýkoliv"). Shyamalan se ve filmu od předlohy dějově odklání (což by ani tak nevadilo) a na obě skutečnosti zcela rezignuje (což už vadí, protože není schopen přijít s čímkoliv jiným a pokud možno lepším).

Nejen, že v podstatě všechny přítomné postavy nedokážou upoutat divákovu pozornost nad rámec své jednorozměrné škatulky a příslušnou smrt kterékoliv z nich nezvládá Shyamalan divákovi patřičným způsobem emocionálně prodat (a jejich odchody ze scény tak vyznívají jako odškrtávání položek z nákupního seznamu), ale navíc se ani neobtěžuje diváka držet alespoň v minimální míře napětí stran budoucího vývoje událostí a podstaty zdejšího problému. Během děje se odehraje přesně to, co postavy předesílají, že se dříve nebo později stane a ukáže se, že povedená čtveřice proroků apokalypsy měla od začátku pravdu a hlavní postavy sledují konec světa v přímém přenosu, jak dokládá doslovné finále, se kterým Shyamalan nakonec vyrukuje. O tom, jak skupinka vizionářů přišla na celý koncept "vypravíme se do chaty uprostřed lesů a kdokoliv v ní přebývá se musí dobrovolně obětovat, čímž se zabrání konci světa", když celý děj titulní partnerskou dvojici spravují jen o osudových následcích, které nedodržení tohoto sofistikovaného postupu zapříčiní, samozřejmě během filmu nepadne ani slovo (asi protože záhada a tajemství nebo co).

Stran samotného zpracování filmu se, po vzoru vizí samozvaného kvarteta proroků apokalypsy, také žádné pozitivní zprávy nekonají. Nějaká skutečně tísnivá nebo napínavá atmosféra bohužel není na pořadu dne a na opravdu dramatické, dojemné, strašidelné, smutné, humorné, akční nebo emočně vypjaté momenty tady divák prakticky nenarazí. Shyamalan se po celý čas filmu nachází v režimu autopilota a příliš tomu nepomáhá ani podivné tvůrčí rozhodnutí, týkající se vedení kamery směrem k místnímu hereckému osazenstvu. Neustálé sledování tváře herců z bezprostřední blízkosti a jejich proklamace předepsaných textů přímo do kamery asi měly u diváků vyvolávat silnější pocity imerze a citové angažovanosti, ale svým inscenačním provedením působí jednak divadelně ochotnicky a jednak malinko směšně, přičemž s postupným nárůstem jejich výskytu v ději i více a více otravně. S close-up záběry se musí umět pracovat a pak mohou být ve filmu velkým přínosem, v opačném případě to dopadne jako zde (ne, další Leone se z Shyamalana fakt nestane:D).

