Diskuze k článku Na západní frontě klid: Recenze

příspěvky 1 - 19 Napsat příspěvek

8/10

Skvělý válečný film z filmaři nemnoho protěžovaného prvoválečného pekla zákopové války, který je shodou okolností tu více, tu méně volnou adaptací (jelikož, kupodivu, i takové, spíše inspirační než věrné (natož doslovné), adaptace vznikají a ne, není to špatně a ano, může to fungovat) výjimečně kvalitní předlohy, která byla prověřena časem a zcela právem nabyla současného statusu nezpochybnitelné literární klasiky. Což se na poli filmu aktuální adaptaci z pochopitelných důvodů nezdaří, ale působivý pohled na životy vojáků i civilistů v době Velké Války to rozhodně je.

Nevěrnost předloze je asi také největší (zdánlivá) "chyba" této adaptace, protože v přímém souboji s knihou samozřejmě film neobstojí (na rozdíl třeba od předchozí adaptace z 30s, která se nejen v rámci svého žánru klasikou stala) a to právě kvůli faktu, jak volně přistupují jeho tvůrci k původnímu materiálu a jak, na první pohled ledabyle, pracují s jeho myšlenkami a motivy. Pokud však divák odhlédne od neustálého srovnávání co dělá film jinak a případně hůře, zůstane mu před očima výborný příspěvek do žánru válečných filmů (kterých je v současnosti obecně jako šafránu, natož těch opravdu kvalitních). Já jsem na tuhle pomyslnou hru jak (úžasné) to bylo v předloze a jak je to (mizerné) v aktuální adaptaci nepřistoupil a nejen díky tomu se skvěle bavil, jelikož film, pominu-li nevěrnost vůči předloze, disponuje vlastními přednostmi.

Je pravda, že si divák v průběhu filmu k hlavní postavě, natož k jeho spolubojovníkům, cestu nijak zvlášť nenajde, protože všichni do jednoho jsou velmi zaměnitelní (jak vizuálně, tak svým vnitřním prokreslením), neprojdou si žádným zásadním charakterovým obloukem a jejich postupný přerod od nadšených a ideálů plných mladíků, stržených k narukování všudypřítomně vzedmutou vlnou patriotismu, k rezignovaným, psychicky i fyzicky trpícím, lidským troskám, v jejichž tvářích se zrcadlí obrovská tragédie celé jedné generace, tady funguje jen z určité části.

Nicméně tohle vše nepovažuji za vyloženou chybu, protože to pěkně odráží celý motiv "mlýnku na maso", v jehož nenasytném trychtýři nenávratně mizely i ty poslední lidské rezervy a to bez zjevného efektu, který by se odrážel na průběhu nebo výsledku jednotlivých bitev a současně téma nevýznamnosti/nahraditelnosti jednotlivce (kola války se musejí točit dál a dál a jednotlivec je jen další číslo/jméno na dlouhém seznamu v řadě), které bylo tolik typické pro bojiště na západní frontě a poziční boje, ve kterých byly cenou za (pouze dočasný) postup v řádu desítek až stovek metrů tisíce mrtvých a zraněných, aby se situace za pár dnů/týdnů opakovala.

S hlavními motivy předlohy se tady zkrátka pracuje jinak, ale podstata sdělení (generační zpověď a protiválečné poselství o nesmyslnosti války) je zachována a to je, z mého pohledu, důležitější, než striktní držení se pravidla převyprávět slova z knihy na plátno stránku po stránce. Zároveň se tvůrci nebojí výrazných dějotvorných zkratek. Někdy to funguje skvěle (cesta uniformy z továrny až na frontu a následně od jednoho vojáka ke druhému na začátku filmu je sugestivní ukázkou koloběhu života a smrti ve válce), někdy to funguje o trochu hůře (méně poutavá vedlejší dějová linka průběhu vyjednávání a uzavření příměří dostala možná až příliš prostoru).

Časový skok od úvodního narukování skupinky postav do armády až na samotný konec války a zasazení děje do posledních pár dní tohoto konfliktu jsou trochu překvapivé (protože v předloze se konce války hlavní hrdina nedožil), ale dané rozhodnutí tvůrců přisuzuji záměru dát osud postav do ještě většího kontrastu s válečnou mašinérií, viz katarze filmu. Ta je, v podobě smrti hlavního hrdiny doslova vteřiny před tím, než dohodnuté příměří vejde v platnost, sice svou snahou o vyhrocenost a výmluvnou vypovídající hodnotu trochu prvoplánová, ale svou podstatou požadovaný účel (další apel tvůrců směrem k divákovi stran marnosti/zbytečnosti války) bez velkých obtíží plní.

A pak je zde ještě technicko-realizační stránka věci. V případě obsazení filmu nikdo svým hereckým výkonem diváka asi neohromí, ale všichni zúčastnění plní svou roli ve prospěch celku více než obstojně. Hudba, zvuk (ten zejména), masky, kostýmy, výprava i kamera (některé kamerové jízdy jsou vážně působivé) jsou na špičkové úrovni a ve velké míře pomáhají budovat hutnou atmosféra zmaru, špinavosti, surovosti, utrpení a drsnosti všeho a všech, která je zde vykreslena skvěle. Vrcholem filmu jsou pak (vzhledem k traileru nepřekvapivě) scény chaosu ze zákopových jatek na frontové linii, postupně a průběžně se proměňující v jeden velký hřbitov, které jsou naprosto parádní a v tomto konkrétním ohledu svým podáním překonávají i podobné scény z (jinak ještě lepšího) Mendesova jednozáběrového hitu 1917. Celkově tak jde o výbornou práci a po čase opět o další kvalitní zářez pro Netflix.
846840
Skvělý válečný film z filmaři nemnoho protěžovaného prvoválečného pekla zákopové války, který je shodou okolností tu více, tu méně volnou adaptací (jelikož, kupodivu, i takové, spíše inspirační než věrné (natož doslovné), adaptace vznikají a ne, není to špatně a ano, může to fungovat) výjimečně kvalitní předlohy, která byla prověřena časem a zcela právem nabyla současného statusu nezpochybnitelné literární klasiky. Což se na poli filmu aktuální adaptaci z pochopitelných důvodů nezdaří, ale působivý pohled na životy vojáků i civilistů v době Velké Války to rozhodně je. Nevěrnost předloze je asi také největší (zdánlivá) "chyba" této adaptace, protože v přímém souboji s knihou samozřejmě film neobstojí (na rozdíl třeba od předchozí adaptace z 30s, která se nejen v rámci svého žánru klasikou stala) a to právě kvůli faktu, jak volně přistupují jeho tvůrci k původnímu materiálu a jak, na první pohled ledabyle, pracují s jeho myšlenkami a motivy. Pokud však divák odhlédne od neustálého srovnávání co dělá film jinak a případně hůře, zůstane mu před očima výborný příspěvek do žánru válečných filmů (kterých je v současnosti obecně jako šafránu, natož těch opravdu kvalitních). Já jsem na tuhle pomyslnou hru jak (úžasné) to bylo v předloze a jak je to (mizerné) v aktuální adaptaci nepřistoupil a nejen díky tomu se skvěle bavil, jelikož film, pominu-li nevěrnost vůči předloze, disponuje vlastními přednostmi. Je pravda, že si divák v průběhu filmu k hlavní postavě, natož k jeho spolubojovníkům, cestu nijak zvlášť nenajde, protože všichni do jednoho jsou velmi zaměnitelní (jak vizuálně, tak svým vnitřním prokreslením), neprojdou si žádným zásadním charakterovým obloukem a jejich postupný přerod od nadšených a ideálů plných mladíků, stržených k narukování všudypřítomně vzedmutou vlnou patriotismu, k rezignovaným, psychicky i fyzicky trpícím, lidským troskám, v jejichž tvářích se zrcadlí obrovská tragédie celé jedné generace, tady funguje jen z určité části. Nicméně tohle vše nepovažuji za vyloženou chybu, protože to pěkně odráží celý motiv "mlýnku na maso", v jehož nenasytném trychtýři nenávratně mizely i ty poslední lidské rezervy a to bez zjevného efektu, který by se odrážel na průběhu nebo výsledku jednotlivých bitev a současně téma nevýznamnosti/nahraditelnosti jednotlivce (kola války se musejí točit dál a dál a jednotlivec je jen další číslo/jméno na dlouhém seznamu v řadě), které bylo tolik typické pro bojiště na západní frontě a poziční boje, ve kterých byly cenou za (pouze dočasný) postup v řádu desítek až stovek metrů tisíce mrtvých a zraněných, aby se situace za pár dnů/týdnů opakovala. S hlavními motivy předlohy se tady zkrátka pracuje jinak, ale podstata sdělení (generační