Shyamalan sem tam předvede slušnou znepokojivě pozvolnou kamerovou jízdu, Bautista se očividně snaží, seč mu jeho herecké síly stačí (s podobným materiálem v ruce by pravděpodobně nesvedl nic výrazně lepšího ani někdo mnohem herecky zkušenější nebo schopnější) a retro stylizace studiového loga a úvodních titulků se docela povedla, ale to je asi tak vše. Zbytek je velký, špatný, případně ještě horší. Tentokrát to (opět) nevyšlo, nezbývá tak, než se těšit na příště a (opět) doufat, že bude štěstí ve filmové ruletě zase pro jednou stát na Shyamalanově straně.
859932
Tak jako hlavní postavy nejnovějšího Shyamalanova počinu je potřeba se postavit neúprosné realitě statečně čelem*:D*. Přiznejme si to, Shyamalan má dobu své největší slávy, ve které zásoboval diváky jedním parádním hitem za druhým a druhým za třetím (pravda, pak už to začalo jít pomalu z kopce*:D*), už dávno za sebou a už spousty let se jeho kariéra podobá filmové ruletě, tzn. celkem slušné žánrové záležitosti pravidelně střídá s vyloženě marnými pokusy, přičemž záchranné lano spočívá jen v tom, že dokáže rozpočet svých projektů držet pečlivě na uzdě. S aktuální historkou o obyčejné rodince, která se na své dovolené, trávené v chatě uprostřed lesů, střetne s neobyčejnou skupinkou nezvaných návštěvníků bohužel ani tentokrát nevystoupil ze svého letitého stínu a naopak znovu potvrdil, že svou formu skutečně ztratil už dávno a lepší to v jeho případě asi už nikdy nebude (podobně je na tom třeba Smith).   Přestože se tady Shyamalan rozhodl opět převyprávět původní dílo jiného autora a znovu tak nenatočil film podle svého vlastního scénáře, premisa příběhu, alespoň na papíře, působila docela zajímavě a přesně v jeho stylu a to až do takové míry, jako by byl sám Shyamalan autorem knižní předlohy (takže asi není velkým překvapením, že jej kniha zaujala a rozhodl se ji zadaptovat do filmové podoby). Současně pak trailer vypadal vcelku nadějně a jistý příslib příjemného diváckého zážitku zde přece jen byl. Nicméně poučen z předchozích mistrových nezdarů (zvláště mizerné Old minule bylo nemalým varováním) jsem od filmu raději předem nic moc vydařeného neočekával a jak se po zhlédnutí filmu ukázalo, dobře jsem udělal*:D*.   Samotnou předlohu sice neznám, ale podle prosté synopse na wiki pravděpodobně nejde o nic zázračného, respektive děj knihy nepůsobí nijak objevně, přesto se může pyšnit jedním silným příběhovým prvkem, který by jistě šlo ve filmu po emocionální stránce skvěle vytěžit [spoiler](tragická smrt adoptovaného dítěte)[/spoiler] a průběžně budovanou [spoiler]nejistotou jak vlastních postav, tak pochopitelně čtenářů, zda jsou apokalyptické vize nezvaných návštěvníků jen výplodem jejich choré mysli, davovou psychózou, předem připraveným představením, nebo skutečnou neblahou předzvěstí věcí příštích[/spoiler], což se následně odráží v [spoiler]otevřeném závěru knihy, ve kterém autor akcentuje prvek rodiny (ve stylu "spolu v dobrém i ve zlém až do úplného konce, ať už bude jakýkoliv")[/spoiler]. Shyamalan se ve filmu od předlohy dějově odklání (což by ani tak nevadilo) a na obě skutečnosti zcela rezignuje (což už vadí, protože není schopen přijít s čímkoliv jiným a pokud možno lepším).   Nejen, že v podstatě všechny přítomné postavy nedokážou upoutat divákovu pozornost nad rámec své jednorozměrné škatulky a [spoiler]příslušnou smrt kterékoliv z nich[/spoiler] nezvládá Shyamalan divákovi patřičným způsobem emocionálně prodat [spoiler](a jejich odchody ze scény tak vyznívají jako odškrtávání položek z nákupního seznamu)[/spoiler], ale navíc se ani neobtěžuje diváka držet alespoň v minimální míře napětí stran [spoiler]budoucího vývoje událostí a podstaty zdejšího problému[/spoiler]. Během děje se odehraje [spoiler]přesně to, co postavy předesílají, že se dříve nebo později stane a ukáže se, že povedená čtveřice proroků apokalypsy měla od začátku pravdu a hlavní postavy sledují konec světa v přímém přenosu, jak dokládá doslovné finále, se kterým Shyamalan nakonec vyrukuje. O tom, jak skupinka vizionářů přišla na celý koncept "vypravíme se do chaty uprostřed lesů a kdokoliv v ní přebývá se musí dobrovolně obětovat, čímž se zabrání konci světa", když celý děj titulní partnerskou dvojici spravují jen o osudových následcích, které nedodržení tohoto sofistikovaného postupu zapříčiní, samozřejmě během filmu nepadne ani slovo (asi protože záhada a tajemství nebo co)[/spoiler].     Stran samotného zpracování filmu se, po vzoru vizí samozvaného kvarteta proroků apokalypsy, také žádné pozitivní zprávy nekonají. Nějaká skutečně tísnivá nebo napínavá atmosféra bohužel není na pořadu dne a na opravdu dramatické, dojemné, strašidelné, smutné, humorné, akční nebo emočně vypjaté momenty tady divák prakticky nenarazí. Shyamalan se po celý čas filmu nachází v režimu autopilota a příliš tomu nepomáhá ani podivné tvůrčí rozhodnutí, týkající se vedení kamery směrem k místnímu hereckému osazenstvu. Neustálé sledování tváře herců z bezprostřední blízkosti a jejich proklamace předepsaných textů přímo do kamery asi měly u diváků vyvolávat silnější pocity imerze a citové angažovanosti, ale svým inscenačním provedením působí jednak divadelně ochotnicky a jednak malinko směšně, přičemž s postupným nárůstem jejich výskytu v ději i více a více otravně. S close-up záběry se musí umět pracovat a pak mohou být ve filmu velkým přínosem, v opačném případě to dopadne jako zde (ne, další Leone se z Shyamalana fakt nestane*:D*).   Shyamalan sem tam předvede slušnou znepokojivě pozvolnou kamerovou jízdu, Bautista se očividně snaží, seč mu jeho herecké síly stačí (s podobným materiálem v ruce by pravděpodobně nesvedl nic výrazně lepšího ani někdo mnohem herecky zkušenější nebo schopnější) a retro stylizace studiového loga a úvodních titulků se docela povedla, ale to je asi tak vše. Zbytek je velký, špatný, případně ještě horší. Tentokrát to (opět) nevyšlo, nezbývá tak, než se těšit na příště a (opět) doufat, že bude štěstí ve filmové ruletě zase pro jednou stát na Shyamalanově straně.
4/10
0 0
4/10 je uplně mimo.. fakt to není sračka.. jen to není vyvolený level no. Rutina bez ambicí co neurazí za 65%
859818
2 -1
4/10

Sklamanie. A to som nečakal veľa.