zpověď a protiválečné poselství o nesmyslnosti války) je zachována a to je, z mého pohledu, důležitější, než striktní držení se pravidla převyprávět slova z knihy na plátno stránku po stránce. Zároveň se tvůrci nebojí výrazných dějotvorných zkratek. Někdy to funguje skvěle [spoiler](cesta uniformy z továrny až na frontu a následně od jednoho vojáka ke druhému na začátku filmu je sugestivní ukázkou koloběhu života a smrti ve válce)[/spoiler], někdy to funguje o trochu hůře [spoiler](méně poutavá vedlejší dějová linka průběhu vyjednávání a uzavření příměří dostala možná až příliš prostoru).[/spoiler] Časový skok [spoiler]od úvodního narukování skupinky postav do armády až na samotný konec války[/spoiler] a zasazení děje [spoiler]do posledních pár dní tohoto konfliktu [/spoiler]jsou trochu překvapivé [spoiler](protože v předloze se konce války hlavní hrdina nedožil)[/spoiler], ale dané rozhodnutí tvůrců přisuzuji záměru dát osud postav do ještě většího kontrastu s válečnou mašinérií, viz katarze filmu. Ta je, v podobě [spoiler]smrti hlavního hrdiny doslova vteřiny před tím, než dohodnuté příměří vejde v platnost[/spoiler], sice svou snahou o vyhrocenost a výmluvnou vypovídající hodnotu trochu prvoplánová, ale svou podstatou požadovaný účel (další apel tvůrců směrem k divákovi stran marnosti/zbytečnosti války) bez velkých obtíží plní. A pak je zde ještě technicko-realizační stránka věci. V případě obsazení filmu nikdo svým hereckým výkonem diváka asi neohromí, ale všichni zúčastnění plní svou roli ve prospěch celku více než obstojně. Hudba, zvuk (ten zejména), masky, kostýmy, výprava i kamera (některé kamerové jízdy jsou vážně působivé) jsou na špičkové úrovni a ve velké míře pomáhají budovat hutnou atmosféra zmaru, špinavosti, surovosti, utrpení a drsnosti všeho a všech, která je zde vykreslena skvěle. Vrcholem filmu jsou pak (vzhledem k traileru nepřekvapivě) scény chaosu ze zákopových jatek na frontové linii, postupně a průběžně se proměňující v jeden velký hřbitov, které jsou naprosto parádní a v tomto konkrétním ohledu svým podáním překonávají i podobné scény z (jinak ještě lepšího) Mendesova jednozáběrového hitu 1917. Celkově tak jde o výbornou práci a po čase opět o další kvalitní zářez pro Netflix.
8/10
1 -1
O tom, že si jedno z nejslavnějších literárních děl zaslouží novou filmovou verzi, jsem nepochyboval. Bohužel při sledování nové adaptace Na západní frontě klid mi došlo, jak obrovsky jsem se zklamal. Problémem je naprosto katastrofální scénář, který úplně kašle na Remarqueův román, když s jednotlivými postavami zachází úplně mimo, jak se mu zrovna hodí, a některé trestuhodně vynechává (Paulova matka, Himmelstoss). Sice je atmosféra ze zákopové války ze začátku hodně nepříjemná, ale postupně diváka otupuje, což jistě nebyl záměr. O závěru ani nemluvě. Celé je to mechanické, bez napětí a hlavně totálně rutinní. Obě předchozí verze z let 1930 a 1979 mají i přes své stáří stále co nabídnout včetně onoho humanistického poselství, které režisér Edward Berger ke své vlastní škodě úplně promarnil.
846308
1 0
reaguje na: Disketa1
tie dva romány fungujú výborne v kompakte. Jedno utrpenie z frontu, druhé počas vojny mimo neho. Oba skvelé. Ešte je fantastické Farewell to Arms od Hemingwaya, ktoré na to ide zase z dalšieho uhla.
846025
845932
3 0
reaguje na: mkubalikova
No abych pravdu řekl, mě teda daleko víc dojala novela Petr a Lucie. Neocitáme se sice na žádném bojišti, ale o válce toho řekne daleko víc a není potřeba nějakého doslovného popisu válečného utrpení. Ta poslední věta mě vždycky dostane...
845932
845892
0 -1
reagují: Ravenous