Shyamalanovi stále fandím a budem fandiť, vždy som mal rád jeho cit pre atmosféru, osobitosť, niečo autorské. Aj pri tých najhorších veciach si viem nájsť niečo pozitívne ako napríklad hudbu, kameru, a pod. Aj Lady in the Water mám rád.

Pri Old už som hľadal niečo pozitívne ťažšie, je jasné že iskra už pohasína, toto je ale prvý krát ale čo mám pocit, že zhasla skoro úplne. Proste z toho filmu cítiť, že to je len rutina, že Shy sa nebaví, že mu je to celé tak jedno. Mne ani nevadí, že si hľadá stále slabšie príbehy, ale mrzí ma, že sa stráca tá atmosféra a iskra, že už točí len random lacné, kolotočové tajomno, pásovú výrobu ako random epizódky Twilight zone a Outer limits.

Knock at the Cabin nie je na papieri silný materiál, ale dalo sa z toho vyťažiť napätie, psycho teror, silné postavy. Ale kde nič tu nič, proste z knihy sa vytiahlo len najzákladnejšie, aby film fungoval a toť vsjo.

Jediná vec čo stojí za zmienku je Bautista ako doomsday prophet, jednak lebo sa snaží a jednak preto, lebo jeho zjav v košeli a okuliaroch je proste bizár.

Ak toto je kam comeback začatý The Visit v r. 2015 dospel, začínam mať obavu čo príde ďalej. Lebo ešte jeden takýto film a potom to nebude že "straight to Netflix", ale Shyamalan bude ešte rád za "straight to Peacock".
857601
4/10 Sklamanie. A to som nečakal veľa.  Shyamalanovi stále fandím a budem fandiť, vždy som mal rád jeho cit pre atmosféru, osobitosť, niečo autorské. Aj pri tých najhorších veciach si viem nájsť niečo pozitívne ako napríklad hudbu, kameru, a pod. Aj Lady in the Water mám rád.  Pri Old už som hľadal niečo pozitívne ťažšie, je jasné že iskra už pohasína, toto je ale prvý krát ale čo mám pocit, že zhasla skoro úplne. Proste z toho filmu cítiť, že to je len rutina, že Shy sa nebaví, že mu je to celé tak jedno. Mne ani nevadí, že si hľadá stále slabšie príbehy, ale mrzí ma, že sa stráca tá atmosféra a iskra, že už točí len random lacné, kolotočové tajomno, pásovú výrobu ako random epizódky Twilight zone a Outer limits.  Knock at the Cabin nie je na papieri silný materiál, ale dalo sa z toho vyťažiť napätie, psycho teror, silné postavy. Ale kde nič tu nič, proste z knihy sa vytiahlo len najzákladnejšie, aby film fungoval a toť vsjo.  Jediná vec čo stojí za zmienku je Bautista ako doomsday prophet, jednak lebo sa snaží a jednak preto, lebo jeho zjav v košeli a okuliaroch je proste bizár. Ak toto je kam comeback začatý The Visit v r. 2015 dospel, začínam mať obavu čo príde ďalej. Lebo ešte jeden takýto film a potom to nebude že "straight to Netflix", ale Shyamalan bude ešte rád za "straight to Peacock".
2 0
Split byl parádní. Na první shlédnutí je to fajn a všichni spíš vzpomínají ten luxusní konec pro milovníky jiného filmu. Po druhém/třetím shlédnutí je to to nejlepší od Ženy ve vodě (ticho, já ji mám rád :D) Hlavně hudba je tam velice povedená a Taylorka:+
Tehdy jsem si naivně myslel, že se mistr vrátil.
857248
Split byl parádní. Na první shlédnutí je to fajn a všichni spíš vzpomínají ten luxusní konec pro milovníky jiného filmu. Po druhém/třetím shlédnutí je to to nejlepší od Ženy ve vodě (ticho, já ji mám rád *:D*) Hlavně hudba je tam velice povedená a Taylorka*:+* Tehdy jsem si naivně myslel, že se mistr vrátil.
1 0
Split taky. :)
857239
Split taky. *:)*
1 0
The Visit je super...
857236
The Visit je super...
3 0
reaguje na: Polux
Visit bylo ještě fajn :)
857233
Visit bylo ještě fajn :)
857229
2 0
Já to psal už pod trailer potom, co jsem si přečetl synopsi knihy na wiki, že to na papíře vypadá, jako by to napsal přímo on v současné formě, tj. jedno velké wtf/meh. Jestli to svým částečným přepisem ještě víc odrovnal, tak to potěš koště:D. Podle imdb ratingu to zase tak špatné není, ale já se s mistrem rozešel někdy u The Village, což byl poslední film, který se mi od něj fakt líbil, takže očekávání mám nastavena na úplné minimum a třeba se po letech zase zadaří (spíše ne, ale tak co kdyby náhodou):D
857229
Já to psal už pod trailer potom, co jsem si přečetl synopsi knihy na wiki, že to na papíře vypadá, jako by to napsal přímo on v současné formě, tj. jedno velké wtf/meh. Jestli to svým částečným přepisem ještě víc odrovnal, tak to potěš koště*:D*. Podle imdb ratingu to zase tak špatné není, ale já se s mistrem rozešel někdy u The Village, což byl poslední film, který se mi od něj fakt líbil, takže očekávání mám nastavena na úplné minimum a třeba se po letech zase zadaří (spíše ne, ale tak co kdyby náhodou)*:D*.
2 0
reagují: TedGeorge
reaguje na: Muf
Kdybych ti teďka napsal, jestli je tam šokující twist, tak je to spoiler :D
857228
Kdybych ti teďka napsal, [spoiler]jestli je tam šokující twist[/spoiler], tak je to spoiler *:D*
857218
2 0
reaguje na: TedGeorge
Tvl tak teď jsi ve mě vzbudil strašnou potřebu si to přečíst :( :D je tam nějaký šokující twist?
857218
Tvl tak teď jsi ve mě vzbudil strašnou potřebu si to přečíst *:(* *:D*[spoiler] je tam nějaký šokující twist?[/spoiler]
857216
1 0
reagují: TedGeorge
Ty Hladovi spoilery filmu a knihy jsem si precetl, protoze na to nebudu koukat a tvl. Koukat sto minut na tohle a pak se dočkat podobného konce, asi bych z kina odcházel nasr... No však víte.
857216
3 0
reagují: Muf
reaguje na: Mr. Hlad
Díky, ačkoliv neočekávám, že to ode mě vezmeš:)
Tady je vidět, že se to mělo zadaptovat doslovně. Docela škoda, mohlo to mít konec, který by s diváky opravdu rezonoval a nechal je ze sálu přemýšlet na filozofické rovině.
856870
Díky, ačkoliv neočekávám, že to ode mě vezmeš:) Tady je vidět, že se to mělo zadaptovat doslovně. Docela škoda, mohlo to mít konec, který by s diváky opravdu rezonoval a nechal je ze sálu přemýšlet na filozofické rovině.
856798
1 -1
reaguje na: gonzo
Já knihu nečetl, ale asi jo. Ale spíš mi připadalo, že to je antiklimatické kvůli režii, ne že by ta nejednoznačnost konce byla nějak cílené. Shyamalan zkrátka rád nadhodí jednu teorii, aby ji o chvilku později popřel a nakonec se kvůli tomu hrozně točí v kruhu a k ničemu to nevede. Na konci je nějaká jakože nejistota "jak to vlastně bylo", ale ta je tam reálně úplně od začátku. A vzhledem k tomu, jak se s ní pracuje - myslím to neustálé popírání a minimální snaha donutit člověka skutečně váhat o tom, co vidí a co se děje - je to prostě otravný. I na tom konci.
856843
Já knihu nečetl, ale [spoiler]asi jo. Ale spíš mi připadalo, že to je antiklimatické kvůli režii, ne že by ta nejednoznačnost konce byla nějak cílené. Shyamalan zkrátka rád nadhodí jednu teorii, aby ji o chvilku později popřel a nakonec se kvůli tomu hrozně točí v kruhu a k ničemu to nevede. Na konci je nějaká jakože nejistota "jak to vlastně bylo", ale ta je tam reálně úplně od začátku. A vzhledem k tomu, jak se s ní pracuje - myslím to neustálé popírání a minimální snaha donutit člověka skutečně váhat o tom, co vidí a co se děje - je to prostě otravný. I na tom konci. [/spoiler]
856839
1 0
Film radši nekomentovat, stále ale nechápu co na Bautistovi někteří vidí, v čem je jiný, než spousta dalších? Krom toho, že vypadá jak méďa? Schválně jsem si teď projel jeho role, tím ho nechci nijak snižovat, jako herec to dotáhl hodně vysoko, ale on vlastně nemá žádný opravdu dobrý film, natož s hlavní rolí?
856841
2 -16
reaguje na: Mr. Hlad