Ultra mega špatný a velký zklamání.

Bohužel jsem obeznámen s předlohou a tak tady souhlasí jenom stejný název. A předloha si zredukování války na filmařskou atrakci sloužící k povrchnímu poznání, že válčit je na prd, fakt nezasloužila. Vlastně se opakuje to s 1917. A to mne neba. Vůbec
3/10 a víc ani ťuk.
845927
Bohužel jsem obeznámen s předlohou a tak tady souhlasí jenom stejný název. A předloha si zredukování války na filmařskou atrakci sloužící k povrchnímu poznání, že válčit je na prd, fakt nezasloužila. Vlastně se opakuje to s 1917. A to mne neba. Vůbec 3/10 a víc ani ťuk.
Ultra mega špatný a velký zklamání.
1 -2

Zklamání

Film jsem viděl v neděli večer a jsem stále víc zklamaný a nas*aný z toho, co provedli s tak fantastickou předlohou... Nedávno jsem knížku znovu četl a když jsem se dozvěděl, že vzniká nová filmová verze byl jsem fakt natěšený. I podle trailerů to vypadalo skvělé. Bohužel výsledek byl takový jaký byl... Postupně sem byl otrávený víc a víc. A ten konec to byl vrchol... Vždyť měl padnout úplně náhodně, "zbytečně", vždyť to je pointa toho příběhu... a ne při heroickém boji při něčí záchraně. Asi si někdo myslel, že by to bylo málo akční. Ale ta knížka přece není tak oblíbená a nadčasová pro nic za nic...
845920
Zklamání
2 -2
reaguje na: Sweat55
Asi bych to srovnal s Hvězdnou pěchotou. To je taky sám o sobě parádní film, ale s knihou má společné jen jméno.
845911
845908
3 -1

7-8/10

Nesmí se to porovnávat s výbornou knížkou, pak to ztrácí úplně ve všem. Jako nařezový akčňák z první světový jsem si to dost užil, ačkoliv se to úplně míjí s předlohou.
845908
7-8/10
3 -1
reagují: DAver
Viděno o víkendu. Je to dobrej snímek z 1. světové války (takových zas tak moc není), ale je to mizerná adaptace "Na západní frontě klid".

Film mne bavil, užil jsem si to, ale není tam to co jsem od té adaptace čekal. :D
Je  to krásné a krásně natočené, ale prázdné.
845903
Viděno o víkendu. Je to dobrej snímek z 1. světové války (takových zas tak moc není), ale je to mizerná adaptace "Na západní frontě klid". Film mne bavil, užil jsem si to, ale není tam to co jsem od té adaptace čekal. :D Je  to krásné a krásně natočené, ale prázdné.
1 -1
reaguje na: mkubalikova
my sme napríklad tiež mali "povinné" čítanie, ale učiteľka nám akurát diktovala poznámky o obsahu a idei atd, a nebolo treba čítať nič :D našťastie som sa k tomu dostal dobrovoľne. Remarquea celého by mal čítať každý, lebo to je absolútna literárna špička. :)
845900
my sme napríklad tiež mali "povinné" čítanie, ale učiteľka nám akurát diktovala poznámky o obsahu a idei atd, a nebolo treba čítať nič *:D* našťastie som sa k tomu dostal dobrovoľne. Remarquea celého by mal čítať každý, lebo to je absolútna literárna špička. *:)*
845892
2 -1
reaguje na: mkubalikova
V tom případě se na ten film nekoukej :o Nesnášim žehrání nad "nevěrnýma adaptacema" ale tohle v podstatě adaptace není a jak jsem se tuhle v jiné diskuzi rozčiloval, že mě štve jak spousta dnešních filmů musí vše doslovně vysvětlit a ukázat aby to divák pochopil tak tady ti to třikrát hodí do ksichtu a počtvrté tě v tom vykoupou aby to došlo opravdu všem. A vyznění? Nejen, že je diametrálně odlišné od knížky ale je tak strašně WTF až jsem obracel oči v sloup. Zpětně mi ten film vadí víc a víc :-
845893
V tom případě se na ten film nekoukej *:o* Nesnášim žehrání nad "nevěrnýma adaptacema" ale tohle v podstatě adaptace není a jak jsem se tuhle v jiné diskuzi rozčiloval, že mě štve jak spousta dnešních filmů musí vše doslovně vysvětlit a ukázat aby to divák pochopil tak tady ti to třikrát hodí do ksichtu a počtvrté tě v tom vykoupou aby to došlo opravdu všem. A vyznění? Nejen, že je diametrálně odlišné od knížky ale je tak strašně WTF až jsem obracel oči v sloup. Zpětně mi ten film vadí víc a víc *:-*
845892
5 -2
Jak je možné, že jste knížku nečetli? Vždyť to patří k povinné literatuře na střední škole. Nebo to naše školství už jde definitivně do háje? 8) Rozsahem přijatelné (tohle není Vojna a mír :D), skvěle napsané i přeložené do češtiny, čtivé a tak aktuální. Z povinné literatury bych těžko dělala seznam knih, které bych byla schopná následně doporučit, ale Na západní frontě klid by na tom seznamu byl okamžitě.
845892
Jak je možné, že jste knížku nečetli? Vždyť to patří k povinné literatuře na střední škole. Nebo to naše školství už jde definitivně do háje? *8)* Rozsahem přijatelné (tohle není Vojna a mír *:D*), skvěle napsané i přeložené do češtiny, čtivé a tak aktuální. Z povinné literatury bych těžko dělala seznam knih, které bych byla schopná následně doporučit, ale Na západní frontě klid by na tom seznamu byl okamžitě.
13 0
reagují: Disketa1, Ravenous, pytlik

9/10

Jak to tak sleduji, je výhoda nečíst předlohu. Navíc pro mě jednoznačně výhodou, že film vyznívá citově chladně. Nesnesl bych tam nějaký patos. Navíc Němci už jsou takoví. Film je prostě jiný a je to dobře!
845891
9/10
2 -2

8/10

Knihu jsem nečetl, což je asi v tomto případě spíše výhoda, jelikož čtenáři hodnotí film hůře, co jsem měl možnost zatím číst různé recenze.

Bral jsem to čistě jako film z první světové války a líbilo se mi to více, než třeba 1917. Nesmyslnost a hrůza války jsou tam vyobrazeny myslím solidně, špínou i brutalitou se nešetří a hlavní hrdina si určitou proměnou z nadšeného brance v jedince, který je rezignovaný na všechno, protože si je vědom, že je jen kus masa do mlejnku, taky prochází.

Pro mě asi zatím nejlepší film z originální produkce Netflixu v tomto roce, kterej si těch 73-77% u mě obhájí.
845890
Knihu jsem nečetl, což je asi v tomto případě spíše výhoda, jelikož čtenáři hodnotí film hůře, co jsem měl možnost zatím číst různé recenze. Bral jsem to čistě jako film z první světové války a líbilo se mi to více, než třeba 1917. Nesmyslnost a hrůza války jsou tam vyobrazeny myslím solidně, špínou i brutalitou se nešetří a hlavní hrdina si určitou proměnou z nadšeného brance v jedince, který je rezignovaný na všechno, protože si je vědom, že je jen kus masa do mlejnku, taky prochází. Pro mě asi zatím nejlepší film z originální produkce Netflixu v tomto roce, kterej si těch 73-77% u mě obhájí.
8/10
3 -1
Nejsem fanda válečných filmů... většinou je přeskakuju uplně... ale tady za mě 8/10...
845870
3 -2
Za mě se Němci hodně vytáhli a v Atmosu naprosto šílená atmosféra.... Parádní zážitek!
845861
4 -2
Předlohu jsem nečetl, takže v tomto ohledu mě to zklamat nemohlo. Co mě ale zarazilo byl ten děsný časový skok. Čekal jsem postupný přechod z naivního patriotického nadšení, které se s pokračujícími hrůzami bude měnit v děs a znechucení, ale tady je najednou skok "o 18 měsíců později" na poslední týden války, což vyprávění hrozně škodí. Vizuálu ale nemůžu nic upřít, čisťounké 1917 špinavosti tohoto filmu kouká v velké dálky na záda. Kdo knihu nečetl, tak si k hodnocení může klidně bodík přičíst.
845855
2 -2
reaguje na: Mr.Nobody